Louis Rossmann uppmanar aktieägare rösta ja: Right to Repair

I denna tråden så har vi endast omröstningar och här kan alla skapa en omröstning

Moderator: Redaktion

Ska Tesla ta upp och stödja Right to Repair-frågan nu på nästa aktieägar-event 2022-01-26?

Omröstningen slutade 08 feb 2022 04:53

Tesla bör ta upp och stödja Right to Repair-frågan.
38
93%
Tesla bör ta upp men EJ stödja Right to Repair-frågan.
0
Inga röster
Tesla bör EJ ta upp och EJ stödja Right to Repair-frågan.
1
2%
Tesla bör EJ ta upp men BÖR stödja Right to Repair-frågan.
1
2%
Jag tycker att frågan är felaktigt ställd.
1
2%
Annat svar. (Skriv gärna en kommentar i tråden.)
0
Inga röster
 
Antal röster: 41

tommyd
Inlägg: 178
Blev medlem: 24 mar 2021 06:15

Re: Louis Rossmann uppmanar aktieägare rösta ja: Right to Re

Inlägg av tommyd »

OfarligTesla skrev:
tor-ake skrev:
Vad skulle det kunna finnas för anledning att inte sälja reservdelar och dokumentation? Jag menar utöver den uppenbara att man kan styra över konsumenter på nyare produkter till ekonomisk fördel för företaget?
En anledning kan vara att de är rädda för dålig PR, ju lättare det är att få tag på desto fler dåliga lagningar som Tesla har noll kontroll över kommer finnas där ute. Rich Rebuilds har redan idag hunnit med att fullaga bilar åt andra influencers som sedan fungerar dåligt och Tesla får skit för det i kommentarerna till videos.

En annan är såklart att de inte har tillräckligt med reservdelar som det är för att förse egna verkstäder samtidigt som de bygger nya bilar, så säljer de till tredjepart också så skulle vänttiden hos Tesla bli längre.
Om Tesla har tillräckligt med delar för att bygga ihop en bil så kan de lika gärna sälja den bilen fast i byggsats. Det spelar väl inte Tesla nån roll om jag 1) köper en färdigbyggd bil för x SEK, eller om jag 2) köper en stycken av varje reservdel och sen bygger ihop min bil själv, också för x SEK? Tesla får ju exakt lika mycket pengar i bägge fallen, men slipper spendera tid och arbete på att bygga ihop bilen åt mig. De skulle t.o.m. kunna sälja fall 2) med en rabatt till mig eftersom de skulle spara in på arbetskostnaden att bygga ihop bilen åt mig. Det är ju enklare och billigare att sälja reservdelar än att sälja ihopbyggda bilar.

Tesla skulle tjäna lika mycket pengar i dessa två fall:

1) Tesla säljer 1 000 000 bilar för 1 000 000 * 750 000 SEK = 750 000 000 000 SEK på ett år, och 0 SEK för reservdelar. (Totalt 750 GSEK.)
2) Tesla säljer 900 000 bilar för 900 000 * 750 000 SEK = 675 000 000 000 SEK på ett år, och 75 000 000 000 SEK för reservdelar. (Totalt 750 GSEK.)

Fördelen med fall 2) är att kunder skulle få snabbare, billigare och förmodligen även bättre service, vilket skulle göra att fler personer skulle vilja köpa en Tesla, vilket skulle göra att efterfrågan ökar vilket gör att Tesla kan öka priserna på sina bilar och reservdelar och ändå få alla bilar och reservdelar sålda. Kunder skulle även få många fler serviceverkstäder att åka till än att tvingas åka till Teslas egna serviceverkstäder, vilket gör arbetskostnaden billigare eftersom den konkurrensutsätts.

Den serviceverkstad som erbjuder den smartaste lagningen (T.ex. laga batteriet istället för att byta ut hela batteriet eftersom det är enklare att bara byta hela) kommer kunna ge det bästa priset till kunden och samtidigt även bli lönsammare än konkurrerande verkstäder.
Tesla säger sig ju ha målet att förbättra jordens miljö. Det är ju mycket bättre för miljön om Tesla säljer reservdelar, ritningar, manualer och verktyg till alla fristående verkstäder som vill köpa dem, eftersom kunder då slipper åka mycket långt (ibland ända bort till en annan stad t.o.m.) för att de tvingas åka till Tesla-ägda verkstäder.

Tesla, Teslas aktieägare och Teslas kunder skulle alla tjäna på om Tesla skulle höja prioriteringen på att sälja reservdelar, ritningar, manualer och verktyg till oberoende verkstäder, och sänka prioriteringen på att sälja färdigbyggda bilar. Det ska aldrig vara slut på en enda reservdel när en verkstad vill köpa en reservdel. Tillgången på bilar kommer då att sjunka men då är det bara att höja priset på de färdigbyggda bilarna så att väntetiden på att få en färdigbyggd bil inte överskrider några veckor eller max en månad.

Instinkten är att försvara sitt monopol på service, ritningar, manualer och verktyg eftersom "monopol gör att man kan höja servicepriserna", men förnuftet är att sälja reservdelar utan väntetid och bilar till ett pris med en väntetid på några veckor till max en månad, eftersom det höjer totalintäkterna för Tesla.
Här är en lista på förkortningar och deras betydelse, som folk i detta Tesla-forum ofta använder: viewtopic.php?f=57&t=6258#p122075
tslaqqq
Inlägg: 541
Blev medlem: 13 sep 2021 15:55

Re: Louis Rossmann uppmanar aktieägare rösta ja: Right to Re

Inlägg av tslaqqq »

Reparera bilar gjorde man väl på 80 talet, reparera en elbil med högspänning osv är kanske inte vidare klyftigt att gemene man försöker sig på? Köp en 70 tals amerikan om du vill mecka?
Fredrik j
Inlägg: 10813
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Louis Rossmann uppmanar aktieägare rösta ja: Right to Re

Inlägg av Fredrik j »

OfarligTesla skrev:
Men om det börjar poppa upp verkstäder som hans överallt så kommer det vara fullt av bilar som får problem där det är svårare att spåra det tillbaka till att någon ägare gått och fått den fullagad.
Så är det ju för andra tillverkare. Bilar importeras från USA för att fullagas i östeuropa. Köpare som inte har koll köper och när dom sen dyker upp hos en märkesverkstad får dom svart på vitt att dom blivit lurade. Det stärker ju varumärket för auktoriserade verkstäder något enormt.
Porsche är ett bra exempel.

Om Tesla förhindrar att bilarna lagas utanför den egna lilla organisationen kommer det väl på sikt driva upp försäkringskostnaderna.
tslaqqq
Inlägg: 541
Blev medlem: 13 sep 2021 15:55

Re: Louis Rossmann uppmanar aktieägare rösta ja: Right to Re

Inlägg av tslaqqq »

Eller ned, då deras egen försäkring premierar dig som då kör Tesla original + att den redan i nuläget är billigare än konkurrenterna pga all data dom besitter om din körning som övriga bara kan drömma om.
Finns redan idag auktoriserade verkstäder så ser inte riktigt detta som ett problem annat än för de som alltid ska ha något annat.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5448
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Louis Rossmann uppmanar aktieägare rösta ja: Right to Re

Inlägg av SwedishAdvocate »

tommyd skrev:
.../ Tesla säger sig ju ha målet att förbättra jordens miljö. Det är ju mycket bättre för miljön om Tesla säljer reservdelar, ritningar, manualer och verktyg till alla fristående verkstäder som vill köpa dem, eftersom kunder då slipper åka mycket långt (ibland ända bort till en annan stad t.o.m.) för att de tvingas åka till Tesla-ägda verkstäder. /...
Är inte lösningen på det här auktoriserade verkstäder?...

Tesla har väl redan idag auktoriserat andra verkstäder än sina egna. Åtminstone i vissa länder och åtminstone för vissa sorters reparationer. Eller?

Mechanum-kedjan som ju finns i Gbg och Malmö är väl ett exempel på en fristående verkstad som idag t.ex. är auktoriserad för VAG-gruppens märken, Volvo, BMW, Mercedes och Opel m.fl...

Edit: tslaqqq hann före med 4 min...
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 2 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Fredrik j
Inlägg: 10813
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Louis Rossmann uppmanar aktieägare rösta ja: Right to Re

Inlägg av Fredrik j »

tslaqqq skrev:
Eller ned, då deras egen försäkring premierar dig som då kör Tesla original + att den redan i nuläget är billigare än konkurrenterna pga all data dom besitter om din körning som övriga bara kan drömma om.
Finns redan idag auktoriserade verkstäder så ser inte riktigt detta som ett problem annat än för de som alltid ska ha något annat.
Ok. Så begränsad tillgång till reservdelar håller försäkringspremierna nere?
tslaqqq
Inlägg: 541
Blev medlem: 13 sep 2021 15:55

Re: Louis Rossmann uppmanar aktieägare rösta ja: Right to Re

Inlägg av tslaqqq »

SwedishAdvocate skrev:
tommyd skrev:
.../ Tesla säger sig ju ha målet att förbättra jordens miljö. Det är ju mycket bättre för miljön om Tesla säljer reservdelar, ritningar, manualer och verktyg till alla fristående verkstäder som vill köpa dem, eftersom kunder då slipper åka mycket långt (ibland ända bort till en annan stad t.o.m.) för att de tvingas åka till Tesla-ägda verkstäder. /...
Är inte lösningen på det här auktoriserade verkstäder?...

Tesla har väl redan idag auktoriserat andra verkstäder än sina egna. Åtminstone i vissa länder och åtminstone för vissa sorters reparationer. Eller?

Mechanum-kedjan som ju finns i Gbg och Malmö är väl ett exempel på en fristående verkstad som idag t.ex. är auktoriserad för VAG-gruppens märken, Volvo, BMW, Mercedes och Opel m.fl...

Edit: tslaqqq hann före med 4 min...
Jag hade min Tesla inne hos Werksta pga parkeringsskada och hänvisad av Trygg Hansa, inga konstigheter bra service snyggt reparerat!
tslaqqq
Inlägg: 541
Blev medlem: 13 sep 2021 15:55

Re: Louis Rossmann uppmanar aktieägare rösta ja: Right to Re

Inlägg av tslaqqq »

Att mecka in ett eget batteri, vem ska du skylla på när bilen brinner upp? Tesla?
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3295
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Louis Rossmann uppmanar aktieägare rösta ja: Right to Re

Inlägg av Maw »

tslaqqq skrev:
Att mecka in ett eget batteri, vem ska du skylla på när bilen brinner upp? Tesla?
Vem skyller man på om man meckar in en egen tank på sin bensinbil och den brinner upp? ;)

Även Teslor kommer bli gamla och behöva repareras billigt.
Fredrik j
Inlägg: 10813
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Louis Rossmann uppmanar aktieägare rösta ja: Right to Re

Inlägg av Fredrik j »

tslaqqq skrev:
Att mecka in ett eget batteri, vem ska du skylla på när bilen brinner upp? Tesla?
Om man meckar med sin bil, oavsett märke, och den sen börjar brinna? Vem brukar man då skylla på?
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Louis Rossmann uppmanar aktieägare rösta ja: Right to Re

Inlägg av Teslaspolen »

tslaqqq skrev:
Reparera bilar gjorde man väl på 80 talet, reparera en elbil med högspänning osv är kanske inte vidare klyftigt att gemene man försöker sig på? Köp en 70 tals amerikan om du vill mecka?
Nu är det kanske inte tänkt att någon enstaka bilägare får för sig atr skruva isär bilen och lära sig allt eftersom han håller på, utan att kunniga reparationsfirmor ska kunna göra jobben.

Ingen skillnad emot i hemmet egentligen. Man kan mecka med 12V som man vill, men låt elektrikern göra 230/400V jobben.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Louis Rossmann uppmanar aktieägare rösta ja: Right to Re

Inlägg av OfarligTesla »

Fredrik j skrev:

Så är det ju för andra tillverkare. Bilar importeras från USA för att fullagas i östeuropa. Köpare som inte har koll köper och när dom sen dyker upp hos en märkesverkstad får dom svart på vitt att dom blivit lurade. Det stärker ju varumärket för auktoriserade verkstäder något enormt.
Porsche är ett bra exempel.

Om Tesla förhindrar att bilarna lagas utanför den egna lilla organisationen kommer det väl på sikt driva upp försäkringskostnaderna.
Ja, det är ju precis sådana situationer som man kan undvika genom att försvåra för andra verkstäder att få tag på dokumentation och reservdelar.

Några hundra hit eller dit på försäkringspremien är inget jag bryr mig om, de kommer inte påverkas speciellt mycket ändå då de flesta vill att deras bilar skall lagas hos en auktoriserad verkstad ändå.
Fredrik j
Inlägg: 10813
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Louis Rossmann uppmanar aktieägare rösta ja: Right to Re

Inlägg av Fredrik j »

OfarligTesla skrev:
Fredrik j skrev:

Så är det ju för andra tillverkare. Bilar importeras från USA för att fullagas i östeuropa. Köpare som inte har koll köper och när dom sen dyker upp hos en märkesverkstad får dom svart på vitt att dom blivit lurade. Det stärker ju varumärket för auktoriserade verkstäder något enormt.
Porsche är ett bra exempel.

Om Tesla förhindrar att bilarna lagas utanför den egna lilla organisationen kommer det väl på sikt driva upp försäkringskostnaderna.
Ja, det är ju precis sådana situationer som man kan undvika genom att försvåra för andra verkstäder att få tag på dokumentation och reservdelar.

Några hundra hit eller dit på försäkringspremien är inget jag bryr mig om, de kommer inte påverkas speciellt mycket ändå då de flesta vill att deras bilar skall lagas hos en auktoriserad verkstad ändå.
När det gäller Tesla är auktoriserad verkstad ofta dom själva.
Andra bilmärken har ett större nät av auktoriserade verkstäder där man inte själv har något ägande. Man bara kontrollerar att verkstäderna använder rätt delar och har rätt utbildning. Det skapar en konkurrens mellan verkstäderna samt att det sprider ut verkstäderna så fler kunder har tillgång till en verkstad.
Ett exempel är Meca, som är auktoriserad verkstad för VW, Audi, SEAT, Skoda, Ford, Volvo, BMW, Mini, Mercedes, Opel.

Jag tror det gör mer än några hundra hit eller dit på försäkringspremien att det finns konkurrens.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Louis Rossmann uppmanar aktieägare rösta ja: Right to Re

Inlägg av OfarligTesla »

Fredrik j skrev:
När det gäller Tesla är auktoriserad verkstad ofta dom själva.
Andra bilmärken har ett större nät av auktoriserade verkstäder där man inte själv har något ägande. Man bara kontrollerar att verkstäderna använder rätt delar och har rätt utbildning. Det skapar en konkurrens mellan verkstäderna samt att det sprider ut verkstäderna så fler kunder har tillgång till en verkstad.
Ett exempel är Meca, som är auktoriserad verkstad för VW, Audi, SEAT, Skoda, Ford, Volvo, BMW, Mini, Mercedes, Opel.

Jag tror det gör mer än några hundra hit eller dit på försäkringspremien att det finns konkurrens.
Ja jag vet, tycker att andra tillverkare är ett bra exempel på varför man bör hålla med verkstäderna själv. Mycket svårare att få översyn när det är separata bolag med andra ägare som står för det.

Du kan tro vad du vill men det krävs inte speciellt mycket räknande för att komma fram till att arbetskostnaden inte är det stora när det gäller Teslas reparationer, reservdelarna kommer inte vara billigare hos tredje part när de köper dem från Tesla så det enda som de kan konkurrera med är att sälja sin tid billigare och de kan inte sälja den hur billigt som helst. Jag var extremt givmild när jag sa några hundra på försäkringspremien, vi pratar förmodligen någon tia på premien som bäst nu när jag faktiskt överslagsräknar på det.

EDIT: Klargörande, när jag säger någon tia menar jag på månadsbasis, så några hundra på årsbasis blir det ju faktiskt.
Fredrik j
Inlägg: 10813
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Louis Rossmann uppmanar aktieägare rösta ja: Right to Re

Inlägg av Fredrik j »

OfarligTesla skrev:
Fredrik j skrev:
När det gäller Tesla är auktoriserad verkstad ofta dom själva.
Andra bilmärken har ett större nät av auktoriserade verkstäder där man inte själv har något ägande. Man bara kontrollerar att verkstäderna använder rätt delar och har rätt utbildning. Det skapar en konkurrens mellan verkstäderna samt att det sprider ut verkstäderna så fler kunder har tillgång till en verkstad.
Ett exempel är Meca, som är auktoriserad verkstad för VW, Audi, SEAT, Skoda, Ford, Volvo, BMW, Mini, Mercedes, Opel.

Jag tror det gör mer än några hundra hit eller dit på försäkringspremien att det finns konkurrens.
Ja jag vet, tycker att andra tillverkare är ett bra exempel på varför man bör hålla med verkstäderna själv. Mycket svårare att få översyn när det är separata bolag med andra ägare som står för det.

Du kan tro vad du vill men det krävs inte speciellt mycket räknande för att komma fram till att arbetskostnaden inte är det stora när det gäller Teslas reparationer, reservdelarna kommer inte vara billigare hos tredje part när de köper dem från Tesla så det enda som de kan konkurrera med är att sälja sin tid billigare och de kan inte sälja den hur billigt som helst. Jag var extremt givmild när jag sa några hundra på försäkringspremien, vi pratar förmodligen någon tia på premien som bäst nu när jag faktiskt överslagsräknar på det.

EDIT: Klargörande, när jag säger någon tia menar jag på månadsbasis, så några hundra på årsbasis blir det ju faktiskt.
Man kan få stordriftsfördelar. Särskilt viktigt för små bilmärken som dessutom inte behöver någon regelbunden service.

En stor fördel med att ha att göra med en verkstad inte ägd av tillverkaren är att man får ett ombud i garantifrågor.
Jag har flera gånger haft hjälp av en auktoriserad verkstad för att övertala tillverkaren om att det rör sig om ett garantiärende. Kan t.ex. vara så att man på verkstaden ser ett mönster genom att se samma fel på flera bilar.
Om biltillverkaren äger verkstan diskuterar man med den som ska stå för reparation.

En auktoriserad verkstad får betalt av tillverkaren för garantireparationer. En auktoriserad verkstad är dessutom mån om att få sälja nästa bil. Det gör ibland underverk för kundbemötandet.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3627
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Louis Rossmann uppmanar aktieägare rösta ja: Right to Re

Inlägg av jonasl »

Om jag köper en bil vill jag gärna äga den. Om den som råkade tillverka bilen får diktera vad jag kan och inte kan göra med den så är det inte min bil.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare
Inlägg: 494
Blev medlem: 31 okt 2018 16:44

Re: Louis Rossmann uppmanar aktieägare rösta ja: Right to Re

Inlägg av Teslared »

Det är ju även en fråga om närhet, ska jag behöva ta tid och långt avstånd till Tesla, för att reparera kanske en skitsak bara för att man inte kan få tag i reservdel?
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Louis Rossmann uppmanar aktieägare rösta ja: Right to Re

Inlägg av Nicke Nyfiken »

jonasl skrev:
Om jag köper en bil vill jag gärna äga den. Om den som råkade tillverka bilen får diktera vad jag kan och inte kan göra med den så är det inte min bil.
Precis min tanke.

Att Tesla tycker att de fortfarande äger bilarna efter de sålt dem, det vet vi sedan tidigare. Det som förvånar mig är att det finns bilägare här som tycker det är toppen att det är så. :roll:
Model Y P
Model S P
Model S P
tslaqqq
Inlägg: 541
Blev medlem: 13 sep 2021 15:55

Re: Louis Rossmann uppmanar aktieägare rösta ja: Right to Re

Inlägg av tslaqqq »

Som sagt, för att garantier skall gälla ska det ju vara sk märkesverkstad, har det väl alltid varit med alla bilmärken?
Betyder inte att du är låst till Tesla, så är det ju inte ens idag, de har redan kontrakterat andra verkstäder i Sverige så du är inte låst till enbart Tesla, var har ni fått det ifrån från början?
tslaqqq
Inlägg: 541
Blev medlem: 13 sep 2021 15:55

Re: Louis Rossmann uppmanar aktieägare rösta ja: Right to Re

Inlägg av tslaqqq »

Vems är felet när en service resulterar i att skiten inte funkar, du kommer ju alltid klaga på Tesla för "firman" kommer ju skylla ifrån sig med säkerhet, speciellt om det är lågpris som är deras signum.
De kommer ju jaga kostnader överallt, ex köpa dåliga piratkopior på allt möjligt, lågavlönade och outbildade tekniker osv, ingenting som kommer bli bra för dig som slutkund, bara tron om att jaga kronor.

Klassiker med iPhone reparationer är ju att de billigaste stoppar in skit, ex skärmar med lägre upplösning och allt möjligt som inte är original, är ju inte bara beställa originalprylar så länge du inte är certad av Apple ändå, sen finns det alltid diskussioner om en kopia är lika bra men vad ger en kopia i långa loppet, det urvattnar Apple som varumärke genom att det blandas in skit i deras "rena" produkter.
Därav kan du ju numera se i iOS om något bytts som inte är Apple-original, så kommer det garanterat behöva bli med Tesla med då, inte vill du lägga samma pengar på en beggad Tesla som reparerats av liraren på hörnet med okända el tveksamma prylar om du samtidigt kan se en annan Tesla som har servats hos Tesla el aukt verkstad?!
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3295
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Louis Rossmann uppmanar aktieägare rösta ja: Right to Re

Inlägg av Maw »

tslaqqq skrev:
Vems är felet när en service resulterar i att skiten inte funkar, du kommer ju alltid klaga på Tesla för "firman" kommer ju skylla ifrån sig med säkerhet, speciellt om det är lågpris som är deras signum.
De kommer ju jaga kostnader överallt, ex köpa dåliga piratkopior på allt möjligt, lågavlönade och outbildade tekniker osv, ingenting som kommer bli bra för dig som slutkund, bara tron om att jaga kronor.

Klassiker med iPhone reparationer är ju att de billigaste stoppar in skit, ex skärmar med lägre upplösning och allt möjligt som inte är original, är ju inte bara beställa originalprylar så länge du inte är certad av Apple ändå, sen finns det alltid diskussioner om en kopia är lika bra men vad ger en kopia i långa loppet, det urvattnar Apple som varumärke genom att det blandas in skit i deras "rena" produkter.
Därav kan du ju numera se i iOS om något bytts som inte är Apple-original, så kommer det garanterat behöva bli med Tesla med då, inte vill du lägga samma pengar på en beggad Tesla som reparerats av liraren på hörnet med okända el tveksamma prylar om du samtidigt kan se en annan Tesla som har servats hos Tesla el aukt verkstad?!
Tyckte du att det var bra på den tiden då biltillverkarna hade monopol på service och reparationer eller blev det bättre när myndigheterna tvingade dem att öppna upp för andra aktörer?

Eller är det rent av så att du inte har någon erfarenhet av hur det var då och därför inte vet vad du pratar om? :)
tslaqqq
Inlägg: 541
Blev medlem: 13 sep 2021 15:55

Re: Louis Rossmann uppmanar aktieägare rösta ja: Right to Re

Inlägg av tslaqqq »

Vem vet, så kan det vara men det kan ju också vara så att det är dags att tänka om lite...

Världen 2022 ser inte ut som 1992
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Louis Rossmann uppmanar aktieägare rösta ja: Right to Re

Inlägg av OfarligTesla »

Fredrik j skrev:
Man kan få stordriftsfördelar. Särskilt viktigt för små bilmärken som dessutom inte behöver någon regelbunden service.

En stor fördel med att ha att göra med en verkstad inte ägd av tillverkaren är att man får ett ombud i garantifrågor.
Jag har flera gånger haft hjälp av en auktoriserad verkstad för att övertala tillverkaren om att det rör sig om ett garantiärende. Kan t.ex. vara så att man på verkstaden ser ett mönster genom att se samma fel på flera bilar.
Om biltillverkaren äger verkstan diskuterar man med den som ska stå för reparation.

En auktoriserad verkstad får betalt av tillverkaren för garantireparationer. En auktoriserad verkstad är dessutom mån om att få sälja nästa bil. Det gör ibland underverk för kundbemötandet.
Verkstäderna skyller bara på att tillverkaren inte vill ta ansvar för garantin, och sedan använder handlaren deras utlåtande för bevis för att de skall slippa ta ansvar. Som det brukar bli när det blir massa mellanhänder så är det lätt att skylla på någon annan, det är mycket smidigare när man bara har med en motpart att göra.

Med tanke på hur kassa verkstäderna varit hos andra bilar jag haft så ser jag inte varför man skulle vilja kolla på dem som någon slags målbild.
jonasl skrev:
Om jag köper en bil vill jag gärna äga den. Om den som råkade tillverka bilen får diktera vad jag kan och inte kan göra med den så är det inte min bil.
Tesla kan inte diktera någonting förutom om du vill ha tillgång till deras tjänster som SuC eller för att garanti skall gälla osv, det har dock ingenting att göra med huruvida Tesla skall förse vem som helst med reservdelar. Vill du ersätta dina bildelar med egna 3D-skrivna sådana så kan Tesla inte förbjuda dig att göra det.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3295
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Louis Rossmann uppmanar aktieägare rösta ja: Right to Re

Inlägg av Maw »

Jag trodde alla biltillverkare var tvungna att tillhandahålla reservdelar, reparationshandböcker, programvara, specialverktyg osv till fristående verkstäder?

Garantin gäller nog oavsett. Var det inte Kia och Hyundai som försökte hävda att garantin inte gällde om bilen varit på en fristående verkstad och som fick ge upp den tanken?
Fredrik j
Inlägg: 10813
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Louis Rossmann uppmanar aktieägare rösta ja: Right to Re

Inlägg av Fredrik j »

tslaqqq skrev:
Som sagt, för att garantier skall gälla ska det ju vara sk märkesverkstad, har det väl alltid varit med alla bilmärken?
Betyder inte att du är låst till Tesla, så är det ju inte ens idag, de har redan kontrakterat andra verkstäder i Sverige så du är inte låst till enbart Tesla, var har ni fått det ifrån från början?
Nej, garantin gäller ändå. KIA drev det här till EU-domstolen 2010 och fick bakläxa.
https://www.teknikensvarld.se/nyheter/b ... in-119589/

Nu lämnar man ju gärna en bil med nybilsgaranti till auktoriserad verkstad ändå eftersom man vill slippa tjafs men man kan serva/reparera sin nya bil hos mekonomen om man vill och garantin gäller fortfarande.

Skillnaden är att det är Tesla som kontrakterar andra verkstäder. Andra verkstäder kan inte välja att bli auktoriserade. Meca är ju ett bra exempel. Det är ju knappast BMW som fått vara med och bestämma att Meca samtidigt ska vara auktoriserad MB-verkstad.
Skriv svar