MWall skrev:GreenMachine skrev:Niklas Z skrev:Lägg ner det där snacket om känslor. Du är inte bättre själv på den punkten.
Flygets klimatpåverkan är inte bara en fråga om CO2-utsläppen globalt, så de procentsatser som du nämner säger bara en del av sanningen. Som jag nämnt tidigare spelar det stor roll om flygfotogenen bränns på hög höjd än om den bränns på marknivå, trots att mängden utsläppt CO2 är densamma. Det gör att flygets klimatpåverkan är ungefär dubbelt så stor som andelen CO2 indikerar.
I en stor del av världen är flygets roll minimal, eftersom människorna där knappt alls flyger. I sådana länder vore det naturligtvis inte lämpligt att lägga stort fokus på flyget. I den svenska debatten är det däremot en helt annan sak, eftersom flyget står för en stor del av det svenska folkets klimatpåverkan.
Bara för att en sektor står för en större del av klimatpåverkan än en annan följer inte att det är mer effektivt att inledningsvis reducera utsläppen från den förstnämnda, eller att konsekvenserna av reduktioner där är svårare att bära. Det finns heller ingen logik i att man ska ta en sektor i taget.
Det finns en till aspekt av debatten. Det är mycket svårare för en enskild person att minska sina klimatpåverkande utsläpp från elgenerering/uppvärmning än genom att avstå från en semesterresa. I den allmänna debatten är det poäng att ta upp sådana saker som var och en kan göra något åt.
Dessutom ställer jag mig mycket tveksam till att det skulle vara störst fokus på flyget i den svenska debatten. Jag misstänker att det är biltrafiken som får mest uppmärksamhet.
Nu har jag ju ingen aning om vad du jobbar med men resonerar du på samma sätt när din chef eller uppdragsgivare ber dig att leverera ett resultat? Att du börjar med att fokusera på det område där det inte finns några bra alternativ och som i bästa fall bara kan står för 2-3 % av potentialen eller börjar du med de stora frågorna? Om din fru ber dig att städa hemma? Börjar du att lägga arbetet på att sortera strumporna och putsa besticken eller på att plocka upp oredan på golvet och att ta reda på leran som någon trampat in över hela golven?
Jag säger ju inte emot dig på något sätt att flyget inte förtjänar uppmärksamhet men har bara svårt att förstå den nära på sjukliga fixering som råder vid just denna fråga då det bevisligen och matematiskt inte ens skulle göra så större skillnad ens om man lyckades avskaffa allt flyg i morgon.
Noterar även att du fortfarande inte svarat vad det är som gör att du skulle ha rätten att avgöra för alla andra vilka resor som är nödvändiga resp onödiga!
Den som är väldigt fokuserad på flyget är väl du?
Varför ska flyget, som är relativt onödigt, få nån slags carte blanche att göra som de vill? Det är galet billigt att flyga idag. Det är skevt. Låt det kosta som det gjorde på 80-90 talen. Varför inte? Då kanske man får fri sprit under flygningarna igen.
Det handlar inte om att flyget ska ha någon fribiljett eller inte behöva anpassa sig. Snarare om vad man kan, och inte kan påverka! Förstår man sig inte på det man försöker påverka så kommer man troligtvis inte heller lyckas och att stånga huvudet mot en vägg är bara ett slöseri med både energi, resurser och politiskt kapital som bättre kunde användas på andra områden istället. Det är min poäng! Med andra ord. Den sjukliga fixeringen vid just flyget är till största del orsakad av att man inte förstår hur det fungerar. Kallade det naivitet, önsktänkande eller fantasier då kanske.
Någon skrev i tråden att det vi inte kan påverka Kinesiska kolkraftverk men att vi kan påverka flyget. Skulle säga tvärt om. I lilla Sverige så har vi definitivt större möjlighet att påverka utbyggnaden av kinesiska kolkraftverk. Mer, lättare och billigare än att påverka flyget i alla fall. Exempelvis genom att istället fokusera på den typen av projekt som vi redan är så duktiga på i detta lilla land. Att utveckla och exportera extremt effektiva industriprocesser.
Flyget däremot är en ultraglobal verksamhet som inte är eller kan regleras på lokal nivå. Inte ens Nordkorea kan hitta på egna regler inom flyget. Dom kan strunta i supermakternas regler om kärnvapen, mörda och svälta ihjäl miljontals människor, strunta helt i FN mänskliga rättigheter och i princip alla andra regler i hela världen. Men dom kan inte ändra på reglerna inom flyget. Det är så branschen fungerar och om man inte förstår sig på det så lär man inte komma någon vart. Alla typer av diskussioner omkring lokala flygskatter och bränsleskatter och allt annat som det pratas om blir därför helt meningslösa så länge det bara är på lokal nivå (med betoning på
lokal).
Vi kan med andra ord införa vilka hittepå regler vi vill i Sverige. Lägga på 100 000 kr i skatt på alla flygbiljetter eller Co2 kvotera varje individ i Sverige eller vad man nu vill göra och det kommer ändå inte att ändra på något och folk kommer att flyga lika mycket ändå eftersom det aldrig kommer att vara möjligt att få några sådana regler att fungera i praktiken pg av hur branschen fungerar och konstruerad. Att någon lokal miljöreglering av flyget i Sverige i praktiken skulle ha någon märkbar miljöpåverkan är alltså i samma kategori av tänk som fusionsreaktorer. - Teoretiskt möjligt? Ja! - Sannolikt? Nja! - I praktiken något som kommer påverka klimatet? Inte ett smack!
Ta exemplet med en lokal bränsleskatt på flygbränsle? Vad händer? Flygbolagen styr givetvis om flyget till Kastrup eller annan närliggande flygplats. En del priskänsliga linjer med direktflyg till Stockholm och övriga landet kommer att försvinna och styras om till närmaste flygplats i annat land för mellanlandning. Resultat förhöjda utsläpp. I de fall som det inte är möjligt eller på linjer som inte är priskänsliga och folk flyger lika mycket oavsett priset så kommer flygplanen flyga in fulltankade med överlast för att minimera eller helt slippa tanka i Sverige. Resultat förhöjda utsläpp. Så exakt var uppstår miljövinsten här? De hundralappar som ev din charter till Rhodos kan tänkas bli dyrare kommer givetvis hämtas hem i andra led som hotel etc så att totalpriset inte ändras märkbart eller tror man att alla som jobbar inom turistnäringen hotel, restauranger, bussar etc. bara kommer att sitta still när deras verksamheter riskerar att gå under?
Du kommer aldrig att lokalt kunna beskatta eller förbjuda flygresor utan om det ska ske på något sätt så måste det vara på global nivå och man är ju antingen väldigt naiv eller kanske t o m lite småkorkad om på allvar tror att vi i Sverige på något sätt ska kunna beskatta en flygresa mellan Danmark och Phuket?