Sorry missuppfattade dig uppenbarligen.Goja skrev:Korrekt, det är det jag menar. Har svårt att se anstormning.chaffis75 skrev:Men eon okq8 och cirkel k har väl ganska samma pris som tesla speciellt om man inte betalar månads avgift, ja då är fakriskt tesla dyrare.Goja skrev:Har laddat upp app men just nu kommer det att användas i nödfall. I min PS2 ingår ionity för 3,53 per kWh. Då marknadsekonomin styr så kanske Tesla inser att de behöver anpassa priserna för såväl elbilister som Teslaägare. Om ca 1 år då orderstocken på alla elbilar börjat levereras så kan det vara en annan spelplan. Tror inte på en anstormning just nu. Lär dock vara svårt för spelare som circle k, eon, okq8 att hålla befintliga priser med detta. Bör gynna oss alla om utbyggnaden ska räkna hem sina investeringar. Blir intressant att följa.
Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
Moderator: Redaktion
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
För oss icke Tesla ägare som kör i norr är detta en skänk från ovan. Min laddtid till stugan minskar från 57 min till 17 min. Fast det allra bästa är att nu slipper jag åka med konstant ångest för om den ensamma 50 kW laddaren har kö eller rent av funkar.
Men är 50 kW laddaren ledig så ställer jag mig iaf där om vi ska käka mat.
En annan sak är detta till trots så är det stor chans att min nästa bil blir en Tesla. Alla andra har groteska leveranstider. Vänta ett år på en bil som redan är gammal när den kommer (nyare årsmodell har släppts) och jag börjar bli less på alla laddappar och taggar.
Men är 50 kW laddaren ledig så ställer jag mig iaf där om vi ska käka mat.
En annan sak är detta till trots så är det stor chans att min nästa bil blir en Tesla. Alla andra har groteska leveranstider. Vänta ett år på en bil som redan är gammal när den kommer (nyare årsmodell har släppts) och jag börjar bli less på alla laddappar och taggar.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
Risken är att det här leder till att trycket på politiker, andra biltillverkare och andra laddnätverk försvinner. Kontraproduktivt om man vill accelerera omställningen. En annan risk är att Tesla blir mer eller mindre ensamma på att bygga snabbladdarnätverk och skapar sig därmed också ett urstarkt monopol och det är sällan bra för konsumenten.
Model S P85DL+
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
Jag kör Tesla sedan tre år och tycker det är bra. Finns ändå inte på kartan att jag ska byta från elektriskt, och just nu är det bara vår nya Model Y som möter våra behov. Har kollat både på Kia och Hyundai, men jag är ingen stor beundrare av designen. Hade däremot Audi haft en bil i A4-storlek, med OK dragvikt och laddkurva hade jag inte tvekat att byta till fyra ringar nu. Ska bli kul att prata med andra elbilsägare på SuC framöver!
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
Njae, om en verksamhetsgren (SuC) är olönsam på grund av låg beläggningsgrad även på lång sikt är det svårt att fortsätta pumpa in investeringspengar i den och binda upp ännu mera kapital. Om dessutom konkurrenskraften riskerar att minska på grund av att ett stängt SuC inte är berättigat till det nya och ganska omfattande investeringsstödet blir det ännu svårare på sikt - Du bjuder helt enkelt in konkurrenterna på en redan inmutad marknad och försämrar på lång sikt Din konkurrenskraft. Det är rätt elementär företagsekonomi.OfarligTesla skrev:roffe_s skrev:Men Mike, tror Du inte att en av anledningarna till att de inte byggts ut är att det kostar stora mängder kapital? Med dnna operation kan Tesla söka bidrag på lika villkor som andra aktörer för etableringar, dessutom ökar kapitalflödet i SuC genom öppnandet. Båda anledningarna underlättar avsevärt en väsentligt ökat till- och nybyggnadstakt.
Att det kan finnas känslumässiga faktorer i detta har jag respekt för, men visst är väl beslutet rationellt ur den synvinkeln?
Nej Tesla saknar inte kapital, jag är helt säker på att deras utbyggnation begränsas av marktillgång, tillgänglig effekt och byråkrati (de har även hintat om det i uttalanden förut). Kassaflödet ökar med öppnandet men det gör också behovet av antalet stolpar, med tanke på laddtiden som krävs för många andra bilar på en resa A till B kommer nog antalet av stolpe per bil som krävs bli högre nu än tidigare. Skulle jag köpa en t.ex. Polestar 2 som jag kikat på så kommer jag spendera dubbelt så lång tid vid laddarna som med min Model 3 så efterfrågan på laddtid per bil kommer förmodligen öka nu.
Ser vi det ur Teslas synvinkel är fördelarna:
+ Ökat kapitalflöde via intäkter från fordon som idag finns på öppna marknaden
+ Lägre andel fasta kostnader på grund av ökad beläggning vid SuC med låg beläggningsgrad
+ Tillgång till omfattande statliga investeringsstöd
+ Möjliggör egen utbyggnad och reducerar konkurrenternas marknadsunderlag för eventuella konkurrerande etableringar.
+ Ökar upp och säkrar sin marknadsandel.
Nackdelarna då?
- Kräver fortsatt utbyggnad av stationerna med hög beläggningsgrad innan även de öppnas för alla. Investeringsstöd och ökat kapitalflöde underlättar dessa investeringar.
- Riskerar sura reaktioner från ett antal Teslaägare
Du väljer att inte kommentera delen med investeringsstödet, jag tror den är viktigare än så. Det är direkt dumdristigt att binda upp tillgångar för investeringar i balansräkningen och ge bort de konkurrensfördelar Du enligt många källor erhållit genom en kostnadseffektiv teknik för snabbladdare - helt i onödan.
Jag kan i alla fall förstå hur Tesla tänker, dessutom tycker jag de har rätt timing och agerar precis när konkurrenterna förbereder sina investeringar på bred front. Det stämmer dessutom bra med deras mission och vad de själva säger i sina kommentarer. Mina 2p
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5492
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
Jag tycker man bör tänka på laddarmarknaden som en marknad separat från bilarna framöver. Som Shell, BP. Circle K mfl för fossilerna.
Tesla kommer att vilja ha en marknadsledande roll även avseende laddare. Man har ju en fabrik som bara gör laddare. Jag tror vi kommer att se en betydande förtätning av laddinfrastrukturen där Tesla redan nu har en ledande position. Jag tror dock att det är för få elbilar i nuläget för att belägga många av laddarna så de blir lönsamma. Teslas strategi att bygga ett antal platser med ytterligare tomma fundament som kan kan installeras ASAP vb är coolt.
Sen vet vi ju att en helt ny laddplats bara tar ett par veckor att slå upp. Ser inte några orosmoln pga öppningen.
Mer oroad över att refresh S inte kommer att dragkrok i Europa…
Tesla kommer att vilja ha en marknadsledande roll även avseende laddare. Man har ju en fabrik som bara gör laddare. Jag tror vi kommer att se en betydande förtätning av laddinfrastrukturen där Tesla redan nu har en ledande position. Jag tror dock att det är för få elbilar i nuläget för att belägga många av laddarna så de blir lönsamma. Teslas strategi att bygga ett antal platser med ytterligare tomma fundament som kan kan installeras ASAP vb är coolt.
Sen vet vi ju att en helt ny laddplats bara tar ett par veckor att slå upp. Ser inte några orosmoln pga öppningen.
Mer oroad över att refresh S inte kommer att dragkrok i Europa…
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
Jag blev tvungen att testa, och "öva" när det inte vsr rusning så man inte kommer och ställer sig fel när det gäller.
Jag var helt ensam vid Gävle Bro.
Hade lite för hög laddning för att få max-hastighet på runt 150kW men var rätt okej ändå för att vara över 40% Hur länge laddar de Teslor som kan ta emot V3 på över 200kW?
Jag var helt ensam vid Gävle Bro.
Hade lite för hög laddning för att få max-hastighet på runt 150kW men var rätt okej ändå för att vara över 40% Hur länge laddar de Teslor som kan ta emot V3 på över 200kW?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5478
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
Hur tänkte du få upp nyttjandegraden utan att det blir mer kö på resdagarna? Du måste ju skala precis på samma sätt som innan, du har bara fler laddare. Eller menar du att folk som inte har Teslor resor på andra tider än de som har Teslor så att nyttjandegraden ökar? För om de har samma resmönster så får du inte upp nyttjandegraden genom att ha fler kunder samtidigt som man håller det köfritt, du får större stationer som står lika tomma större delen av tiden.roffe_s skrev:Njae, om en verksamhetsgren (SuC) är olönsam på grund av låg beläggningsgrad även på lång sikt är det svårt att fortsätta pumpa in investeringspengar i den och binda upp ännu mera kapital. Om dessutom konkurrenskraften riskerar att minska på grund av att ett stängt SuC inte är berättigat till det nya och ganska omfattande investeringsstödet blir det ännu svårare på sikt - Du bjuder helt enkelt in konkurrenterna på en redan inmutad marknad och försämrar på lång sikt Din konkurrenskraft. Det är rätt elementär företagsekonomi.
Ser vi det ur Teslas synvinkel är fördelarna:
+ Ökat kapitalflöde via intäkter från fordon som idag finns på öppna marknaden
+ Lägre andel fasta kostnader på grund av ökad beläggning vid SuC med låg beläggningsgrad
+ Tillgång till omfattande statliga investeringsstöd
+ Möjliggör egen utbyggnad och reducerar konkurrenternas marknadsunderlag för eventuella konkurrerande etableringar.
+ Ökar upp och säkrar sin marknadsandel.
Nackdelarna då?
- Kräver fortsatt utbyggnad av stationerna med hög beläggningsgrad innan även de öppnas för alla. Investeringsstöd och ökat kapitalflöde underlättar dessa investeringar.
- Riskerar sura reaktioner från ett antal Teslaägare
Du väljer att inte kommentera delen med investeringsstödet, jag tror den är viktigare än så. Det är direkt dumdristigt att binda upp tillgångar för investeringar i balansräkningen och ge bort de konkurrensfördelar Du enligt många källor erhållit genom en kostnadseffektiv teknik för snabbladdare - helt i onödan.
Jag kan i alla fall förstå hur Tesla tänker, dessutom tycker jag de har rätt timing och agerar precis när konkurrenterna förbereder sina investeringar på bred front. Det stämmer dessutom bra med deras mission och vad de själva säger i sina kommentarer. Mina 2p
Vi får se vad som händer men jag har svårt att se hur Tesla skall få tillgång till mark och effekt nog för att bygga så mycket som krävs för att hålla det köfritt på t.ex. sportlov på väg till fjällen osv, redan idag har de inte lyckats helt ut med det och det lär inte bli lättare när genomsnittsbilen laddar en längre tid än idag. Sedan kommer de ändå stå där med låg nyttjandegrad resten av året, enda skillnaden är att med öppet för alla är det fler stolpar till antal som inte utnyttjas stor del av tiden.
Enligt folk här på forumet hade Tesla alltså kunnat ta bort massvis med stolpar från Gävle, det är ju ingen som laddar där så hade räckt med 2 stolpar.joel80 skrev:Jag blev tvungen att testa, och "öva" när det inte vsr rusning så man inte kommer och ställer sig fel när det gäller.
Jag var helt ensam vid Gävle Bro.
Hur länge laddar de Teslor som kan ta emot V3 på över 200kW?
Skämt åsido så är det väl över 200 kW fram till runt 30% på min Model 3 och över 150 kW fram till runt 40%. Eller undrade du över faktiskt laddtid?
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
1200 gånger, kör du taxi? Då kan jag förstå frustrationen om du mestadels laddar i Bredden.ermase skrev:Jag tycker detta är en katastrof. Har kört snart 30 000 Teslamil och laddat på supercharger ca 1200 gånger. Trängseln på Supercharger har redan ökat markant jämfört med ett par år sedan. När man ser hur många av Teslaägarna som numer inte fattar hur de ska parkera så känns det som väldigt stor risk att det bli total kaos. Storhelger bör man nog skippa långresan.
Har haft Tesla sen 2017. Laddar bara på Supercharger vid långresor som ofta företas vid storhelger och lov. Åker då ofta som nollåtta till fjällen eller söderut, dvs på de sträckor som teoretiskt är mest ockuperade.
Men känner inte igen mig i beskrivningen. Det är väldigt sällan alla platser är upptagna där jag laddar. Har fått köa bara en handfull gånger, och då aldrig mer än några minuter.
Något som man var bortskämd med i början, dvs att stå ensam vid ett ladd-par på en v2 laddare kan jag däremot hålla med om att det numer är rätt så sällsynt. Men undrar hur länge v2 laddarna blir kvar.
Håller med om att trängseln ökade rätt rejält där nånstans när Model 3's försäljning tog fart och utbyggnaden av Superchargers släpade lite.
Men nu, några år senare, så om nåt tycker jag tvärtom, dvs att trängseln minskat. Även i jämförelse med innan trean började synas i volym. Antalet stationer har byggts ut och många är också version 3.
Inte heller i att många inte fattar hur de ska parkera känner jag igen beskrivningen. Min erfarnhet är även här, att ja så var det när trean började komma i volym och det blev fler "vanlisa'r" på stationerna.
Men tycker inte alls att det är så farligt längre. Gissar att vi nu är många som gemensamt utbildar varandra och problemet minskat.
MYP
X90d
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
Undrade över hur högt i procenten ni har hög hastighet, så du svarade på det jag frågade.
Hur funkar det när man delar "stall" på SuC? Är det hälften rakt av eller kan man få mer om den som står på andra stolpen nästan är klar och laddar långsammare?
Hur funkar det när man delar "stall" på SuC? Är det hälften rakt av eller kan man få mer om den som står på andra stolpen nästan är klar och laddar långsammare?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
Kanske skriver något du vet redan. Men det är bara äldre version 2 superchargers där man delar på på hastigheten. Ej på nyare v3.joel80 skrev:Undrade över hur högt i procenten ni har hög hastighet, så du svarade på det jag frågade.
Hur funkar det när man delar "stall" på SuC? Är det hälften rakt av eller kan man få mer om den som står på andra stolpen nästan är klar och laddar långsammare?
Det är ungefär hälften hälften. Men om bilen bredvid inte kan ta emot allt får du resterande.
Tidigare var det vad jag personligen tyckte var en bättre algoritm. Då fick den bil som kom först all den effekt den kunde ta emot. Bil två det som blev över ända till bil 1 var klar.
Senast redigerad av macksie, redigerad totalt 1 gånger.
MYP
X90d
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
Så dom har ändrat på det? Hm.. det är ju lite synd. Tycker det nog känns vettigt att den som kommit först ska få viss prioritet på laddningen, det tar ju då inte heller så lång tid innan hastigheten börjar minska p.g.a batteriprocenten...macksie skrev:Kanske skriver något du vet redan. Men det är bara äldre version 2 superchargers där man delar på på hastigheten. Ej på nyare v3.joel80 skrev:Undrade över hur högt i procenten ni har hög hastighet, så du svarade på det jag frågade.
Hur funkar det när man delar "stall" på SuC? Är det hälften rakt av eller kan man få mer om den som står på andra stolpen nästan är klar och laddar långsammare?
Det är ungefär hälften hälften.
Tidigare var det vad jag personligen var en mycket bättre algoritm. Då fick den bil som kom först all den effekt den kunde ta emot. Bil två det som blev över ända till bil 1 var klar.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
Sett nån förklaring nån gång som jag inte kommer ihåg, men den gick ut på att den totala genomströmningen av bilar blir större med hälften/hälften algoritmenjoel80 skrev:Så dom har ändrat på det? Hm.. det är ju lite synd. Tycker det nog känns vettigt att den som kommit först ska få viss prioritet på laddningen, det tar ju då inte heller så lång tid innan hastigheten börjar minska p.g.a batteriprocenten...
MYP
X90d
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
En annan sak jag tänkte på att jag saknade var att kunna se andras laddningsprocent när jag är på väg till laddaren. Ionity ger ut det så man kan beräkna lite hur många som snart är klar om det t.ex är många upptagna.
Man ser det t.ex i Chargefinder: En rätt bra funktion jag skulle önska fanns även på SuC.
Man ser det t.ex i Chargefinder: En rätt bra funktion jag skulle önska fanns även på SuC.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
Det där var ju j#vligt smart.joel80 skrev:En annan sak jag tänkte på att jag saknade var att kunna se andras laddningsprocent när jag är på väg till laddaren. Ionity ger ut det så man kan beräkna lite hur många som snart är klar om det t.ex är många upptagna.
Man ser det t.ex i Chargefinder: En rätt bra funktion jag skulle önska fanns även på SuC.
MYP
X90d
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
Egentligen inte så svårt, låt oss leka med tanken att Du har 20 SuC med hög beläggning, 20 med medelbeläggning och 20 med låg beläggning. Om Du då väljer att inte öppna de med hög beläggning men väl de med medel och låg beläggning kommer de med låg beläggning att få märkbart högre beläggning än tidigare utan att det blir trängsel för Tesla-ägare. De med medelbeläggning kan få hög beläggning och här kan Du behöva installera ytterligare några laddare relativt snart. Sannolikt är inte dessa laddare belägna i Sveriges största orter så mark borde finnas åtkomlig. De med hög beläggning byggs även de ut för att så småningom kunna ta andra fabrikat.OfarligTesla skrev:Hur tänkte du få upp nyttjandegraden utan att det blir mer kö på resdagarna? Du måste ju skala precis på samma sätt som innan, du har bara fler laddare. Eller menar du att folk som inte har Teslor resor på andra tider än de som har Teslor så att nyttjandegraden ökar? För om de har samma resmönster så får du inte upp nyttjandegraden genom att ha fler kunder samtidigt som man håller det köfritt, du får större stationer som står lika tomma större delen av tiden.roffe_s skrev:Njae, om en verksamhetsgren (SuC) är olönsam på grund av låg beläggningsgrad även på lång sikt är det svårt att fortsätta pumpa in investeringspengar i den och binda upp ännu mera kapital. Om dessutom konkurrenskraften riskerar att minska på grund av att ett stängt SuC inte är berättigat till det nya och ganska omfattande investeringsstödet blir det ännu svårare på sikt - Du bjuder helt enkelt in konkurrenterna på en redan inmutad marknad och försämrar på lång sikt Din konkurrenskraft. Det är rätt elementär företagsekonomi.
Ser vi det ur Teslas synvinkel är fördelarna:
+ Ökat kapitalflöde via intäkter från fordon som idag finns på öppna marknaden
+ Lägre andel fasta kostnader på grund av ökad beläggning vid SuC med låg beläggningsgrad
+ Tillgång till omfattande statliga investeringsstöd
+ Möjliggör egen utbyggnad och reducerar konkurrenternas marknadsunderlag för eventuella konkurrerande etableringar.
+ Ökar upp och säkrar sin marknadsandel.
Nackdelarna då?
- Kräver fortsatt utbyggnad av stationerna med hög beläggningsgrad innan även de öppnas för alla. Investeringsstöd och ökat kapitalflöde underlättar dessa investeringar.
- Riskerar sura reaktioner från ett antal Teslaägare
Du väljer att inte kommentera delen med investeringsstödet, jag tror den är viktigare än så. Det är direkt dumdristigt att binda upp tillgångar för investeringar i balansräkningen och ge bort de konkurrensfördelar Du enligt många källor erhållit genom en kostnadseffektiv teknik för snabbladdare - helt i onödan.
Jag kan i alla fall förstå hur Tesla tänker, dessutom tycker jag de har rätt timing och agerar precis när konkurrenterna förbereder sina investeringar på bred front. Det stämmer dessutom bra med deras mission och vad de själva säger i sina kommentarer. Mina 2p
Vi får se vad som händer men jag har svårt att se hur Tesla skall få tillgång till mark och effekt nog för att bygga så mycket som krävs för att hålla det köfritt på t.ex. sportlov på väg till fjällen osv, redan idag har de inte lyckats helt ut med det och det lär inte bli lättare när genomsnittsbilen laddar en längre tid än idag. Sedan kommer de ändå stå där med låg nyttjandegrad resten av året, enda skillnaden är att med öppet för alla är det fler stolpar till antal som inte utnyttjas stor del av tiden.
Det är på de minst belastade SuC som effekten blir störst, här kan Du höja nyttjandegraden väsentligt utan ytterligare investering. De med medelhög beläggning kan sannolikt klara andra fabrikat via en modest utbyggnad och nyttan kan därmed öka. De med hög beläggning redan idag kräver helt riktigt ytterligare investeringar för att inte öka köerna. Men summa summariska kommer genomsnittlig beläggningsgrad att öka, f f a tack vare bättre beläggning på SuC med lägst beläggningsgrad.
Att Du nu kan få investeringsstöd för samtliga nyinvesteringar innebär att vi sannolikt talar om en väsentligt förbättrad kalkyl för fortsatt expansion. Tänker jag.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
Det pratas marknadsekonomi och om det ör smart eller inte att låta andra komma in. Det nämndes också i ett inlägg att på minussidan finns ett antal sura teslaägare. Tesla kan ha räknat på en förlust av ett antal kunder p g a detta men ändå räknat hem det då vinsten med att släppa in andra är större.
MEN!
Detta är min andra Tesla och min upplevelse av serviceorganisationen har förändrats från jättebra till dålig. Detta kan bero på att de har fått massor att göra då försäljningen av bilar har skjutit i höjden. Mycket att göra och det hinns inte med. En organisation som växer är svårt att hålla igång med bra struktur och servicenivå.
Tänk om samma sak händer SUC?! Nu är det väldigt bra kvalite på SUC. Det fungerar nästan alltid.
Men blir det en försämring där p g a att andra kommer in och t om med parkerar fel (tar upp två platser) beteer sig icketeslaaktigt ja då kan det bli sämre! Undrar om Tesla har räknat med det? Den förlusten av teslakunder som surnar till!
Ryktet är viktigt och är väldigt lätt att förstöra men tar väldigt lång tid att bygga upp.
MEN!
Detta är min andra Tesla och min upplevelse av serviceorganisationen har förändrats från jättebra till dålig. Detta kan bero på att de har fått massor att göra då försäljningen av bilar har skjutit i höjden. Mycket att göra och det hinns inte med. En organisation som växer är svårt att hålla igång med bra struktur och servicenivå.
Tänk om samma sak händer SUC?! Nu är det väldigt bra kvalite på SUC. Det fungerar nästan alltid.
Men blir det en försämring där p g a att andra kommer in och t om med parkerar fel (tar upp två platser) beteer sig icketeslaaktigt ja då kan det bli sämre! Undrar om Tesla har räknat med det? Den förlusten av teslakunder som surnar till!
Ryktet är viktigt och är väldigt lätt att förstöra men tar väldigt lång tid att bygga upp.
-21 Model 3LR
- 22 BMW i3
-16 Model S85D - borta
BMW i3S - borta
- 22 BMW i3
-16 Model S85D - borta
BMW i3S - borta
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
Ojojoj, det var ju modigt av dig att lägga ut den här bilden. Nu har alla olyckskorpar fått vatten på sin kvarn då man tydligt ser de långa köerna som har orsakats av dig och din Polestar. Troligen har du nu bidragit till att jättemånga teslaägare springer och köper en dieselbil för att slippa se sådana upprörande scener.joel80 skrev:Jag blev tvungen att testa, och "öva" när det inte vsr rusning så man inte kommer och ställer sig fel när det gäller.
Jag var helt ensam vid Gävle Bro.
Nu är det kört. Katastrof.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
Bra synpunkter. Jag tänkte också att ökad utnyttjandegrad möjliggör snabbare utbyggnad. Och självklart är det marknadsföring av de egna bilarna att man ser Teslaladdare överallt. I början var elbil likställt med Tesla och detta kommer förmodligen att bidra till den uppfattningen.roffe_s skrev:Ser vi det ur Teslas synvinkel är fördelarna:
+ Ökat kapitalflöde via intäkter från fordon som idag finns på öppna marknaden
+ Lägre andel fasta kostnader på grund av ökad beläggning vid SuC med låg beläggningsgrad
+ Tillgång till omfattande statliga investeringsstöd
+ Möjliggör egen utbyggnad och reducerar konkurrenternas marknadsunderlag för eventuella konkurrerande etableringar.
+ Ökar upp och säkrar sin marknadsandel.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5478
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
Ja det håller jag med om, hade Tesla bara öppnat stationer som inte hade risk för kö idag så hade man fått upp genomsnittsbeläggningen utan att det gav risk för kö. Fast det är inte så Tesla har öppnat, de har även öppnat stationer där det är väldigt trångt vissa perioder redan idag.roffe_s skrev:Egentligen inte så svårt, låt oss leka med tanken att Du har 20 SuC med hög beläggning, 20 med medelbeläggning och 20 med låg beläggning. Om Du då väljer att inte öppna de med hög beläggning men väl de med medel och låg beläggning kommer de med låg beläggning att få märkbart högre beläggning än tidigare utan att det blir trängsel för Tesla-ägare. De med medelbeläggning kan få hög beläggning och här kan Du behöva installera ytterligare några laddare relativt snart. Sannolikt är inte dessa laddare belägna i Sveriges största orter så mark borde finnas åtkomlig. De med hög beläggning byggs även de ut för att så småningom kunna ta andra fabrikat.
Det är på de minst belastade SuC som effekten blir störst, här kan Du höja nyttjandegraden väsentligt utan ytterligare investering. De med medelhög beläggning kan sannolikt klara andra fabrikat via en modest utbyggnad och nyttan kan därmed öka. De med hög beläggning redan idag kräver helt riktigt ytterligare investeringar för att inte öka köerna. Men summa summariska kommer genomsnittlig beläggningsgrad att öka, f f a tack vare bättre beläggning på SuC med lägst beläggningsgrad.
Att Du nu kan få investeringsstöd för samtliga nyinvesteringar innebär att vi sannolikt talar om en väsentligt förbättrad kalkyl för fortsatt expansion. Tänker jag.
Sedan tror jag inte att intäkterna från de stationerna med lägre beläggningsgrad (eller statligt stöd) är en förutsättning för att Tesla skall lyckas bygga ut de högt belagda stationerna, det hade kunnat göra ändå. De hade helt enkelt kunnat bygga ut de stationerna utan att öppna nätverket och det kommer bara bli svårare att hålla jämna steg nu. Nu när de inte bara skall bygga ut för sin egna försäljning så kan de stationerna behöva dubblas i storlek (eller mer) redan till nästa vinter för att undvika kö.
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
Instämmer! Och till listan ska nog läggas att Tesla efterhand får ”alla” elbilsägare (och vilken bil de kör) som inloggade kunder, en värdefull bas att sedan försöka konvertera från laddkunder till bilkunder.Jerker skrev:Bra synpunkter. Jag tänkte också att ökad utnyttjandegrad möjliggör snabbare utbyggnad. Och självklart är det marknadsföring av de egna bilarna att man ser Teslaladdare överallt. I början var elbil likställt med Tesla och detta kommer förmodligen att bidra till den uppfattningen.roffe_s skrev:Ser vi det ur Teslas synvinkel är fördelarna:
+ Ökat kapitalflöde via intäkter från fordon som idag finns på öppna marknaden
+ Lägre andel fasta kostnader på grund av ökad beläggning vid SuC med låg beläggningsgrad
+ Tillgång till omfattande statliga investeringsstöd
+ Möjliggör egen utbyggnad och reducerar konkurrenternas marknadsunderlag för eventuella konkurrerande etableringar.
+ Ökar upp och säkrar sin marknadsandel.
Model S90D -16
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
Ja, Ionity är ju väldigt anonymt jämfört med Tesla SuC. Det är nog inte många utanför det här forumet och vissa FB-grupper som har en aning om vilka som står bakom Ionity.P_EL skrev:Instämmer! Och till listan ska nog läggas att Tesla efterhand får ”alla” elbilsägare (och vilken bil de kör) som inloggade kunder, en värdefull bas att sedan försöka konvertera från laddkunder till bilkunder.Jerker skrev:Bra synpunkter. Jag tänkte också att ökad utnyttjandegrad möjliggör snabbare utbyggnad. Och självklart är det marknadsföring av de egna bilarna att man ser Teslaladdare överallt. I början var elbil likställt med Tesla och detta kommer förmodligen att bidra till den uppfattningen.roffe_s skrev:Ser vi det ur Teslas synvinkel är fördelarna:
+ Ökat kapitalflöde via intäkter från fordon som idag finns på öppna marknaden
+ Lägre andel fasta kostnader på grund av ökad beläggning vid SuC med låg beläggningsgrad
+ Tillgång till omfattande statliga investeringsstöd
+ Möjliggör egen utbyggnad och reducerar konkurrenternas marknadsunderlag för eventuella konkurrerande etableringar.
+ Ökar upp och säkrar sin marknadsandel.
(Om de inte tror att Ionity och Ioniq är samma sak )
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
Ibland på detta forum låter de som tesla inte har en aning vad de gör, som om de är helt nytt för dem.
Glöm inte att Tesla har haft suc öppet i både Holland och Norge ett bra tag. Och nej vi i Sverige är inte så speciella.
Glöm inte att Tesla har haft suc öppet i både Holland och Norge ett bra tag. Och nej vi i Sverige är inte så speciella.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5478
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
Det är faran ja, att de sänker kvaliteten på laddprodukten för att tjäna mer pengar på kort sikt som de gjort med annan service de erbjudit (allt från leverans till reparationer).np519 skrev:Det pratas marknadsekonomi och om det ör smart eller inte att låta andra komma in. Det nämndes också i ett inlägg att på minussidan finns ett antal sura teslaägare. Tesla kan ha räknat på en förlust av ett antal kunder p g a detta men ändå räknat hem det då vinsten med att släppa in andra är större.
MEN!
Detta är min andra Tesla och min upplevelse av serviceorganisationen har förändrats från jättebra till dålig. Detta kan bero på att de har fått massor att göra då försäljningen av bilar har skjutit i höjden. Mycket att göra och det hinns inte med. En organisation som växer är svårt att hålla igång med bra struktur och servicenivå.
Tänk om samma sak händer SUC?! Nu är det väldigt bra kvalite på SUC. Det fungerar nästan alltid.
Men blir det en försämring där p g a att andra kommer in och t om med parkerar fel (tar upp två platser) beteer sig icketeslaaktigt ja då kan det bli sämre! Undrar om Tesla har räknat med det? Den förlusten av teslakunder som surnar till!
Ryktet är viktigt och är väldigt lätt att förstöra men tar väldigt lång tid att bygga upp.
Så länge de säljer allt som kan tillverkas är det ju inga problem men på sikt motsvarar varje bil som de inte får sålt ca 22 laddkunder som kör abonnemang året om och laddar för 1500 mil. Räknar då med 1 kr/kWh ren vinst och hela abonnemanget i vinst och att personen bara köper ny bil var tredje år så egentligen är det nog fler laddkunder som behövs för att täcka bortfallet av en såld bil.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5478
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
Tesla har säkert full koll på vad de gör, men det är inte alltid som de agerar på ett sätt som gynnar bilägarna eller potentiella bilkunder utan de agerar på ett sätt som försämrar produkten för att spara pengar. t.ex. så som de gjorde med serviceorganisationen.chaffis75 skrev:Ibland på detta forum låter de som tesla inte har en aning vad de gör, som om de är helt nytt för dem.
Glöm inte att Tesla har haft suc öppet i både Holland och Norge ett bra tag. Och nej vi i Sverige är inte så speciella.