Varför är testa så mycket billigare i USA än Europa jämfört med tyska bilar? (om de nu är så) Är de höga skatter på bilar från Europa? Samtidigt har väl de flesta europeiska tillverkare tillverkning i USA.Honkan skrev:Men de har en väldigt hängiven amerikansk grupp köpare och Teslorna är ju prisvärda jämfört med Tyska bilar i USA
Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
Moderator: Redaktion
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
Honkan skrev:Men de har en väldigt hängiven amerikansk grupp köpare och Teslorna är ju prisvärda jämfört med Tyska bilar i USA
Är det verkligen så? Tyska bilar är faktiskt ganska billiga i USA. I USA börjar t ex en BMW M340i på $54,700 (=543 610 SEK) medan vi i Sverige får betala från 711 400:-. Iofs är det kanske utan moms (VAT) angivet. Men det är inga 25% utan i snitt runt 5%. I Alaska, New Hampshire Oregon, Montana och Delaware är det 0%.
https://www.vatglobal.com/us-sales-taxes-by-state-2020/
Fast det är klart, en Tesla är ju kanske ännu billigare.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
Jag sällar mig till gruppen av Tesla-ägare som nu ser chansen att köpa något annat än Tesla iaf, vilket
jag skrivit flera gånger här på forumet (och flera andra)…
Det förlorar Tesla garanterat på i mitt fall iaf, för så jäkla mycket laddar jag inte på SuC men vinsten
på bilarna förlorar dom iaf (dom säljer allt dom kan tillverka ändå än så länge så Tesla skiter nog
högaktningsfullt i mitt framtida bilval, men hur länge och hur många ”orkar” dom tappa?).
Nu är det lång leveranstid osv och vi kör nog ett tag till med dom två model S vi har, men så snart läget
blir annat så byter vi åtminstone den ena…
Vet inte vad jag skulle kryssa i mitt fall så jag har inte kryssat i nåt alls
jag skrivit flera gånger här på forumet (och flera andra)…
Det förlorar Tesla garanterat på i mitt fall iaf, för så jäkla mycket laddar jag inte på SuC men vinsten
på bilarna förlorar dom iaf (dom säljer allt dom kan tillverka ändå än så länge så Tesla skiter nog
högaktningsfullt i mitt framtida bilval, men hur länge och hur många ”orkar” dom tappa?).
Nu är det lång leveranstid osv och vi kör nog ett tag till med dom två model S vi har, men så snart läget
blir annat så byter vi åtminstone den ena…
Vet inte vad jag skulle kryssa i mitt fall så jag har inte kryssat i nåt alls
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5517
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
Laddar på Rudshögda i Norge. Två teslor laddar på teslas laddare, fyra icke-tesla på de 20 ej Teslaladdare som står på samma ställe. Alla icke-teslor föredrar således andra laddare än Teslas. Det var några fler icke-teslor som laddade när jag kom också, men inte på Teslas laddare.
Har svårt att se att detta ska motivera mig att köpa en annan bil…
Har svårt att se att detta ska motivera mig att köpa en annan bil…
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
Har tänkt samma men har drabbats av snål-fnatt på senare tid. Rätt nice med fri SuCBjelke skrev:Jag sällar mig till gruppen av Tesla-ägare som nu ser chansen att köpa något annat än Tesla iaf
Model S P85DL+
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
Ja det motsvarar ju numera typ 10-15kr/mil som man sparar så…mans71 skrev:Har tänkt samma men har drabbats av snål-fnatt på senare tid. Rätt nice med fri SuCBjelke skrev:Jag sällar mig till gruppen av Tesla-ägare som nu ser chansen att köpa något annat än Tesla iaf
Vi laddar inte så mycket på SuC men det blir nog en långresa i sommar iaf, får se om man står ut med
tanken på dom Franska och Tyska vägarna en gång till bara, annars blir det nog bara Danmark och kolla
på Tour de France första 3 etapperna
Senast blev det iaf 700 mil och såklart i princip enbart fri SuC
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
Det skulle vara intressant att se hur återvinna batterier ter sig i gamla model s med fri laddning. Nackdelen är att många har degraderas och har en bråkdel (nåja) av ladhastigheten nyare har.
Med återvinning kan battterierna bli bättre sägs det.
Men vilken bil kan mäta sig med teslas line up? Kia ev6? Volvo c40? Audi xxx? Problemet är snarare att alla andra har högre förbrukning och laddar generellt sett långsammare (och prestanda och uppdateringar går inte att jämföra). Möjligen tillverkningskvaliten men t.o.m. japanerna kom ifatt. Kanske pris.
Med återvinning kan battterierna bli bättre sägs det.
Men vilken bil kan mäta sig med teslas line up? Kia ev6? Volvo c40? Audi xxx? Problemet är snarare att alla andra har högre förbrukning och laddar generellt sett långsammare (och prestanda och uppdateringar går inte att jämföra). Möjligen tillverkningskvaliten men t.o.m. japanerna kom ifatt. Kanske pris.
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
Kanske skulle uppgradera till ett 100kwh batteri i sin gamla model s från 2015 med fri suc? Det och mcu2 så blir bilen som ny, eller ja nyare.Mickep skrev:Det skulle vara intressant att se hur återvinna batterier ter sig i gamla model s med fri laddning. Nackdelen är att många har degraderas och har en bråkdel (nåja) av ladhastigheten nyare har.
Med återvinning kan battterierna bli bättre sägs det.
Men vilken bil kan mäta sig med teslas line up? Kia ev6? Volvo c40? Audi xxx? Problemet är snarare att alla andra har högre förbrukning och laddar generellt sett långsammare (och prestanda och uppdateringar går inte att jämföra). Möjligen tillverkningskvaliten men t.o.m. japanerna kom ifatt. Kanske pris.
Skulle göra sig bra med tanke på priserna på SuC nu när de öppnar för alla. Men tesla kanske inte gillar det?
Model Y LR.
Model S70D
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
Har man slut på batterigarantin så förlorar man inget på det. Tesla kan ju inte gärna bli sura för att du håller liv i en gammal kärra? Är väl bara hävda att det gamla batteriet var trasigt om de mot förmodan ens skulle reagera?frippe skrev:Kanske skulle uppgradera till ett 100kwh batteri i sin gamla model s från 2015 med fri suc? Det och mcu2 så blir bilen som ny, eller ja nyare.Mickep skrev:Det skulle vara intressant att se hur återvinna batterier ter sig i gamla model s med fri laddning. Nackdelen är att många har degraderas och har en bråkdel (nåja) av ladhastigheten nyare har.
Med återvinning kan battterierna bli bättre sägs det.
Men vilken bil kan mäta sig med teslas line up? Kia ev6? Volvo c40? Audi xxx? Problemet är snarare att alla andra har högre förbrukning och laddar generellt sett långsammare (och prestanda och uppdateringar går inte att jämföra). Möjligen tillverkningskvaliten men t.o.m. japanerna kom ifatt. Kanske pris.
Skulle göra sig bra med tanke på priserna på SuC nu när de öppnar för alla. Men tesla kanske inte gillar det?
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
Har batterigaranti till januari 2024, så ett tag till.MWall skrev:Har man slut på batterigarantin så förlorar man inget på det. Tesla kan ju inte gärna bli sura för att du håller liv i en gammal kärra? Är väl bara hävda att det gamla batteriet var trasigt om de mot förmodan ens skulle reagera?frippe skrev:Kanske skulle uppgradera till ett 100kwh batteri i sin gamla model s från 2015 med fri suc? Det och mcu2 så blir bilen som ny, eller ja nyare.Mickep skrev:Det skulle vara intressant att se hur återvinna batterier ter sig i gamla model s med fri laddning. Nackdelen är att många har degraderas och har en bråkdel (nåja) av ladhastigheten nyare har.
Med återvinning kan battterierna bli bättre sägs det.
Men vilken bil kan mäta sig med teslas line up? Kia ev6? Volvo c40? Audi xxx? Problemet är snarare att alla andra har högre förbrukning och laddar generellt sett långsammare (och prestanda och uppdateringar går inte att jämföra). Möjligen tillverkningskvaliten men t.o.m. japanerna kom ifatt. Kanske pris.
Skulle göra sig bra med tanke på priserna på SuC nu när de öppnar för alla. Men tesla kanske inte gillar det?
Model Y LR.
Model S70D
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
Den som lever får se. Tesla och Elon sa samma sak när de skippade regnsensorn att det inte skulle påverka negativt.Jerker skrev:Jag är inte negativ till detta. Jag tror att det i längden gynnar omställningen. Tesla skriver dessutom själv att det är ett test och att de följer utvecklingen. Upplevelsen för Teslaägare ska inte påverkas negativt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
Håller med helt. Är positivt för icke-Teslarelbilar (ett halvt steg fram), men endast negativt för Teslaägare (ett halvt steg bak).Nogo skrev:Ni som kör Tesla och tycker att det är bra, motivera gärna varför så man förstår. Ser inga fördelar såvida de inte tänker sänka med minst 20% rabatt för Tesla ägare under priset som abonnenter får och samtidigt inte driftsäkerheten för stationerna blir sämre.
För bensin/dieselägare ingen skillnad åt något håll.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
Exakt så jag tänker;Jwe skrev:Bl.a servicesituationen hos Tesla gör att vi övervägt byta märke. Man köper ju inte bara en bil, man får ju även en serviceorganisation på köpet.
Någon klok valde inte bilmärke främst pga av märke/bilen utan efter det rykte och erfarna kompetens verkstaden hade på orten.
Laddinfra har starkt talar till Teslas förmån, nu öppnar det för att ta upp diskussionen igen.
Andra som får samma tankar?
+ Andra bilar har fördel av mycket bättre serviceinfrastruktur än Tesla.
+ Tesla har (hade) fördel av mycket bättre laddinfrastruktur än andra.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
Tänker exakt samma. Utvärderar rationellt efter sommaren och bestämmer mig till hösten/vintern.mikebike skrev:Ja, definitivt.Jwe skrev:Bl.a servicesituationen hos Tesla gör att vi övervägt byta märke. Man köper ju inte bara en bil, man får ju även en serviceorganisation på köpet.
Någon klok valde inte bilmärke främst pga av märke/bilen utan efter det rykte och erfarna kompetens verkstaden hade på orten.
Laddinfra har starkt talar till Teslas förmån, nu öppnar det för att ta upp diskussionen igen.
Andra som får samma tankar?
Fast i mitt fall lutar det åt att gå tillbaks till bensinbil. Andra elbilar kommer ju också få köa.
Nu blir det till att utvärdera denna nyordning fram tills bonusen betalats ut och sedan komma till beslut.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
Exakt. Det beror på hur man ställer frågan ifrån vilket perspektiv.fth skrev:Som Tesla-förare så finns det ju ingen egentlig omedelbar uppsida med öppnandet, men för omställningen tror jag detta kommer vara avgörande, varför jag självklart klickade i "bra".wheels skrev:Kan bara säga att jag är förvånad av röstningen. Trodde att det skulle va mycket mer gråt och tandagnisslan. All heder till er
Om de hade specificerat ur sammhällsperspektiv och miljösynpunkt (som ni flesta verkar ha tolkat frågan) så hade nog även jag svarat ja. Nu valde jag att tolka frågan om det var bra eller dåligt ur mitt personliga perspektiv. Så i grunden så håller jag med dig om bägge perspektiven.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
Misstänker att tesla är ungefär nästan inte ett dugg intresserad av din personliga åsikt. Dom gör ju enligt plan bara! Teslafrälst är du ju redan också. Hehe (kan inte lägga in smileys).martinot skrev:Exakt. Det beror på hur man ställer frågan ifrån vilket perspektiv.fth skrev:Som Tesla-förare så finns det ju ingen egentlig omedelbar uppsida med öppnandet, men för omställningen tror jag detta kommer vara avgörande, varför jag självklart klickade i "bra".wheels skrev:Kan bara säga att jag är förvånad av röstningen. Trodde att det skulle va mycket mer gråt och tandagnisslan. All heder till er
Om de hade specificerat ur sammhällsperspektiv och miljösynpunkt (som ni flesta verkar ha tolkat frågan) så hade nog även jag svarat ja. Nu valde jag att tolka frågan om det var bra eller dåligt ur mitt personliga perspektiv. Så i grunden så håller jag med dig om bägge perspektiven.
Jag förstår att många teslaägare är griniga över detta, men bilen blir inte sämre av detta. We shall overcome!
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3634
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
Funderar lite över hur mycket jag egentligen laddat på SuC. Ca 30 ggr senaste året, och det är med en SR+ som inte gärna går mer än runt 25 mil som vi kör. Ca 2000 mil per år kör vi och det mesta av milen är på längre resor än 10 mil.
Med Model Y kommer det bli klart färre laddningar på SuC eftersom den verkar gå 10-15 mil längre under jämförbara förhållanden. De vanligaste resorna kommer det inte behöva laddas under alls.
Med Model Y kommer det bli klart färre laddningar på SuC eftersom den verkar gå 10-15 mil längre under jämförbara förhållanden. De vanligaste resorna kommer det inte behöva laddas under alls.
Model Y LR AWD 2022
- lloydfabege
- Teslaägare
- Inlägg: 195
- Blev medlem: 05 maj 2021 17:56
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
Om man ser på ytan så ser det ju ut som att det bara är dåligt för Tesla-ägare med öppnandet men det är _kanske_ för att vi inte har all info från Tesla. Tesla har ju som bekant mycket bra täckning i Sverige och låg beläggning på många stationer varav flera öppnar de för andra nu. Det är inte helt orimligt att flera av dessa stationer helt enkelt inte bär sig själva ekonomiskt. Frågan är hur positiva befintliga Tesla-ägare ställt sig till öppnandet om alternativet var att dessa som nu öppnar i stället skulle stängas om de inte fick in fler kunder till dem.
Personligen tror jag inte ett dugg på Elons eller Teslas filantropiska mission utan de är ute efter att tjäna pengar och det är därför de öppnar. Och det är inget som helst fel i det.
Personligen tror jag inte ett dugg på Elons eller Teslas filantropiska mission utan de är ute efter att tjäna pengar och det är därför de öppnar. Och det är inget som helst fel i det.
Model Y LR Quicksilver (2024)
VW ID4 RWD (2021)
VW ID4 RWD (2021)
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
De hade alltid kunnat höja priserna för laddning eller höjt priserna på bilarna för att bekosta laddnätverket, jag betalar hellre mer än att riskera kö.lloydfabege skrev:Om man ser på ytan så ser det ju ut som att det bara är dåligt för Tesla-ägare med öppnandet men det är _kanske_ för att vi inte har all info från Tesla. Tesla har ju som bekant mycket bra täckning i Sverige och låg beläggning på många stationer varav flera öppnar de för andra nu. Det är inte helt orimligt att flera av dessa stationer helt enkelt inte bär sig själva ekonomiskt. Frågan är hur positiva befintliga Tesla-ägare ställt sig till öppnandet om alternativet var att dessa som nu öppnar i stället skulle stängas om de inte fick in fler kunder till dem.
Personligen tror jag inte ett dugg på Elons eller Teslas filantropiska mission utan de är ute efter att tjäna pengar och det är därför de öppnar. Och det är inget som helst fel i det.
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
Förstår dig och håller med dig, men det finns ju en annan tråd där man beklagar sig över priset på SuC så det är nog inte nog många som är villiga till det.OfarligTesla skrev:De hade alltid kunnat höja priserna för laddning eller höjt priserna på bilarna för att bekosta laddnätverket, jag betalar hellre mer än att riskera kö.lloydfabege skrev:Om man ser på ytan så ser det ju ut som att det bara är dåligt för Tesla-ägare med öppnandet men det är _kanske_ för att vi inte har all info från Tesla. Tesla har ju som bekant mycket bra täckning i Sverige och låg beläggning på många stationer varav flera öppnar de för andra nu. Det är inte helt orimligt att flera av dessa stationer helt enkelt inte bär sig själva ekonomiskt. Frågan är hur positiva befintliga Tesla-ägare ställt sig till öppnandet om alternativet var att dessa som nu öppnar i stället skulle stängas om de inte fick in fler kunder till dem.
Personligen tror jag inte ett dugg på Elons eller Teslas filantropiska mission utan de är ute efter att tjäna pengar och det är därför de öppnar. Och det är inget som helst fel i det.
27,8 kWp solceller
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7585
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
Det har de ju. Priserna för att ladda på SuC har mer än dubblerats sedan jag beställde min bil (okt.2020).OfarligTesla skrev:De hade alltid kunnat höja priserna för laddning eller höjt priserna på bilarna för att bekosta laddnätverket, jag betalar hellre mer än att riskera kö.lloydfabege skrev:Om man ser på ytan så ser det ju ut som att det bara är dåligt för Tesla-ägare med öppnandet men det är _kanske_ för att vi inte har all info från Tesla. Tesla har ju som bekant mycket bra täckning i Sverige och låg beläggning på många stationer varav flera öppnar de för andra nu. Det är inte helt orimligt att flera av dessa stationer helt enkelt inte bär sig själva ekonomiskt. Frågan är hur positiva befintliga Tesla-ägare ställt sig till öppnandet om alternativet var att dessa som nu öppnar i stället skulle stängas om de inte fick in fler kunder till dem.
Personligen tror jag inte ett dugg på Elons eller Teslas filantropiska mission utan de är ute efter att tjäna pengar och det är därför de öppnar. Och det är inget som helst fel i det.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5517
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
Låter som att många köpt sin Tesla bara för laddnätverket.
Jag ser inte det så, och nu dök Tesla upp på 10 i topp:
Laddnätverket omnämns knappt
Jag ser inte det så, och nu dök Tesla upp på 10 i topp:
Laddnätverket omnämns knappt
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
Ja men jag menade att de hade kunnat höjas mer för att kompensera för tomma stationer, ser hellre att det blir dyrare än att det kan bli kö.mikebike skrev:Det har de ju. Priserna för att ladda på SuC har mer än dubblerats sedan jag beställde min bil (okt.2020).
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
Tesla är för den prismedvetna massmarknaden, inte för en liten, exklusiv skara som inte bryr sig om kostnader.OfarligTesla skrev:Ja men jag menade att de hade kunnat höjas mer för att kompensera för tomma stationer, ser hellre att det blir dyrare än att det kan bli kö.mikebike skrev:Det har de ju. Priserna för att ladda på SuC har mer än dubblerats sedan jag beställde min bil (okt.2020).
Porsche har väl pratat om att bygga ett eget nätverk, om något år kanske man kan köpa en bil som kostar 2-10 ggr så mycket som en M3 och ladda garanterat köfritt för 50-100 kr/kWh
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
Maw skrev:Tesla är för den prismedvetna massmarknaden, inte för en liten, exklusiv skara som inte bryr sig om kostnader.OfarligTesla skrev:Ja men jag menade att de hade kunnat höjas mer för att kompensera för tomma stationer, ser hellre att det blir dyrare än att det kan bli kö.mikebike skrev:Det har de ju. Priserna för att ladda på SuC har mer än dubblerats sedan jag beställde min bil (okt.2020).
Porsche har väl pratat om att bygga ett eget nätverk, om något år kanske man kan köpa en bil som kostar 2-10 ggr så mycket som en M3 och ladda garanterat köfritt för 50-100 kr/kWh
Och därför har SuC de dyraste priserna av alla på marknaden?