Egentligen inte så svårt, låt oss leka med tanken att Du har 20 SuC med hög beläggning, 20 med medelbeläggning och 20 med låg beläggning. Om Du då väljer att inte öppna de med hög beläggning men väl de med medel och låg beläggning kommer de med låg beläggning att få märkbart högre beläggning än tidigare utan att det blir trängsel för Tesla-ägare. De med medelbeläggning kan få hög beläggning och här kan Du behöva installera ytterligare några laddare relativt snart. Sannolikt är inte dessa laddare belägna i Sveriges största orter så mark borde finnas åtkomlig. De med hög beläggning byggs även de ut för att så småningom kunna ta andra fabrikat.OfarligTesla skrev:Hur tänkte du få upp nyttjandegraden utan att det blir mer kö på resdagarna? Du måste ju skala precis på samma sätt som innan, du har bara fler laddare. Eller menar du att folk som inte har Teslor resor på andra tider än de som har Teslor så att nyttjandegraden ökar? För om de har samma resmönster så får du inte upp nyttjandegraden genom att ha fler kunder samtidigt som man håller det köfritt, du får större stationer som står lika tomma större delen av tiden.roffe_s skrev:Njae, om en verksamhetsgren (SuC) är olönsam på grund av låg beläggningsgrad även på lång sikt är det svårt att fortsätta pumpa in investeringspengar i den och binda upp ännu mera kapital. Om dessutom konkurrenskraften riskerar att minska på grund av att ett stängt SuC inte är berättigat till det nya och ganska omfattande investeringsstödet blir det ännu svårare på sikt - Du bjuder helt enkelt in konkurrenterna på en redan inmutad marknad och försämrar på lång sikt Din konkurrenskraft. Det är rätt elementär företagsekonomi.
Ser vi det ur Teslas synvinkel är fördelarna:
+ Ökat kapitalflöde via intäkter från fordon som idag finns på öppna marknaden
+ Lägre andel fasta kostnader på grund av ökad beläggning vid SuC med låg beläggningsgrad
+ Tillgång till omfattande statliga investeringsstöd
+ Möjliggör egen utbyggnad och reducerar konkurrenternas marknadsunderlag för eventuella konkurrerande etableringar.
+ Ökar upp och säkrar sin marknadsandel.
Nackdelarna då?
- Kräver fortsatt utbyggnad av stationerna med hög beläggningsgrad innan även de öppnas för alla. Investeringsstöd och ökat kapitalflöde underlättar dessa investeringar.
- Riskerar sura reaktioner från ett antal Teslaägare
Du väljer att inte kommentera delen med investeringsstödet, jag tror den är viktigare än så. Det är direkt dumdristigt att binda upp tillgångar för investeringar i balansräkningen och ge bort de konkurrensfördelar Du enligt många källor erhållit genom en kostnadseffektiv teknik för snabbladdare - helt i onödan.
Jag kan i alla fall förstå hur Tesla tänker, dessutom tycker jag de har rätt timing och agerar precis när konkurrenterna förbereder sina investeringar på bred front. Det stämmer dessutom bra med deras mission och vad de själva säger i sina kommentarer. Mina 2p
Vi får se vad som händer men jag har svårt att se hur Tesla skall få tillgång till mark och effekt nog för att bygga så mycket som krävs för att hålla det köfritt på t.ex. sportlov på väg till fjällen osv, redan idag har de inte lyckats helt ut med det och det lär inte bli lättare när genomsnittsbilen laddar en längre tid än idag. Sedan kommer de ändå stå där med låg nyttjandegrad resten av året, enda skillnaden är att med öppet för alla är det fler stolpar till antal som inte utnyttjas stor del av tiden.
Det är på de minst belastade SuC som effekten blir störst, här kan Du höja nyttjandegraden väsentligt utan ytterligare investering. De med medelhög beläggning kan sannolikt klara andra fabrikat via en modest utbyggnad och nyttan kan därmed öka. De med hög beläggning redan idag kräver helt riktigt ytterligare investeringar för att inte öka köerna. Men summa summariska kommer genomsnittlig beläggningsgrad att öka, f f a tack vare bättre beläggning på SuC med lägst beläggningsgrad.
Att Du nu kan få investeringsstöd för samtliga nyinvesteringar innebär att vi sannolikt talar om en väsentligt förbättrad kalkyl för fortsatt expansion. Tänker jag.