Det är klart att det öppnar mer för oss att välja andra bilar nu, innan fanns det knappt på kartan att välja något annat men nu är det väl görbart. Men tyvärr tar det fortfarande längre tid att resa A till B för de andra bilar jag tycker är intressanta.Jwe skrev:Bl.a servicesituationen hos Tesla gör att vi övervägt byta märke. Man köper ju inte bara en bil, man får ju även en serviceorganisation på köpet.
Någon klok valde inte bilmärke främst pga av märke/bilen utan efter det rykte och erfarna kompetens verkstaden hade på orten.
Laddinfra har starkt talar till Teslas förmån, nu öppnar det för att ta upp diskussionen igen.
Andra som får samma tankar?
Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
Moderator: Redaktion
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
Just Arboga är ju inte öppnad för alla.jonasl skrev:Det enda som gör mig lite orolig är att de verkar ha öppnat en del stationer som har hög beläggning och köproblem vid högtider. Arboga runt jul har varit riktigt trång när jag passerat, jag slapp själv köa men det blev kö direkt efter att jag kommit.
Förvisso bra omsättning på bilarna men hur själva köandet ska gå till är ju långt från självklart på många stationer.
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
Jag är inte negativ till detta. Jag tror att det i längden gynnar omställningen. Tesla skriver dessutom själv att det är ett test och att de följer utvecklingen. Upplevelsen för Teslaägare ska inte påverkas negativt. Dessutom laddar jag oftast hemma och åker inte särskilt många långresor. Och jag kommer förmodligen inte att köra Tesla om 1½ år när min leasing går ut.
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
Kör Polestar idag, när andrabilen ska bytas om ett år kan det bli en Tesla och sneglar starkt åt en eldriven MC till nästa säsong. Har jag möjlighet att ladda hos en leverantör med alla fordon under mina färder tenderar det till att bli ett starkt incitament, fordonsfabrikat väljer jag ändå efter fordonets fördelar.
Tesla får nu åtkomst till offentliga medel och stärkt kapitalflöde som ökar deras möjlighet till en extraordinär utbyggnad. Jag tror det endast är en tidsfråga innan alla SuC är öppna för allmänheten, de vill bara bygga bort kapacitetsbrist och ”vänja” nuvarande ägare vid att se andra fabrikat vid stolparna. Att konkurrenterna får en helt ny spelplan är säkerligen en annan viktig aspekt.
Smart och vältajmat är min sammanfattande bedömning. Hatten av
Tesla får nu åtkomst till offentliga medel och stärkt kapitalflöde som ökar deras möjlighet till en extraordinär utbyggnad. Jag tror det endast är en tidsfråga innan alla SuC är öppna för allmänheten, de vill bara bygga bort kapacitetsbrist och ”vänja” nuvarande ägare vid att se andra fabrikat vid stolparna. Att konkurrenterna får en helt ny spelplan är säkerligen en annan viktig aspekt.
Smart och vältajmat är min sammanfattande bedömning. Hatten av
Senast redigerad av roffe_s, redigerad totalt 1 gånger.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
Kan bara säga att jag är förvånad av röstningen. Trodde att det skulle va mycket mer gråt och tandagnisslan. All heder till er
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3637
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
Beror helt på vilket perspektiv jag väljer. För mig personligen är det givetvis dåligt, men ur ett omställningsperspektiv på samhällsnivå är det bra.Nogo skrev:Ni som kör Tesla och tycker att det är bra, motivera gärna varför så man förstår. Ser inga fördelar såvida de inte tänker sänka med minst 20% rabatt för Tesla ägare under priset som abonnenter får och samtidigt inte driftsäkerheten för stationerna blir sämre.
Att alltid tänka ur ett personligt perspektiv främjar inte utveckling så jag väljer ofta att inte göra det i den här typen av frågor. Sen lär jag ju ändå svära när jag får sitta i kö dagen innan julafton.. fast bara jag får den beställda Model Y så kommer SuC nyttjas än mindre.
Model Y LR AWD 2022
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7589
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
Ja, definitivt.Jwe skrev:Bl.a servicesituationen hos Tesla gör att vi övervägt byta märke. Man köper ju inte bara en bil, man får ju även en serviceorganisation på köpet.
Någon klok valde inte bilmärke främst pga av märke/bilen utan efter det rykte och erfarna kompetens verkstaden hade på orten.
Laddinfra har starkt talar till Teslas förmån, nu öppnar det för att ta upp diskussionen igen.
Andra som får samma tankar?
Fast i mitt fall lutar det åt att gå tillbaks till bensinbil. Andra elbilar kommer ju också få köa.
Nu blir det till att utvärdera denna nyordning fram tills bonusen betalats ut och sedan komma till beslut.
Däremot är Gävle öppnad.Jerker skrev:Just Arboga är ju inte öppnad för alla.jonasl skrev:Det enda som gör mig lite orolig är att de verkar ha öppnat en del stationer som har hög beläggning och köproblem vid högtider. Arboga runt jul har varit riktigt trång när jag passerat, jag slapp själv köa men det blev kö direkt efter att jag kommit.
Förvisso bra omsättning på bilarna men hur själva köandet ska gå till är ju långt från självklart på många stationer.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
Är det någon som funderar på att köpa annat märke för att de öppnat upp? vilket i såfall?
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
Jag har en BMW i4 beställd sedan tidigareMickep skrev:Är det någon som funderar på att köpa annat märke för att de öppnat upp? vilket i såfall?
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7089
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
Jag håller med, väljer man bara Tesla-förare i enkäten så är siffrorna just nu 70% "bra" vs 30% "dåligt".wheels skrev:Kan bara säga att jag är förvånad av röstningen. Trodde att det skulle va mycket mer gråt och tandagnisslan. All heder till er
Med tanke på allt gnäll och kraxande av olyckskorpar i andra trådar så trodde jag siffrorna skulle vara dom omvända, men det är väl som vanligt, det är dom som gnäller högst som hörs mest
Som Tesla-förare så finns det ju ingen egentlig omedelbar uppsida med öppnandet, men för omställningen tror jag detta kommer vara avgörande, varför jag självklart klickade i "bra".
Man får ju inte glömma att orsaken att det öht finns andra vettiga elbilar att välja bland idag är Tesla.
Nu kommer också förutsättningarna att använda dessa andra elbilar på långresa i ett slag förbättras markant, återigen tack vare Tesla.
Som jag har skrivit många gånger tidigare så är jag helt övertygad om att Tesla kommer att genomföra detta på ett balanserat och genomtänkt sätt.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
Tesla björn testade polestar (eller om det var volvo)och kapade nästan 2 timmar pga att bättre /snabbare laddare vid vägen (inte teslas iof) så det kan kapa restid rejält. men det beror på vad bilarna klarar av. vissa har fortfarande max tak på 70 kW, vilket inte duger vid långresor (enligt mig). förvisso har vissa andra bilar också bra laddtider men de är vanligtvis extremt dyra. de billiga kinabilarna (mg ex) har väldigt låga maxladdhastigheter. (vet att det är medelhastigheten som betyder något men endå, när de i reklamen säger att man kan ladda på en halvtimme är det något fel). Vw förare tvekar att ta elbilen på långtur pga av det.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7089
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
Jag förstår faktiskt inte riktigt det här resonemanget som dyker upp gång på gång i alla trådar om öppnandet.mikebike skrev:Fast i mitt fall lutar det åt att gå tillbaks till bensinbil. Andra elbilar kommer ju också få köa.
Det totala behovet av snabbladdning kommer ju inte att öka bara för att Tesla öppnar SuC, var skulle alla dessa elbilar komma från som ni tror skall blockera "våra" stolpar?
Dom köer som det brukar rapporteras om i andra nätverk som Ionity et al är ju försumbara i dom här sammanhangen, två-tre bilar i kö till fyra Ionity-stolpar kan ju förstås innebära lång väntan, men dessa bilar skulle ju vara felräkningssiffror i SuC-nätverket.
Det är självklart så att belastningen på utsatta stationer under hög belastning (som t.ex. Gävle i samband med sportlov) kan komma att öka, men totalt sett har jag svårt att se att detta kommer ha någon större negativ inverkan för Tesla-förare. Jag är också helt övertygad om att öppnandet kommer medföra ännu högre takt i utbyggnaden av SuC, vilket på lite sikt kommer innebära mindre köer än vad det skulle varit i ett fortsatt slutet nätverk.
Det enda negativa jag egentligen kan se är att konkurrenterna kanske helt enkelt ger upp, men förhoppningsvis så blir det samma effekt som för elbilar, att Tesla sätter en blåslampa i rö-n på dom andra leverantörerna och får dom att sätta lite fart.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- Frippanecci
- Teslaägare
- Inlägg: 481
- Blev medlem: 01 sep 2019 22:57
- Referralkod: ts.la/http://---">http://---
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
*knyter näven i fickan*wheels skrev:Kan bara säga att jag är förvånad av röstningen. Trodde att det skulle va mycket mer gråt och tandagnisslan. All heder till er
Jag är bara en person av alla, och jag har inga sakliga argument - bara fåfänga.
Jag vill inte dela SuC med något annat märke, skäms lite å Teslas vägnar att stå bredvid tex en ID.4 eller Kia och ladda.
Porsche Panamera Turbo
Porsche Cayenne S
Dodge Ram
MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
MX Performance (Raven) - såld
Beställda:
CyberTruck
Porsche Cayenne S
Dodge Ram
MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
MX Performance (Raven) - såld
Beställda:
CyberTruck
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
Tesla påstår själva att öppnandet kommer göra att de kan bygga fler SuC så även Teslaförare kommer tjäna på detta om man ska tro på Teslas uttalande.
- slugger75
- Teslaägare
- Inlägg: 1278
- Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/per28997
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
Jag funderade hur jag skulle lägga upp omröstningen. Det kanske inte blev så bra för jag inser nu att man kan resonera olika om vad "bra" innebär.fth skrev:Som Tesla-förare så finns det ju ingen egentlig omedelbar uppsida med öppnandet, men för omställningen tror jag detta kommer vara avgörande, varför jag självklart klickade i "bra".
/fth
T.ex. kanske någon Teslaägare väljer alternativet "bra" för att de tror att detta kommer göra att Tesla nu har råd att bygga ännu fler Superchargers snabbare. Någon annan Teslaägare kanske väljer "bra" av anledningen som fth skriver här ovan. Dvs man lägger in andra aspekter.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
Kör Tesla och tycker detta är bra, av flera skäl:
- Det sätter eld i baken på övriga ladd-leverantörer att börja leverera något som ens påminner om Teslas kvalitet. Bra även för en Tesla-ägare som i nuläget skyr dessa som pesten.
- Med tanke på hur ofta man ser helt tomma SuC-parkeringar så gissar jag att detta är en förutsättning för att de ska vilja fortsätta bygga ut nätverket. Alltså också bra för Tesla-ägare.
- Fler betalande kunder till Tesla, det kan man väl inte ogilla som Tesla-ägare?
- Förhoppningsvis färre gråt-reportage i aftonpressen om hur jobbigt det är att köra icke-Tesla på långresor. Bra för hela elbilsbranschen.
Risken att man kanske någon gång kan behöva vänta lite vid högsäsong är ett pris jag är beredd att betala för ovanstående. Återstår att se om det verkligen blir så, dessutom.
- Det sätter eld i baken på övriga ladd-leverantörer att börja leverera något som ens påminner om Teslas kvalitet. Bra även för en Tesla-ägare som i nuläget skyr dessa som pesten.
- Med tanke på hur ofta man ser helt tomma SuC-parkeringar så gissar jag att detta är en förutsättning för att de ska vilja fortsätta bygga ut nätverket. Alltså också bra för Tesla-ägare.
- Fler betalande kunder till Tesla, det kan man väl inte ogilla som Tesla-ägare?
- Förhoppningsvis färre gråt-reportage i aftonpressen om hur jobbigt det är att köra icke-Tesla på långresor. Bra för hela elbilsbranschen.
Risken att man kanske någon gång kan behöva vänta lite vid högsäsong är ett pris jag är beredd att betala för ovanstående. Återstår att se om det verkligen blir så, dessutom.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7589
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
Tidigare var många övertygade om att Tesla bara skulle öppna de SuC som de fått bidrag för, d.v.s. några avsides belägna SuC. Så blev det inte.fth skrev:Jag håller med, väljer man bara Tesla-förare i enkäten så är siffrorna just nu 70% "bra" vs 30% "dåligt".wheels skrev:Kan bara säga att jag är förvånad av röstningen. Trodde att det skulle va mycket mer gråt och tandagnisslan. All heder till er
Med tanke på allt gnäll och kraxande av olyckskorpar i andra trådar så trodde jag siffrorna skulle vara dom omvända, men det är väl som vanligt, det är dom som gnäller högst som hörs mest
Som Tesla-förare så finns det ju ingen egentlig omedelbar uppsida med öppnandet, men för omställningen tror jag detta kommer vara avgörande, varför jag självklart klickade i "bra".
Man får ju inte glömma att orsaken att det öht finns andra vettiga elbilar att välja bland idag är Tesla.
Nu kommer också förutsättningarna att använda dessa andra elbilar på långresa i ett slag förbättras markant, återigen tack vare Tesla.
Som jag har skrivit många gånger tidigare så är jag helt övertygad om att Tesla kommer att genomföra detta på ett balanserat och genomtänkt sätt.
/fth
Andra har hävdat att endast de SuC som har väldigt låg belastning skulle öppnas. Så blev det inte heller.
Jag är inte övertygad om att detta är genomtänkt.
Antalet SuC har inte ökat i samma takt som antalet Tesla på vägarna. Om man då adderar andra märken så är det självklart att det blir köer oftare och längre tid vid varje tillfälle.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3637
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
Om man räknar lite på det, hur många abonnerande kunder tror vi de kan få i Sverige?
Det finns ju massa felfaktorer, t.ex. kommer många att bara abonnera under semestermånader, men om vi leker med tanken att de kan få 100 000 prenumeranter, då blir det ca 155Mkr i intänkter på ett år bara på det. Om de sen laddar lite ovanpå det så blir det ju lite pengar trots allt.
Tror mig ha läst någonstans att Tesla har nästan 30% marginal på sina bilar, då skulle prenumerationsavgiften från 100 000 kunder motsvara 600 sålda bilar (om de kostar 750k i snitt).
Mina beräkningar är förstås rena gissningar och spekulationer för att se i vilket härad det kan ligga.
Det finns ju massa felfaktorer, t.ex. kommer många att bara abonnera under semestermånader, men om vi leker med tanken att de kan få 100 000 prenumeranter, då blir det ca 155Mkr i intänkter på ett år bara på det. Om de sen laddar lite ovanpå det så blir det ju lite pengar trots allt.
Tror mig ha läst någonstans att Tesla har nästan 30% marginal på sina bilar, då skulle prenumerationsavgiften från 100 000 kunder motsvara 600 sålda bilar (om de kostar 750k i snitt).
Mina beräkningar är förstås rena gissningar och spekulationer för att se i vilket härad det kan ligga.
Model Y LR AWD 2022
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
Men Mike, tror Du inte att en av anledningarna till att de inte byggts ut är att det kostar stora mängder kapital? Med denna operation kan Tesla söka bidrag på lika villkor som andra aktörer för etableringar, dessutom ökar kapitalflödet i SuC genom öppnandet. Båda anledningarna underlättar avsevärt en väsentlig utökad till- och nybyggnadstakt. För vem vinner på att Tesla, med redan väldigt investerings- och kostnadseffektiva anläggningar, avstår generösa möjligheter till bidrag och totalt sett ökad beläggningsgrad? Ja, inte brukar det vara deras kunder i alla fall...mikebike skrev:...Jag är inte övertygad om att detta är genomtänkt.
Antalet SuC har inte ökat i samma takt som antalet Tesla på vägarna. Om man då adderar andra märken så är det självklart att det blir köer oftare och längre tid vid varje tillfälle.
Att det kan finnas känslomässiga faktorer i detta har jag respekt för, men visst är väl beslutet rationellt ur den synvinkeln?
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
Ja, Hyundai Ioniq 5.Mickep skrev:Är det någon som funderar på att köpa annat märke för att de öppnat upp? vilket i såfall?
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
roffe_s skrev:Men Mike, tror Du inte att en av anledningarna till att de inte byggts ut är att det kostar stora mängder kapital? Med dnna operation kan Tesla söka bidrag på lika villkor som andra aktörer för etableringar, dessutom ökar kapitalflödet i SuC genom öppnandet. Båda anledningarna underlättar avsevärt en väsentligt ökat till- och nybyggnadstakt.
Att det kan finnas känslumässiga faktorer i detta har jag respekt för, men visst är väl beslutet rationellt ur den synvinkeln?
Nej Tesla saknar inte kapital, jag är helt säker på att deras utbyggnation begränsas av marktillgång, tillgänglig effekt och byråkrati (de har även hintat om det i uttalanden förut). Kassaflödet ökar med öppnandet men det gör också behovet av antalet stolpar, med tanke på laddtiden som krävs för många andra bilar på en resa A till B kommer nog antalet av stolpe per bil som krävs bli högre nu än tidigare. Skulle jag köpa en t.ex. Polestar 2 som jag kikat på så kommer jag spendera dubbelt så lång tid vid laddarna som med min Model 3 så efterfrågan på laddtid per bil kommer förmodligen öka nu.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7089
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
Tyvärr ser det iaf för närvarande ut som att Ioniq 5 inte kan ladda på SuC v3.juristen skrev:Ja, Hyundai Ioniq 5.Mickep skrev:Är det någon som funderar på att köpa annat märke för att de öppnat upp? vilket i såfall?
Förhoppningsvis löser Tesla och/eller Hyundai detta inom kort med en mjukvarufix, men just nu funkar alltså bara SuC v2.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7089
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
Så är det säkert, men att SuC nu blir ett öppet nätverk kan sannolikt komma att förenkla processen i många länder, t.ex. Tyskland.OfarligTesla skrev:Nej Tesla saknar inte kapital, jag är helt säker på att deras utbyggnation begränsas av marktillgång, tillgänglig effekt och byråkrati (de har även hintat om det i uttalanden förut).
Nja, återigen, behovet av snabbladdning totalt ökar väl inte bara för att Tesla öppnar nätverket?OfarligTesla skrev:Skulle jag köpa en t.ex. Polestar 2 som jag kikat på så kommer jag spendera dubbelt så lång tid vid laddarna som med min Model 3 så efterfrågan på laddtid per bil kommer förmodligen öka nu.
Under förutsättning att det är samma bilar och samma resor före och efter öppnandet så kommer förstås rent matematiskt den totala kötiden tvärtom minska drastiskt när Tesla öppnar nätverket.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
fth skrev:Jag förstår faktiskt inte riktigt det här resonemanget som dyker upp gång på gång i alla trådar om öppnandet.mikebike skrev:Fast i mitt fall lutar det åt att gå tillbaks till bensinbil. Andra elbilar kommer ju också få köa.
Det totala behovet av snabbladdning kommer ju inte att öka bara för att Tesla öppnar SuC, var skulle alla dessa elbilar komma från som ni tror skall blockera "våra" stolpar?
Dom köer som det brukar rapporteras om i andra nätverk som Ionity et al är ju försumbara i dom här sammanhangen, två-tre bilar i kö till fyra Ionity-stolpar kan ju förstås innebära lång väntan, men dessa bilar skulle ju vara felräkningssiffror i SuC-nätverket.
Det är självklart så att belastningen på utsatta stationer under hög belastning (som t.ex. Gävle i samband med sportlov) kan komma att öka, men totalt sett har jag svårt att se att detta kommer ha någon större negativ inverkan för Tesla-förare. Jag är också helt övertygad om att öppnandet kommer medföra ännu högre takt i utbyggnaden av SuC, vilket på lite sikt kommer innebära mindre köer än vad det skulle varit i ett fortsatt slutet nätverk.
Det enda negativa jag egentligen kan se är att konkurrenterna kanske helt enkelt ger upp, men förhoppningsvis så blir det samma effekt som för elbilar, att Tesla sätter en blåslampa i rö-n på dom andra leverantörerna och får dom att sätta lite fart.
/fth
Under 2021 dubblerades antalet registrerade elbilar från ca 60 tusen till 120 tusen. Så de elbilar som kommer blockera kommer väl därifrån till stor del...
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
Det är alltså inte samma bilar. Antalet elbilar ökar i en galopperande takt. Särskilt bilar som används till fjärrkörningar.fth skrev:Nja, återigen, behovet av snabbladdning totalt ökar väl inte bara för att Tesla öppnar nätverket?
Under förutsättning att det är samma bilar och samma resor före och efter öppnandet så kommer förstås rent matematiskt den totala kötiden tvärtom minska drastiskt när Tesla öppnar nätverket.
/fth