Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?

I denna tråden så har vi endast omröstningar och här kan alla skapa en omröstning

Moderator: Redaktion

Bra eller dåligt att Tesla nu tillåter andra bilmärken att ladda på Supercharger?

Bra! Jag kör Tesla
140
45%
Bra! Jag kör annat bilmärke
72
23%
Dåligt! Jag kör Tesla
99
32%
Dåligt! Jag kör annat bilmärke
3
1%
 
Antal röster: 314

Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 592
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?

Inlägg av macksie »

joel80 skrev:
Undrade över hur högt i procenten ni har hög hastighet, så du svarade på det jag frågade. :)

Hur funkar det när man delar "stall" på SuC? Är det hälften rakt av eller kan man få mer om den som står på andra stolpen nästan är klar och laddar långsammare?
Kanske skriver något du vet redan. Men det är bara äldre version 2 superchargers där man delar på på hastigheten. Ej på nyare v3.
Det är ungefär hälften hälften. Men om bilen bredvid inte kan ta emot allt får du resterande.

Tidigare var det vad jag personligen tyckte var en bättre algoritm. Då fick den bil som kom först all den effekt den kunde ta emot. Bil två det som blev över ända till bil 1 var klar.
Senast redigerad av macksie, redigerad totalt 1 gånger.
MYP
X90d
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?

Inlägg av joel80 »

macksie skrev:
joel80 skrev:
Undrade över hur högt i procenten ni har hög hastighet, så du svarade på det jag frågade. :)

Hur funkar det när man delar "stall" på SuC? Är det hälften rakt av eller kan man få mer om den som står på andra stolpen nästan är klar och laddar långsammare?
Kanske skriver något du vet redan. Men det är bara äldre version 2 superchargers där man delar på på hastigheten. Ej på nyare v3.
Det är ungefär hälften hälften.
Tidigare var det vad jag personligen var en mycket bättre algoritm. Då fick den bil som kom först all den effekt den kunde ta emot. Bil två det som blev över ända till bil 1 var klar.
Så dom har ändrat på det? Hm.. det är ju lite synd. Tycker det nog känns vettigt att den som kommit först ska få viss prioritet på laddningen, det tar ju då inte heller så lång tid innan hastigheten börjar minska p.g.a batteriprocenten...
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 592
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?

Inlägg av macksie »

joel80 skrev:
Så dom har ändrat på det? Hm.. det är ju lite synd. Tycker det nog känns vettigt att den som kommit först ska få viss prioritet på laddningen, det tar ju då inte heller så lång tid innan hastigheten börjar minska p.g.a batteriprocenten...
Sett nån förklaring nån gång som jag inte kommer ihåg, men den gick ut på att den totala genomströmningen av bilar blir större med hälften/hälften algoritmen
MYP
X90d
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?

Inlägg av joel80 »

En annan sak jag tänkte på att jag saknade var att kunna se andras laddningsprocent när jag är på väg till laddaren. Ionity ger ut det så man kan beräkna lite hur många som snart är klar om det t.ex är många upptagna.

Man ser det t.ex i Chargefinder:
Screenshot_20220520-002911_ChargeFinder.jpg
En rätt bra funktion jag skulle önska fanns även på SuC. :)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 592
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?

Inlägg av macksie »

joel80 skrev:
En annan sak jag tänkte på att jag saknade var att kunna se andras laddningsprocent när jag är på väg till laddaren. Ionity ger ut det så man kan beräkna lite hur många som snart är klar om det t.ex är många upptagna.

Man ser det t.ex i Chargefinder:
Screenshot_20220520-002911_ChargeFinder.jpg
En rätt bra funktion jag skulle önska fanns även på SuC. :)
Det där var ju j#vligt smart.
MYP
X90d
roffe_s
elbilist
Inlägg: 615
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?

Inlägg av roffe_s »

OfarligTesla skrev:
roffe_s skrev:
Njae, om en verksamhetsgren (SuC) är olönsam på grund av låg beläggningsgrad även på lång sikt är det svårt att fortsätta pumpa in investeringspengar i den och binda upp ännu mera kapital. Om dessutom konkurrenskraften riskerar att minska på grund av att ett stängt SuC inte är berättigat till det nya och ganska omfattande investeringsstödet blir det ännu svårare på sikt - Du bjuder helt enkelt in konkurrenterna på en redan inmutad marknad och försämrar på lång sikt Din konkurrenskraft. Det är rätt elementär företagsekonomi.

Ser vi det ur Teslas synvinkel är fördelarna:
+ Ökat kapitalflöde via intäkter från fordon som idag finns på öppna marknaden
+ Lägre andel fasta kostnader på grund av ökad beläggning vid SuC med låg beläggningsgrad
+ Tillgång till omfattande statliga investeringsstöd
+ Möjliggör egen utbyggnad och reducerar konkurrenternas marknadsunderlag för eventuella konkurrerande etableringar.
+ Ökar upp och säkrar sin marknadsandel.

Nackdelarna då?
- Kräver fortsatt utbyggnad av stationerna med hög beläggningsgrad innan även de öppnas för alla. Investeringsstöd och ökat kapitalflöde underlättar dessa investeringar.
- Riskerar sura reaktioner från ett antal Teslaägare

Du väljer att inte kommentera delen med investeringsstödet, jag tror den är viktigare än så. Det är direkt dumdristigt att binda upp tillgångar för investeringar i balansräkningen och ge bort de konkurrensfördelar Du enligt många källor erhållit genom en kostnadseffektiv teknik för snabbladdare - helt i onödan.

Jag kan i alla fall förstå hur Tesla tänker, dessutom tycker jag de har rätt timing och agerar precis när konkurrenterna förbereder sina investeringar på bred front. Det stämmer dessutom bra med deras mission och vad de själva säger i sina kommentarer. Mina 2p
Hur tänkte du få upp nyttjandegraden utan att det blir mer kö på resdagarna? Du måste ju skala precis på samma sätt som innan, du har bara fler laddare. Eller menar du att folk som inte har Teslor resor på andra tider än de som har Teslor så att nyttjandegraden ökar? För om de har samma resmönster så får du inte upp nyttjandegraden genom att ha fler kunder samtidigt som man håller det köfritt, du får större stationer som står lika tomma större delen av tiden.

Vi får se vad som händer men jag har svårt att se hur Tesla skall få tillgång till mark och effekt nog för att bygga så mycket som krävs för att hålla det köfritt på t.ex. sportlov på väg till fjällen osv, redan idag har de inte lyckats helt ut med det och det lär inte bli lättare när genomsnittsbilen laddar en längre tid än idag. Sedan kommer de ändå stå där med låg nyttjandegrad resten av året, enda skillnaden är att med öppet för alla är det fler stolpar till antal som inte utnyttjas stor del av tiden.
Egentligen inte så svårt, låt oss leka med tanken att Du har 20 SuC med hög beläggning, 20 med medelbeläggning och 20 med låg beläggning. Om Du då väljer att inte öppna de med hög beläggning men väl de med medel och låg beläggning kommer de med låg beläggning att få märkbart högre beläggning än tidigare utan att det blir trängsel för Tesla-ägare. De med medelbeläggning kan få hög beläggning och här kan Du behöva installera ytterligare några laddare relativt snart. Sannolikt är inte dessa laddare belägna i Sveriges största orter så mark borde finnas åtkomlig. De med hög beläggning byggs även de ut för att så småningom kunna ta andra fabrikat.

Det är på de minst belastade SuC som effekten blir störst, här kan Du höja nyttjandegraden väsentligt utan ytterligare investering. De med medelhög beläggning kan sannolikt klara andra fabrikat via en modest utbyggnad och nyttan kan därmed öka. De med hög beläggning redan idag kräver helt riktigt ytterligare investeringar för att inte öka köerna. Men summa summariska kommer genomsnittlig beläggningsgrad att öka, f f a tack vare bättre beläggning på SuC med lägst beläggningsgrad.

Att Du nu kan få investeringsstöd för samtliga nyinvesteringar innebär att vi sannolikt talar om en väsentligt förbättrad kalkyl för fortsatt expansion. Tänker jag.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
np519
Teslaägare
Inlägg: 149
Blev medlem: 29 nov 2018 11:49

Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?

Inlägg av np519 »

Det pratas marknadsekonomi och om det ör smart eller inte att låta andra komma in. Det nämndes också i ett inlägg att på minussidan finns ett antal sura teslaägare. Tesla kan ha räknat på en förlust av ett antal kunder p g a detta men ändå räknat hem det då vinsten med att släppa in andra är större.
MEN!
Detta är min andra Tesla och min upplevelse av serviceorganisationen har förändrats från jättebra till dålig. Detta kan bero på att de har fått massor att göra då försäljningen av bilar har skjutit i höjden. Mycket att göra och det hinns inte med. En organisation som växer är svårt att hålla igång med bra struktur och servicenivå.
Tänk om samma sak händer SUC?! Nu är det väldigt bra kvalite på SUC. Det fungerar nästan alltid.
Men blir det en försämring där p g a att andra kommer in och t om med parkerar fel (tar upp två platser) beteer sig icketeslaaktigt ja då kan det bli sämre! Undrar om Tesla har räknat med det? Den förlusten av teslakunder som surnar till!
Ryktet är viktigt och är väldigt lätt att förstöra men tar väldigt lång tid att bygga upp.
-21 Model 3LR
- 22 BMW i3
-16 Model S85D - borta
BMW i3S - borta
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?

Inlägg av mati »

joel80 skrev:
Jag blev tvungen att testa, och "öva" när det inte vsr rusning så man inte kommer och ställer sig fel när det gäller.

Jag var helt ensam vid Gävle Bro.
Ojojoj, det var ju modigt av dig att lägga ut den här bilden. Nu har alla olyckskorpar fått vatten på sin kvarn då man tydligt ser de långa köerna som har orsakats av dig och din Polestar. Troligen har du nu bidragit till att jättemånga teslaägare springer och köper en dieselbil för att slippa se sådana upprörande scener.
Nu är det kört. Katastrof. ;) ;) ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?

Inlägg av Jerker »

roffe_s skrev:
Ser vi det ur Teslas synvinkel är fördelarna:
+ Ökat kapitalflöde via intäkter från fordon som idag finns på öppna marknaden
+ Lägre andel fasta kostnader på grund av ökad beläggning vid SuC med låg beläggningsgrad
+ Tillgång till omfattande statliga investeringsstöd
+ Möjliggör egen utbyggnad och reducerar konkurrenternas marknadsunderlag för eventuella konkurrerande etableringar.
+ Ökar upp och säkrar sin marknadsandel.
Bra synpunkter. Jag tänkte också att ökad utnyttjandegrad möjliggör snabbare utbyggnad. Och självklart är det marknadsföring av de egna bilarna att man ser Teslaladdare överallt. I början var elbil likställt med Tesla och detta kommer förmodligen att bidra till den uppfattningen.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?

Inlägg av OfarligTesla »

roffe_s skrev:
Egentligen inte så svårt, låt oss leka med tanken att Du har 20 SuC med hög beläggning, 20 med medelbeläggning och 20 med låg beläggning. Om Du då väljer att inte öppna de med hög beläggning men väl de med medel och låg beläggning kommer de med låg beläggning att få märkbart högre beläggning än tidigare utan att det blir trängsel för Tesla-ägare. De med medelbeläggning kan få hög beläggning och här kan Du behöva installera ytterligare några laddare relativt snart. Sannolikt är inte dessa laddare belägna i Sveriges största orter så mark borde finnas åtkomlig. De med hög beläggning byggs även de ut för att så småningom kunna ta andra fabrikat.

Det är på de minst belastade SuC som effekten blir störst, här kan Du höja nyttjandegraden väsentligt utan ytterligare investering. De med medelhög beläggning kan sannolikt klara andra fabrikat via en modest utbyggnad och nyttan kan därmed öka. De med hög beläggning redan idag kräver helt riktigt ytterligare investeringar för att inte öka köerna. Men summa summariska kommer genomsnittlig beläggningsgrad att öka, f f a tack vare bättre beläggning på SuC med lägst beläggningsgrad.

Att Du nu kan få investeringsstöd för samtliga nyinvesteringar innebär att vi sannolikt talar om en väsentligt förbättrad kalkyl för fortsatt expansion. Tänker jag.
Ja det håller jag med om, hade Tesla bara öppnat stationer som inte hade risk för kö idag så hade man fått upp genomsnittsbeläggningen utan att det gav risk för kö. Fast det är inte så Tesla har öppnat, de har även öppnat stationer där det är väldigt trångt vissa perioder redan idag.

Sedan tror jag inte att intäkterna från de stationerna med lägre beläggningsgrad (eller statligt stöd) är en förutsättning för att Tesla skall lyckas bygga ut de högt belagda stationerna, det hade kunnat göra ändå. De hade helt enkelt kunnat bygga ut de stationerna utan att öppna nätverket och det kommer bara bli svårare att hålla jämna steg nu. Nu när de inte bara skall bygga ut för sin egna försäljning så kan de stationerna behöva dubblas i storlek (eller mer) redan till nästa vinter för att undvika kö.
Användarvisningsbild
P_EL
Teslaägare
Inlägg: 469
Blev medlem: 13 okt 2015 14:22

Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?

Inlägg av P_EL »

Jerker skrev:
roffe_s skrev:
Ser vi det ur Teslas synvinkel är fördelarna:
+ Ökat kapitalflöde via intäkter från fordon som idag finns på öppna marknaden
+ Lägre andel fasta kostnader på grund av ökad beläggning vid SuC med låg beläggningsgrad
+ Tillgång till omfattande statliga investeringsstöd
+ Möjliggör egen utbyggnad och reducerar konkurrenternas marknadsunderlag för eventuella konkurrerande etableringar.
+ Ökar upp och säkrar sin marknadsandel.
Bra synpunkter. Jag tänkte också att ökad utnyttjandegrad möjliggör snabbare utbyggnad. Och självklart är det marknadsföring av de egna bilarna att man ser Teslaladdare överallt. I början var elbil likställt med Tesla och detta kommer förmodligen att bidra till den uppfattningen.
Instämmer! Och till listan ska nog läggas att Tesla efterhand får ”alla” elbilsägare (och vilken bil de kör) som inloggade kunder, en värdefull bas att sedan försöka konvertera från laddkunder till bilkunder.
Model S90D -16
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?

Inlägg av Jerker »

P_EL skrev:
Jerker skrev:
roffe_s skrev:
Ser vi det ur Teslas synvinkel är fördelarna:
+ Ökat kapitalflöde via intäkter från fordon som idag finns på öppna marknaden
+ Lägre andel fasta kostnader på grund av ökad beläggning vid SuC med låg beläggningsgrad
+ Tillgång till omfattande statliga investeringsstöd
+ Möjliggör egen utbyggnad och reducerar konkurrenternas marknadsunderlag för eventuella konkurrerande etableringar.
+ Ökar upp och säkrar sin marknadsandel.
Bra synpunkter. Jag tänkte också att ökad utnyttjandegrad möjliggör snabbare utbyggnad. Och självklart är det marknadsföring av de egna bilarna att man ser Teslaladdare överallt. I början var elbil likställt med Tesla och detta kommer förmodligen att bidra till den uppfattningen.
Instämmer! Och till listan ska nog läggas att Tesla efterhand får ”alla” elbilsägare (och vilken bil de kör) som inloggade kunder, en värdefull bas att sedan försöka konvertera från laddkunder till bilkunder.
Ja, Ionity är ju väldigt anonymt jämfört med Tesla SuC. Det är nog inte många utanför det här forumet och vissa FB-grupper som har en aning om vilka som står bakom Ionity.

(Om de inte tror att Ionity och Ioniq är samma sak :D )
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?

Inlägg av chaffis75 »

Ibland på detta forum låter de som tesla inte har en aning vad de gör, som om de är helt nytt för dem.
Glöm inte att Tesla har haft suc öppet i både Holland och Norge ett bra tag. Och nej vi i Sverige är inte så speciella.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?

Inlägg av OfarligTesla »

np519 skrev:
Det pratas marknadsekonomi och om det ör smart eller inte att låta andra komma in. Det nämndes också i ett inlägg att på minussidan finns ett antal sura teslaägare. Tesla kan ha räknat på en förlust av ett antal kunder p g a detta men ändå räknat hem det då vinsten med att släppa in andra är större.
MEN!
Detta är min andra Tesla och min upplevelse av serviceorganisationen har förändrats från jättebra till dålig. Detta kan bero på att de har fått massor att göra då försäljningen av bilar har skjutit i höjden. Mycket att göra och det hinns inte med. En organisation som växer är svårt att hålla igång med bra struktur och servicenivå.
Tänk om samma sak händer SUC?! Nu är det väldigt bra kvalite på SUC. Det fungerar nästan alltid.
Men blir det en försämring där p g a att andra kommer in och t om med parkerar fel (tar upp två platser) beteer sig icketeslaaktigt ja då kan det bli sämre! Undrar om Tesla har räknat med det? Den förlusten av teslakunder som surnar till!
Ryktet är viktigt och är väldigt lätt att förstöra men tar väldigt lång tid att bygga upp.
Det är faran ja, att de sänker kvaliteten på laddprodukten för att tjäna mer pengar på kort sikt som de gjort med annan service de erbjudit (allt från leverans till reparationer).

Så länge de säljer allt som kan tillverkas är det ju inga problem men på sikt motsvarar varje bil som de inte får sålt ca 22 laddkunder som kör abonnemang året om och laddar för 1500 mil. Räknar då med 1 kr/kWh ren vinst och hela abonnemanget i vinst och att personen bara köper ny bil var tredje år så egentligen är det nog fler laddkunder som behövs för att täcka bortfallet av en såld bil.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?

Inlägg av OfarligTesla »

chaffis75 skrev:
Ibland på detta forum låter de som tesla inte har en aning vad de gör, som om de är helt nytt för dem.
Glöm inte att Tesla har haft suc öppet i både Holland och Norge ett bra tag. Och nej vi i Sverige är inte så speciella.
Tesla har säkert full koll på vad de gör, men det är inte alltid som de agerar på ett sätt som gynnar bilägarna eller potentiella bilkunder utan de agerar på ett sätt som försämrar produkten för att spara pengar. t.ex. så som de gjorde med serviceorganisationen.
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare
Inlägg: 924
Blev medlem: 26 aug 2021 13:25

Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?

Inlägg av Honkan »

Kan ju innebära att vi får ladda mycket billigare och kanske gratis i större utsträckning :) så blev det helt klart värt ännu mer…
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?

Inlägg av chaffis75 »

OfarligTesla skrev:
chaffis75 skrev:
Ibland på detta forum låter de som tesla inte har en aning vad de gör, som om de är helt nytt för dem.
Glöm inte att Tesla har haft suc öppet i både Holland och Norge ett bra tag. Och nej vi i Sverige är inte så speciella.
Tesla har säkert full koll på vad de gör, men det är inte alltid som de agerar på ett sätt som gynnar bilägarna eller potentiella bilkunder utan de agerar på ett sätt som försämrar produkten för att spara pengar. t.ex. så som de gjorde med serviceorganisationen.
Ja du har absolut en poäng där.. De är mer drivna av pengar än vad de ibland ser ut som på ytan. Hoppas de inte gör misstaget att göra för många kunder missnöjda, de kommer slå hårt på lång sikt..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare
Inlägg: 924
Blev medlem: 26 aug 2021 13:25

Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?

Inlägg av Honkan »

Men de har en väldigt hängiven amerikansk grupp köpare och Teslorna är ju prisvärda jämfört med Tyska bilar i USA
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
roffe_s
elbilist
Inlägg: 615
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?

Inlägg av roffe_s »

P_EL skrev:
Jerker skrev:
roffe_s skrev:
Ser vi det ur Teslas synvinkel är fördelarna:
+ Ökat kapitalflöde via intäkter från fordon som idag finns på öppna marknaden
+ Lägre andel fasta kostnader på grund av ökad beläggning vid SuC med låg beläggningsgrad
+ Tillgång till omfattande statliga investeringsstöd
+ Möjliggör egen utbyggnad och reducerar konkurrenternas marknadsunderlag för eventuella konkurrerande etableringar.
+ Ökar upp och säkrar sin marknadsandel.
Bra synpunkter. Jag tänkte också att ökad utnyttjandegrad möjliggör snabbare utbyggnad. Och självklart är det marknadsföring av de egna bilarna att man ser Teslaladdare överallt. I början var elbil likställt med Tesla och detta kommer förmodligen att bidra till den uppfattningen.
Instämmer! Och till listan ska nog läggas att Tesla efterhand får ”alla” elbilsägare (och vilken bil de kör) som inloggade kunder, en värdefull bas att sedan försöka konvertera från laddkunder till bilkunder.
Japp, det är också fördelar som är värda rätt mycket ur marknadsföringssynpunkt. Den statistik Tesla kommer att sitta på är ett annat stort värde.

I diskussionen om ”utbyggnad” tror jag inte vi ska stirra oss alldeles blinda på utbyggnad av befintliga SuC, att förtäta dem genom att bygga en ny drygt 20 km från den hårt belastade stationen (d v s förtäta avståndet) är ett annat smart alternativ, då är man bidragsberättigad och belastar inte samma lokala elnät. Tillgång till mark och kapacitet kan därmed underlättas.

Den tidigare kritiken mot marktillgång och tillstånd tolkar jag mer som en generell kritik mot Sveriges byråkrati, det är en kritik som delas av många branscher. Att förtäta i stället för att bygga jätteetableringar är väl ett möjligt sätt att snabba upp processen, att öka kapaciteten i lokala nät är ingen liten investering och tar lång tid. Vi får se hur man väljer att göra :)
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3246
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?

Inlägg av Niklas Z »

roffe_s skrev:
I diskussionen om ”utbyggnad” tror jag inte vi ska stirra oss alldeles blinda på utbyggnad av befintliga SuC, att förtäta dem genom att bygga en ny drygt 20 km från den hårt belastade stationen (d v s förtäta avståndet) är ett annat smart alternativ, då är man bidragsberättigad och belastar inte samma lokala elnät. Tillgång till mark och kapacitet kan därmed underlättas.
Det är viktigt att en station är tillräckligt stor, så att det inte får för stor negativ inverkan om t ex en eller två laddstolpar är trasiga. Exakt vad som är tillräckligt stort är inte så lätt att veta och det kanske varierar med geografin, men jag tror nog att någonstans kring 12 högeffektladdare kan vara en sådan gräns. Därefter är det bättre att bygga ut genom att ha tätare avstånd mellan stationerna, åtminstone ifall antal lediga laddstolpar per station syns i navigatorn, så man kan anpassa sig enkelt.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?

Inlägg av chaffis75 »

Honkan skrev:
Men de har en väldigt hängiven amerikansk grupp köpare och Teslorna är ju prisvärda jämfört med Tyska bilar i USA
Varför är testa så mycket billigare i USA än Europa jämfört med tyska bilar? (om de nu är så) Är de höga skatter på bilar från Europa? Samtidigt har väl de flesta europeiska tillverkare tillverkning i USA.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?

Inlägg av MWall »

Honkan skrev:
Men de har en väldigt hängiven amerikansk grupp köpare och Teslorna är ju prisvärda jämfört med Tyska bilar i USA

Är det verkligen så? Tyska bilar är faktiskt ganska billiga i USA. I USA börjar t ex en BMW M340i på $54,700 (=543 610 SEK) medan vi i Sverige får betala från 711 400:-. Iofs är det kanske utan moms (VAT) angivet. Men det är inga 25% utan i snitt runt 5%. I Alaska, New Hampshire Oregon, Montana och Delaware är det 0%.

https://www.vatglobal.com/us-sales-taxes-by-state-2020/


Fast det är klart, en Tesla är ju kanske ännu billigare.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?

Inlägg av Bjelke »

Jag sällar mig till gruppen av Tesla-ägare som nu ser chansen att köpa något annat än Tesla iaf, vilket
jag skrivit flera gånger här på forumet (och flera andra)…
Det förlorar Tesla garanterat på i mitt fall iaf, för så jäkla mycket laddar jag inte på SuC men vinsten
på bilarna förlorar dom iaf (dom säljer allt dom kan tillverka ändå än så länge så Tesla skiter nog
högaktningsfullt i mitt framtida bilval, men hur länge och hur många ”orkar” dom tappa?).
Nu är det lång leveranstid osv och vi kör nog ett tag till med dom två model S vi har, men så snart läget
blir annat så byter vi åtminstone den ena…
Vet inte vad jag skulle kryssa i mitt fall så jag har inte kryssat i nåt alls :lol: :oops:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?

Inlägg av Gustafsson »

Laddar på Rudshögda i Norge. Två teslor laddar på teslas laddare, fyra icke-tesla på de 20 ej Teslaladdare som står på samma ställe. Alla icke-teslor föredrar således andra laddare än Teslas. Det var några fler icke-teslor som laddade när jag kom också, men inte på Teslas laddare.
Har svårt att se att detta ska motivera mig att köpa en annan bil…
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2324
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?

Inlägg av mans71 »

Bjelke skrev:
Jag sällar mig till gruppen av Tesla-ägare som nu ser chansen att köpa något annat än Tesla iaf
Har tänkt samma men har drabbats av snål-fnatt på senare tid. Rätt nice med fri SuC 8-)
Model S P85DL+
Skriv svar