Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?

I denna tråden så har vi endast omröstningar och här kan alla skapa en omröstning

Moderator: Redaktion

Bra eller dåligt att Tesla nu tillåter andra bilmärken att ladda på Supercharger?

Bra! Jag kör Tesla
140
45%
Bra! Jag kör annat bilmärke
72
23%
Dåligt! Jag kör Tesla
99
32%
Dåligt! Jag kör annat bilmärke
3
1%
 
Antal röster: 314

Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?

Inlägg av OfarligTesla »

Maw skrev:
Tesla säger själva att de kan snabba på utbyggnaden genom att öppna. Om du anser dig veta bättre så ligger allt bevisbördan på dig. :)
Tesla sa att min S jag köpte skulle vara självkörande året därpå, är den självkörande till man bevisat motsatsen då? De säger ganska mycket när det passar dem själva och oavsett så är det inte så bevisbördan fungerar.

Frågan är inte heller om de kan bygga snabbare, frågan är om de kan bygga snabbare per bil som skall ladda där. Dvs även om de bygger dubbelt så snabbt som de hade gjort utan de andra bilarna på nätverket kan det ändå bli totalt sett mer kö än det hade blivit om det inte öppnat.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3296
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?

Inlägg av Maw »

OfarligTesla skrev:
Maw skrev:
Tesla säger själva att de kan snabba på utbyggnaden genom att öppna. Om du anser dig veta bättre så ligger allt bevisbördan på dig. :)
Tesla sa att min S jag köpte skulle vara självkörande året därpå, är den självkörande till man bevisat motsatsen då? De säger ganska mycket när det passar dem själva och oavsett så är det inte så bevisbördan fungerar.

Frågan är inte heller om de kan bygga snabbare, frågan är om de kan bygga snabbare per bil som skall ladda där. Dvs även om de bygger dubbelt så snabbt som de hade gjort utan de andra bilarna på nätverket kan det ändå bli totalt sett mer kö än det hade blivit om det inte öppnat.
Ja, det återstår förstås att se om Tesla lyckas med det här. Jag tror chansen till en bra utbyggnad av SuC är betydligt större än att FSD kommer fungera de närmaste åren :)

Det handlar dock inte bara om eventuell kötid utan även om hur långt det är mellan stationerna. Även om kötiden trots allt skulle öka något så kan totalen bli positiv för oss Teslaägare genom att stationerna ligger tätare och det krävs mindre planering för att snabbladda.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?

Inlägg av taliz »

OfarligTesla skrev:
Maw skrev:
Tesla säger själva att de kan snabba på utbyggnaden genom att öppna. Om du anser dig veta bättre så ligger allt bevisbördan på dig. :)
Tesla sa att min S jag köpte skulle vara självkörande året därpå, är den självkörande till man bevisat motsatsen då? De säger ganska mycket när det passar dem själva och oavsett så är det inte så bevisbördan fungerar.

Frågan är inte heller om de kan bygga snabbare, frågan är om de kan bygga snabbare per bil som skall ladda där. Dvs även om de bygger dubbelt så snabbt som de hade gjort utan de andra bilarna på nätverket kan det ändå bli totalt sett mer kö än det hade blivit om det inte öppnat.
Var ju samma snack när Model 3 kom. Alla SUC skulle bli fulla pga att det plötsligt såldes enormt många fler Tesla. Det blev inte så, Tesla expanderade SUC i tillräcklig takt. De lär göra samma nu.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
ReNewAble
Teslaägare
Inlägg: 393
Blev medlem: 08 feb 2020 08:25
Ort: Malmö

Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?

Inlägg av ReNewAble »

OfarligTesla skrev:
ReNewAble skrev:
Jag tror det blir bra - Tesla kommer att kunna satsa ännu mer på att bygga ut nätverket vilket i längden gynnar Teslaägarna också.

Det enda orostecknet är väl vem som ska kunna utmana och konkurrera i framtiden med ett Europatäckande nätverk? Ionity går ju mest på tomgång.
Kan inte ni som säger att Tesla kommer kunna bygga ut med fler stationer/stolpar per bil som vill ladda där visa hur ni räknar? För det spelar ju noll roll om det är fler laddare per station om antalet bilar som vill ladda där har ökat i takt med det.
Jo det spelar roll då Tesla kan bygga ett tätare nätverk. Dvs istället för att det är 200km mellan laddstationerna så kan det bli 100km etc. Blir enklare att anpassa laddningen till ens egen resa och få mer optimerade stopp.
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?

Inlägg av OfarligTesla »

Maw skrev:

Ja, det återstår förstås att se om Tesla lyckas med det här. Jag tror chansen till en bra utbyggnad av SuC är betydligt större än att FSD kommer fungera de närmaste åren :)

Det handlar dock inte bara om eventuell kötid utan även om hur långt det är mellan stationerna. Även om kötiden trots allt skulle öka något så kan totalen bli positiv för oss Teslaägare genom att stationerna ligger tätare och det krävs mindre planering för att snabbladda.
Nej, jag skulle inte säga att det blir bättre om kötiden ökar. Det är inte direkt svårt att planera för att snabbladda som det ser ut nu så det är ingen stor vinst som kan kompensera för att vänta, tid som spenderas på att vänta är en ren kostnad.
taliz skrev:

Var ju samma snack när Model 3 kom. Alla SUC skulle bli fulla pga att det plötsligt såldes enormt många fler Tesla. Det blev inte så, Tesla expanderade SUC i tillräcklig takt. De lär göra samma nu.
Det är dock inte vad jag säger, argumentet som framfördes var att på grund av att de öppnar kan så har Tesla pengarna för att göra nätverket större och bättre än de annars hade blivit vilket är vad jag vänder mig mot. Tror det hade fortsatt varit bra för oss Teslaägare även om de inte öppnat och att utbyggnationen fortgått i samma takt per bil oavsett om de öppnar eller inte. Risken med öppnandet är att Tesla inte kan bygga tillräckligt snabbt på grund av andra faktorer som de inte styr över.

För övrigt var det en period efter Model 3 kom då det blev markant trängre på laddplatserna.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3636
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?

Inlägg av jonasl »

Man kan ju bygga för att det alltid ska vara ett gäng platser lediga.

Men det kommer potentiellt bli stökigt när det är ganska hög beläggning och massa bilar parkerar heltokigt, det är nog min största oro.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?

Inlägg av Teslaspolen »

På det korta perspektivet är det kanske negativt för Teslas bilförsäljning i och med att nu kan man välja bland andra märken med de fördelar som ges. Byggkvalitén i min privata Ioniq 2017 är mycket bättre än företagets Model X 2017 som har massa halvstora problem hela tiden. Då kan man välja en redigt ihopskruvad BMW, Audi... Eller Hyundai. Eller att man inte orkar åka 300+km för Teslaverkstad utan istället kan ta verkstaden 20 km bort.

I det långa loppet kvittar det nog mer. Andra tillverkare är batteribegränsade redan innan komponentbristen, det finns fler laddnätverk att välja på än Tesla (som blir bättre för varje år också). Fler får se Teslabilar nära på och kanske blir sugna.

Teslas motto är att påskynda övergången till hållbar transport&energi. Detta är helt enligt det mottot.
Goja
Inlägg: 15
Blev medlem: 12 apr 2022 21:32

Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?

Inlägg av Goja »

Har laddat upp app men just nu kommer det att användas i nödfall. I min PS2 ingår ionity för 3,53 per kWh. Då marknadsekonomin styr så kanske Tesla inser att de behöver anpassa priserna för såväl elbilister som Teslaägare. Om ca 1 år då orderstocken på alla elbilar börjat levereras så kan det vara en annan spelplan. Tror inte på en anstormning just nu. Lär dock vara svårt för spelare som circle k, eon, okq8 att hålla befintliga priser med detta. Bör gynna oss alla om utbyggnaden ska räkna hem sina investeringar. Blir intressant att följa.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4886
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?

Inlägg av chaffis75 »

Goja skrev:
Har laddat upp app men just nu kommer det att användas i nödfall. I min PS2 ingår ionity för 3,53 per kWh. Då marknadsekonomin styr så kanske Tesla inser att de behöver anpassa priserna för såväl elbilister som Teslaägare. Om ca 1 år då orderstocken på alla elbilar börjat levereras så kan det vara en annan spelplan. Tror inte på en anstormning just nu. Lär dock vara svårt för spelare som circle k, eon, okq8 att hålla befintliga priser med detta. Bör gynna oss alla om utbyggnaden ska räkna hem sina investeringar. Blir intressant att följa.
Men eon okq8 och cirkel k har väl ganska samma pris som tesla speciellt om man inte betalar månads avgift, ja då är fakriskt tesla dyrare.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Goja
Inlägg: 15
Blev medlem: 12 apr 2022 21:32

Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?

Inlägg av Goja »

chaffis75 skrev:
Goja skrev:
Har laddat upp app men just nu kommer det att användas i nödfall. I min PS2 ingår ionity för 3,53 per kWh. Då marknadsekonomin styr så kanske Tesla inser att de behöver anpassa priserna för såväl elbilister som Teslaägare. Om ca 1 år då orderstocken på alla elbilar börjat levereras så kan det vara en annan spelplan. Tror inte på en anstormning just nu. Lär dock vara svårt för spelare som circle k, eon, okq8 att hålla befintliga priser med detta. Bör gynna oss alla om utbyggnaden ska räkna hem sina investeringar. Blir intressant att följa.
Men eon okq8 och cirkel k har väl ganska samma pris som tesla speciellt om man inte betalar månads avgift, ja då är fakriskt tesla dyrare.
Korrekt, det är det jag menar. Har svårt att se anstormning.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4886
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?

Inlägg av chaffis75 »

Goja skrev:
chaffis75 skrev:
Goja skrev:
Har laddat upp app men just nu kommer det att användas i nödfall. I min PS2 ingår ionity för 3,53 per kWh. Då marknadsekonomin styr så kanske Tesla inser att de behöver anpassa priserna för såväl elbilister som Teslaägare. Om ca 1 år då orderstocken på alla elbilar börjat levereras så kan det vara en annan spelplan. Tror inte på en anstormning just nu. Lär dock vara svårt för spelare som circle k, eon, okq8 att hålla befintliga priser med detta. Bör gynna oss alla om utbyggnaden ska räkna hem sina investeringar. Blir intressant att följa.
Men eon okq8 och cirkel k har väl ganska samma pris som tesla speciellt om man inte betalar månads avgift, ja då är fakriskt tesla dyrare.
Korrekt, det är det jag menar. Har svårt att se anstormning.
Sorry missuppfattade dig uppenbarligen.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Nect
elbilist
Inlägg: 1590
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?

Inlägg av Nect »

För oss icke Tesla ägare som kör i norr är detta en skänk från ovan. 8-) Min laddtid till stugan minskar från 57 min till 17 min. Fast det allra bästa är att nu slipper jag åka med konstant ångest för om den ensamma 50 kW laddaren har kö eller rent av funkar.

Men är 50 kW laddaren ledig så ställer jag mig iaf där om vi ska käka mat.

En annan sak är detta till trots så är det stor chans att min nästa bil blir en Tesla. Alla andra har groteska leveranstider. Vänta ett år på en bil som redan är gammal när den kommer (nyare årsmodell har släppts) och jag börjar bli less på alla laddappar och taggar.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2334
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?

Inlägg av mans71 »

Risken är att det här leder till att trycket på politiker, andra biltillverkare och andra laddnätverk försvinner. Kontraproduktivt om man vill accelerera omställningen. En annan risk är att Tesla blir mer eller mindre ensamma på att bygga snabbladdarnätverk och skapar sig därmed också ett urstarkt monopol och det är sällan bra för konsumenten.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1896
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?

Inlägg av themax »

Jag kör Tesla sedan tre år och tycker det är bra. Finns ändå inte på kartan att jag ska byta från elektriskt, och just nu är det bara vår nya Model Y som möter våra behov. Har kollat både på Kia och Hyundai, men jag är ingen stor beundrare av designen. Hade däremot Audi haft en bil i A4-storlek, med OK dragvikt och laddkurva hade jag inte tvekat att byta till fyra ringar nu. Ska bli kul att prata med andra elbilsägare på SuC framöver!
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
roffe_s
elbilist
Inlägg: 624
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?

Inlägg av roffe_s »

OfarligTesla skrev:
roffe_s skrev:
Men Mike, tror Du inte att en av anledningarna till att de inte byggts ut är att det kostar stora mängder kapital? Med dnna operation kan Tesla söka bidrag på lika villkor som andra aktörer för etableringar, dessutom ökar kapitalflödet i SuC genom öppnandet. Båda anledningarna underlättar avsevärt en väsentligt ökat till- och nybyggnadstakt.

Att det kan finnas känslumässiga faktorer i detta har jag respekt för, men visst är väl beslutet rationellt ur den synvinkeln?

Nej Tesla saknar inte kapital, jag är helt säker på att deras utbyggnation begränsas av marktillgång, tillgänglig effekt och byråkrati (de har även hintat om det i uttalanden förut). Kassaflödet ökar med öppnandet men det gör också behovet av antalet stolpar, med tanke på laddtiden som krävs för många andra bilar på en resa A till B kommer nog antalet av stolpe per bil som krävs bli högre nu än tidigare. Skulle jag köpa en t.ex. Polestar 2 som jag kikat på så kommer jag spendera dubbelt så lång tid vid laddarna som med min Model 3 så efterfrågan på laddtid per bil kommer förmodligen öka nu.
Njae, om en verksamhetsgren (SuC) är olönsam på grund av låg beläggningsgrad även på lång sikt är det svårt att fortsätta pumpa in investeringspengar i den och binda upp ännu mera kapital. Om dessutom konkurrenskraften riskerar att minska på grund av att ett stängt SuC inte är berättigat till det nya och ganska omfattande investeringsstödet blir det ännu svårare på sikt - Du bjuder helt enkelt in konkurrenterna på en redan inmutad marknad och försämrar på lång sikt Din konkurrenskraft. Det är rätt elementär företagsekonomi.

Ser vi det ur Teslas synvinkel är fördelarna:
+ Ökat kapitalflöde via intäkter från fordon som idag finns på öppna marknaden
+ Lägre andel fasta kostnader på grund av ökad beläggning vid SuC med låg beläggningsgrad
+ Tillgång till omfattande statliga investeringsstöd
+ Möjliggör egen utbyggnad och reducerar konkurrenternas marknadsunderlag för eventuella konkurrerande etableringar.
+ Ökar upp och säkrar sin marknadsandel.

Nackdelarna då?
- Kräver fortsatt utbyggnad av stationerna med hög beläggningsgrad innan även de öppnas för alla. Investeringsstöd och ökat kapitalflöde underlättar dessa investeringar.
- Riskerar sura reaktioner från ett antal Teslaägare

Du väljer att inte kommentera delen med investeringsstödet, jag tror den är viktigare än så. Det är direkt dumdristigt att binda upp tillgångar för investeringar i balansräkningen och ge bort de konkurrensfördelar Du enligt många källor erhållit genom en kostnadseffektiv teknik för snabbladdare - helt i onödan.

Jag kan i alla fall förstå hur Tesla tänker, dessutom tycker jag de har rätt timing och agerar precis när konkurrenterna förbereder sina investeringar på bred front. Det stämmer dessutom bra med deras mission och vad de själva säger i sina kommentarer. Mina 2p
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5517
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?

Inlägg av Gustafsson »

Jag tycker man bör tänka på laddarmarknaden som en marknad separat från bilarna framöver. Som Shell, BP. Circle K mfl för fossilerna.
Tesla kommer att vilja ha en marknadsledande roll även avseende laddare. Man har ju en fabrik som bara gör laddare. Jag tror vi kommer att se en betydande förtätning av laddinfrastrukturen där Tesla redan nu har en ledande position. Jag tror dock att det är för få elbilar i nuläget för att belägga många av laddarna så de blir lönsamma. Teslas strategi att bygga ett antal platser med ytterligare tomma fundament som kan kan installeras ASAP vb är coolt.
Sen vet vi ju att en helt ny laddplats bara tar ett par veckor att slå upp. Ser inte några orosmoln pga öppningen.
Mer oroad över att refresh S inte kommer att dragkrok i Europa…
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
joel80
elbilist
Inlägg: 3073
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?

Inlägg av joel80 »

Jag blev tvungen att testa, och "öva" när det inte vsr rusning så man inte kommer och ställer sig fel när det gäller. ;)

Jag var helt ensam vid Gävle Bro.
20220519_224536_copy_1920x1081.jpg
Hade lite för hög laddning för att få max-hastighet på runt 150kW men var rätt okej ändå för att vara över 40%
20220519_224826_copy_1600x901.jpg
Hur länge laddar de Teslor som kan ta emot V3 på över 200kW?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?

Inlägg av OfarligTesla »

roffe_s skrev:
Njae, om en verksamhetsgren (SuC) är olönsam på grund av låg beläggningsgrad även på lång sikt är det svårt att fortsätta pumpa in investeringspengar i den och binda upp ännu mera kapital. Om dessutom konkurrenskraften riskerar att minska på grund av att ett stängt SuC inte är berättigat till det nya och ganska omfattande investeringsstödet blir det ännu svårare på sikt - Du bjuder helt enkelt in konkurrenterna på en redan inmutad marknad och försämrar på lång sikt Din konkurrenskraft. Det är rätt elementär företagsekonomi.

Ser vi det ur Teslas synvinkel är fördelarna:
+ Ökat kapitalflöde via intäkter från fordon som idag finns på öppna marknaden
+ Lägre andel fasta kostnader på grund av ökad beläggning vid SuC med låg beläggningsgrad
+ Tillgång till omfattande statliga investeringsstöd
+ Möjliggör egen utbyggnad och reducerar konkurrenternas marknadsunderlag för eventuella konkurrerande etableringar.
+ Ökar upp och säkrar sin marknadsandel.

Nackdelarna då?
- Kräver fortsatt utbyggnad av stationerna med hög beläggningsgrad innan även de öppnas för alla. Investeringsstöd och ökat kapitalflöde underlättar dessa investeringar.
- Riskerar sura reaktioner från ett antal Teslaägare

Du väljer att inte kommentera delen med investeringsstödet, jag tror den är viktigare än så. Det är direkt dumdristigt att binda upp tillgångar för investeringar i balansräkningen och ge bort de konkurrensfördelar Du enligt många källor erhållit genom en kostnadseffektiv teknik för snabbladdare - helt i onödan.

Jag kan i alla fall förstå hur Tesla tänker, dessutom tycker jag de har rätt timing och agerar precis när konkurrenterna förbereder sina investeringar på bred front. Det stämmer dessutom bra med deras mission och vad de själva säger i sina kommentarer. Mina 2p
Hur tänkte du få upp nyttjandegraden utan att det blir mer kö på resdagarna? Du måste ju skala precis på samma sätt som innan, du har bara fler laddare. Eller menar du att folk som inte har Teslor resor på andra tider än de som har Teslor så att nyttjandegraden ökar? För om de har samma resmönster så får du inte upp nyttjandegraden genom att ha fler kunder samtidigt som man håller det köfritt, du får större stationer som står lika tomma större delen av tiden.

Vi får se vad som händer men jag har svårt att se hur Tesla skall få tillgång till mark och effekt nog för att bygga så mycket som krävs för att hålla det köfritt på t.ex. sportlov på väg till fjällen osv, redan idag har de inte lyckats helt ut med det och det lär inte bli lättare när genomsnittsbilen laddar en längre tid än idag. Sedan kommer de ändå stå där med låg nyttjandegrad resten av året, enda skillnaden är att med öppet för alla är det fler stolpar till antal som inte utnyttjas stor del av tiden.
joel80 skrev:
Jag blev tvungen att testa, och "öva" när det inte vsr rusning så man inte kommer och ställer sig fel när det gäller. ;)

Jag var helt ensam vid Gävle Bro.

Hur länge laddar de Teslor som kan ta emot V3 på över 200kW?
Enligt folk här på forumet hade Tesla alltså kunnat ta bort massvis med stolpar från Gävle, det är ju ingen som laddar där så hade räckt med 2 stolpar.

Skämt åsido så är det väl över 200 kW fram till runt 30% på min Model 3 och över 150 kW fram till runt 40%. Eller undrade du över faktiskt laddtid?
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 593
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?

Inlägg av macksie »

ermase skrev:
Jag tycker detta är en katastrof. Har kört snart 30 000 Teslamil och laddat på supercharger ca 1200 gånger. Trängseln på Supercharger har redan ökat markant jämfört med ett par år sedan. När man ser hur många av Teslaägarna som numer inte fattar hur de ska parkera så känns det som väldigt stor risk att det bli total kaos. Storhelger bör man nog skippa långresan.
1200 gånger, kör du taxi? Då kan jag förstå frustrationen om du mestadels laddar i Bredden.

Har haft Tesla sen 2017. Laddar bara på Supercharger vid långresor som ofta företas vid storhelger och lov. Åker då ofta som nollåtta till fjällen eller söderut, dvs på de sträckor som teoretiskt är mest ockuperade.
Men känner inte igen mig i beskrivningen. Det är väldigt sällan alla platser är upptagna där jag laddar. Har fått köa bara en handfull gånger, och då aldrig mer än några minuter.

Något som man var bortskämd med i början, dvs att stå ensam vid ett ladd-par på en v2 laddare kan jag däremot hålla med om att det numer är rätt så sällsynt. Men undrar hur länge v2 laddarna blir kvar.

Håller med om att trängseln ökade rätt rejält där nånstans när Model 3's försäljning tog fart och utbyggnaden av Superchargers släpade lite.
Men nu, några år senare, så om nåt tycker jag tvärtom, dvs att trängseln minskat. Även i jämförelse med innan trean började synas i volym. Antalet stationer har byggts ut och många är också version 3.

Inte heller i att många inte fattar hur de ska parkera känner jag igen beskrivningen. Min erfarnhet är även här, att ja så var det när trean började komma i volym och det blev fler "vanlisa'r" på stationerna.
Men tycker inte alls att det är så farligt längre. Gissar att vi nu är många som gemensamt utbildar varandra och problemet minskat.
MYP
X90d
joel80
elbilist
Inlägg: 3073
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?

Inlägg av joel80 »

Undrade över hur högt i procenten ni har hög hastighet, så du svarade på det jag frågade. :)

Hur funkar det när man delar "stall" på SuC? Är det hälften rakt av eller kan man få mer om den som står på andra stolpen nästan är klar och laddar långsammare?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 593
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?

Inlägg av macksie »

joel80 skrev:
Undrade över hur högt i procenten ni har hög hastighet, så du svarade på det jag frågade. :)

Hur funkar det när man delar "stall" på SuC? Är det hälften rakt av eller kan man få mer om den som står på andra stolpen nästan är klar och laddar långsammare?
Kanske skriver något du vet redan. Men det är bara äldre version 2 superchargers där man delar på på hastigheten. Ej på nyare v3.
Det är ungefär hälften hälften. Men om bilen bredvid inte kan ta emot allt får du resterande.

Tidigare var det vad jag personligen tyckte var en bättre algoritm. Då fick den bil som kom först all den effekt den kunde ta emot. Bil två det som blev över ända till bil 1 var klar.
Senast redigerad av macksie, redigerad totalt 1 gånger.
MYP
X90d
joel80
elbilist
Inlägg: 3073
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?

Inlägg av joel80 »

macksie skrev:
joel80 skrev:
Undrade över hur högt i procenten ni har hög hastighet, så du svarade på det jag frågade. :)

Hur funkar det när man delar "stall" på SuC? Är det hälften rakt av eller kan man få mer om den som står på andra stolpen nästan är klar och laddar långsammare?
Kanske skriver något du vet redan. Men det är bara äldre version 2 superchargers där man delar på på hastigheten. Ej på nyare v3.
Det är ungefär hälften hälften.
Tidigare var det vad jag personligen var en mycket bättre algoritm. Då fick den bil som kom först all den effekt den kunde ta emot. Bil två det som blev över ända till bil 1 var klar.
Så dom har ändrat på det? Hm.. det är ju lite synd. Tycker det nog känns vettigt att den som kommit först ska få viss prioritet på laddningen, det tar ju då inte heller så lång tid innan hastigheten börjar minska p.g.a batteriprocenten...
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 593
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?

Inlägg av macksie »

joel80 skrev:
Så dom har ändrat på det? Hm.. det är ju lite synd. Tycker det nog känns vettigt att den som kommit först ska få viss prioritet på laddningen, det tar ju då inte heller så lång tid innan hastigheten börjar minska p.g.a batteriprocenten...
Sett nån förklaring nån gång som jag inte kommer ihåg, men den gick ut på att den totala genomströmningen av bilar blir större med hälften/hälften algoritmen
MYP
X90d
joel80
elbilist
Inlägg: 3073
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?

Inlägg av joel80 »

En annan sak jag tänkte på att jag saknade var att kunna se andras laddningsprocent när jag är på väg till laddaren. Ionity ger ut det så man kan beräkna lite hur många som snart är klar om det t.ex är många upptagna.

Man ser det t.ex i Chargefinder:
Screenshot_20220520-002911_ChargeFinder.jpg
En rätt bra funktion jag skulle önska fanns även på SuC. :)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 593
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?

Inlägg av macksie »

joel80 skrev:
En annan sak jag tänkte på att jag saknade var att kunna se andras laddningsprocent när jag är på väg till laddaren. Ionity ger ut det så man kan beräkna lite hur många som snart är klar om det t.ex är många upptagna.

Man ser det t.ex i Chargefinder:
Screenshot_20220520-002911_ChargeFinder.jpg
En rätt bra funktion jag skulle önska fanns även på SuC. :)
Det där var ju j#vligt smart.
MYP
X90d
Skriv svar