Vill du ha UMC till din Tesla?
Moderator: Redaktion
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7611
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Vill du ha UMC till din Tesla?
OBS! Omröstningen gäller UMC, dvs 230V laddsladden, den man använder till att ladda från vägguttag med! Inte Typ2 kabeln.
Tesla har tagit bort UMC laddaren från de Teslor som säljs i USA. ("Laddsladden", den man laddar från vägguttag med.) På grund av få som faktiskt använder dem enligt Elon Musk.
Vad tycker du? Vill du ha en UMC med din Tesla?
Tesla har tagit bort UMC laddaren från de Teslor som säljs i USA. ("Laddsladden", den man laddar från vägguttag med.) På grund av få som faktiskt använder dem enligt Elon Musk.
Vad tycker du? Vill du ha en UMC med din Tesla?
Re: Vill du ha UMC till din Tesla?
Jag använder UMC men klarar mig utan eftersom den bara är 1-fas numera. Röstar på har tesla, använder inte och behöver inte, trots att jag alltså använder den.
Senast redigerad av LarsL, redigerad totalt 1 gånger.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19753
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Vill du ha UMC till din Tesla?
Snudd på barnsligt att inte ha det original med bilen faktiskt, jag tycker t.o.m. att det är
uselt att bara skicka med en enfas-variant.
uselt att bara skicka med en enfas-variant.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5960
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Vill du ha UMC till din Tesla?
Jag använder min 3-fas UMC ofta, men vill inte ha någon 1-fas UMC så den kan de lika bra ta bort för min del. Jag kommer ändå köpa en 3-fas.
Model Y P 2022 - fortfarande
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7611
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Vill du ha UMC till din Tesla?
För att förtydliga: vi pratar om enfas UMC här, till Model 3 och Y.
- Trean
- Teslaägare
- Inlägg: 291
- Blev medlem: 19 jan 2019 22:24
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tony98579
Re: Vill du ha UMC till din Tesla?
Jag har ALDRIG använt min UMC till min Model 3. Överallt där man laddar är det ju typ 2-uttag. Däremot tycker jag att de borde skicka med en typ 2-kabel med TESLA-knapp.
Re: Vill du ha UMC till din Tesla?
Attans också, skulle läst i förväg. Har en 3fas som vi använder dagligen. Så bör kanske ändra min röst.
Model Y LR.
Model S70D
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 8353
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Vill du ha UMC till din Tesla?
Jag använde aldrig original UMC till min Model 3 och troligen kommer jag aldrig använda den som följde med min Model Y heller.
Däremot använder jag den som jag köpte från Aliexpress ganska ofta. Trefas visserligen, men det det finns en schukoadapter också.
Däremot använder jag den som jag köpte från Aliexpress ganska ofta. Trefas visserligen, men det det finns en schukoadapter också.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Vill du ha UMC till din Tesla?
Saknar alternativet "Jag har en Tesla och vill ha en 3-fas UMC, annars kan det vara och jag köper min egen".TiborBlomhall skrev:OBS! Omröstningen gäller UMC, dvs 230V laddsladden, den man använder till att ladda från vägguttag med! Inte Typ2 kabeln.
Tesla har tagit bort UMC laddaren från de Teslor som säljs i USA. ("Laddsladden", den man laddar från vägguttag med.) På grund av få som faktiskt använder dem enligt Elon Musk.
Vad tycker du? Vill du ha en UMC med din Tesla?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- Franz
- Teslaägare
- Inlägg: 1775
- Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
- Ort: Kungsbacka
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Re: Vill du ha UMC till din Tesla?
De ställen där jag använde UMC har bytt till riktiga typ-2-uttag. Använde UMCn en gång förra året men hade klarat mig bra utan. Vad gäller 3-fas bytte jag till en nyare UMC för några år sedan och den var åtminstone väldigt mycket smidigare än den tjocka kabeln för 3-fas-varianten jag hade tidigare. Använde 3-fas-varianten för kanske 4 (?) år sedan sist men hade klarat mig på 1-fas även då.
Jag har sett flera schuko-uttag med brännmärken på och då har de ändå varit tänkta för elbilsladdning. Elsäkerhetsverket avråder för laddning med dessa uttag och som jag förstått det är det inte ens tillåtet att bygga nya "laddpunkter" baserat på schuko (sitter inte på några bra källor på det sista dock). Tippar på att vi i framtiden kommer se friskrivningar från försäkringsbolag och ansvar läggs på den som orsakar olyckor genom att ladda genom schuko-kontakt.
Jag har sett flera schuko-uttag med brännmärken på och då har de ändå varit tänkta för elbilsladdning. Elsäkerhetsverket avråder för laddning med dessa uttag och som jag förstått det är det inte ens tillåtet att bygga nya "laddpunkter" baserat på schuko (sitter inte på några bra källor på det sista dock). Tippar på att vi i framtiden kommer se friskrivningar från försäkringsbolag och ansvar läggs på den som orsakar olyckor genom att ladda genom schuko-kontakt.
Driver sajten Car.info
Re: Vill du ha UMC till din Tesla?
Jag skulle gissa att det brända beror på att folk drar ur kontakten ur väggen innan de drar ur sladden ur bilen och därmed avslutar laddningen.Franz skrev:Jag har sett flera schuko-uttag med brännmärken på och då har de ändå varit tänkta för elbilsladdning.
Och ja det är fördelen med Typ2 sladden att den avslutar laddningen innan kontakten bryts.
Re: Vill du ha UMC till din Tesla?
Har en trefasmodell, som jag ofta använder enfasladdning så jag valde alternativet "Har en UMC och använder den ofta" även om undersökningen inte gäller trefas UMC.
Följde det inte med skulle jag köpa en.
Använder den alltid vid vår fjällstuga i ett motorvärmaruttag. En fas 8A räcker utmärkt när vi bara gör ärenden några gånger på en vecka.
Har den första generationen som också kan ladda trefas, och den använder jag också emellanåt vid semestrar.
Personligen blev jag upprörd när Tesla bytte från trefas modellen til en som bara klarar enfasladdning. Merkostnaden för trefas vs enfas borde vara minimal.
Då känns det mer logiskt att skippa den helt och låta de som behöver den köpa den som tillbehör vilketnog de flesta gör som backuplösning.
Sen tycker jag att det är ologiskt att inte skeppa en med bilen ur perspektivet att det skapar en sämre initial upplevelse. Kan tänka mig att det fortfarande är ganska många nya elbilsägare som förlitar sig på ett vanligt eluttag den första tiden de köper bilen.
Följde det inte med skulle jag köpa en.
Använder den alltid vid vår fjällstuga i ett motorvärmaruttag. En fas 8A räcker utmärkt när vi bara gör ärenden några gånger på en vecka.
Har den första generationen som också kan ladda trefas, och den använder jag också emellanåt vid semestrar.
Personligen blev jag upprörd när Tesla bytte från trefas modellen til en som bara klarar enfasladdning. Merkostnaden för trefas vs enfas borde vara minimal.
Då känns det mer logiskt att skippa den helt och låta de som behöver den köpa den som tillbehör vilketnog de flesta gör som backuplösning.
Sen tycker jag att det är ologiskt att inte skeppa en med bilen ur perspektivet att det skapar en sämre initial upplevelse. Kan tänka mig att det fortfarande är ganska många nya elbilsägare som förlitar sig på ett vanligt eluttag den första tiden de köper bilen.
MYP
X90d
- UrbanL
- Teslaägare
- Inlägg: 216
- Blev medlem: 09 dec 2018 19:27
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/urban10026
Re: Vill du ha UMC till din Tesla?
Enfas UMC var en riktig ”life-saver” här senaste veckan då vi var i Danmark och hotellet inte hade någon riktig destinationsladdare. Fick då använda ett enfas uttag som fanns på gårdsplanen som väl var tänkt till julgransbelysning eller liknande.
Bilen hinner ladda på rätt så duktigt under natten trots att det bara är enfas. Så det är inte att ringakta.
Samma sak för ett par år sedan, då på en camping/stuga i Skåne. Där hade jag inte förväntat mig någon Typ/2, och det fanns ju förstås inte. Kollade med ägaren, som tycke att det var helt OK att använda ett uttag i stugan och lira ut sladden genom fönstret. Och under dagarna då vi var på campingen och nätterna kunde bilen slöladda (drog ner till 6A).
Att stå på en 11kW laddare vid nån matbutik några kilometer bort när man handlar lite mjölk och bröd till frukosten gör mindre nytta i det fallet än att kunna ladda (långsamt) nära där man bor och bilen står i timtal…
Men alla är ju olika.
Sedan förstår jag ju att totalt sett kommer en UMC till väldigt liten användning, och att det är resursslöseri att skicka med det till alla. Det är ju lite grand som med att det sällan kommer med laddare till telefoner nu för tiden…
Bilen hinner ladda på rätt så duktigt under natten trots att det bara är enfas. Så det är inte att ringakta.
Samma sak för ett par år sedan, då på en camping/stuga i Skåne. Där hade jag inte förväntat mig någon Typ/2, och det fanns ju förstås inte. Kollade med ägaren, som tycke att det var helt OK att använda ett uttag i stugan och lira ut sladden genom fönstret. Och under dagarna då vi var på campingen och nätterna kunde bilen slöladda (drog ner till 6A).
Att stå på en 11kW laddare vid nån matbutik några kilometer bort när man handlar lite mjölk och bröd till frukosten gör mindre nytta i det fallet än att kunna ladda (långsamt) nära där man bor och bilen står i timtal…
Men alla är ju olika.
Sedan förstår jag ju att totalt sett kommer en UMC till väldigt liten användning, och att det är resursslöseri att skicka med det till alla. Det är ju lite grand som med att det sällan kommer med laddare till telefoner nu för tiden…
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2456
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Vill du ha UMC till din Tesla?
Använder enfas umc nästan dagligen (man behöver oftast inte mer än 2kw då bilen laddas över natt vid daglig körning) och kört ca 12000mil med Model 3. Just att det finns miljontals med eluttag att kunna ladda är ju sådan enorm fördel med elbilar. Så knäppt att ta bort UMC enfas av Tesla.
MVH
MVH
Re: Vill du ha UMC till din Tesla?
Har du någon länk?mikebike skrev:Jag använde aldrig original UMC till min Model 3 och troligen kommer jag aldrig använda den som följde med min Model Y heller.
Däremot använder jag den som jag köpte från Aliexpress ganska ofta. Trefas visserligen, men det det finns en schukoadapter också.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 8353
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Vill du ha UMC till din Tesla?
SEK 3,142.85 | Type 2 16A 11KW IEC 62196 Fast EV Charging Cable Portable With Current Adjustable CE For Electric Car 3 Phasewannabee skrev:Har du någon länk?mikebike skrev:Jag använde aldrig original UMC till min Model 3 och troligen kommer jag aldrig använda den som följde med min Model Y heller.
Däremot använder jag den som jag köpte från Aliexpress ganska ofta. Trefas visserligen, men det det finns en schukoadapter också.
https://a.aliexpress.com/_mtHZQKK
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3955
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Vill du ha UMC till din Tesla?
Den här finns att köpa från Tjeckien också, 345 EUR inkl frakt. Lite mera industriellt stuk.
https://www.ebay.de/itm/115314748862?ha ... SwfHZeymXZ
https://www.ebay.de/itm/115314748862?ha ... SwfHZeymXZ
Model Y LR AWD 2022
Re: Vill du ha UMC till din Tesla?
Jag laddar med min UMC väldigt ofta.
Varje dag jag åker till min kund så laddar jag hela dagen på 13A enfas motorvärmarstolpe. Har gjort så i snart fem år och det har aldrig krånglat. Man kan visserligen ladda gratis på 16A enfas med typ2 men där är det trångt och nån slags lastbalansering om det är många inkopplade bilar så man riskerar att få mindre än 16A. Så föredrar jag att stå luftigt och ladda lite långsammare, men med garanterad effekt. Finns även ett trefasuttag men det verkar väcka ont blod hos vissa när jag laddar där så det har jag slutat med.
Jag laddar med min UMC med trefasadapter både hos mina föräldrar och i sommartorpet. Slipper många besvärliga SuC-laddningar och letande efter typ2-uttag.
Har fortfarande aldrig betalat en enda krona för elbilsladdning förutom det jag laddar hemma efter 5 år med dubbla elbilar på uppfarten.
ps. Det här med olyckor och bränder pga elbilsladdning. Finns det statistik på det? Hur stort är problemet?
Varje dag jag åker till min kund så laddar jag hela dagen på 13A enfas motorvärmarstolpe. Har gjort så i snart fem år och det har aldrig krånglat. Man kan visserligen ladda gratis på 16A enfas med typ2 men där är det trångt och nån slags lastbalansering om det är många inkopplade bilar så man riskerar att få mindre än 16A. Så föredrar jag att stå luftigt och ladda lite långsammare, men med garanterad effekt. Finns även ett trefasuttag men det verkar väcka ont blod hos vissa när jag laddar där så det har jag slutat med.
Jag laddar med min UMC med trefasadapter både hos mina föräldrar och i sommartorpet. Slipper många besvärliga SuC-laddningar och letande efter typ2-uttag.
Har fortfarande aldrig betalat en enda krona för elbilsladdning förutom det jag laddar hemma efter 5 år med dubbla elbilar på uppfarten.
ps. Det här med olyckor och bränder pga elbilsladdning. Finns det statistik på det? Hur stort är problemet?
Re: Vill du ha UMC till din Tesla?
Varför väcker trefasuttaget ont blod? Det är ju ändå samma energimängd som du under en normal dag kommer ladda med.MWall skrev:Jag laddar med min UMC väldigt ofta.
Varje dag jag åker till min kund så laddar jag hela dagen på 13A enfas motorvärmarstolpe. Har gjort så i snart fem år och det har aldrig krånglat. Man kan visserligen ladda gratis på 16A enfas med typ2 men där är det trångt och nån slags lastbalansering om det är många inkopplade bilar så man riskerar att få mindre än 16A. Så föredrar jag att stå luftigt och ladda lite långsammare, men med garanterad effekt. Finns även ett trefasuttag men det verkar väcka ont blod hos vissa när jag laddar där så det har jag slutat med.
Är den tänkt mer att sparas åt besökare/gäster som bara stannar under ett par timmar och villa kunna ladda, så förstår jag dock att de kanske inte vill att ni som är över hela dagen blockerar uttaget.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Vill du ha UMC till din Tesla?
En UMC ska givetvis ha hela flexibiliteten, dvs. att man kan ladda på både 1-fas och 3-fas. När jag kan, (dvs. t.ex. hemma) så laddar jag på 3-fas, men jag har flera ggr varit i den situationen att 1-fas har varit enda alternativet och då ska man kunna utnyttja det också. Men att bara vara hänvisad till 1-fas är inte ett alternativ.
Jag vet inte vilket alternativ jag ska kryssa i eftersom det har hänt att jag använt Teslas 1-fas UMC trots att jag har en 3-fas. Men jag skulle inte vilja vara hänvisad enbart till den som följer med bilen.
Jag vet inte vilket alternativ jag ska kryssa i eftersom det har hänt att jag använt Teslas 1-fas UMC trots att jag har en 3-fas. Men jag skulle inte vilja vara hänvisad enbart till den som följer med bilen.
Re: Vill du ha UMC till din Tesla?
Trefasuttaget kräver att man parkerar lite avigt på ett sätt som väcker mer uppmärksamhet. Finns hundratals motorvärmaruttag så där är det ingen som tänker på det. När jag använde trefasuttaget så hände det att det var utdraget när jag kom ut till bilen. Till sist satte nån stjärna upp en laminerad lapp som berättade om hur farligt det var att ladda på vanliga uttag och att det fanns riktiga laddboxar en bit bort (dvs de lastbalanserade som man får 16A enfas om man har tur).martinot skrev:Varför väcker trefasuttaget ont blod? Det är ju ändå samma energimängd som du under en normal dag kommer ladda med.MWall skrev:Jag laddar med min UMC väldigt ofta.
Varje dag jag åker till min kund så laddar jag hela dagen på 13A enfas motorvärmarstolpe. Har gjort så i snart fem år och det har aldrig krånglat. Man kan visserligen ladda gratis på 16A enfas med typ2 men där är det trångt och nån slags lastbalansering om det är många inkopplade bilar så man riskerar att få mindre än 16A. Så föredrar jag att stå luftigt och ladda lite långsammare, men med garanterad effekt. Finns även ett trefasuttag men det verkar väcka ont blod hos vissa när jag laddar där så det har jag slutat med.
Är den tänkt mer att sparas åt besökare/gäster som bara stannar under ett par timmar och villa kunna ladda, så förstår jag dock att de kanske inte vill att ni som är över hela dagen blockerar uttaget.
Jag har 8 mil enkel så när jag laddade på trefasen behövde jag inte ladda hemma alls.
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3774
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/ove13063
Re: Vill du ha UMC till din Tesla?
Jag vill ha den till min beställde YP, för det står på hemsidan att den ingår.
Sedan kan man väl klicka i vid beställning om man villa ha den vid framtida beställningar
Sedan kan man väl klicka i vid beställning om man villa ha den vid framtida beställningar
Model 3 P+ 2019 / Model Y LR 2022 / Model S Pläd 2023 / SigenStor 14,8kWp 24kWh REFERRAL>>>
Re: Vill du ha UMC till din Tesla?
Jag använder min varje dag för att ladda vid motorvärmestolpe (13 A) på jobbet (EpSpot). Kostar ingenting utöver parkeringsavgiften och på en arbetsdag kan jag ladda mer än det jag behöver för att ta mig till jobbet och tillbaka.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19753
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Vill du ha UMC till din Tesla?
Jag hade också 8 mil enkel till en kund för nåt år sedan och laddade enbart där på ett trefas-uttagMWall skrev:Trefasuttaget kräver att man parkerar lite avigt på ett sätt som väcker mer uppmärksamhet. Finns hundratals motorvärmaruttag så där är det ingen som tänker på det. När jag använde trefasuttaget så hände det att det var utdraget när jag kom ut till bilen. Till sist satte nån stjärna upp en laminerad lapp som berättade om hur farligt det var att ladda på vanliga uttag och att det fanns riktiga laddboxar en bit bort (dvs de lastbalanserade som man får 16A enfas om man har tur).martinot skrev:Varför väcker trefasuttaget ont blod? Det är ju ändå samma energimängd som du under en normal dag kommer ladda med.MWall skrev:Jag laddar med min UMC väldigt ofta.
Varje dag jag åker till min kund så laddar jag hela dagen på 13A enfas motorvärmarstolpe. Har gjort så i snart fem år och det har aldrig krånglat. Man kan visserligen ladda gratis på 16A enfas med typ2 men där är det trångt och nån slags lastbalansering om det är många inkopplade bilar så man riskerar att få mindre än 16A. Så föredrar jag att stå luftigt och ladda lite långsammare, men med garanterad effekt. Finns även ett trefasuttag men det verkar väcka ont blod hos vissa när jag laddar där så det har jag slutat med.
Är den tänkt mer att sparas åt besökare/gäster som bara stannar under ett par timmar och villa kunna ladda, så förstår jag dock att de kanske inte vill att ni som är över hela dagen blockerar uttaget.
Jag har 8 mil enkel så när jag laddade på trefasen behövde jag inte ladda hemma alls.
Det pratades lite ”på golvet” men mest för att dom trodde det rörde sig om lika mycket pengar som det kostade
dom själva att åka dom avstånden med fossilare… sedan kom Bee-kortet utan begränsning för 400kr/månad
och en stolpe typ 50 meter från företaget i fråga så då började jag ladda där istället
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3955
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Vill du ha UMC till din Tesla?
Enfas UMC laddade jag med hemma tills vi fick laddboxarna installerade i föreningen. Det är en i allra högsta grad fungerande nödlösning. Skaffade till och med en extra som fick bo i garaget.
Använder den annars som destinationsladdare där det inte finns laddning, ex. hos svärföräldrarna där vi alltid stannar minst en helg. Utan den skulle vi få stanna och ladda en hel del extra eller åka bort några timmar under besöket för att åka till en 50kW-laddare några mil bort. Dvs den används numera egentligen inte så ofta men är väldigt bra att ha när den väl används.
Använder den annars som destinationsladdare där det inte finns laddning, ex. hos svärföräldrarna där vi alltid stannar minst en helg. Utan den skulle vi få stanna och ladda en hel del extra eller åka bort några timmar under besöket för att åka till en 50kW-laddare några mil bort. Dvs den används numera egentligen inte så ofta men är väldigt bra att ha när den väl används.
Model Y LR AWD 2022