En omedelbar fördel med öppningen är att det nu i går att se priserna på superchargerstationerna i teslaappen. Det gick för ett år sedan eller så, men bara superchargers i närheten. Sen försvann den möjligheten helt, och nu är den tillbaka. Ökad transparens alltså, tidigare var det en överraskning vad man skulle få betala.
Det går även se beläggningen, men det går givetvis inte se hur pass många lediga som är blockerade och därmed oåtkomliga.
Hur kan man se priset i appen?
Klicka bara på ladda din elbil som inte är en Tesla och ta fram valfri SuC.
Fast nu har jag ju en Tesla. Precis som Dinsdale?
Det får bra även om man har Tesla.
Klicka på "din gubbe" uppe till höger och skrolla åt sidan så kommer alternativet "Charge Your Non-Tesla" fram
Hade tänkt ladda på ionity Varberg idag ca kl.16. Kom dit och såg full beläggning plus ca 6 bilar i kö. Där orkar jag inte stå och väljer Supercharger 100m därifrån med under 50% beläggning. Verkar inte som folk vet att andra bilar kan använda SuC (trots att ca hälften av de som laddade där var icke-Tesla). Jag har svårt att tro att man väljer stå i säkert mer än 30min kö bara för att man råkar ha några kr rabatt på ionity eller är folks tid inte mer värd?
i4an bankade iaf på med över 200kW på SuC
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Hade tänkt ladda på ionity Varberg idag ca kl.16. Kom dit och såg full beläggning plus ca 6 bilar i kö. Där orkar jag inte stå och väljer Supercharger 100m därifrån med under 50% beläggning. Verkar inte som folk vet att andra bilar kan använda SuC (trots att ca hälften av de som laddade där var icke-Tesla). Jag har svårt att tro att man väljer stå i säkert mer än 30min kö bara för att man råkar ha några kr rabatt på ionity eller är folks tid inte mer värd?
Dom jag pratat med vet oftast inte om att Tesla öppnat upp öht… så det stämmer nog som du tror.
Hade tänkt ladda på ionity Varberg idag ca kl.16. Kom dit och såg full beläggning plus ca 6 bilar i kö. Där orkar jag inte stå och väljer Supercharger 100m därifrån med under 50% beläggning. Verkar inte som folk vet att andra bilar kan använda SuC (trots att ca hälften av de som laddade där var icke-Tesla). Jag har svårt att tro att man väljer stå i säkert mer än 30min kö bara för att man råkar ha några kr rabatt på ionity eller är folks tid inte mer värd?
i4an bankade iaf på med över 200kW på SuC
När jag laddade på en Ionity så blev det kö efter mig. Stationen 50m bort hade 6/6 lediga laddare och kostar 5,5kr/kWh har jag för mig. Jag tipsade dom i kön om den men dom väntade hellre för det var billigare på Ionity med abonnemang. Många värderar sina 30min-1h till 50kr verkar det som.
Hade tänkt ladda på ionity Varberg idag ca kl.16. Kom dit och såg full beläggning plus ca 6 bilar i kö. Där orkar jag inte stå och väljer Supercharger 100m därifrån med under 50% beläggning. Verkar inte som folk vet att andra bilar kan använda SuC (trots att ca hälften av de som laddade där var icke-Tesla). Jag har svårt att tro att man väljer stå i säkert mer än 30min kö bara för att man råkar ha några kr rabatt på ionity eller är folks tid inte mer värd?
i4an bankade iaf på med över 200kW på SuC
50% ledigt?
Sist jag kollade så var 25% trasiga i Varberg....
Dessutom var det fullt när jag laddade där senast.
Man skall inte underskatta folks snålhet. ibland så den besegrar visheten.
Så ja, folk väntar hellre 30 min för att spara några kronor.
Obegripligt, men du har nog rätt. Personligen bryr jag mig knappt alls om vad laddningen kostar. Den är ändå billig. I somras när vi bilade genom Polen, Tjeckien, Österrike, Slovenien, Tyskland och Danmark blev det 570 mil totalt. Kostnaden för strömmen för den resan var lägre än t ex kostnaden för färjorna Karlskrona–Gdynia, Rostock–Gedser och Helsingør–Helsingborg som vi färdades med.
Man skall inte underskatta folks snålhet. ibland så den besegrar visheten.
Så ja, folk väntar hellre 30 min för att spara några kronor.
Obegripligt, men du har nog rätt. Personligen bryr jag mig knappt alls om vad laddningen kostar. Den är ändå billig. I somras när vi bilade genom Polen, Tjeckien, Österrike, Slovenien, Tyskland och Danmark blev det 570 mil totalt. Kostnaden för strömmen för den resan var lägre än t ex kostnaden för färjorna Karlskrona–Gdynia, Rostock–Gedser och Helsingør–Helsingborg som vi färdades med.
Håller med delvis. När jag sitter hemma och funderar på vart vi ska ladda eller vad olika laddare kostar (vilket i och för sig blivit väldigt lite på sista åren) så blir jag fundersam och tänker att den är 2 kr billigare per kwh jag borde sikta på dessa. Men sedan när jag är ute och åker bryr jag mig nästan inte alls utan tar den laddare som är bekvämast. Därav siktar jag mest på teslas laddare eftersom man vet att den funkar (för det mesta).
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Man skall inte underskatta folks snålhet. ibland så den besegrar visheten.
Så ja, folk väntar hellre 30 min för att spara några kronor.
Börjar inse det mer och mer, man får hoppas att försäljningen med medskickat billigt abonnemang på ionity snart tar slut, eller att det åtminstone minskar.
Många verkar också tro att deras bil laddar snabbare på Ionity trots att den inte klarar mer än 75kW eller kanske max 150kW.
Inte bara där, skulle in och ladda på E.on i Borås där det är 300 kW, men då hade en mg precis tagit sista platsen, synd om mig som fick fortsätta till Ulricehamn men där var platsen som gör att jag inte blockar någon ledig, den längst till höger. Men vad händer då, en bil tar stolpen bredvid fast det finns flera andra lediga. Att jag delade effekt tänkte jag inte på förrän jag kom tillbaka från toaletten, och då flytta jag min bil för jag ville iväg.hade fått för mig att det var en V3.
Men nu till saken, bilen som valde att ta stolpen bredvid mig var en Tesla och om inte Teslaägare har koll på att man delar effekt så man inte förvänta sig att andra elbilsägare ska ha det, tyvärr. Kan ju vara så att han visste och ändå skulle stanna länge, eller för att jävlas med mig, vem vet.
Många verkar också tro att deras bil laddar snabbare på Ionity trots att den inte klarar mer än 75kW eller kanske max 150kW.
Inte bara där, skulle in och ladda på E.on i Borås där det är 300 kW, men då hade en mg precis tagit sista platsen, synd om mig som fick fortsätta till Ulricehamn men där var platsen som gör att jag inte blockar någon ledig, den längst till höger. Men vad händer då, en bil tar stolpen bredvid fast det finns flera andra lediga. Att jag delade effekt tänkte jag inte på förrän jag kom tillbaka från toaletten, och då flytta jag min bil för jag ville iväg.hade fått för mig att det var en V3.
Men nu till saken, bilen som valde att ta stolpen bredvid mig var en Tesla och om inte Teslaägare har koll på att man delar effekt så man inte förvänta sig att andra elbilsägare ska ha det, tyvärr. Kan ju vara så att han visste och ändå skulle stanna länge, eller för att jävlas med mig, vem vet.
Tesla ägare kan jämföras med fanatiska äppel-användare, de har ingen större koll på "teknik och sånt krafs omkring" generellt. Grannen "tycker" det är.häftigt att vederbörande har en iphone/Tesla.. De tycker om de häftiga utsvävande PR-rapparkaljan.
Hade tänkt ladda på ionity Varberg idag ca kl.16. Kom dit och såg full beläggning plus ca 6 bilar i kö. Där orkar jag inte stå och väljer Supercharger 100m därifrån med under 50% beläggning. Verkar inte som folk vet att andra bilar kan använda SuC (trots att ca hälften av de som laddade där var icke-Tesla). Jag har svårt att tro att man väljer stå i säkert mer än 30min kö bara för att man råkar ha några kr rabatt på ionity eller är folks tid inte mer värd?
i4an bankade iaf på med över 200kW på SuC
När jag planerar mitt körande så väljer jag en laddare och ser till att komma fram med ca 5% batteri kvar.
Jag har väldigt sällan utrymme för att åka 100km till bara för att det är fullt på en viss laddare.
Renault Zoe Intens 41kWh -17 Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Hade tänkt ladda på ionity Varberg idag ca kl.16. Kom dit och såg full beläggning plus ca 6 bilar i kö. Där orkar jag inte stå och väljer Supercharger 100m därifrån med under 50% beläggning. Verkar inte som folk vet att andra bilar kan använda SuC (trots att ca hälften av de som laddade där var icke-Tesla). Jag har svårt att tro att man väljer stå i säkert mer än 30min kö bara för att man råkar ha några kr rabatt på ionity eller är folks tid inte mer värd?
i4an bankade iaf på med över 200kW på SuC
När jag planerar mitt körande så väljer jag en laddare och ser till att komma fram med ca 5% batteri kvar.
Jag har väldigt sällan utrymme för att åka 100km till bara för att det är fullt på en viss laddare.
100km till?? Här handlade det ju bara om hundratals meter. Man kan planera så att man laddar där det finns fler val inom rätt kort avstånd för det mesta. Speciellt i områden där det finns risk för kö.
Det är rätt enkelt att undvika kö om man bara tänker till, och man behöver inte mer än 5% marginal för det. Jag kör också rätt ofta så om jag kör långt själv. Har jag familjen med är det snarare så att jag får tjata om att vi ska köra lite längre innan laddning så att procenten går ner till i allafall under 30%.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR