OfarligTesla skrev:Fredrik j skrev:
Så är det ju för andra tillverkare. Bilar importeras från USA för att fullagas i östeuropa. Köpare som inte har koll köper och när dom sen dyker upp hos en märkesverkstad får dom svart på vitt att dom blivit lurade. Det stärker ju varumärket för auktoriserade verkstäder något enormt.
Porsche är ett bra exempel.
Om Tesla förhindrar att bilarna lagas utanför den egna lilla organisationen kommer det väl på sikt driva upp försäkringskostnaderna.
Ja, det är ju precis sådana situationer som man kan undvika genom att försvåra för andra verkstäder att få tag på dokumentation och reservdelar.
Några hundra hit eller dit på försäkringspremien är inget jag bryr mig om, de kommer inte påverkas speciellt mycket ändå då de flesta vill att deras bilar skall lagas hos en auktoriserad verkstad ändå.
När det gäller Tesla är auktoriserad verkstad ofta dom själva.
Andra bilmärken har ett större nät av auktoriserade verkstäder där man inte själv har något ägande. Man bara kontrollerar att verkstäderna använder rätt delar och har rätt utbildning. Det skapar en konkurrens mellan verkstäderna samt att det sprider ut verkstäderna så fler kunder har tillgång till en verkstad.
Ett exempel är Meca, som är auktoriserad verkstad för VW, Audi, SEAT, Skoda, Ford, Volvo, BMW, Mini, Mercedes, Opel.
Jag tror det gör mer än några hundra hit eller dit på försäkringspremien att det finns konkurrens.