Vill du ha motivlack på din Tesla MY?

I denna tråden så har vi endast omröstningar och här kan alla skapa en omröstning

Moderator: Redaktion

Vill du ha motivlack på din Tesla?

1. Nej. 5 grundfärger räcker för mig.
23
48%
2. Nej. Jag wrapar min bil istället.
6
13%
3. Ja. Ett enklare mönster vore kul.
8
17%
4. Ja. Vore kul med att kunna få vilket mönster jag vill.
11
23%
 
Antal röster: 48

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Vill du ha motivlack på din Tesla MY?

Inlägg av Zalman3 »

Det pratas om att Teslas nya måleri i Berlin kommer kunna lackera i 5 till 13 lager.
Och att man kan få en slags 3D effekt.

Min spekulation är att man även kan få motivlack.
Dessa bilar fanns att se på Tesla Berlin fabriken.
20211009_133232.jpg
Screenshot_20211012-064521_YouTube.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Vill du ha motivlack på din Tesla MY?

Inlägg av martinot »

Ovan är inte i min smak, men kul om man kan beställa vilken färg man vill (och kanske med något diskretare motiv).

Riktigt spännande! :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Vill du ha motivlack på din Tesla MY?

Inlägg av mikebike »

Nej, jag vill ha en slitstark silver metallic (med klarlack).
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Vill du ha motivlack på din Tesla MY?

Inlägg av Zalman3 »

mikebike skrev:
Nej, jag vill ha en slitstark silver metallic (med klarlack).
Om Tesla skryter med att man kan få upp till 13 lager färg. Då borde ju ett extra lager klarlack gå att ordna.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Vill du ha motivlack på din Tesla MY?

Inlägg av mikebike »

Zalman3 skrev:
mikebike skrev:
Nej, jag vill ha en slitstark silver metallic (med klarlack).
Om Tesla skryter med att man kan få upp till 13 lager färg. Då borde ju ett extra lager klarlack gå att ordna.
Kan man tycka...
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Vill du ha motivlack på din Tesla MY?

Inlägg av martinot »

Hade gärna även sett matta lacker! :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Vill du ha motivlack på din Tesla MY?

Inlägg av MWall »

Ska de börja tillverka bilar mot beställning eller hur ska det gå till att välja mönster?
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Vill du ha motivlack på din Tesla MY?

Inlägg av dd88 »

Dom har tydligen redan anställt en tonåring med bakvänd keps och monster energy i näven för att designa, så det kommer säkert gå att välja och vraka bland olika smaklösa mönster.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Vill du ha motivlack på din Tesla MY?

Inlägg av mikebike »

MWall skrev:
Ska de börja tillverka bilar mot beställning eller hur ska det gå till att välja mönster?
Ja, det kan ju funka om man producerar "lokalt" och inte måste räkna med månadslånga transporter.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Vill du ha motivlack på din Tesla MY?

Inlägg av fth »

Jag är väldigt skeptisk till att Tesla kommer att erbjuda någon form av motivlack, eller egentligen några former av specialanpassningar av den här typen, det skulle ju gå tvärtemot utvecklingen som har skett under flera år, där valmöjligheterna minskar snarare än ökar.

Den kamoflage-mönstrade bilen i Berlin var t.ex. definitivt wrappad, och ganska taffligt dessutom, det var uppenbara bubblor i plasten i fronten. Den rosa/lila med björnen var i mina ögon uppenbart handmålad, jag har mycket svårt att tro att någon lackeringsverkstad i industriell skala kommer att erbjuda den typen av detaljerade mönster. Demo-bilen i lackverkstaden med olika nivåer av gråskala är jag rätt säker på var avsedd att visa de olika stegen i processen, inte för att visa upp möjligheter som faktiskt kommer erbjudas till kund, och dom olika fälten i fronten med olika färg var nog helt enkelt maskerade för hand mellan omgångarna.

Motivlackering på en nivå som "björn-bilen" representerar skulle ju sannolikt kräva helt nya typer av extremt exakta robotar som i princip kan "printa" lacken i hög upplösning och närmast fotorealistisk precision, det håller jag för extremt osannolikt att Tesla ens är intresserade av att erbjuda.

När Elon talar om "världens bästa lackeringsverkstad" tror jag mer han avser kvalitet i lacken, och att kanske erbjuda någon/några nya färger, jag tror inte öht på att man kommer kunna välja egna motiv, eller ens toningar eller nyanser, för sin bil.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Vill du ha motivlack på din Tesla MY?

Inlägg av dd88 »

BMW har en enkel lösning där bilar med specialmotiv tar en detour och får ett andra lager motivlack för att sen gå tillbaka till ordinarie. Behöver inte påverka flödet nämnvärt.

Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Vill du ha motivlack på din Tesla MY?

Inlägg av MWall »

mikebike skrev:
MWall skrev:
Ska de börja tillverka bilar mot beställning eller hur ska det gå till att välja mönster?
Ja, det kan ju funka om man producerar "lokalt" och inte måste räkna med månadslånga transporter.

Så långa är inte transporterna. BMW säljer ju X3 och X5 mot beställning trots att de tillverkas i Spartanburg.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Vill du ha motivlack på din Tesla MY?

Inlägg av fth »

dd88 skrev:
BMW har en enkel lösning där bilar med specialmotiv tar en detour och får ett andra lager motivlack för att sen gå tillbaka till ordinarie. Behöver inte påverka flödet nämnvärt.
Ja, ”enkel” var ordet, den där processen har ju inte i närheten av den upplösning som skulle krävas för t.ex. ”björn-bilen”. BMW har ju också en tradition av ”customisering”, Tesla är ju precis tvärtom.

Nja, jag är som sagt väldigt skeptisk, och jag är helt säker på att dom bilar som visades i Berlin iaf inte är exempel på vad som kommer att erbjudas till slutkund.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Vill du ha motivlack på din Tesla MY?

Inlägg av Fredrik j »

fth skrev:
dd88 skrev:
BMW har en enkel lösning där bilar med specialmotiv tar en detour och får ett andra lager motivlack för att sen gå tillbaka till ordinarie. Behöver inte påverka flödet nämnvärt.
Ja, ”enkel” var ordet, den där processen har ju inte i närheten av den upplösning som skulle krävas för t.ex. ”björn-bilen”. BMW har ju också en tradition av ”customisering”, Tesla är ju precis tvärtom.

Nja, jag är som sagt väldigt skeptisk, och jag är helt säker på att dom bilar som visades i Berlin iaf inte är exempel på vad som kommer att erbjudas till slutkund.

/fth
Antydes det på något sätt på plats att bilarna skulle vara exempel på vad måleriet skulle kunna klara av eller är alltihop bara en slutsats betraktarna har dragit?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Vill du ha motivlack på din Tesla MY?

Inlägg av fth »

Fredrik j skrev:
Antydes det på något sätt på plats att bilarna skulle vara exempel på vad måleriet skulle kunna klara av eller är alltihop bara en slutsats betraktarna har dragit?
Det antyddes inte på något sätt öht, jag tolkar allt detta som rent önsketänkande och fria spekulationer. :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Vill du ha motivlack på din Tesla MY?

Inlägg av MWall »

Fredrik j skrev:
fth skrev:
dd88 skrev:
BMW har en enkel lösning där bilar med specialmotiv tar en detour och får ett andra lager motivlack för att sen gå tillbaka till ordinarie. Behöver inte påverka flödet nämnvärt.
Ja, ”enkel” var ordet, den där processen har ju inte i närheten av den upplösning som skulle krävas för t.ex. ”björn-bilen”. BMW har ju också en tradition av ”customisering”, Tesla är ju precis tvärtom.

Nja, jag är som sagt väldigt skeptisk, och jag är helt säker på att dom bilar som visades i Berlin iaf inte är exempel på vad som kommer att erbjudas till slutkund.

/fth
Antydes det på något sätt på plats att bilarna skulle vara exempel på vad måleriet skulle kunna klara av eller är alltihop bara en slutsats betraktarna har dragit?

Det är slutsatsen Zalman dragit. Såg på FB att han och fth var där samtidigt tillsammans med Tibor. Så Zalman finns i verkligheten gott folk. Han är ingen bot. :lol:
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Vill du ha motivlack på din Tesla MY?

Inlägg av dd88 »

fth skrev:
dd88 skrev:
BMW har en enkel lösning där bilar med specialmotiv tar en detour och får ett andra lager motivlack för att sen gå tillbaka till ordinarie. Behöver inte påverka flödet nämnvärt.
Ja, ”enkel” var ordet, den där processen har ju inte i närheten av den upplösning som skulle krävas för t.ex. ”björn-bilen”. BMW har ju också en tradition av ”customisering”, Tesla är ju precis tvärtom.

Nja, jag är som sagt väldigt skeptisk, och jag är helt säker på att dom bilar som visades i Berlin iaf inte är exempel på vad som kommer att erbjudas till slutkund.

/fth
Nu är det ju inte möjligheten till motiv som jag syftade på utan att enkelt få ut specialbeställda bilar ur ordinarie flöde och sen in igen.

Men håller med om att det vore udda om Tesla fixade det.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
kallekula
Inlägg: 745
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: Vill du ha motivlack på din Tesla MY?

Inlägg av kallekula »

12 lager mer än idag låter ju spännande :D
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Vill du ha motivlack på din Tesla MY?

Inlägg av Zalman3 »

Intressant att en majoritet vill ha nåt roligare än bara grundlack.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Vill du ha motivlack på din Tesla MY?

Inlägg av fth »

Zalman3 skrev:
Intressant att en majoritet vill ha nåt roligare än bara grundlack.
Det är nog ett stort inslag av ”selection bias”, dom som är helt ointresserade av motivlack läser nog inte ens den här tråden. ;)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Vill du ha motivlack på din Tesla MY?

Inlägg av jonasl »

"Made to order" är ju inte så de arbetar med sin volymproduktion så det känns väldigt osannolikt.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Vill du ha motivlack på din Tesla MY?

Inlägg av Zalman3 »

fth skrev:
Zalman3 skrev:
Intressant att en majoritet vill ha nåt roligare än bara grundlack.
Det är nog ett stort inslag av ”selection bias”, dom som är helt ointresserade av motivlack läser nog inte ens den här tråden. ;)

/fth
Tror ändå att det finns ett intresse.
Känner ett hyfsat stort antal Tesla ägare som wrappat sina bilar.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Vill du ha motivlack på din Tesla MY?

Inlägg av fth »

Zalman3 skrev:
Tror ändå att det finns ett intresse.
Känner ett hyfsat stort antal Tesla ägare som wrappat sina bilar.
Ja, det tror jag också, jag ser wrappade Teslor mest hela tiden (med mer eller mindre lyckat resultat :D ), men att >50% skulle vilja ha motivlack håller jag för extremt osannolikt. ;)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Vill du ha motivlack på din Tesla MY?

Inlägg av jonasl »

AI kommer att förutse vad kunderna önskar och sen matchas det bara mot order när bilarna är på väg till kund!
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1351
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Vill du ha motivlack på din Tesla MY?

Inlägg av thebishop »

fth skrev:
Jag är väldigt skeptisk till att Tesla kommer att erbjuda någon form av motivlack, eller egentligen några former av specialanpassningar av den här typen, det skulle ju gå tvärtemot utvecklingen som har skett under flera år, där valmöjligheterna minskar snarare än ökar.

Den kamoflage-mönstrade bilen i Berlin var t.ex. definitivt wrappad, och ganska taffligt dessutom, det var uppenbara bubblor i plasten i fronten. Den rosa/lila med björnen var i mina ögon uppenbart handmålad, jag har mycket svårt att tro att någon lackeringsverkstad i industriell skala kommer att erbjuda den typen av detaljerade mönster. Demo-bilen i lackverkstaden med olika nivåer av gråskala är jag rätt säker på var avsedd att visa de olika stegen i processen, inte för att visa upp möjligheter som faktiskt kommer erbjudas till kund, och dom olika fälten i fronten med olika färg var nog helt enkelt maskerade för hand mellan omgångarna.

Motivlackering på en nivå som "björn-bilen" representerar skulle ju sannolikt kräva helt nya typer av extremt exakta robotar som i princip kan "printa" lacken i hög upplösning och närmast fotorealistisk precision, det håller jag för extremt osannolikt att Tesla ens är intresserade av att erbjuda.

När Elon talar om "världens bästa lackeringsverkstad" tror jag mer han avser kvalitet i lacken, och att kanske erbjuda någon/några nya färger, jag tror inte öht på att man kommer kunna välja egna motiv, eller ens toningar eller nyanser, för sin bil.

/fth
Jag tror du har helt rätt, totalt osannolikt att det skulle ske. Får vi någon ny färg och kanske ett extra lager klarlack vore det ju ”bäst”. :lol:
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Skriv svar