OfarligTesla skrev:roffe_s skrev:
Men Mike, tror Du inte att en av anledningarna till att de inte byggts ut är att det kostar stora mängder kapital? Med dnna operation kan Tesla söka bidrag på lika villkor som andra aktörer för etableringar, dessutom ökar kapitalflödet i SuC genom öppnandet. Båda anledningarna underlättar avsevärt en väsentligt ökat till- och nybyggnadstakt.
Att det kan finnas känslumässiga faktorer i detta har jag respekt för, men visst är väl beslutet rationellt ur den synvinkeln?
Nej Tesla saknar inte kapital, jag är helt säker på att deras utbyggnation begränsas av marktillgång, tillgänglig effekt och byråkrati (de har även hintat om det i uttalanden förut). Kassaflödet ökar med öppnandet men det gör också behovet av antalet stolpar, med tanke på laddtiden som krävs för många andra bilar på en resa A till B kommer nog antalet av stolpe per bil som krävs bli högre nu än tidigare. Skulle jag köpa en t.ex. Polestar 2 som jag kikat på så kommer jag spendera dubbelt så lång tid vid laddarna som med min Model 3 så efterfrågan på laddtid per bil kommer förmodligen öka nu.
Njae, om en verksamhetsgren (SuC) är olönsam på grund av låg beläggningsgrad även på lång sikt är det svårt att fortsätta pumpa in investeringspengar i den och binda upp ännu mera kapital. Om dessutom konkurrenskraften riskerar att minska på grund av att ett stängt SuC inte är berättigat till det nya och ganska omfattande investeringsstödet blir det ännu svårare på sikt - Du bjuder helt enkelt in konkurrenterna på en redan inmutad marknad och försämrar på lång sikt Din konkurrenskraft. Det är rätt elementär företagsekonomi.
Ser vi det ur Teslas synvinkel är fördelarna:
+ Ökat kapitalflöde via intäkter från fordon som idag finns på öppna marknaden
+ Lägre andel fasta kostnader på grund av ökad beläggning vid SuC med låg beläggningsgrad
+ Tillgång till omfattande statliga investeringsstöd
+ Möjliggör egen utbyggnad och reducerar konkurrenternas marknadsunderlag för eventuella konkurrerande etableringar.
+ Ökar upp och säkrar sin marknadsandel.
Nackdelarna då?
- Kräver fortsatt utbyggnad av stationerna med hög beläggningsgrad innan även de öppnas för alla. Investeringsstöd och ökat kapitalflöde underlättar dessa investeringar.
- Riskerar sura reaktioner från ett antal Teslaägare
Du väljer att inte kommentera delen med investeringsstödet, jag tror den är viktigare än så. Det är direkt dumdristigt att binda upp tillgångar för investeringar i balansräkningen och ge bort de konkurrensfördelar Du enligt många källor erhållit genom en kostnadseffektiv teknik för snabbladdare - helt i onödan.
Jag kan i alla fall förstå hur Tesla tänker, dessutom tycker jag de har rätt timing och agerar precis när konkurrenterna förbereder sina investeringar på bred front. Det stämmer dessutom bra med deras mission och vad de själva säger i sina kommentarer. Mina 2p