Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
Moderator: Redaktion
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
Linköping nu; en EQS och en ID4. Gott om plats för fler.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
-
- Inlägg: 5296
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
Så om jag har förstått det hela rätt...martinot skrev:Exakt. Det beror på hur man ställer frågan ifrån vilket perspektiv.fth skrev:Som Tesla-förare så finns det ju ingen egentlig omedelbar uppsida med öppnandet, men för omställningen tror jag detta kommer vara avgörande, varför jag självklart klickade i "bra".wheels skrev:Kan bara säga att jag är förvånad av röstningen. Trodde att det skulle va mycket mer gråt och tandagnisslan. All heder till er
Om de hade specificerat ur samhällsperspektiv och miljösynpunkt (som ni flesta verkar ha tolkat frågan) så hade nog även jag svarat ja. Nu valde jag att tolka frågan om det var bra eller dåligt ur mitt personliga perspektiv. Så i grunden så håller jag med dig om bägge perspektiven.
Ska jag göra något för mig själv?... Eller ska jag göra något för den planet som mina barn och barnbarn ska bo på?...
Måste det ena med nödvändighet utesluta det andra? Är det helt uteslutet att man själv skulle kunna få ut något av att göra något för sina barn och barnbarn?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
SwedishAdvocate skrev:Så om jag har förstått det hela rätt...martinot skrev:Exakt. Det beror på hur man ställer frågan ifrån vilket perspektiv.fth skrev:Som Tesla-förare så finns det ju ingen egentlig omedelbar uppsida med öppnandet, men för omställningen tror jag detta kommer vara avgörande, varför jag självklart klickade i "bra".wheels skrev:Kan bara säga att jag är förvånad av röstningen. Trodde att det skulle va mycket mer gråt och tandagnisslan. All heder till er
Om de hade specificerat ur samhällsperspektiv och miljösynpunkt (som ni flesta verkar ha tolkat frågan) så hade nog även jag svarat ja. Nu valde jag att tolka frågan om det var bra eller dåligt ur mitt personliga perspektiv. Så i grunden så håller jag med dig om bägge perspektiven.
Ska jag göra något för mig själv?... Eller ska jag göra något för den planet som mina barn och barnbarn ska bo på?...
Måste det ena med nödvändighet utesluta det andra? Är det helt uteslutet att man själv skulle kunna få ut något av att göra något för sina barn och barnbarn?
Som om det här skulle göra från eller till när de bygger hundratals och åter hundratals nya kolkraftverk i Asien?
https://www.reuters.com/business/energy ... nstruction.
-
- Inlägg: 5296
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
Då är det kanske det vi ska fokusera på. Istället för att hänga i den här tråden...MWall skrev:Som om det här skulle göra från eller till när de bygger hundratals och åter hundratals nya kolkraftverk i Asien?
https://www.reuters.com/business/energy ... nstruction.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
SwedishAdvocate skrev:Då är det kanske det vi ska fokusera på. Istället för att hänga i den här tråden...MWall skrev:Som om det här skulle göra från eller till när de bygger hundratals och åter hundratals nya kolkraftverk i Asien?
https://www.reuters.com/business/energy ... nstruction.
Nej det behöver man väl inte göra. Men man måste ändå ha lite perspektiv. Det är väl jättebra att vi gör bra saker ändå men finns andra värden som vi måste beakta också.
-
- Inlägg: 5296
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
Och det är där jag tycker att det går att göra både och. Jag förstår inte varför det måste handla om antingen eller.MWall skrev:Nej det behöver man väl inte göra. Men man måste ändå ha lite perspektiv. Det är väl jättebra att vi gör bra saker ändå men finns andra värden som vi måste beakta också.SwedishAdvocate skrev:Då är det kanske det vi ska fokusera på. Istället för att hänga i den här tråden...MWall skrev:Som om det här skulle göra från eller till när de bygger hundratals och åter hundratals nya kolkraftverk i Asien?
https://www.reuters.com/business/energy ... nstruction.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
Det är klart vi kan. Men är det en marginell grej måste man ändå kunna väga för- och nackdelar mot varandra.SwedishAdvocate skrev:Och det är där jag tycker att det går att göra både och. Jag förstår inte varför det måste handla om antingen eller.MWall skrev:Nej det behöver man väl inte göra. Men man måste ändå ha lite perspektiv. Det är väl jättebra att vi gör bra saker ändå men finns andra värden som vi måste beakta också.SwedishAdvocate skrev:Då är det kanske det vi ska fokusera på. Istället för att hänga i den här tråden...MWall skrev:Som om det här skulle göra från eller till när de bygger hundratals och åter hundratals nya kolkraftverk i Asien?
https://www.reuters.com/business/energy ... nstruction.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19529
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
Ursäkta stölden av tråden och nästan helt OT men idag sa bilen vid halv tre-tiden att hela
SuC i Hudiksvall var ur funktion, kan det verkligen stämma? Sambon vågade inte chansa utan
åkte först till Söderhamn och sedan norrut…
(Jag gillar inte att starta trådar ”hej vilt” och kunde inte komma på/komma ihåg om det finns
en tråd om trasiga SuC, antagligen inte med tanke på hur sällsynt det är )…
Någon som laddade där ungefär vid den tiden?
Det störiga är att den typen av meddelande i bilen har dykt upp några gånger senaste halvåret
ungefär och dom gångerna har det inte stämt iaf
SuC i Hudiksvall var ur funktion, kan det verkligen stämma? Sambon vågade inte chansa utan
åkte först till Söderhamn och sedan norrut…
(Jag gillar inte att starta trådar ”hej vilt” och kunde inte komma på/komma ihåg om det finns
en tråd om trasiga SuC, antagligen inte med tanke på hur sällsynt det är )…
Någon som laddade där ungefär vid den tiden?
Det störiga är att den typen av meddelande i bilen har dykt upp några gånger senaste halvåret
ungefär och dom gångerna har det inte stämt iaf
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19529
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
Tydligen blir det 8 stolpar till där och alla blir V3, så stationen var faktiskt nere ett tag…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
Så du står personligen och väljer mellan om du ska köra elbil eller om du ska bygga kolkraftverk i Asien? Så vi kan fortsätta svina och smutsa ner bara för att de finns de som är värre? Härlig logik…..MWall skrev:SwedishAdvocate skrev:Så om jag har förstått det hela rätt...martinot skrev:Exakt. Det beror på hur man ställer frågan ifrån vilket perspektiv.fth skrev:Som Tesla-förare så finns det ju ingen egentlig omedelbar uppsida med öppnandet, men för omställningen tror jag detta kommer vara avgörande, varför jag självklart klickade i "bra".wheels skrev:Kan bara säga att jag är förvånad av röstningen. Trodde att det skulle va mycket mer gråt och tandagnisslan. All heder till er
Om de hade specificerat ur samhällsperspektiv och miljösynpunkt (som ni flesta verkar ha tolkat frågan) så hade nog även jag svarat ja. Nu valde jag att tolka frågan om det var bra eller dåligt ur mitt personliga perspektiv. Så i grunden så håller jag med dig om bägge perspektiven.
Ska jag göra något för mig själv?... Eller ska jag göra något för den planet som mina barn och barnbarn ska bo på?...
Måste det ena med nödvändighet utesluta det andra? Är det helt uteslutet att man själv skulle kunna få ut något av att göra något för sina barn och barnbarn?
Som om det här skulle göra från eller till när de bygger hundratals och åter hundratals nya kolkraftverk i Asien?
https://www.reuters.com/business/energy ... nstruction.
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
Nej men jag är ingen fanatiker. Tycker dessutom inte om när det ska raljeras på det sätt du håller på med.ReNewAble skrev:
Så du står personligen och väljer mellan om du ska köra elbil eller om du ska bygga kolkraftverk i Asien? Så vi kan fortsätta svina och smutsa ner bara för att de finns de som är värre? Härlig logik…..
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
Inte så Teslafrälst som ni Teslahatare tror.Blipblop skrev:Misstänker att tesla är ungefär nästan inte ett dugg intresserad av din personliga åsikt. Dom gör ju enligt plan bara! Teslafrälst är du ju redan också. Hehe (kan inte lägga in smileys).martinot skrev:Exakt. Det beror på hur man ställer frågan ifrån vilket perspektiv.fth skrev:Som Tesla-förare så finns det ju ingen egentlig omedelbar uppsida med öppnandet, men för omställningen tror jag detta kommer vara avgörande, varför jag självklart klickade i "bra".wheels skrev:Kan bara säga att jag är förvånad av röstningen. Trodde att det skulle va mycket mer gråt och tandagnisslan. All heder till er
Om de hade specificerat ur sammhällsperspektiv och miljösynpunkt (som ni flesta verkar ha tolkat frågan) så hade nog även jag svarat ja. Nu valde jag att tolka frågan om det var bra eller dåligt ur mitt personliga perspektiv. Så i grunden så håller jag med dig om bägge perspektiven.
Jag förstår att många teslaägare är griniga över detta, men bilen blir inte sämre av detta. We shall overcome!
Till skillnad från Teslafrälsta så kan jag se att både Tesla och Elon kan göra fel. Att plocka bort regensensor och öppna upp SuC är två exempel på vad jag tror är felaktiga beslut av Elon och Tesla.
Teslafrälsta accepterar precis allt som Elon och Tesla gör - inklusive att öppna upp SuC. Det gör inte jag.
Finns massor av andra trevliga bilar att välja på!
Speciellt om man inte enbart snöar in sig på och begränsar sig till elbilar.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
Nej, inte bara för laddnätet. Hade aldrig köpt en Nissan Leaf även om de haft ett 10 x bättre laddnät än SuC.Gustafsson skrev:Låter som att många köpt sin Tesla bara för laddnätverket.
Däremot så hade jag aldrig skaffat elbil/Tesla om inte SuC fanns. Då hade jag fortsatt att köra fossilbil.
Vilket jag nu kanske går tillbaka till.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
Kommer nog inte hända. VAG har ju misslyckats totalt med Ionity. Ser inte hur det skulle gå till.Maw skrev:Porsche har väl pratat om att bygga ett eget nätverk, om något år kanske man kan köpa en bil som kostar 2-10 ggr så mycket som en M3 och ladda garanterat köfritt för 50-100 kr/kWh
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7478
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
Samma här....martinot skrev:Nej, inte bara för laddnätet. Hade aldrig köpt en Nissan Leaf även om de haft ett 10 x bättre laddnät än SuC.Gustafsson skrev:Låter som att många köpt sin Tesla bara för laddnätverket.
Däremot så hade jag aldrig skaffat elbil/Tesla om inte SuC fanns. Då hade jag fortsatt att köra fossilbil.
Vilket jag nu kanske går tillbaka till.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
Supercharger finns kvar, är mångdubbelt bättre idag än för 3-4 år sedan, och kommer att fortsätta bli bättre, snabbare, större stationer.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
Ja exakt. De som nu så hemskt gärna vill återgå till fossilbil har väl haft sina Teslor i ett antal år. Och det funkade ju då, trots att SuC var sämre utbyggt med färre stationer, färre laddare per station och långsammare laddning. Och nu är det plötsligt ramaskri eftersom den ena eller andra icke-Tesla kanske tar upp en plats på SuC.Teslaspolen skrev:Supercharger finns kvar, är mångdubbelt bättre idag än för 3-4 år sedan, och kommer att fortsätta bli bättre, snabbare, större stationer.
Är det för att exklusiviteten går förlorad?
Jag ser verkligen inte problemet. Vi som inte har Tesla tjänar inget på att ladda på SuC. Det är dyrt och det är krångligt pga korta sladdar och eftersom man tvingas använda appen för att starta laddningen. Återigen, varför skulle man ställa sig och ladda på SuC så länge det finns andra laddare i närheten som är både billigare och på sätt och vis bättre lämpade för icke-Teslor?
Det är ju i princip bara SuC-laddarna i Norrland som är utan konkurrens och som vi måste använda om vi vill åka norrut. Men att det blir långa köer i Dorotea eller Jokkmokk på grund av pöbelladdning ter sig ganska osannolikt för mig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
Nåja, det ger fler fördelar för icke-Tesla också. Tänker mitt egna fall då jag ofta färdas genom Sälen och in i Norge. På vintern behöver jag ladda i just Sälen för att komma fram. Hittils har jag inte behövt köa, men sist i vintras så kom jag fram till laddaren en halv minut innan en etron på laddplatsen. Hade varit mindre roligt att behöva stå och vänta på den när det finns en hel drös med helt oanvända Superchargers runt husknuten.mati skrev:Ja exakt. De som nu så hemskt gärna vill återgå till fossilbil har väl haft sina Teslor i ett antal år. Och det funkade ju då, trots att SuC var sämre utbyggt med färre stationer, färre laddare per station och långsammare laddning. Och nu är det plötsligt ramaskri eftersom den ena eller andra icke-Tesla kanske tar upp en plats på SuC.Teslaspolen skrev:Supercharger finns kvar, är mångdubbelt bättre idag än för 3-4 år sedan, och kommer att fortsätta bli bättre, snabbare, större stationer.
Är det för att exklusiviteten går förlorad?
Jag ser verkligen inte problemet. Vi som inte har Tesla tjänar inget på att ladda på SuC. Det är dyrt och det är krångligt pga korta sladdar och eftersom man tvingas använda appen för att starta laddningen. Återigen, varför skulle man ställa sig och ladda på SuC så länge det finns andra laddare i närheten som är både billigare och på sätt och vis bättre lämpade för icke-Teslor?
Det är ju i princip bara SuC-laddarna i Norrland som är utan konkurrens och som vi måste använda om vi vill åka norrut. Men att det blir långa köer i Dorotea eller Jokkmokk på grund av pöbelladdning ter sig ganska osannolikt för mig.
För att inte tala om att det gör det säkrare att köra mot destinationer, man blir mindre beroende av att den där enda 50 kW laddaren på orten fungerar.
Men med tanke på att det faktiskt fungerar att köra Hyundai och VW med nuvarande undermåliga laddinfra så har jag svårt att se hur det skulle ge någon nämnvärd negativ påverkan på SuCs enorma kapacitet.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
Hur menar du att Ionity är totalt misslyckat? Det är väl Europas näst bästa nätverk efter Tesla SuC?martinot skrev:Kommer nog inte hända. VAG har ju misslyckats totalt med Ionity. Ser inte hur det skulle gå till.Maw skrev:Porsche har väl pratat om att bygga ett eget nätverk, om något år kanske man kan köpa en bil som kostar 2-10 ggr så mycket som en M3 och ladda garanterat köfritt för 50-100 kr/kWh
I vissa avseenden t o m bättre än Tesla SuC.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7478
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
Nej, jag vill inte hemskt gärna återgå till fossilbil, men det har varit både krångligare och dyrare att köra Tesla jämfört med begagnad bensinbil. Att ladda på andra snabbladdare är inte aktuellt eftersom det är för krångligt.mati skrev:Ja exakt. De som nu så hemskt gärna vill återgå till fossilbil har väl haft sina Teslor i ett antal år. Och det funkade ju då, trots att SuC var sämre utbyggt med färre stationer, färre laddare per station och långsammare laddning. Och nu är det plötsligt ramaskri eftersom den ena eller andra icke-Tesla kanske tar upp en plats på SuC.Teslaspolen skrev:Supercharger finns kvar, är mångdubbelt bättre idag än för 3-4 år sedan, och kommer att fortsätta bli bättre, snabbare, större stationer.
Är det för att exklusiviteten går förlorad?
Jag ser verkligen inte problemet. Vi som inte har Tesla tjänar inget på att ladda på SuC. Det är dyrt och det är krångligt pga korta sladdar och eftersom man tvingas använda appen för att starta laddningen. Återigen, varför skulle man ställa sig och ladda på SuC så länge det finns andra laddare i närheten som är både billigare och på sätt och vis bättre lämpade för icke-Teslor?
Det är ju i princip bara SuC-laddarna i Norrland som är utan konkurrens och som vi måste använda om vi vill åka norrut. Men att det blir långa köer i Dorotea eller Jokkmokk på grund av pöbelladdning ter sig ganska osannolikt för mig.
Det är 19 månader sedan jag beställde min nuvarande bil och 17 månader sedan jag köpte min första Tesla. Under tiden har priset för SuC mer än fördubblats och tillgängligheten minskat, trots att det byggts ganska många SuC längs E4 som jag främst trafikerar. Jag har varit med om att både Jönköping och Linköping varit fulla. Bredden är numera alltid full när jag vill ladda (trots att den inte är öppen för andra).
Detta innan ett antal SuC öppnats för andra. Det är ok att det tar längre tid att ladda jämfört med att tanka eftersom man kan lämna bilen eller titta på "TV". Äta är sällan aktuellt för oss.
Att köa är däremot extremt stressande eftersom man måste vara uppmärksam på vad som händer och vara beredd att flytta bilen omedelbart.
Eftersom jag är för snål för att sälja bilen innan jag fått bonusen blir tiden fram till september en testperiod för oss.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
Maw skrev:Hur menar du att Ionity är totalt misslyckat? Det är väl Europas näst bästa nätverk efter Tesla SuC?martinot skrev:Kommer nog inte hända. VAG har ju misslyckats totalt med Ionity. Ser inte hur det skulle gå till.Maw skrev:Porsche har väl pratat om att bygga ett eget nätverk, om något år kanske man kan köpa en bil som kostar 2-10 ggr så mycket som en M3 och ladda garanterat köfritt för 50-100 kr/kWh
I vissa avseenden t o m bättre än Tesla SuC.
Här älskar vi att hata Ionity. Det är ju så DYRT!!! (Att det faktiskt i praktiken är billigare än SuC nuförtiden låtsas vi inte om... )
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7005
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
Takten i utbyggnaden har dom ju tyvärr misslyckats rejält med, iaf i förhållande till vad din själva lovade initialt, det är ju först nu i dagarna dom nått den nivå som dom skulle ha haft 2020. Antalet stolpar per plats är ju inte heller något att skryta med, även om dom nu verkar utvidga från fyra till sex stolpar på många ställen så är snittet i hela nätverket fortfarande bara drygt fyra stolparMaw skrev:Hur menar du att Ionity är totalt misslyckat? Det är väl Europas näst bästa nätverk efter Tesla SuC?
I vissa avseenden t o m bättre än Tesla SuC.
Att Ionity är "näst bästa nätverk" stämmer nog, men det säger nog mer om hur dåliga "alla andra" är än om hur bra Ionity är.
SuC spelar ju fortfarande i en helt egen liga, det enda egentliga fördelen hos Ionity jmfört med SuC är väl den teoretiska maxeffekten på 350kW, som i princip ingen bil idag kan utnyttja.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
fth skrev:Takten i utbyggnaden har dom ju tyvärr misslyckats rejält med, iaf i förhållande till vad din själva lovade initialt, det är ju först nu i dagarna dom nått den nivå som dom skulle ha haft 2020. Antalet stolpar per plats är ju inte heller något att skryta med, även om dom nu verkar utvidga från fyra till sex stolpar på många ställen så är snittet i hela nätverket fortfarande bara drygt fyra stolparMaw skrev:Hur menar du att Ionity är totalt misslyckat? Det är väl Europas näst bästa nätverk efter Tesla SuC?
I vissa avseenden t o m bättre än Tesla SuC.
Att Ionity är "näst bästa nätverk" stämmer nog, men det säger nog mer om hur dåliga "alla andra" är än om hur bra Ionity är.
SuC spelar ju fortfarande i en helt egen liga, det enda egentliga fördelen hos Ionity jmfört med SuC är väl den teoretiska maxeffekten på 350kW, som i princip ingen bil idag kan utnyttja.
/fth
Ionity är ju billigare för de som laddar mycket och har abonnemang. Är man typ "resande säljare" så lönar det sig nog en del att välja Ionity.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7005
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
Så är det ju förstås, dom kraftiga prishöjningarna i SuC på senare tid gjort nätverket rätt dyrt jämförelsevis, men för en "normalbilist" är det nog hugget som stucket, och kravet på 12 månaders abonnemang hos Ionity är ju ett rejält hinder för många.MWall skrev:Ionity är ju billigare för de som laddar mycket och har abonnemang. Är man typ "resande säljare" så lönar det sig nog en del att välja Ionity.
Tid är ju sen också pengar, dom flesta verkar vara beredda att betala mer för att slippa köa, det är ju iaf så det låter i alla trådar där öppnandet av SuC diskuteras.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
Det är ju lite svårt att räkna på det. För mig är Ionity ointressant eftersom jag inte har nåt abonnemang där. Då är SuC lite billigare. Men valet står ju inte mellan Ionity och SuC eftersom det finns så få Ionity-stationer, i synnerhet där jag brukar köra. Jag jämför främst med andra laddoperatörer såsom Ck, Eon, Recharge osv. Och de är oftast billigare än SuC och kräver inget abonnemang heller. Det är där jag laddar om det går. Ionity står nog längst nere på listan. Efter SuC till och med.MWall skrev:Ionity är ju billigare för de som laddar mycket och har abonnemang. Är man typ "resande säljare" så lönar det sig nog en del att välja Ionity.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14