Instämmer, dock från att ha haft Tesla sen 2016 - nu blev det mer att välja på!StefL skrev:Saknar alternativet "Bra, då vågar man fundera på andra bilar än Tesla nu när det börjar bli läge att titta på elbil"
Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
Moderator: Redaktion
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
Model X 100D -19
Model X Plaid - 23 såld
Väntebil, Hummer H2, Volvo XC90 T8 Båda sålda
Model X P100DL-16, SÅLD
Model S 85 -15 SÅLD
Model X 90D -16 SÅLD
Model X Plaid - 23 såld
Väntebil, Hummer H2, Volvo XC90 T8 Båda sålda
Model X P100DL-16, SÅLD
Model S 85 -15 SÅLD
Model X 90D -16 SÅLD
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5515
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
Åker mycket och rätt långa sträckor. SuC är helt nödvändigt för mig. Jag är dock inte sällan ensam eller nästan så på stationer med 20+ laddare. Det måste vara dålig ekonomi i det för Tesla.
Om nu alla andra märken plötsligt börjar ladda på SuC får jag väl leta reda på Ionity, mer eller nån annan - det lär ju bli tomt där då….
Funderat om jag ska byta bil, men jag tycker bilen är bra, gillar den. Fortfarande en hel del frustration hos de som har andra märken. Så det får bli Tesla ett tag till.
Om nu alla andra märken plötsligt börjar ladda på SuC får jag väl leta reda på Ionity, mer eller nån annan - det lär ju bli tomt där då….
Funderat om jag ska byta bil, men jag tycker bilen är bra, gillar den. Fortfarande en hel del frustration hos de som har andra märken. Så det får bli Tesla ett tag till.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
Sant, men beställer jag en Ioniq 5 AWD nu så kommer den först om ca ett år. En hel del kan hända på den tiden. Jag får utvärdera utifrån hur det ser ut då, både utifrån ekonomi med nypris vs andrahandsvärde och utifrån funktionalitet.fth skrev:Tyvärr ser det iaf för närvarande ut som att Ioniq 5 inte kan ladda på SuC v3.juristen skrev:Ja, Hyundai Ioniq 5.Mickep skrev:Är det någon som funderar på att köpa annat märke för att de öppnat upp? vilket i såfall?
Förhoppningsvis löser Tesla och/eller Hyundai detta inom kort med en mjukvarufix, men just nu funkar alltså bara SuC v2.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
Saknar svaret:
Bra/dåligt jag kör både Tesla och annan elbil
Bra/dåligt jag kör både Tesla och annan elbil
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- slugger75
- Teslaägare
- Inlägg: 1278
- Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/per28997
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
Ok men om du läser min första kommentar så kanske det klarnar?Legato skrev:Saknar svaret:
Bra/dåligt jag kör både Tesla och annan elbil
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
Jodå, jag läste den, men tycker inte det var någon vidare lösning Mer representativt isf att utgå ifrån den bil man väljer för långresor. I mitt fall en svår fråga dock, då vi normalt väljer Teslan men nu kommer välja Audin, ett val som definitivt förenklades av att SUC öppnats.slugger75 skrev:Ok men om du läser min första kommentar så kanske det klarnar?Legato skrev:Saknar svaret:
Bra/dåligt jag kör både Tesla och annan elbil
I Sverige är det inte så big deal imo, men i Spanien är man tacksam för varje extra möjlig laddplats
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
Jag tycker detta är en katastrof. Har kört snart 30 000 Teslamil och laddat på supercharger ca 1200 gånger. Trängseln på Supercharger har redan ökat markant jämfört med ett par år sedan. När man ser hur många av Teslaägarna som numer inte fattar hur de ska parkera så känns det som väldigt stor risk att det bli total kaos. Storhelger bör man nog skippa långresan.
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
Jag tror det blir bra - Tesla kommer att kunna satsa ännu mer på att bygga ut nätverket vilket i längden gynnar Teslaägarna också.
Det enda orostecknet är väl vem som ska kunna utmana och konkurrera i framtiden med ett Europatäckande nätverk? Ionity går ju mest på tomgång.
Det enda orostecknet är väl vem som ska kunna utmana och konkurrera i framtiden med ett Europatäckande nätverk? Ionity går ju mest på tomgång.
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
Kan inte ni som säger att Tesla kommer kunna bygga ut med fler stationer/stolpar per bil som vill ladda där visa hur ni räknar? För det spelar ju noll roll om det är fler laddare per station om antalet bilar som vill ladda där har ökat i takt med det.ReNewAble skrev:Jag tror det blir bra - Tesla kommer att kunna satsa ännu mer på att bygga ut nätverket vilket i längden gynnar Teslaägarna också.
Det enda orostecknet är väl vem som ska kunna utmana och konkurrera i framtiden med ett Europatäckande nätverk? Ionity går ju mest på tomgång.
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
Tesla säger själva att de kan snabba på utbyggnaden genom att öppna. Om du anser dig veta bättre så ligger allt bevisbördan på dig.OfarligTesla skrev:Kan inte ni som säger att Tesla kommer kunna bygga ut med fler stationer/stolpar per bil som vill ladda där visa hur ni räknar? För det spelar ju noll roll om det är fler laddare per station om antalet bilar som vill ladda där har ökat i takt med det.ReNewAble skrev:Jag tror det blir bra - Tesla kommer att kunna satsa ännu mer på att bygga ut nätverket vilket i längden gynnar Teslaägarna också.
Det enda orostecknet är väl vem som ska kunna utmana och konkurrera i framtiden med ett Europatäckande nätverk? Ionity går ju mest på tomgång.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
Tesla sa att min S jag köpte skulle vara självkörande året därpå, är den självkörande till man bevisat motsatsen då? De säger ganska mycket när det passar dem själva och oavsett så är det inte så bevisbördan fungerar.Maw skrev:Tesla säger själva att de kan snabba på utbyggnaden genom att öppna. Om du anser dig veta bättre så ligger allt bevisbördan på dig.
Frågan är inte heller om de kan bygga snabbare, frågan är om de kan bygga snabbare per bil som skall ladda där. Dvs även om de bygger dubbelt så snabbt som de hade gjort utan de andra bilarna på nätverket kan det ändå bli totalt sett mer kö än det hade blivit om det inte öppnat.
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
Ja, det återstår förstås att se om Tesla lyckas med det här. Jag tror chansen till en bra utbyggnad av SuC är betydligt större än att FSD kommer fungera de närmaste årenOfarligTesla skrev:Tesla sa att min S jag köpte skulle vara självkörande året därpå, är den självkörande till man bevisat motsatsen då? De säger ganska mycket när det passar dem själva och oavsett så är det inte så bevisbördan fungerar.Maw skrev:Tesla säger själva att de kan snabba på utbyggnaden genom att öppna. Om du anser dig veta bättre så ligger allt bevisbördan på dig.
Frågan är inte heller om de kan bygga snabbare, frågan är om de kan bygga snabbare per bil som skall ladda där. Dvs även om de bygger dubbelt så snabbt som de hade gjort utan de andra bilarna på nätverket kan det ändå bli totalt sett mer kö än det hade blivit om det inte öppnat.
Det handlar dock inte bara om eventuell kötid utan även om hur långt det är mellan stationerna. Även om kötiden trots allt skulle öka något så kan totalen bli positiv för oss Teslaägare genom att stationerna ligger tätare och det krävs mindre planering för att snabbladda.
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
Var ju samma snack när Model 3 kom. Alla SUC skulle bli fulla pga att det plötsligt såldes enormt många fler Tesla. Det blev inte så, Tesla expanderade SUC i tillräcklig takt. De lär göra samma nu.OfarligTesla skrev:Tesla sa att min S jag köpte skulle vara självkörande året därpå, är den självkörande till man bevisat motsatsen då? De säger ganska mycket när det passar dem själva och oavsett så är det inte så bevisbördan fungerar.Maw skrev:Tesla säger själva att de kan snabba på utbyggnaden genom att öppna. Om du anser dig veta bättre så ligger allt bevisbördan på dig.
Frågan är inte heller om de kan bygga snabbare, frågan är om de kan bygga snabbare per bil som skall ladda där. Dvs även om de bygger dubbelt så snabbt som de hade gjort utan de andra bilarna på nätverket kan det ändå bli totalt sett mer kö än det hade blivit om det inte öppnat.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
Jo det spelar roll då Tesla kan bygga ett tätare nätverk. Dvs istället för att det är 200km mellan laddstationerna så kan det bli 100km etc. Blir enklare att anpassa laddningen till ens egen resa och få mer optimerade stopp.OfarligTesla skrev:Kan inte ni som säger att Tesla kommer kunna bygga ut med fler stationer/stolpar per bil som vill ladda där visa hur ni räknar? För det spelar ju noll roll om det är fler laddare per station om antalet bilar som vill ladda där har ökat i takt med det.ReNewAble skrev:Jag tror det blir bra - Tesla kommer att kunna satsa ännu mer på att bygga ut nätverket vilket i längden gynnar Teslaägarna också.
Det enda orostecknet är väl vem som ska kunna utmana och konkurrera i framtiden med ett Europatäckande nätverk? Ionity går ju mest på tomgång.
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
Nej, jag skulle inte säga att det blir bättre om kötiden ökar. Det är inte direkt svårt att planera för att snabbladda som det ser ut nu så det är ingen stor vinst som kan kompensera för att vänta, tid som spenderas på att vänta är en ren kostnad.Maw skrev:
Ja, det återstår förstås att se om Tesla lyckas med det här. Jag tror chansen till en bra utbyggnad av SuC är betydligt större än att FSD kommer fungera de närmaste åren
Det handlar dock inte bara om eventuell kötid utan även om hur långt det är mellan stationerna. Även om kötiden trots allt skulle öka något så kan totalen bli positiv för oss Teslaägare genom att stationerna ligger tätare och det krävs mindre planering för att snabbladda.
Det är dock inte vad jag säger, argumentet som framfördes var att på grund av att de öppnar kan så har Tesla pengarna för att göra nätverket större och bättre än de annars hade blivit vilket är vad jag vänder mig mot. Tror det hade fortsatt varit bra för oss Teslaägare även om de inte öppnat och att utbyggnationen fortgått i samma takt per bil oavsett om de öppnar eller inte. Risken med öppnandet är att Tesla inte kan bygga tillräckligt snabbt på grund av andra faktorer som de inte styr över.taliz skrev:
Var ju samma snack när Model 3 kom. Alla SUC skulle bli fulla pga att det plötsligt såldes enormt många fler Tesla. Det blev inte så, Tesla expanderade SUC i tillräcklig takt. De lär göra samma nu.
För övrigt var det en period efter Model 3 kom då det blev markant trängre på laddplatserna.
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3621
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
Man kan ju bygga för att det alltid ska vara ett gäng platser lediga.
Men det kommer potentiellt bli stökigt när det är ganska hög beläggning och massa bilar parkerar heltokigt, det är nog min största oro.
Men det kommer potentiellt bli stökigt när det är ganska hög beläggning och massa bilar parkerar heltokigt, det är nog min största oro.
Model Y LR AWD 2022
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
På det korta perspektivet är det kanske negativt för Teslas bilförsäljning i och med att nu kan man välja bland andra märken med de fördelar som ges. Byggkvalitén i min privata Ioniq 2017 är mycket bättre än företagets Model X 2017 som har massa halvstora problem hela tiden. Då kan man välja en redigt ihopskruvad BMW, Audi... Eller Hyundai. Eller att man inte orkar åka 300+km för Teslaverkstad utan istället kan ta verkstaden 20 km bort.
I det långa loppet kvittar det nog mer. Andra tillverkare är batteribegränsade redan innan komponentbristen, det finns fler laddnätverk att välja på än Tesla (som blir bättre för varje år också). Fler får se Teslabilar nära på och kanske blir sugna.
Teslas motto är att påskynda övergången till hållbar transport&energi. Detta är helt enligt det mottot.
I det långa loppet kvittar det nog mer. Andra tillverkare är batteribegränsade redan innan komponentbristen, det finns fler laddnätverk att välja på än Tesla (som blir bättre för varje år också). Fler får se Teslabilar nära på och kanske blir sugna.
Teslas motto är att påskynda övergången till hållbar transport&energi. Detta är helt enligt det mottot.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
Har laddat upp app men just nu kommer det att användas i nödfall. I min PS2 ingår ionity för 3,53 per kWh. Då marknadsekonomin styr så kanske Tesla inser att de behöver anpassa priserna för såväl elbilister som Teslaägare. Om ca 1 år då orderstocken på alla elbilar börjat levereras så kan det vara en annan spelplan. Tror inte på en anstormning just nu. Lär dock vara svårt för spelare som circle k, eon, okq8 att hålla befintliga priser med detta. Bör gynna oss alla om utbyggnaden ska räkna hem sina investeringar. Blir intressant att följa.
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
Men eon okq8 och cirkel k har väl ganska samma pris som tesla speciellt om man inte betalar månads avgift, ja då är fakriskt tesla dyrare.Goja skrev:Har laddat upp app men just nu kommer det att användas i nödfall. I min PS2 ingår ionity för 3,53 per kWh. Då marknadsekonomin styr så kanske Tesla inser att de behöver anpassa priserna för såväl elbilister som Teslaägare. Om ca 1 år då orderstocken på alla elbilar börjat levereras så kan det vara en annan spelplan. Tror inte på en anstormning just nu. Lär dock vara svårt för spelare som circle k, eon, okq8 att hålla befintliga priser med detta. Bör gynna oss alla om utbyggnaden ska räkna hem sina investeringar. Blir intressant att följa.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
Korrekt, det är det jag menar. Har svårt att se anstormning.chaffis75 skrev:Men eon okq8 och cirkel k har väl ganska samma pris som tesla speciellt om man inte betalar månads avgift, ja då är fakriskt tesla dyrare.Goja skrev:Har laddat upp app men just nu kommer det att användas i nödfall. I min PS2 ingår ionity för 3,53 per kWh. Då marknadsekonomin styr så kanske Tesla inser att de behöver anpassa priserna för såväl elbilister som Teslaägare. Om ca 1 år då orderstocken på alla elbilar börjat levereras så kan det vara en annan spelplan. Tror inte på en anstormning just nu. Lär dock vara svårt för spelare som circle k, eon, okq8 att hålla befintliga priser med detta. Bör gynna oss alla om utbyggnaden ska räkna hem sina investeringar. Blir intressant att följa.
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
Sorry missuppfattade dig uppenbarligen.Goja skrev:Korrekt, det är det jag menar. Har svårt att se anstormning.chaffis75 skrev:Men eon okq8 och cirkel k har väl ganska samma pris som tesla speciellt om man inte betalar månads avgift, ja då är fakriskt tesla dyrare.Goja skrev:Har laddat upp app men just nu kommer det att användas i nödfall. I min PS2 ingår ionity för 3,53 per kWh. Då marknadsekonomin styr så kanske Tesla inser att de behöver anpassa priserna för såväl elbilister som Teslaägare. Om ca 1 år då orderstocken på alla elbilar börjat levereras så kan det vara en annan spelplan. Tror inte på en anstormning just nu. Lär dock vara svårt för spelare som circle k, eon, okq8 att hålla befintliga priser med detta. Bör gynna oss alla om utbyggnaden ska räkna hem sina investeringar. Blir intressant att följa.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
För oss icke Tesla ägare som kör i norr är detta en skänk från ovan. Min laddtid till stugan minskar från 57 min till 17 min. Fast det allra bästa är att nu slipper jag åka med konstant ångest för om den ensamma 50 kW laddaren har kö eller rent av funkar.
Men är 50 kW laddaren ledig så ställer jag mig iaf där om vi ska käka mat.
En annan sak är detta till trots så är det stor chans att min nästa bil blir en Tesla. Alla andra har groteska leveranstider. Vänta ett år på en bil som redan är gammal när den kommer (nyare årsmodell har släppts) och jag börjar bli less på alla laddappar och taggar.
Men är 50 kW laddaren ledig så ställer jag mig iaf där om vi ska käka mat.
En annan sak är detta till trots så är det stor chans att min nästa bil blir en Tesla. Alla andra har groteska leveranstider. Vänta ett år på en bil som redan är gammal när den kommer (nyare årsmodell har släppts) och jag börjar bli less på alla laddappar och taggar.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
Risken är att det här leder till att trycket på politiker, andra biltillverkare och andra laddnätverk försvinner. Kontraproduktivt om man vill accelerera omställningen. En annan risk är att Tesla blir mer eller mindre ensamma på att bygga snabbladdarnätverk och skapar sig därmed också ett urstarkt monopol och det är sällan bra för konsumenten.
Model S P85DL+
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
Jag kör Tesla sedan tre år och tycker det är bra. Finns ändå inte på kartan att jag ska byta från elektriskt, och just nu är det bara vår nya Model Y som möter våra behov. Har kollat både på Kia och Hyundai, men jag är ingen stor beundrare av designen. Hade däremot Audi haft en bil i A4-storlek, med OK dragvikt och laddkurva hade jag inte tvekat att byta till fyra ringar nu. Ska bli kul att prata med andra elbilsägare på SuC framöver!
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
Njae, om en verksamhetsgren (SuC) är olönsam på grund av låg beläggningsgrad även på lång sikt är det svårt att fortsätta pumpa in investeringspengar i den och binda upp ännu mera kapital. Om dessutom konkurrenskraften riskerar att minska på grund av att ett stängt SuC inte är berättigat till det nya och ganska omfattande investeringsstödet blir det ännu svårare på sikt - Du bjuder helt enkelt in konkurrenterna på en redan inmutad marknad och försämrar på lång sikt Din konkurrenskraft. Det är rätt elementär företagsekonomi.OfarligTesla skrev:roffe_s skrev:Men Mike, tror Du inte att en av anledningarna till att de inte byggts ut är att det kostar stora mängder kapital? Med dnna operation kan Tesla söka bidrag på lika villkor som andra aktörer för etableringar, dessutom ökar kapitalflödet i SuC genom öppnandet. Båda anledningarna underlättar avsevärt en väsentligt ökat till- och nybyggnadstakt.
Att det kan finnas känslumässiga faktorer i detta har jag respekt för, men visst är väl beslutet rationellt ur den synvinkeln?
Nej Tesla saknar inte kapital, jag är helt säker på att deras utbyggnation begränsas av marktillgång, tillgänglig effekt och byråkrati (de har även hintat om det i uttalanden förut). Kassaflödet ökar med öppnandet men det gör också behovet av antalet stolpar, med tanke på laddtiden som krävs för många andra bilar på en resa A till B kommer nog antalet av stolpe per bil som krävs bli högre nu än tidigare. Skulle jag köpa en t.ex. Polestar 2 som jag kikat på så kommer jag spendera dubbelt så lång tid vid laddarna som med min Model 3 så efterfrågan på laddtid per bil kommer förmodligen öka nu.
Ser vi det ur Teslas synvinkel är fördelarna:
+ Ökat kapitalflöde via intäkter från fordon som idag finns på öppna marknaden
+ Lägre andel fasta kostnader på grund av ökad beläggning vid SuC med låg beläggningsgrad
+ Tillgång till omfattande statliga investeringsstöd
+ Möjliggör egen utbyggnad och reducerar konkurrenternas marknadsunderlag för eventuella konkurrerande etableringar.
+ Ökar upp och säkrar sin marknadsandel.
Nackdelarna då?
- Kräver fortsatt utbyggnad av stationerna med hög beläggningsgrad innan även de öppnas för alla. Investeringsstöd och ökat kapitalflöde underlättar dessa investeringar.
- Riskerar sura reaktioner från ett antal Teslaägare
Du väljer att inte kommentera delen med investeringsstödet, jag tror den är viktigare än så. Det är direkt dumdristigt att binda upp tillgångar för investeringar i balansräkningen och ge bort de konkurrensfördelar Du enligt många källor erhållit genom en kostnadseffektiv teknik för snabbladdare - helt i onödan.
Jag kan i alla fall förstå hur Tesla tänker, dessutom tycker jag de har rätt timing och agerar precis när konkurrenterna förbereder sina investeringar på bred front. Det stämmer dessutom bra med deras mission och vad de själva säger i sina kommentarer. Mina 2p
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021