Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?

I denna tråden så har vi endast omröstningar och här kan alla skapa en omröstning

Moderator: Redaktion

Bra eller dåligt att Tesla nu tillåter andra bilmärken att ladda på Supercharger?

Bra! Jag kör Tesla
140
45%
Bra! Jag kör annat bilmärke
72
23%
Dåligt! Jag kör Tesla
99
32%
Dåligt! Jag kör annat bilmärke
3
1%
 
Antal röster: 314

Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3246
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?

Inlägg av Niklas Z »

Mickep skrev:
Man skall inte underskatta folks snålhet. ibland så den besegrar visheten.
Så ja, folk väntar hellre 30 min för att spara några kronor.
Obegripligt, men du har nog rätt. Personligen bryr jag mig knappt alls om vad laddningen kostar. Den är ändå billig. I somras när vi bilade genom Polen, Tjeckien, Österrike, Slovenien, Tyskland och Danmark blev det 570 mil totalt. Kostnaden för strömmen för den resan var lägre än t ex kostnaden för färjorna Karlskrona–Gdynia, Rostock–Gedser och Helsingør–Helsingborg som vi färdades med.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?

Inlägg av Pontus »

Niklas Z skrev:
Mickep skrev:
Man skall inte underskatta folks snålhet. ibland så den besegrar visheten.
Så ja, folk väntar hellre 30 min för att spara några kronor.
Obegripligt, men du har nog rätt. Personligen bryr jag mig knappt alls om vad laddningen kostar. Den är ändå billig. I somras när vi bilade genom Polen, Tjeckien, Österrike, Slovenien, Tyskland och Danmark blev det 570 mil totalt. Kostnaden för strömmen för den resan var lägre än t ex kostnaden för färjorna Karlskrona–Gdynia, Rostock–Gedser och Helsingør–Helsingborg som vi färdades med.
Håller med delvis. När jag sitter hemma och funderar på vart vi ska ladda eller vad olika laddare kostar (vilket i och för sig blivit väldigt lite på sista åren) så blir jag fundersam och tänker att den är 2 kr billigare per kwh jag borde sikta på dessa. Men sedan när jag är ute och åker bryr jag mig nästan inte alls utan tar den laddare som är bekvämast. Därav siktar jag mest på teslas laddare eftersom man vet att den funkar (för det mesta).
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?

Inlägg av Dafro »

Mickep skrev:
Man skall inte underskatta folks snålhet. ibland så den besegrar visheten.
Så ja, folk väntar hellre 30 min för att spara några kronor.
Börjar inse det mer och mer, man får hoppas att försäljningen med medskickat billigt abonnemang på ionity snart tar slut, eller att det åtminstone minskar.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3588
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?

Inlägg av jonasl »

Många verkar också tro att deras bil laddar snabbare på Ionity trots att den inte klarar mer än 75kW eller kanske max 150kW.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?

Inlägg av Dafro »

jonasl skrev:
Många verkar också tro att deras bil laddar snabbare på Ionity trots att den inte klarar mer än 75kW eller kanske max 150kW.
Inte bara där, skulle in och ladda på E.on i Borås där det är 300 kW, men då hade en mg precis tagit sista platsen, synd om mig som fick fortsätta till Ulricehamn men där var platsen som gör att jag inte blockar någon ledig, den längst till höger. Men vad händer då, en bil tar stolpen bredvid fast det finns flera andra lediga. Att jag delade effekt tänkte jag inte på förrän jag kom tillbaka från toaletten, och då flytta jag min bil för jag ville iväg.hade fått för mig att det var en V3.

Men nu till saken, bilen som valde att ta stolpen bredvid mig var en Tesla och om inte Teslaägare har koll på att man delar effekt så man inte förvänta sig att andra elbilsägare ska ha det, tyvärr. Kan ju vara så att han visste och ändå skulle stanna länge, eller för att jävlas med mig, vem vet. :D
27,8 kWp solceller
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?

Inlägg av Gargamel »

Dafro skrev:
jonasl skrev:
Många verkar också tro att deras bil laddar snabbare på Ionity trots att den inte klarar mer än 75kW eller kanske max 150kW.
Inte bara där, skulle in och ladda på E.on i Borås där det är 300 kW, men då hade en mg precis tagit sista platsen, synd om mig som fick fortsätta till Ulricehamn men där var platsen som gör att jag inte blockar någon ledig, den längst till höger. Men vad händer då, en bil tar stolpen bredvid fast det finns flera andra lediga. Att jag delade effekt tänkte jag inte på förrän jag kom tillbaka från toaletten, och då flytta jag min bil för jag ville iväg.hade fått för mig att det var en V3.

Men nu till saken, bilen som valde att ta stolpen bredvid mig var en Tesla och om inte Teslaägare har koll på att man delar effekt så man inte förvänta sig att andra elbilsägare ska ha det, tyvärr. Kan ju vara så att han visste och ändå skulle stanna länge, eller för att jävlas med mig, vem vet. :D
Tesla ägare kan jämföras med fanatiska äppel-användare, de har ingen större koll på "teknik och sånt krafs omkring" generellt. Grannen "tycker" det är.häftigt att vederbörande har en iphone/Tesla.. De tycker om de häftiga utsvävande PR-rapparkaljan. :)
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
Inlägg: 964
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?

Inlägg av Toja »

Bra, då får vi säker fler landställen
Men dom borde ge oss Tesla ägare bättre pris
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?

Inlägg av LasseTM »

HelectriC skrev:
Hade tänkt ladda på ionity Varberg idag ca kl.16. Kom dit och såg full beläggning plus ca 6 bilar i kö. Där orkar jag inte stå och väljer Supercharger 100m därifrån med under 50% beläggning. Verkar inte som folk vet att andra bilar kan använda SuC (trots att ca hälften av de som laddade där var icke-Tesla). Jag har svårt att tro att man väljer stå i säkert mer än 30min kö bara för att man råkar ha några kr rabatt på ionity eller är folks tid inte mer värd?

i4an bankade iaf på med över 200kW på SuC :D
När jag planerar mitt körande så väljer jag en laddare och ser till att komma fram med ca 5% batteri kvar.
Jag har väldigt sällan utrymme för att åka 100km till bara för att det är fullt på en viss laddare.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?

Inlägg av joel80 »

LasseTM skrev:
HelectriC skrev:
Hade tänkt ladda på ionity Varberg idag ca kl.16. Kom dit och såg full beläggning plus ca 6 bilar i kö. Där orkar jag inte stå och väljer Supercharger 100m därifrån med under 50% beläggning. Verkar inte som folk vet att andra bilar kan använda SuC (trots att ca hälften av de som laddade där var icke-Tesla). Jag har svårt att tro att man väljer stå i säkert mer än 30min kö bara för att man råkar ha några kr rabatt på ionity eller är folks tid inte mer värd?

i4an bankade iaf på med över 200kW på SuC :D
När jag planerar mitt körande så väljer jag en laddare och ser till att komma fram med ca 5% batteri kvar.
Jag har väldigt sällan utrymme för att åka 100km till bara för att det är fullt på en viss laddare.
100km till?? Här handlade det ju bara om hundratals meter. Man kan planera så att man laddar där det finns fler val inom rätt kort avstånd för det mesta. Speciellt i områden där det finns risk för kö.
Det är rätt enkelt att undvika kö om man bara tänker till, och man behöver inte mer än 5% marginal för det. Jag kör också rätt ofta så om jag kör långt själv. Har jag familjen med är det snarare så att jag får tjata om att vi ska köra lite längre innan laddning så att procenten går ner till i allafall under 30%. ;)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?

Inlägg av joel80 »

Nån verkar haft lite bråttom... :o

SuC Söderhamn
Screenshot_20220810-180151_Facebook.jpg
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?

Inlägg av Bjelke »

joel80 skrev:
Nån verkar haft lite bråttom... :o

SuC Söderhamn
Ja vi såg det igår, och spåren efter börnande ”coolingar” var ganska tydliga mot stolpen :evil:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?

Inlägg av joel80 »

Bjelke skrev:
joel80 skrev:
Nån verkar haft lite bråttom... :o

SuC Söderhamn
Ja vi såg det igår, och spåren efter börnande ”coolingar” var ganska tydliga mot stolpen :evil:
Hoppas det blev dyra skador på bilen då! :evil:
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?

Inlägg av Bjelke »

20220809_164756.jpg
Syns kanske inte så bra på bild men...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar