Sida 1 av 3

Re: Hur ställer du dig till köp efter model S/X refresh

Postat: 18 jun 2021 08:40
av MWall
Jag tycker Tesla blivit för excentriska och experimentella. Det är helt enkelt för mycket konstigheter för mig och jag köper inte förrän jag fått provköra _ordentligt_. Dvs ha bilen över en helg eller dyl. Men det kanske inte går hos Tesla och då får det vara. Är ju inte så att jag saknar annat att lägga pengar på än nya bilar så det är nog bra ur många synvinklar om jag behåller den bil jag har.

Re: Hur ställer du dig till köp efter model S/X refresh

Postat: 18 jun 2021 08:59
av JGur
Jag älskar den nya ratten. Strunt samma om den inte är så bekväm att köra med när den är såååå cool!

Avvaktar ändå. Dels så är prishöjningen på 100.000 sur. Dels vill jag uppleva både ventilerade säten och ljudnivån i kupén innan jag bestämmer mig.

Ventilerade säten är något jag verkligen saknar idag.

Re: Hur ställer du dig till köp efter model S/X refresh

Postat: 18 jun 2021 09:34
av MWall
JGur skrev:
Jag älskar den nya ratten. Strunt samma om den inte är så bekväm att köra med när den är såååå cool!

Avvaktar ändå. Dels så är prishöjningen på 100.000 sur. Dels vill jag uppleva både ventilerade säten och ljudnivån i kupén innan jag bestämmer mig.

Ventilerade säten är något jag verkligen saknar idag.

Jag har de vita sätena och upplever inget större obehag av värmen. Är inte särskilt varm av mig heller iofs.

Re: Hur ställer du dig till köp efter model S/X refresh

Postat: 18 jun 2021 09:44
av fth
JGur skrev:
Jag älskar den nya ratten. Strunt samma om den inte är så bekväm att köra med när den är såååå cool!

Avvaktar ändå. Dels så är prishöjningen på 100.000 sur. Dels vill jag uppleva både ventilerade säten och ljudnivån i kupén innan jag bestämmer mig.

Ventilerade säten är något jag verkligen saknar idag.
Jag håller med om ratten, jag är nog en av dom som nästan alltid tycker nytt är bra, oavsett om det faktiskt är bättre rent objektivt :D

Ljudnivån verkar ju också trevlig, det ser jag fram mot, även om jag inte tycker ljudnivån i min X idag är besvärande på något sätt.

Ventilerade säten har jag redan i min X, men jag inser nog inte riktigt storheten i detta. :?

Jag har kanske slagit kyla i stolen kanske 2-3 ggr, och raskt slagit av det igen, har man en behaglig temperatur i kupén så förstår jag inte riktigt vad en kall rumpa tillför. Samma vad gäller ratt- och stolsvärmen, jag har bilen i varmgarage, och när den står parkerad ute på vintern förvärmer jag alltid bilen innan jag åker iväg. Slår jag då på ratt- eller stolsvärmen så blir det grillad korv och/eller skinka, det förstår jag inte heller riktigt vitsen med :?

Hypermiling-fantaster talar ju sig varma (pun intended) för att sänka värmen i bilen och slå på ratt- och stolsvärmen för att få maximal räckvidd på vintern, men det har jag aldrig tyckt vara mödan värt, då stannar jag hellre lite längre på SuC.

Missar jag något, kan någon förklara storheten i ventilerade säten och ratt-/stolsvärme?

/fth

Re: Hur ställer du dig till köp efter model S/X refresh

Postat: 18 jun 2021 09:53
av backe
fth skrev:
JGur skrev:
Jag älskar den nya ratten. Strunt samma om den inte är så bekväm att köra med när den är såååå cool!

Avvaktar ändå. Dels så är prishöjningen på 100.000 sur. Dels vill jag uppleva både ventilerade säten och ljudnivån i kupén innan jag bestämmer mig.

Ventilerade säten är något jag verkligen saknar idag.
Jag håller med om ratten, jag är nog en av dom som nästan alltid tycker nytt är bra, oavsett om det faktiskt är bättre rent objektivt :D

Ljudnivån verkar ju också trevlig, det ser jag fram mot, även om jag inte tycker ljudnivån i min X idag är besvärande på något sätt.

Ventilerade säten har jag redan i min X, men jag inser nog inte riktigt storheten i detta. :?

Jag har kanske slagit kyla i stolen kanske 2-3 ggr, och raskt slagit av det igen, har man en behaglig temperatur i kupén så förstår jag inte riktigt vad en kall rumpa tillför. Samma vad gäller ratt- och stolsvärmen, jag har bilen i varmgarage, och när den står parkerad ute på vintern förvärmer jag alltid bilen innan jag åker iväg. Slår jag då på ratt- eller stolsvärmen så blir det grillad korv och/eller skinka, det förstår jag inte heller riktigt vitsen med :?

Hypermiling-fantaster talar ju sig varma (pun intended) för att sänka värmen i bilen och slå på ratt- och stolsvärmen för att få maximal räckvidd på vintern, men det har jag aldrig tyckt vara mödan värt, då stannar jag hellre lite längre på SuC.

Missar jag något, kan någon förklara storheten i ventilerade säten och ratt-/stolsvärme?

/fth
Jag förstår inte heller riktigt värdet av ventilerade säten i Sverige, men när vi har varit och bilat i södra USA så har jag större förståelse för det, fukten och värmen blir ganska påtaglig på skinnsäten utan ventilationen, men skulle själv inte betala extra för det i Sverige.

Ratt och stolsvärme tycker jag är skönt dock.

Är som en sidenote väldigt intresserad att få se ett fullt test av nya S/X av t.ex. Autogefuhl eller liknande, är det någon som vet när leveranser kommer igång "på riktigt" i Europa?

Re: Hur ställer du dig till köp efter model S/X refresh

Postat: 18 jun 2021 09:57
av hencjo
Matte skrev:
Gäller S och X.

Säg till om ni vill ha fler svarsalternativ.
Jag köpte en Model S 2017. Men det var för att Model 3 inte fanns då. Nu har jag bytt till en Model 3 som har allt jag önskar (och är bättre än min gamla S.). Jag tror fler tänker så, vilket i sin tur kommer avspeglas på vilka som köper nya Model S och även dess prisbild. Det finns inte samma behov av en snikvariant som förr.

Re: Hur ställer du dig till köp efter model S/X refresh

Postat: 18 jun 2021 11:40
av taliz
"Jag vill köpa den för det verkar vara en bra bil"

Re: Hur ställer du dig till köp efter model S/X refresh

Postat: 18 jun 2021 12:01
av Gustafsson
Är egentligen väldigt nöjd med min 100D, den fyller mina behov utmärkt. Dock har det nu kommit en S med bättre prestanda, tystare kupé, lägre förbrukning, massor av förbättringar under skalet. Längre räckvidd.
Om den har dragkrok (gäller kommande LR) så blir det naturligt för mig att förnya till en ny S.
Jag tycker Yoke verkar kul och gillar öppenheten mot instrumenten. Rimligen hanterar man inte den som en vanlig ratt, utan snurrar den med lite annan teknik bara. Kan inte förstå varför det skulle vara svårt alls.
Blinkerspak tar nog längre tid att vänja sig av med. Bara skiftet mellan sidorna fick mig att sätta på vindrutetorkarna mer än en gång.

Re: Hur ställer du dig till köp efter model S/X refresh

Postat: 18 jun 2021 12:02
av neptune
Jag har en beställning på Model S LR sedan ett halvår tillbaka men är nu högst tveksam. Att ta leverans på något med Yoke-ratten är uteslutet. Avsaknaden av blinkersspak imponerar inte heller. Att försöka blinka ut ur en rondell med den kommer vara allt annat än lätt. Växelväljaren på skärmen är acceptabel, ingen fördel men inget stort problem heller.

Det är tråkigt att Tesla försöker lösa problem som inte finns genom att införa lösningar som bara ett fåtal verkar vilja ha.

Lutar åt en Model Y om inte Tesla styr upp Model S framöver.

Re: Hur ställer du dig till köp efter model S/X refresh

Postat: 18 jun 2021 12:06
av taliz
När jag gör en "rundpall" med en vanlig ratt så sätter jag handflatan mot ratten och vevar runt.
Borde väl funka likadant med yoke?

Re: Hur ställer du dig till köp efter model S/X refresh

Postat: 18 jun 2021 12:10
av Tars
Jag köpte mig en 100d -19 i väntan på min plaid +
Anser inte att det är värt att byta till den nya versionen om inte batteriet blir som utlovat. Jag behåller min plaid + beställning. Om det blir 2022-23 stör mig inte.
Det jag stör mig är att Elon anser att räckvidden räcker.

Re: Hur ställer du dig till köp efter model S/X refresh

Postat: 18 jun 2021 12:12
av taliz
Tars skrev:
Jag köpte mig en 100d -19 i väntan på min plaid +
Anser inte att det är värt att byta till den nya versionen om inte batteriet blir som utlovat. Jag behåller min plaid + beställning. Om det blir 2022-23 stör mig inte.
Det jag stör mig är att Elon anser att räckvidden räcker.
Dags att uppdatera signaturen då? :lol:

Re: Hur ställer du dig till köp efter model S/X refresh

Postat: 18 jun 2021 12:32
av Credde
Jag vill inte ha Yoke ratten - så löser Tesla inte det, så är jag inte intressent till bilen hur bra den än är... Det är en deal breaker för mig. Att ta bort spakarna tycker jag bara är dumt men säkert nånting jag kan leva med.

Re: Hur ställer du dig till köp efter model S/X refresh

Postat: 18 jun 2021 12:34
av Zalman3
Credde skrev:
Jag vill inte ha Yoke ratten - så löser Tesla inte det, så är jag inte intressent till bilen hur bra den än är... Det är en deal breaker för mig. Att ta bort spakarna tycker jag bara är dumt men säkert nånting jag kan leva med.
Att inte låta folk välja vilken ratt de vill ha är bara dumt.
Elon, gör om och gör rätt.

Re: Hur ställer du dig till köp efter model S/X refresh

Postat: 18 jun 2021 12:38
av bjornnilsson
Tars skrev:
Jag köpte mig en 100d -19 i väntan på min plaid +
Anser inte att det är värt att byta till den nya versionen om inte batteriet blir som utlovat. Jag behåller min plaid + beställning. Om det blir 2022-23 stör mig inte.
Det jag stör mig är att Elon anser att räckvidden räcker.
Jag behåller också min plaid+ beställning. Och stör mig också på att Elon menar att räckvidden räcker med plaid. Men man kan å andra sidan förstå honom då han sitter på ett nätverk med superchargers som förmodligen börjar generera en del pengar och ju längre bilarna går, desto mindre är incitamentet för laddstopp. Å andra sidan är väl detta också en lösning - öka räckvidd och laddhastighet så att trängseln vid laddstationerna blir mindre. Kanske att vi får någon form av kritisk massa kring antalet elbilar ute på vägarna om ett par år som sammanfaller med när batteritekniken är klar så att vi då till slut får vår plaid+.

Re: Hur ställer du dig till köp efter model S/X refresh

Postat: 18 jun 2021 13:03
av Maw
taliz skrev:
När jag gör en "rundpall" med en vanlig ratt så sätter jag handflatan mot ratten och vevar runt.
Borde väl funka likadant med yoke?
Med en rattspinnare monterad borde just den manövern inte vara ett problem.

Re: Hur ställer du dig till köp efter model S/X refresh

Postat: 18 jun 2021 13:13
av Fredrik j
fth skrev:
Missar jag något, kan någon förklara storheten i ventilerade säten och ratt-/stolsvärme?

/fth
Det är väl lite olika men personligen tycker jag det är skönare att värma/kyla lokalt hellre än hela kupen. För att hålla det svalt mot lädersäten behöver ju kupen vara relativt kall.

Re: Hur ställer du dig till köp efter model S/X refresh

Postat: 18 jun 2021 13:27
av HX100
Jag har redan låtsats testa hålla vanliga ratten som om den vore en yoke, svängt med den osv och hålla händerna bara på kvart i 3. Funkar bra :D , ratten är ensamt en stor anledning för att byta. Tycker den passar jävligt bra i att förstärka Teslas sportbils image. Kan dock förstå de som vill ha vanlig ratt, jag ser redan en mod marknad framför mig.

Re: Hur ställer du dig till köp efter model S/X refresh

Postat: 18 jun 2021 13:52
av JGur
MWall skrev:
JGur skrev:
Jag älskar den nya ratten. Strunt samma om den inte är så bekväm att köra med när den är såååå cool!

Avvaktar ändå. Dels så är prishöjningen på 100.000 sur. Dels vill jag uppleva både ventilerade säten och ljudnivån i kupén innan jag bestämmer mig.

Ventilerade säten är något jag verkligen saknar idag.

Jag har de vita sätena och upplever inget större obehag av värmen. Är inte särskilt varm av mig heller iofs.
Har också vita idag i min X. Jag tycker det är för varmt. Provade en Kia med ventilerade säten, oooooh så underbart!

Re: Hur ställer du dig till köp efter model S/X refresh

Postat: 18 jun 2021 15:17
av OfarligTesla
Jag vill inte säga något slutgiltigt förens jag testat den, jag tror inte jag kommer ha några större problem med ratten då jag använder en arm och vevar runt med handflatan ändå men det återstår att se. Hur blinkerserna fungerar vet jag dock inte och vill undersöka men avsaknaden av växelspak osv har jag inga problem med.

Tycker bilen verkar riktigt tuff med det mesta så är riktigt sugen.

Re: Hur ställer du dig till köp efter model S/X refresh

Postat: 18 jun 2021 15:57
av Franz
Jag har beställt en Model S LR och kör en 85D (från 2015) idag. Jag hade säkert kunnat köpa en ny när Raven + nya luftfjädringen kom men det var ju egentligen inget fel på min befintliga bil och jag kände ju att refresh ändå var på gång så jag har avvaktat fram tills nu. Det är så klart ganska mycket som adderats på som befogar köpet men kanske inte så mycket specifikt bara en sak. D.v.s. visst är det trevligt med snabbare laddning men det är ju inte så att jag specifikt gått och väntat på just en mer snabbladdad version utan det är summan som är det viktiga för mig.

Viktiga grejer för mig
++ Bättre räckvidd (typ +50% för mig). Hoppfull inför vintern här också.
+ Snabbare laddning - Visst det är ju trevligt och så men nästan alla superchargerstopp jag gör redan idag hade jag sluppit med den extra räckvidden så det är ju inte så att jag räknar med att spara så galet många minuter per år.
++ Mycket lyxigare interiör
++ Hela MCU-paketet
+ Bättre acceleration. Alltid trevligt med bättre 0-100 men jag antar att det även blir märkbart bättre i högre hastigheter även för en LR. D.v.s. t.ex. 70-100
++ Bättre luftfjädring
++ Tystare

Annat som jag är positiv till men varit nyfiken på recensioner
+ Yoken. Kände direkt när jag såg den att det såg väldigt lovande ut för överblicken. Jag har testat ganska mycket att låtsas att min ratt är en Yoke och känner att det går ganska väldigt snabbt att vänja sig.
+ Blinkersknapparna på rattern - Känns ju nästan klockrent att flytta dem dit och slippa spakarna. Blinkar man innan en sväng/filbyte är det ju smidigt. Blinkar man i rattrörelser som inte är på långsamma vägar känns det väldig smidigt att slippa släppa en hand från ratten. Nackdelen jag kommer på är när man skall blinka ut ur cirkulationsplats.

Automatisk P-broms när man kliver ur tror jag är något man vänjer sig snabbt vid och som får andra bilar att kännas gammalmodiga. Lite grann som när man efter ett år i Teslan satt i en dieselbil och kände sig helt lost på alla onödiga moment som skulle göras ;). Automatisk färdriktning är ju något man slår på/av så den provar jag gärna. Att byta riktning på skärmen känns ju ungefär lika jobbigt som att göra det med en spak så smart att flytta den så man slipper spaken.

Re: Hur ställer du dig till köp efter model S/X refresh

Postat: 18 jun 2021 16:13
av Fredrik j
Franz skrev:
Automatisk P-broms när man kliver ur tror jag är något man vänjer sig snabbt vid och som får andra bilar att kännas gammalmodiga. Lite grann som när man efter ett år i Teslan satt i en dieselbil och kände sig helt lost på alla onödiga moment som skulle göras ;).
Har inte alla bilar automatisk p-broms idag? När jag parkerar min volvodiesel lägger jag i P, kliver ur och trycker på handtaget. Men det är en ganska irriterande funktion som jag önskar gick att stänga av.

Re: Hur ställer du dig till köp efter model S/X refresh

Postat: 18 jun 2021 16:22
av Franz
Fredrik j skrev:
Franz skrev:
Automatisk P-broms när man kliver ur tror jag är något man vänjer sig snabbt vid och som får andra bilar att kännas gammalmodiga. Lite grann som när man efter ett år i Teslan satt i en dieselbil och kände sig helt lost på alla onödiga moment som skulle göras ;).
Har inte alla bilar automatisk p-broms idag? När jag parkerar min volvodiesel lägger jag i P, kliver ur och trycker på handtaget. Men det är en ganska irriterande funktion som jag önskar gick att stänga av.
Fast det känns ju inte så automatiskt ifall du lägger i den själv. I de nya Teslorna läggs alltså P i av bilen när du stannat och t.ex. öppnar dörren. Det som krävs är alltså att markera lite med bromspedalen för att aktivera hold-läget.

Re: Hur ställer du dig till köp efter model S/X refresh

Postat: 18 jun 2021 16:44
av Fredrik j
Franz skrev:
Fredrik j skrev:
Franz skrev:
Automatisk P-broms när man kliver ur tror jag är något man vänjer sig snabbt vid och som får andra bilar att kännas gammalmodiga. Lite grann som när man efter ett år i Teslan satt i en dieselbil och kände sig helt lost på alla onödiga moment som skulle göras ;).
Har inte alla bilar automatisk p-broms idag? När jag parkerar min volvodiesel lägger jag i P, kliver ur och trycker på handtaget. Men det är en ganska irriterande funktion som jag önskar gick att stänga av.
Fast det känns ju inte så automatiskt ifall du lägger i den själv. I de nya Teslorna läggs alltså P i av bilen när du stannat och t.ex. öppnar dörren. Det som krävs är alltså att markera lite med bromspedalen för att aktivera hold-läget.
Jag tycker det är för mycket automatik redan i Volvon. Skulle önska att det gick att stänga av eller åtminstone gå att konfigurera.

Re: Hur ställer du dig till köp efter model S/X refresh

Postat: 18 jun 2021 20:40
av Tars
taliz skrev:
Tars skrev:
Jag köpte mig en 100d -19 i väntan på min plaid +
Anser inte att det är värt att byta till den nya versionen om inte batteriet blir som utlovat. Jag behåller min plaid + beställning. Om det blir 2022-23 stör mig inte.
Det jag stör mig är att Elon anser att räckvidden räcker.
Dags att uppdatera signaturen då? Bild
Fixar!