Instämmer! Och till listan ska nog läggas att Tesla efterhand får ”alla” elbilsägare (och vilken bil de kör) som inloggade kunder, en värdefull bas att sedan försöka konvertera från laddkunder till bilkunder.Jerker skrev:Bra synpunkter. Jag tänkte också att ökad utnyttjandegrad möjliggör snabbare utbyggnad. Och självklart är det marknadsföring av de egna bilarna att man ser Teslaladdare överallt. I början var elbil likställt med Tesla och detta kommer förmodligen att bidra till den uppfattningen.roffe_s skrev:Ser vi det ur Teslas synvinkel är fördelarna:
+ Ökat kapitalflöde via intäkter från fordon som idag finns på öppna marknaden
+ Lägre andel fasta kostnader på grund av ökad beläggning vid SuC med låg beläggningsgrad
+ Tillgång till omfattande statliga investeringsstöd
+ Möjliggör egen utbyggnad och reducerar konkurrenternas marknadsunderlag för eventuella konkurrerande etableringar.
+ Ökar upp och säkrar sin marknadsandel.
Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
Moderator: Redaktion
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
Model S90D -16
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
Ja, Ionity är ju väldigt anonymt jämfört med Tesla SuC. Det är nog inte många utanför det här forumet och vissa FB-grupper som har en aning om vilka som står bakom Ionity.P_EL skrev:Instämmer! Och till listan ska nog läggas att Tesla efterhand får ”alla” elbilsägare (och vilken bil de kör) som inloggade kunder, en värdefull bas att sedan försöka konvertera från laddkunder till bilkunder.Jerker skrev:Bra synpunkter. Jag tänkte också att ökad utnyttjandegrad möjliggör snabbare utbyggnad. Och självklart är det marknadsföring av de egna bilarna att man ser Teslaladdare överallt. I början var elbil likställt med Tesla och detta kommer förmodligen att bidra till den uppfattningen.roffe_s skrev:Ser vi det ur Teslas synvinkel är fördelarna:
+ Ökat kapitalflöde via intäkter från fordon som idag finns på öppna marknaden
+ Lägre andel fasta kostnader på grund av ökad beläggning vid SuC med låg beläggningsgrad
+ Tillgång till omfattande statliga investeringsstöd
+ Möjliggör egen utbyggnad och reducerar konkurrenternas marknadsunderlag för eventuella konkurrerande etableringar.
+ Ökar upp och säkrar sin marknadsandel.
(Om de inte tror att Ionity och Ioniq är samma sak )
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
Ibland på detta forum låter de som tesla inte har en aning vad de gör, som om de är helt nytt för dem.
Glöm inte att Tesla har haft suc öppet i både Holland och Norge ett bra tag. Och nej vi i Sverige är inte så speciella.
Glöm inte att Tesla har haft suc öppet i både Holland och Norge ett bra tag. Och nej vi i Sverige är inte så speciella.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
Det är faran ja, att de sänker kvaliteten på laddprodukten för att tjäna mer pengar på kort sikt som de gjort med annan service de erbjudit (allt från leverans till reparationer).np519 skrev:Det pratas marknadsekonomi och om det ör smart eller inte att låta andra komma in. Det nämndes också i ett inlägg att på minussidan finns ett antal sura teslaägare. Tesla kan ha räknat på en förlust av ett antal kunder p g a detta men ändå räknat hem det då vinsten med att släppa in andra är större.
MEN!
Detta är min andra Tesla och min upplevelse av serviceorganisationen har förändrats från jättebra till dålig. Detta kan bero på att de har fått massor att göra då försäljningen av bilar har skjutit i höjden. Mycket att göra och det hinns inte med. En organisation som växer är svårt att hålla igång med bra struktur och servicenivå.
Tänk om samma sak händer SUC?! Nu är det väldigt bra kvalite på SUC. Det fungerar nästan alltid.
Men blir det en försämring där p g a att andra kommer in och t om med parkerar fel (tar upp två platser) beteer sig icketeslaaktigt ja då kan det bli sämre! Undrar om Tesla har räknat med det? Den förlusten av teslakunder som surnar till!
Ryktet är viktigt och är väldigt lätt att förstöra men tar väldigt lång tid att bygga upp.
Så länge de säljer allt som kan tillverkas är det ju inga problem men på sikt motsvarar varje bil som de inte får sålt ca 22 laddkunder som kör abonnemang året om och laddar för 1500 mil. Räknar då med 1 kr/kWh ren vinst och hela abonnemanget i vinst och att personen bara köper ny bil var tredje år så egentligen är det nog fler laddkunder som behövs för att täcka bortfallet av en såld bil.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
Tesla har säkert full koll på vad de gör, men det är inte alltid som de agerar på ett sätt som gynnar bilägarna eller potentiella bilkunder utan de agerar på ett sätt som försämrar produkten för att spara pengar. t.ex. så som de gjorde med serviceorganisationen.chaffis75 skrev:Ibland på detta forum låter de som tesla inte har en aning vad de gör, som om de är helt nytt för dem.
Glöm inte att Tesla har haft suc öppet i både Holland och Norge ett bra tag. Och nej vi i Sverige är inte så speciella.
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
Kan ju innebära att vi får ladda mycket billigare och kanske gratis i större utsträckning så blev det helt klart värt ännu mer…
MYP 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
Ja du har absolut en poäng där.. De är mer drivna av pengar än vad de ibland ser ut som på ytan. Hoppas de inte gör misstaget att göra för många kunder missnöjda, de kommer slå hårt på lång sikt..OfarligTesla skrev:Tesla har säkert full koll på vad de gör, men det är inte alltid som de agerar på ett sätt som gynnar bilägarna eller potentiella bilkunder utan de agerar på ett sätt som försämrar produkten för att spara pengar. t.ex. så som de gjorde med serviceorganisationen.chaffis75 skrev:Ibland på detta forum låter de som tesla inte har en aning vad de gör, som om de är helt nytt för dem.
Glöm inte att Tesla har haft suc öppet i både Holland och Norge ett bra tag. Och nej vi i Sverige är inte så speciella.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
Men de har en väldigt hängiven amerikansk grupp köpare och Teslorna är ju prisvärda jämfört med Tyska bilar i USA
MYP 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
Japp, det är också fördelar som är värda rätt mycket ur marknadsföringssynpunkt. Den statistik Tesla kommer att sitta på är ett annat stort värde.P_EL skrev:Instämmer! Och till listan ska nog läggas att Tesla efterhand får ”alla” elbilsägare (och vilken bil de kör) som inloggade kunder, en värdefull bas att sedan försöka konvertera från laddkunder till bilkunder.Jerker skrev:Bra synpunkter. Jag tänkte också att ökad utnyttjandegrad möjliggör snabbare utbyggnad. Och självklart är det marknadsföring av de egna bilarna att man ser Teslaladdare överallt. I början var elbil likställt med Tesla och detta kommer förmodligen att bidra till den uppfattningen.roffe_s skrev:Ser vi det ur Teslas synvinkel är fördelarna:
+ Ökat kapitalflöde via intäkter från fordon som idag finns på öppna marknaden
+ Lägre andel fasta kostnader på grund av ökad beläggning vid SuC med låg beläggningsgrad
+ Tillgång till omfattande statliga investeringsstöd
+ Möjliggör egen utbyggnad och reducerar konkurrenternas marknadsunderlag för eventuella konkurrerande etableringar.
+ Ökar upp och säkrar sin marknadsandel.
I diskussionen om ”utbyggnad” tror jag inte vi ska stirra oss alldeles blinda på utbyggnad av befintliga SuC, att förtäta dem genom att bygga en ny drygt 20 km från den hårt belastade stationen (d v s förtäta avståndet) är ett annat smart alternativ, då är man bidragsberättigad och belastar inte samma lokala elnät. Tillgång till mark och kapacitet kan därmed underlättas.
Den tidigare kritiken mot marktillgång och tillstånd tolkar jag mer som en generell kritik mot Sveriges byråkrati, det är en kritik som delas av många branscher. Att förtäta i stället för att bygga jätteetableringar är väl ett möjligt sätt att snabba upp processen, att öka kapaciteten i lokala nät är ingen liten investering och tar lång tid. Vi får se hur man väljer att göra
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3292
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
Det är viktigt att en station är tillräckligt stor, så att det inte får för stor negativ inverkan om t ex en eller två laddstolpar är trasiga. Exakt vad som är tillräckligt stort är inte så lätt att veta och det kanske varierar med geografin, men jag tror nog att någonstans kring 12 högeffektladdare kan vara en sådan gräns. Därefter är det bättre att bygga ut genom att ha tätare avstånd mellan stationerna, åtminstone ifall antal lediga laddstolpar per station syns i navigatorn, så man kan anpassa sig enkelt.roffe_s skrev:I diskussionen om ”utbyggnad” tror jag inte vi ska stirra oss alldeles blinda på utbyggnad av befintliga SuC, att förtäta dem genom att bygga en ny drygt 20 km från den hårt belastade stationen (d v s förtäta avståndet) är ett annat smart alternativ, då är man bidragsberättigad och belastar inte samma lokala elnät. Tillgång till mark och kapacitet kan därmed underlättas.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
Varför är testa så mycket billigare i USA än Europa jämfört med tyska bilar? (om de nu är så) Är de höga skatter på bilar från Europa? Samtidigt har väl de flesta europeiska tillverkare tillverkning i USA.Honkan skrev:Men de har en väldigt hängiven amerikansk grupp köpare och Teslorna är ju prisvärda jämfört med Tyska bilar i USA
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
Honkan skrev:Men de har en väldigt hängiven amerikansk grupp köpare och Teslorna är ju prisvärda jämfört med Tyska bilar i USA
Är det verkligen så? Tyska bilar är faktiskt ganska billiga i USA. I USA börjar t ex en BMW M340i på $54,700 (=543 610 SEK) medan vi i Sverige får betala från 711 400:-. Iofs är det kanske utan moms (VAT) angivet. Men det är inga 25% utan i snitt runt 5%. I Alaska, New Hampshire Oregon, Montana och Delaware är det 0%.
https://www.vatglobal.com/us-sales-taxes-by-state-2020/
Fast det är klart, en Tesla är ju kanske ännu billigare.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
Jag sällar mig till gruppen av Tesla-ägare som nu ser chansen att köpa något annat än Tesla iaf, vilket
jag skrivit flera gånger här på forumet (och flera andra)…
Det förlorar Tesla garanterat på i mitt fall iaf, för så jäkla mycket laddar jag inte på SuC men vinsten
på bilarna förlorar dom iaf (dom säljer allt dom kan tillverka ändå än så länge så Tesla skiter nog
högaktningsfullt i mitt framtida bilval, men hur länge och hur många ”orkar” dom tappa?).
Nu är det lång leveranstid osv och vi kör nog ett tag till med dom två model S vi har, men så snart läget
blir annat så byter vi åtminstone den ena…
Vet inte vad jag skulle kryssa i mitt fall så jag har inte kryssat i nåt alls
jag skrivit flera gånger här på forumet (och flera andra)…
Det förlorar Tesla garanterat på i mitt fall iaf, för så jäkla mycket laddar jag inte på SuC men vinsten
på bilarna förlorar dom iaf (dom säljer allt dom kan tillverka ändå än så länge så Tesla skiter nog
högaktningsfullt i mitt framtida bilval, men hur länge och hur många ”orkar” dom tappa?).
Nu är det lång leveranstid osv och vi kör nog ett tag till med dom två model S vi har, men så snart läget
blir annat så byter vi åtminstone den ena…
Vet inte vad jag skulle kryssa i mitt fall så jag har inte kryssat i nåt alls
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5516
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
Laddar på Rudshögda i Norge. Två teslor laddar på teslas laddare, fyra icke-tesla på de 20 ej Teslaladdare som står på samma ställe. Alla icke-teslor föredrar således andra laddare än Teslas. Det var några fler icke-teslor som laddade när jag kom också, men inte på Teslas laddare.
Har svårt att se att detta ska motivera mig att köpa en annan bil…
Har svårt att se att detta ska motivera mig att köpa en annan bil…
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
Har tänkt samma men har drabbats av snål-fnatt på senare tid. Rätt nice med fri SuCBjelke skrev:Jag sällar mig till gruppen av Tesla-ägare som nu ser chansen att köpa något annat än Tesla iaf
Model S P85DL+
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
Ja det motsvarar ju numera typ 10-15kr/mil som man sparar så…mans71 skrev:Har tänkt samma men har drabbats av snål-fnatt på senare tid. Rätt nice med fri SuCBjelke skrev:Jag sällar mig till gruppen av Tesla-ägare som nu ser chansen att köpa något annat än Tesla iaf
Vi laddar inte så mycket på SuC men det blir nog en långresa i sommar iaf, får se om man står ut med
tanken på dom Franska och Tyska vägarna en gång till bara, annars blir det nog bara Danmark och kolla
på Tour de France första 3 etapperna
Senast blev det iaf 700 mil och såklart i princip enbart fri SuC
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
Det skulle vara intressant att se hur återvinna batterier ter sig i gamla model s med fri laddning. Nackdelen är att många har degraderas och har en bråkdel (nåja) av ladhastigheten nyare har.
Med återvinning kan battterierna bli bättre sägs det.
Men vilken bil kan mäta sig med teslas line up? Kia ev6? Volvo c40? Audi xxx? Problemet är snarare att alla andra har högre förbrukning och laddar generellt sett långsammare (och prestanda och uppdateringar går inte att jämföra). Möjligen tillverkningskvaliten men t.o.m. japanerna kom ifatt. Kanske pris.
Med återvinning kan battterierna bli bättre sägs det.
Men vilken bil kan mäta sig med teslas line up? Kia ev6? Volvo c40? Audi xxx? Problemet är snarare att alla andra har högre förbrukning och laddar generellt sett långsammare (och prestanda och uppdateringar går inte att jämföra). Möjligen tillverkningskvaliten men t.o.m. japanerna kom ifatt. Kanske pris.
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
Kanske skulle uppgradera till ett 100kwh batteri i sin gamla model s från 2015 med fri suc? Det och mcu2 så blir bilen som ny, eller ja nyare.Mickep skrev:Det skulle vara intressant att se hur återvinna batterier ter sig i gamla model s med fri laddning. Nackdelen är att många har degraderas och har en bråkdel (nåja) av ladhastigheten nyare har.
Med återvinning kan battterierna bli bättre sägs det.
Men vilken bil kan mäta sig med teslas line up? Kia ev6? Volvo c40? Audi xxx? Problemet är snarare att alla andra har högre förbrukning och laddar generellt sett långsammare (och prestanda och uppdateringar går inte att jämföra). Möjligen tillverkningskvaliten men t.o.m. japanerna kom ifatt. Kanske pris.
Skulle göra sig bra med tanke på priserna på SuC nu när de öppnar för alla. Men tesla kanske inte gillar det?
Model Y LR.
Model S70D
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
Har man slut på batterigarantin så förlorar man inget på det. Tesla kan ju inte gärna bli sura för att du håller liv i en gammal kärra? Är väl bara hävda att det gamla batteriet var trasigt om de mot förmodan ens skulle reagera?frippe skrev:Kanske skulle uppgradera till ett 100kwh batteri i sin gamla model s från 2015 med fri suc? Det och mcu2 så blir bilen som ny, eller ja nyare.Mickep skrev:Det skulle vara intressant att se hur återvinna batterier ter sig i gamla model s med fri laddning. Nackdelen är att många har degraderas och har en bråkdel (nåja) av ladhastigheten nyare har.
Med återvinning kan battterierna bli bättre sägs det.
Men vilken bil kan mäta sig med teslas line up? Kia ev6? Volvo c40? Audi xxx? Problemet är snarare att alla andra har högre förbrukning och laddar generellt sett långsammare (och prestanda och uppdateringar går inte att jämföra). Möjligen tillverkningskvaliten men t.o.m. japanerna kom ifatt. Kanske pris.
Skulle göra sig bra med tanke på priserna på SuC nu när de öppnar för alla. Men tesla kanske inte gillar det?
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
Har batterigaranti till januari 2024, så ett tag till.MWall skrev:Har man slut på batterigarantin så förlorar man inget på det. Tesla kan ju inte gärna bli sura för att du håller liv i en gammal kärra? Är väl bara hävda att det gamla batteriet var trasigt om de mot förmodan ens skulle reagera?frippe skrev:Kanske skulle uppgradera till ett 100kwh batteri i sin gamla model s från 2015 med fri suc? Det och mcu2 så blir bilen som ny, eller ja nyare.Mickep skrev:Det skulle vara intressant att se hur återvinna batterier ter sig i gamla model s med fri laddning. Nackdelen är att många har degraderas och har en bråkdel (nåja) av ladhastigheten nyare har.
Med återvinning kan battterierna bli bättre sägs det.
Men vilken bil kan mäta sig med teslas line up? Kia ev6? Volvo c40? Audi xxx? Problemet är snarare att alla andra har högre förbrukning och laddar generellt sett långsammare (och prestanda och uppdateringar går inte att jämföra). Möjligen tillverkningskvaliten men t.o.m. japanerna kom ifatt. Kanske pris.
Skulle göra sig bra med tanke på priserna på SuC nu när de öppnar för alla. Men tesla kanske inte gillar det?
Model Y LR.
Model S70D
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
Den som lever får se. Tesla och Elon sa samma sak när de skippade regnsensorn att det inte skulle påverka negativt.Jerker skrev:Jag är inte negativ till detta. Jag tror att det i längden gynnar omställningen. Tesla skriver dessutom själv att det är ett test och att de följer utvecklingen. Upplevelsen för Teslaägare ska inte påverkas negativt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
Håller med helt. Är positivt för icke-Teslarelbilar (ett halvt steg fram), men endast negativt för Teslaägare (ett halvt steg bak).Nogo skrev:Ni som kör Tesla och tycker att det är bra, motivera gärna varför så man förstår. Ser inga fördelar såvida de inte tänker sänka med minst 20% rabatt för Tesla ägare under priset som abonnenter får och samtidigt inte driftsäkerheten för stationerna blir sämre.
För bensin/dieselägare ingen skillnad åt något håll.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
Exakt så jag tänker;Jwe skrev:Bl.a servicesituationen hos Tesla gör att vi övervägt byta märke. Man köper ju inte bara en bil, man får ju även en serviceorganisation på köpet.
Någon klok valde inte bilmärke främst pga av märke/bilen utan efter det rykte och erfarna kompetens verkstaden hade på orten.
Laddinfra har starkt talar till Teslas förmån, nu öppnar det för att ta upp diskussionen igen.
Andra som får samma tankar?
+ Andra bilar har fördel av mycket bättre serviceinfrastruktur än Tesla.
+ Tesla har (hade) fördel av mycket bättre laddinfrastruktur än andra.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
Tänker exakt samma. Utvärderar rationellt efter sommaren och bestämmer mig till hösten/vintern.mikebike skrev:Ja, definitivt.Jwe skrev:Bl.a servicesituationen hos Tesla gör att vi övervägt byta märke. Man köper ju inte bara en bil, man får ju även en serviceorganisation på köpet.
Någon klok valde inte bilmärke främst pga av märke/bilen utan efter det rykte och erfarna kompetens verkstaden hade på orten.
Laddinfra har starkt talar till Teslas förmån, nu öppnar det för att ta upp diskussionen igen.
Andra som får samma tankar?
Fast i mitt fall lutar det åt att gå tillbaks till bensinbil. Andra elbilar kommer ju också få köa.
Nu blir det till att utvärdera denna nyordning fram tills bonusen betalats ut och sedan komma till beslut.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
Exakt. Det beror på hur man ställer frågan ifrån vilket perspektiv.fth skrev:Som Tesla-förare så finns det ju ingen egentlig omedelbar uppsida med öppnandet, men för omställningen tror jag detta kommer vara avgörande, varför jag självklart klickade i "bra".wheels skrev:Kan bara säga att jag är förvånad av röstningen. Trodde att det skulle va mycket mer gråt och tandagnisslan. All heder till er
Om de hade specificerat ur sammhällsperspektiv och miljösynpunkt (som ni flesta verkar ha tolkat frågan) så hade nog även jag svarat ja. Nu valde jag att tolka frågan om det var bra eller dåligt ur mitt personliga perspektiv. Så i grunden så håller jag med dig om bägge perspektiven.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik