Vad är DU beredd att gå med på för miljöns skull?

I denna tråden så har vi endast omröstningar och här kan alla skapa en omröstning

Moderator: Redaktion

Vad är DU beredd att gå med på för miljöns skull?

betala extra skatt på kött
149
6%
betala extra skatt om du flyger ofta
197
8%
förbud på försäljning av bilar med förbränningsmotorer år 2030
237
10%
förbud bygga nya landningsbanor på flygplatser
90
4%
tredubbla stödet till förnybara energikällor (med höjd skatt som följd)
147
6%
"återvildningsprogram", att återställa delar av landet till dess naturliga form
112
5%
permanent förbud mot fracking (med höjda oljepriser som följd)
213
9%
kraftigt höjt pris (fördubbling) på bensin och diesel
202
8%
kraftigt höjt pris (fördubbling) på el
66
3%
utbyggnad av kärnkraft
176
7%
personlig koldioxidskatt (betala för dina egna utsläpp)
136
6%
köttfria dagar varje vecka
161
7%
helt köttfri kosthållning (ev genom att äta "växtbaserade köttprodukter")
73
3%
förbjud fossila bränslen till flyget (med kraftigt höjda biljettpriser som följd)
155
6%
förbjud fossila bränslen till sjöfart (med kraftigt höjda fraktkostnader som följd)
142
6%
förbjud fossila bränslen till lastbilar (med kraftigt höjda fraktkostnader som följd)
150
6%
 
Antal röster: 2406

Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Vad är DU beredd att gå med på för miljöns skull?

Inlägg av MWall »

VoltAmpere skrev:
Från WWF:

"Hälften av alla bilresor i tätort är kortare än 5 kilometer, enligt Trafikverket. Detta trots att det finns betydligt mer energieffektiva och klimatsmarta alternativ, som till exempel kollektivtrafik, cykel och att gå. Att cykla och gå är dessutom bra för hälsan."

"därför köpa eller använda en så liten och effektiv elbil med så litet batteri som möjligt."

"Det bästa är naturligtvis att undvika att skaffa egen bil och istället hyra, dela eller bilpoola de gånger du behöver en."

I det här forumet hade ju frågan om man kan tänka sig att använda bilen i mindre utsträckning varit intressant då.
Har valt att bosätta mig utanför staden. Då funkar det bara med egen bil. Särskilt med tanke på barnen.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Vad är DU beredd att gå med på för miljöns skull?

Inlägg av fth »

PerV skrev:
Jag skulle nog säga att det är precis tvärtom, det är mycket viktigare att begränsa hur många som delar på kakan än hur och vad som används. Givetvis är det bra att göra bäggedera, men att blunda för populationsbegränsning är bara dumt.

[...]

Även om alla blir 10%-20% mer "hållbar" i sitt nyttjande av resurser, så äts denna "förbättring" snabbt upp när vi blir fler.
Ja, vi har helt enkelt olika åsikt här.

Som sagts tidigare i tråden så kommer jordens befolkning sannolikt att nå en topp på knappt 11 miljarder runt 2060 och sen börja minska, vi talar alltså om en ökning på ytterligare 35-40% under en period av c:a 40 år.

Jordens befolkning har periodvis ökat betydligt mer och snabbare än så utan att det lett till katastrofer.

Genom olika tekniska, sociala, och ekonomiska landvinningar, som t.ex. Norman Borlaugs "gröna revolution", har vi tvärtom under samma perioder faktiskt lyft stora delar av samma ökande befolkning ur extrem fattigdom, precis tvärtemot alla återkommande domedagsprofetior som kraxats sedan 1798 och framåt (se tidigare inlägg).

Områden inom vilka stora framsteg görs idag, som hållbar framställning av mat, förnyelsebar energi, omställning av transporter etc har också potential till förbättring som är betydligt större än "10%-20%", bara de kraftigt fallande kostnaderna för förnyelsebar el från främst solen kommer ju t.ex. sannolikt leda till i praktiken nära oändlig och gratis energi, vilket förstås kommer leda till enorma förbättringar inom i princip alla andra områden.

Nej, jag har hört kraxandet om befolkningsexplosionen och hur den kommer leda till globalt kaos, krig och misär sedan jag gick i lekskolan, det har ännu inte skett, jag är rätt säker på att det heller kommer att ske.

Hotet från klimatförändringar är däremot högst påtagligt och omedelbart, och kommer med största sannolikhet leda till just globalt kaos, krig och misär om vi inte lyckas hantera det.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
PerV
Teslaägare
Inlägg: 65
Blev medlem: 04 maj 2019 06:47

Re: Vad är DU beredd att gå med på för miljöns skull?

Inlägg av PerV »

Det kanske kan vara så att Norman Borlaugs "gröna revolution" är av ondo? Kanske därför Indiens population är 1.4 miljarder. Kanske finns en koppling mellan gröna "framsteg" de senaste 200 åren, populationen och klimatproblemen?

"Enligt Borlaug skulle endast fyra av dagens sju miljarder människor kunna leva på de jordbruksarealer som finns i dag om ekologisk odling tillämpades." saxat från wikipedia.
Spot on skulle jag vilja säga.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Vad är DU beredd att gå med på för miljöns skull?

Inlägg av fth »

PerV skrev:
Det kanske kan vara så att Norman Borlaugs "gröna revolution" är av ondo? Kanske därför Indiens population är 1.4 miljarder. Kanske finns en koppling mellan gröna "framsteg" de senaste 200 åren, populationen och klimatproblemen?

"Enligt Borlaug skulle endast fyra av dagens sju miljarder människor kunna leva på de jordbruksarealer som finns i dag om ekologisk odling tillämpades." saxat från wikipedia.
Spot on skulle jag vilja säga.
Det där vet jag knappt hur jag skall bemöta, alternativet är ju för fruktansvärt att ens tänka på.

Menar du på fullt allvar att det skulle vara ”av ondo” att uppemot en miljard människor räddades från svältdöden av Burlaugs innovationer? :shock:

Norman Burlaug är i mina ögon en av mänsklighetens största hjältar genom historien, och ekologisk odling är i jämförelse närmast att betrakta som en hobby som bara de rikaste länderna i världen har råd att ägna sig åt.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Vad är DU beredd att gå med på för miljöns skull?

Inlägg av fth »

PerV skrev:
Det kanske kan vara så att Norman Borlaugs "gröna revolution" är av ondo? Kanske därför Indiens population är 1.4 miljarder.
P.S. orsakssambandet är dessutom det exakt omvända mot det du föreslår, det är först när dom basala behoven som föda är uppfyllda som födelsetalen minskar.

Grafen över Indiens fruktsamhetstal, dvs antal barn per kvinna, är nästan exakt inversen av grafen över jordbrukets avkastning. När Burlaugs metoder infördes gick Indien och Pakistan från att vara på randen av en svältkatastrof till att exportera vete på ett fåtal år. Samma period inleddes en kraftig minskning av fruktsamhetstalen, från runt sex barn per kvinna i mitten av förra seklet till dagens 2.2 barn per kvinna.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vad är DU beredd att gå med på för miljöns skull?

Inlägg av mati »

Kommer tänka på en historia jag hört.

Två planeter möts i rymden.
- Tjena, vad hängig du ser ut. Är du sjuk?
- Ja fy fasen, jag har fått människor.
- Usch vad jobbigt. Stackars dig. Men det brukar ju gå över ganska fort.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vad är DU beredd att gå med på för miljöns skull?

Inlägg av LarsL »

MWall skrev:

Är ju därför seriehybrider som BMW i3 är så jäkla bra. Relativt litet batteri som klarar 95% av alla mil men sen fixar den även resterande 5%, till och med utan att vara beroende av snabbladdning.
Fast det där med dubbla drivenheten är ju rätt puckat. Då är ju Model 3 SR+ en betydligt bättre lösning med ett litet batteri i en energi effektiv bil. Då kommer man tillräckligt långt för att alla resor ska funka, med en drivlina.
Användarvisningsbild
PerV
Teslaägare
Inlägg: 65
Blev medlem: 04 maj 2019 06:47

Re: Vad är DU beredd att gå med på för miljöns skull?

Inlägg av PerV »

fth skrev:
P.S. orsakssambandet är dessutom det exakt omvända mot det du föreslår, det är först när dom basala behoven som föda är uppfyllda som födelsetalen minskar.

Grafen över Indiens fruktsamhetstal, dvs antal barn per kvinna, är nästan exakt inversen av grafen över jordbrukets avkastning. När Burlaugs metoder infördes gick Indien och Pakistan från att vara på randen av en svältkatastrof till att exportera vete på ett fåtal år. Samma period inleddes en kraftig minskning av fruktsamhetstalen, från runt sex barn per kvinna i mitten av förra seklet till dagens 2.2 barn per kvinna.

/fth
Visst det är pest eller kolera, och jag förespråkar inte död. Jag förespråkar reglering av födslar.
Jag sätter inte människan i första rummet, och jag skulle nog tycka runt 3 miljarder människor är tillräckligt.

Indien står på randen till en svältkatastrof. Indiens population var 1950 ~400 miljoner. Idag är de 1.4 miljarder varav 200 miljoner svälter, vilket jag tror är många fler, i absoluta tal, än de som svalt 1950.
Vad säger du till de som svälter idag?
Med gröna revolutioner expanderar man bara utrymmet för människan att populera, vilket människan kommer göra, för så fungerar naturen.
Man senarelägger bara problemen. Har man vunnit någonting på det? Man skapar nog bara större problem i ett senare skede.
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1073
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Vad är DU beredd att gå med på för miljöns skull?

Inlägg av bjornnilsson »

#DontChooseExtinction https://youtu.be/ZlJswVu-Fh8

We Don't Have Time and the United Nations Development Programme need your help ahead of the UN COP26 meeting. If we all come together, we can make a huge difference.

Did you know that all our governments around the world actively supports the destructive fossil-fuel industry with $11 million in subsidies — per minute! That needs to end if we are to at least have a chance of achieving the goals in the Paris Agreement and avoid the worst effects of the climate crisis.

Today, October 27th at 00:01 AM EDT, we will help our partner, United Nations Development Programme (UNDP) launch the global campaign #DontChooseExtinction to urge our world leaders to abolish all fossil fuel subsidies.

Share the English video on Twitter, Linked In, Facebook, Youtube, or use the below social media kit for more assets and to share it in over 30 languages. Don’t forget to use the hashtag #DontChooseExtinction and #WeDontHaveTime
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Vad är DU beredd att gå med på för miljöns skull?

Inlägg av fth »

PerV skrev:
Visst det är pest eller kolera, och jag förespråkar inte död. Jag förespråkar reglering av födslar.

Jag sätter inte människan i första rummet, och jag skulle nog tycka runt 3 miljarder människor är tillräckligt.

Indien står på randen till en svältkatastrof. Indiens population var 1950 ~400 miljoner. Idag är de 1.4 miljarder varav 200 miljoner svälter, vilket jag tror är många fler, i absoluta tal, än de som svalt 1950.
Vad säger du till de som svälter idag?
Med gröna revolutioner expanderar man bara utrymmet för människan att populera, vilket människan kommer göra, för så fungerar naturen.
Man senarelägger bara problemen. Har man vunnit någonting på det? Man skapar nog bara större problem i ett senare skede.
Ja, här skiljer våra åsikter sig som sagt, jag hävdar att födelsetalen är självreglerande, när en rimlig levnadsstandard uppnås stabiliseras dom på en låg nivå.

Indien har också som sagt i tidigare inlägg nästan nått denna låga nivå och bedöms nå en maximal befolkningsmängd på runt 1.6 miljarder i mitten av seklet, sedan minska snabbt, Indien kommer faktiskt enligt många bedömare få det omvända problemet, med extremt låga födelsetal och därmed en åldrande befolkning som följd. Indiens problem idag är inte huvudsakligen brist på resurser, utan fördelning, en situation som också har förvärrats rejält av covid-19.

Jag hävdar alltså också att det är omöjligt att reglera födslar på det sätt som du vill göra. I ett samhälle med en situation där kvinnor föder många barn är inte befolkningen öht mottaglig för den typen av argument, och att reglera med tvång och våld tror jag inte någon har varken vilja eller resurser att göra. När situationen är sådan att den typen av åtgärder möjligen skulle kunna införas så har födelsetalen redan sjunkit till hanterbara nivåer.
PerV skrev:
Med gröna revolutioner expanderar man bara utrymmet för människan att populera, vilket människan kommer göra, för så fungerar naturen.
Nej, det finns alltså ingenting som talar för att detta skulle stämma, när levnadsstandarden nått en viss nivå är tvärtom födelsetalen "ohållbart" låga, för att nå en stabil befolkningsmängd måste dom ligga runt 2.1, men i alla rika länder ligger siffran långt under 2.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Vad är DU beredd att gå med på för miljöns skull?

Inlägg av Swede1 »

Världen gick under 1982…

https://nyheteridag.se/mathiasson-varld ... sa-du-vet/

Men nu ser vi en tydlig tempökning jämfört med 1972, så lite åtgärder är nog bra. Men Usa och Kina och de rika ska betala. ;)
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Vad är DU beredd att gå med på för miljöns skull?

Inlägg av Swede1 »

MWall, i3 Rex är den mest miljövänliga bilen. 95% på el och litet batteri och lätt bil. Absolut!

Elsa Widding har kommit fram till detta, verkar mycket trovärdigt:

https://www.klimatkarusellen.se/post/om ... cc-och-svt

Var har hon fel i sak? :?:

1 till 2,4 grader över dagens temperatur år 2100 mest troligt lägre spannet om teknikutvecklingen fortsätter. Ingen katastrof. Temperaturen ökar med 0,14 grader per decennium.


Elsa har ruttnat på svt’s etiketter på henne också, starkt gjort att stå upp mot en organisation med sju miljarder kronor i ryggen per år.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Vad är DU beredd att gå med på för miljöns skull?

Inlägg av MWall »

LarsL skrev:
MWall skrev:

Är ju därför seriehybrider som BMW i3 är så jäkla bra. Relativt litet batteri som klarar 95% av alla mil men sen fixar den även resterande 5%, till och med utan att vara beroende av snabbladdning.
Fast det där med dubbla drivenheten är ju rätt puckat. Då är ju Model 3 SR+ en betydligt bättre lösning med ett litet batteri i en energi effektiv bil. Då kommer man tillräckligt långt för att alla resor ska funka, med en drivlina.
Skulle gissa att i3 är mer effektiv som vi använder den.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Vad är DU beredd att gå med på för miljöns skull?

Inlägg av MWall »

Swede1 skrev:
MWall, i3 Rex är den mest miljövänliga bilen. 95% på el och litet batteri och lätt bil. Absolut!

Elsa Widding har kommit fram till detta, verkar mycket trovärdigt:

https://www.klimatkarusellen.se/post/om ... cc-och-svt

Var har hon fel i sak? :?:

1 till 2,4 grader över dagens temperatur år 2100 mest troligt lägre spannet om teknikutvecklingen fortsätter. Ingen katastrof. Temperaturen ökar med 0,14 grader per decennium.


Elsa har ruttnat på svt’s etiketter på henne också, starkt gjort att stå upp mot en organisation med sju miljarder kronor i ryggen per år.

Orkar verkligen inte. Är sjukt trött på alternativ-scenen till höger. Antivaxx-kulturen blev droppen.

Har svårt att tro att just Elsa skulle sitta inne med rätt svar medan alla forskare skulle vara köpta av någon slags korrupt elit. Det faller ju på sin egen orimlighet.
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Vad är DU beredd att gå med på för miljöns skull?

Inlägg av Swede1 »

MWall skrev:
Swede1 skrev:
MWall, i3 Rex är den mest miljövänliga bilen. 95% på el och litet batteri och lätt bil. Absolut!

Elsa Widding har kommit fram till detta, verkar mycket trovärdigt:

https://www.klimatkarusellen.se/post/om ... cc-och-svt

Var har hon fel i sak? :?:

1 till 2,4 grader över dagens temperatur år 2100 mest troligt lägre spannet om teknikutvecklingen fortsätter. Ingen katastrof. Temperaturen ökar med 0,14 grader per decennium.


Elsa har ruttnat på svt’s etiketter på henne också, starkt gjort att stå upp mot en organisation med sju miljarder kronor i ryggen per år.

Orkar verkligen inte. Är sjukt trött på alternativ-scenen till höger. Antivaxx-kulturen blev droppen.

Har svårt att tro att just Elsa skulle sitta inne med rätt svar medan alla forskare skulle vara köpta av någon slags korrupt elit. Det faller ju på sin egen orimlighet.
Nej, men de vill ha forskningspengar, bidrag, etc om du orkar läsa hennes sida åtminstone, tar 5 minuter, när folk inte lyssnar på varandras argumenten så fungerar inte demokratin något vidare, utan istället slänger folk bara epitet på varandra.

Men vad har hon fel i sak, har hon missuppfattat allt och svt har rätt i allt? Nån annan? Är det katastrof med 2,4 grader varmare om 79 år?
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Vad är DU beredd att gå med på för miljöns skull?

Inlägg av Swede1 »

Svt svarar på mina frågor. Ja varje grads höjning kan få stora konsekvenser.

https://www.svt.se/special/fa-koll-pa-klimatet/

Ok, Elsa och svt har rätt, de vinklar olika bara.
Sanningen är nånstans emellan kan man gissa. .Om Kina ställer om så kan co2 minska, och de kan göra det snabbt med sitt auktoritära odemokratiska system. Inte bara nackdelar med starka ledsre om de gör rätt saker.

Hursom klarar sig troligen norra Europa bra om det blir 2-5 grader varmare.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Vad är DU beredd att gå med på för miljöns skull?

Inlägg av fth »

Swede1 skrev:
Hursom klarar sig troligen norra Europa bra om det blir 2-5 grader varmare.
Norra Europa klarar sig säkert ganska bra, även om extremvädret som bekant gjort sig rejält påmint dom senaste somrarna, Sverige klarar sig säkert ännu bättre, ett par grader har kanske inga katastrofala följder, landhöjningen motverkar havsnivåhöjningarna, etc.

Men att tro att vi skulle bli opåverkade när stora områden, uppemot 30% av jordens yta enligt vissa studier, med hundratals miljoner invånare blir helt obeboeliga som följd av de stigande temperaturerna är ganska naivt, och att inte medverka till att förhindra denna katastrof vore omänskligt.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Vad är DU beredd att gå med på för miljöns skull?

Inlägg av Jerker »

fth skrev:
Swede1 skrev:
Hursom klarar sig troligen norra Europa bra om det blir 2-5 grader varmare.
Norra Europa klarar sig säkert ganska bra, även om extremvädret som bekant gjort sig rejält påmint dom senaste somrarna, Sverige klarar sig säkert ännu bättre, ett par grader har kanske inga katastrofala följder, landhöjningen motverkar havsnivåhöjningarna, etc.

Men att tro att vi skulle bli opåverkade när stora områden, uppemot 30% av jordens yta enligt vissa studier, med hundratals miljoner invånare blir helt obeboeliga som följd av de stigande temperaturerna är ganska naivt, och att inte medverka till att förhindra denna katastrof vore omänskligt.

/fth
Precis. Men det finns ju också en överhängande risk att även Norden drabbas rätt hårt eftersom golfströmmen riskerar att kollapsa och då får vi arktiskt klimat här. Jag gillar iofs riktiga vintrar, men det finns ju gränser...
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Vad är DU beredd att gå med på för miljöns skull?

Inlägg av RagWal »

Swede1 skrev:
Svt svarar på mina frågor. Ja varje grads höjning kan få stora konsekvenser.

https://www.svt.se/special/fa-koll-pa-klimatet/

Ok, Elsa och svt har rätt, de vinklar olika bara.
Sanningen är nånstans emellan kan man gissa. .Om Kina ställer om så kan co2 minska, och de kan göra det snabbt med sitt auktoritära odemokratiska system. Inte bara nackdelar med starka ledsre om de gör rätt saker.

Hursom klarar sig troligen norra Europa bra om det blir 2-5 grader varmare.
Jag tycker det är svårt att följa hennes resonemang eftersom olika referenstemperaturer används. Ibland är det 1850-1900, ibland 1995-2014 och även "dagens".
"För RCP2-4.5, (det scenario som världen enligt IPCC idag följer) ligger den förväntade temperaturökningen till år 2100 på mellan 1,2 och 2,6 grader över medeltemperaturen 1995–2014. Det betyder alltså att temperaturen förväntas stiga med mellan 1,0 och 2,4 grader över dagens temperatur enligt IPCC."

Känns riggat för att misstolkas. 1,0 till 2,4 låter kanske som ok, men det är alltså från dagens temperatur. Då har vi redan fixat någon dryg grad vad jag förstår.

Detta är också medeltemperatur. Dessutom är temperaturökningen större närmare polerna.

Nä, jag gillar inte hennes summering iaf.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Vad är DU beredd att gå med på för miljöns skull?

Inlägg av fth »

Jerker skrev:
Precis. Men det finns ju också en överhängande risk att även Norden drabbas rätt hårt eftersom golfströmmen riskerar att kollapsa och då får vi arktiskt klimat här. Jag gillar iofs riktiga vintrar, men det finns ju gränser...
Jo, nog finns det rejäla risker även för oss (även om jag gärna skulle ha riktiga vintrar igen), men nästan oavsett vad som händer så kommer vi ju ha resurser att hantera situationen.

Detta kommer dock inte gälla för dom hundratals miljoner, kanske miljarder, som får ta dom riktigt hårda smällarna av kliamtförändringarna, det är ju tyvärr så att dom största och farligaste förändringarna främst drabbar dom fattigaste delarna av jorden.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Vad är DU beredd att gå med på för miljöns skull?

Inlägg av fth »

RagWal skrev:
Jag tycker det är svårt att följa hennes resonemang eftersom olika referenstemperaturer används. Ibland är det 1850-1900, ibland 1995-2014 och även "dagens".
"För RCP2-4.5, (det scenario som världen enligt IPCC idag följer) ligger den förväntade temperaturökningen till år 2100 på mellan 1,2 och 2,6 grader över medeltemperaturen 1995–2014. Det betyder alltså att temperaturen förväntas stiga med mellan 1,0 och 2,4 grader över dagens temperatur enligt IPCC."

Känns riggat för att misstolkas. 1,0 till 2,4 låter kanske som ok, men det är alltså från dagens temperatur. Då har vi redan fixat någon dryg grad vad jag förstår.

Detta är också medeltemperatur. Dessutom är temperaturökningen större närmare polerna.

Nä, jag gillar inte hennes summering iaf.
Det kallas "cherry picking" ;)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Vad är DU beredd att gå med på för miljöns skull?

Inlägg av RagWal »

fth skrev:
RagWal skrev:
Jag tycker det är svårt att följa hennes resonemang eftersom olika referenstemperaturer används. Ibland är det 1850-1900, ibland 1995-2014 och även "dagens".
"För RCP2-4.5, (det scenario som världen enligt IPCC idag följer) ligger den förväntade temperaturökningen till år 2100 på mellan 1,2 och 2,6 grader över medeltemperaturen 1995–2014. Det betyder alltså att temperaturen förväntas stiga med mellan 1,0 och 2,4 grader över dagens temperatur enligt IPCC."

Känns riggat för att misstolkas. 1,0 till 2,4 låter kanske som ok, men det är alltså från dagens temperatur. Då har vi redan fixat någon dryg grad vad jag förstår.

Detta är också medeltemperatur. Dessutom är temperaturökningen större närmare polerna.

Nä, jag gillar inte hennes summering iaf.
Det kallas "cherry picking" ;)

/fth
Eller resultatanpassad referensselektering.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Vad är DU beredd att gå med på för miljöns skull?

Inlägg av MWall »

Swede1 skrev:
MWall skrev:
Swede1 skrev:
MWall, i3 Rex är den mest miljövänliga bilen. 95% på el och litet batteri och lätt bil. Absolut!

Elsa Widding har kommit fram till detta, verkar mycket trovärdigt:

https://www.klimatkarusellen.se/post/om ... cc-och-svt

Var har hon fel i sak? :?:

1 till 2,4 grader över dagens temperatur år 2100 mest troligt lägre spannet om teknikutvecklingen fortsätter. Ingen katastrof. Temperaturen ökar med 0,14 grader per decennium.


Elsa har ruttnat på svt’s etiketter på henne också, starkt gjort att stå upp mot en organisation med sju miljarder kronor i ryggen per år.

Orkar verkligen inte. Är sjukt trött på alternativ-scenen till höger. Antivaxx-kulturen blev droppen.

Har svårt att tro att just Elsa skulle sitta inne med rätt svar medan alla forskare skulle vara köpta av någon slags korrupt elit. Det faller ju på sin egen orimlighet.
Nej, men de vill ha forskningspengar, bidrag, etc om du orkar läsa hennes sida åtminstone, tar 5 minuter, när folk inte lyssnar på varandras argumenten så fungerar inte demokratin något vidare, utan istället slänger folk bara epitet på varandra.

Men vad har hon fel i sak, har hon missuppfattat allt och svt har rätt i allt? Nån annan? Är det katastrof med 2,4 grader varmare om 79 år?

Jag är inte intresserad av att radikaliseras. Att underkänna hela forskar-communityt och säga att de dansar efter någon slags "globalist-elits" pipa är ju helt bananas. Varför skulle de göra det? Vad finns det för vinning med det? Vilka är rikare och mäktigare än olje-lobbyisterna? Vore det inte bättre att mutas av Saudierna? De har ju rejält med cash. Men nu finns det alltså nån dold agenda som har ännu mer pengar bakom sig? Vad är drivkraften?

Om det är katastrof med 2,4 grader eller inte kan jag inte bedöma. Har inget intresse av att bli klimatforskare heller. Men ok, det låter lite men får antagligen större konsekvenser än man tror. Dvs svält, krig, gigantiska flyktingströmmar... Sånt som kan få hela världen att slås i spillror. Däremot tror jag inte att livet på jorden eller rasen homo sapiens är i fara på något sätt.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Vad är DU beredd att gå med på för miljöns skull?

Inlägg av Bjelke »

Swede1 skrev:
Svt svarar på mina frågor. Ja varje grads höjning kan få stora konsekvenser.

https://www.svt.se/special/fa-koll-pa-klimatet/

Ok, Elsa och svt har rätt, de vinklar olika bara.
Sanningen är nånstans emellan kan man gissa. .Om Kina ställer om så kan co2 minska, och de kan göra det snabbt med sitt auktoritära odemokratiska system. Inte bara nackdelar med starka ledsre om de gör rätt saker.

Hursom klarar sig troligen norra Europa bra om det blir 2-5 grader varmare.
Det jobbigaste är väl också att absolut ingen egentligen vet hur och vad eller ens när det kan komma att hända,
det kan bli fullständig katastrof eller ”ingenting” typ, vi vet inte ens om det redan är kört oavsett vad vi gör :(
Det finns inget alternativ till att vi gör precis allt vi kan egentligen eftersom risken är extremt stor för en katastrof, men
tyvärr känns det omöjligt eftersom starka krafter (t.o.m. nästan hela länder) kämpar emot och vill blåsa på
som vanligt.
Jag skulle iaf inte lita på att vissa delar av världen (tex Norden och diverse andra) skulle klara sig.
Usch nu blev man ju deprimerad igen ju :(
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Vad är DU beredd att gå med på för miljöns skull?

Inlägg av fth »

RagWal skrev:
Eller resultatanpassad referensselektering.
Ja, det är viktigt att använda rätt termer och beskrivningar, det här är ingen explosion, det är en RUD (Rapid Unintentional Disassembly):
RUD.jpg
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Skriv svar