Om Tesla har tillräckligt med delar för att bygga ihop en bil så kan de lika gärna sälja den bilen fast i byggsats. Det spelar väl inte Tesla nån roll om jag 1) köper en färdigbyggd bil för x SEK, eller om jag 2) köper en stycken av varje reservdel och sen bygger ihop min bil själv, också för x SEK? Tesla får ju exakt lika mycket pengar i bägge fallen, men slipper spendera tid och arbete på att bygga ihop bilen åt mig. De skulle t.o.m. kunna sälja fall 2) med en rabatt till mig eftersom de skulle spara in på arbetskostnaden att bygga ihop bilen åt mig. Det är ju enklare och billigare att sälja reservdelar än att sälja ihopbyggda bilar.OfarligTesla skrev:En anledning kan vara att de är rädda för dålig PR, ju lättare det är att få tag på desto fler dåliga lagningar som Tesla har noll kontroll över kommer finnas där ute. Rich Rebuilds har redan idag hunnit med att fullaga bilar åt andra influencers som sedan fungerar dåligt och Tesla får skit för det i kommentarerna till videos.tor-ake skrev:Vad skulle det kunna finnas för anledning att inte sälja reservdelar och dokumentation? Jag menar utöver den uppenbara att man kan styra över konsumenter på nyare produkter till ekonomisk fördel för företaget?
En annan är såklart att de inte har tillräckligt med reservdelar som det är för att förse egna verkstäder samtidigt som de bygger nya bilar, så säljer de till tredjepart också så skulle vänttiden hos Tesla bli längre.
Tesla skulle tjäna lika mycket pengar i dessa två fall:
1) Tesla säljer 1 000 000 bilar för 1 000 000 * 750 000 SEK = 750 000 000 000 SEK på ett år, och 0 SEK för reservdelar. (Totalt 750 GSEK.)
2) Tesla säljer 900 000 bilar för 900 000 * 750 000 SEK = 675 000 000 000 SEK på ett år, och 75 000 000 000 SEK för reservdelar. (Totalt 750 GSEK.)
Fördelen med fall 2) är att kunder skulle få snabbare, billigare och förmodligen även bättre service, vilket skulle göra att fler personer skulle vilja köpa en Tesla, vilket skulle göra att efterfrågan ökar vilket gör att Tesla kan öka priserna på sina bilar och reservdelar och ändå få alla bilar och reservdelar sålda. Kunder skulle även få många fler serviceverkstäder att åka till än att tvingas åka till Teslas egna serviceverkstäder, vilket gör arbetskostnaden billigare eftersom den konkurrensutsätts.
Den serviceverkstad som erbjuder den smartaste lagningen (T.ex. laga batteriet istället för att byta ut hela batteriet eftersom det är enklare att bara byta hela) kommer kunna ge det bästa priset till kunden och samtidigt även bli lönsammare än konkurrerande verkstäder.
Tesla säger sig ju ha målet att förbättra jordens miljö. Det är ju mycket bättre för miljön om Tesla säljer reservdelar, ritningar, manualer och verktyg till alla fristående verkstäder som vill köpa dem, eftersom kunder då slipper åka mycket långt (ibland ända bort till en annan stad t.o.m.) för att de tvingas åka till Tesla-ägda verkstäder.
Tesla, Teslas aktieägare och Teslas kunder skulle alla tjäna på om Tesla skulle höja prioriteringen på att sälja reservdelar, ritningar, manualer och verktyg till oberoende verkstäder, och sänka prioriteringen på att sälja färdigbyggda bilar. Det ska aldrig vara slut på en enda reservdel när en verkstad vill köpa en reservdel. Tillgången på bilar kommer då att sjunka men då är det bara att höja priset på de färdigbyggda bilarna så att väntetiden på att få en färdigbyggd bil inte överskrider några veckor eller max en månad.
Instinkten är att försvara sitt monopol på service, ritningar, manualer och verktyg eftersom "monopol gör att man kan höja servicepriserna", men förnuftet är att sälja reservdelar utan väntetid och bilar till ett pris med en väntetid på några veckor till max en månad, eftersom det höjer totalintäkterna för Tesla.