Hur värmer du ditt hus?

I denna tråden så har vi endast omröstningar och här kan alla skapa en omröstning

Moderator: Redaktion

Hur värmer du ditt hus?

1. Fjärrvärme
39
16%
2. Bergvärme
94
39%
3. Luft/luft värmepump
36
15%
4. Luft/vatten värmepump
41
17%
5. Ved/pellets
15
6%
6 Annat
16
7%
 
Antal röster: 241

Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Hur värmer du ditt hus?

Inlägg av Fredrik j »

tor-ake skrev:
Tror veden här är på runt 2000kr/kbm nu om man vill ha torr björkved av rimlig kvalitet
Jävlar vad dyrt. Har det sprungit iväg så nu? Eller var bor du?
Köpte 5kubik torr björkved för 3500kr nu i somras. Då fick jag hämta själv men han hällde på släpet.
wheels
Inlägg: 512
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: Hur värmer du ditt hus?

Inlägg av wheels »

tor-ake skrev:
Tror veden här är på runt 2000kr/kbm nu om man vill ha torr björkved av rimlig kvalitet
Stock på lastbil då?
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Hur värmer du ditt hus?

Inlägg av Teslaspolen »

Zalman3 skrev:
Teslaspolen skrev:
Zalman3 skrev:
I Umeå finns det villaägare som slänger ut fjärrvärmen och installerar solceller+hemmabatteri och bergvärme istället.

Det tråkiga med fjärrvärmen är om man har ett välisolerat hus med lågt värmebehov, så blir den fasta kostnaden orimligt dyr för fjärrvärmen.
Varför ska du ha ett batteri i hemmet när det är en MYCKET bättre kalkyl att sälja solelen snordyrt på dagstid och köpa in den billiga elen på natten?
Det pratas om att maxpriset på el ska höjas till ca 53kr per kWh.
Att ladda ett hemmabatteri när elen är billig och sälja när den är dyr är mycket lönsamt.
Det besvarade inte min fråga. Vad maxpriset är spelar ingen roll eftersom vi inte är uppe i det, än. Kanske om dom lägger ned Forsmark eller Trängslet?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hur värmer du ditt hus?

Inlägg av mati »

Fredrik j skrev:
tor-ake skrev:
Tror veden här är på runt 2000kr/kbm nu om man vill ha torr björkved av rimlig kvalitet
Jävlar vad dyrt. Har det sprungit iväg så nu? Eller var bor du?
Köpte 5kubik torr björkved för 3500kr nu i somras. Då fick jag hämta själv men han hällde på släpet.
Är också lite småchockad just nu. Senast jag köpte björkved låg priset på 500kr/kbm. Torkad och klar, med hemleverans.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 930
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Hur värmer du ditt hus?

Inlägg av agehall »

Har en luftvärmepump men stora delar av uppvärmningen kommer från indirektverkande el i form av min serverhall i källaren. Där är det konstant 35C+. :)
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
niklas12
Inlägg: 2508
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Hur värmer du ditt hus?

Inlägg av niklas12 »

agehall skrev:
Har en luftvärmepump men stora delar av uppvärmningen kommer från indirektverkande el i form av min serverhall i källaren. Där är det konstant 35C+. :)
Lite nyfiken hur funkar det med subventioner och skatterabatter för serverhallar.

Vad kan man få och när klassas det som en serverhall ?
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 930
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Hur värmer du ditt hus?

Inlägg av agehall »

Har inte kikat närmare på det. Undrar om jag verkligen kan få sådant som privatperson.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
niklas12
Inlägg: 2508
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Hur värmer du ditt hus?

Inlägg av niklas12 »

agehall skrev:
Har inte kikat närmare på det. Undrar om jag verkligen kan få sådant som privatperson.
Aah ok jag utgick från att du bedrev verksamhet.
Nej det funkar nog inte för privatpersoner

https://skatteverket.se/foretag/skatter ... gSkattPaEl
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Hur värmer du ditt hus?

Inlägg av MWall »

mati skrev:
Fredrik j skrev:
tor-ake skrev:
Tror veden här är på runt 2000kr/kbm nu om man vill ha torr björkved av rimlig kvalitet
Jävlar vad dyrt. Har det sprungit iväg så nu? Eller var bor du?
Köpte 5kubik torr björkved för 3500kr nu i somras. Då fick jag hämta själv men han hällde på släpet.
Är också lite småchockad just nu. Senast jag köpte björkved låg priset på 500kr/kbm. Torkad och klar, med hemleverans.
.https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a ... stor-brist
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 930
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Hur värmer du ditt hus?

Inlägg av agehall »

niklas12 skrev:
agehall skrev:
Har inte kikat närmare på det. Undrar om jag verkligen kan få sådant som privatperson.
Aah ok jag utgick från att du bedrev verksamhet.
Nej det funkar nog inte för privatpersoner

https://skatteverket.se/foretag/skatter ... gSkattPaEl
Näe, jag har bara en omfattande hobby. Har inte alla 200TB redundant lagring, 56Gb/s nät och 8 servrar som går 24/7? :D
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
niklas12
Inlägg: 2508
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Hur värmer du ditt hus?

Inlägg av niklas12 »

agehall skrev:
niklas12 skrev:
agehall skrev:
Har inte kikat närmare på det. Undrar om jag verkligen kan få sådant som privatperson.
Aah ok jag utgick från att du bedrev verksamhet.
Nej det funkar nog inte för privatpersoner

https://skatteverket.se/foretag/skatter ... gSkattPaEl
Näe, jag har bara en omfattande hobby. Har inte alla 200TB redundant lagring, 56Gb/s nät och 8 servrar som går 24/7? :D
:shock: :shock: Ok får hoppas att du har bra bundet elavtal och inte bor i elområde SE4 då ;)
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 930
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Hur värmer du ditt hus?

Inlägg av agehall »

Ja, har bundit på 30öre/kWh i två år till. Därefter lär det bli till att avveckla lite prylar med nuvarande elpriser.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hur värmer du ditt hus?

Inlägg av mati »

agehall skrev:
niklas12 skrev:
agehall skrev:
Har inte kikat närmare på det. Undrar om jag verkligen kan få sådant som privatperson.
Aah ok jag utgick från att du bedrev verksamhet.
Nej det funkar nog inte för privatpersoner

https://skatteverket.se/foretag/skatter ... gSkattPaEl
Näe, jag har bara en omfattande hobby. Har inte alla 200TB redundant lagring, 56Gb/s nät och 8 servrar som går 24/7? :D
Det blir lite OT, men vad gör du med allt detta om man får ställa frågan? Om det bara är en hobby alltså.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Hur värmer du ditt hus?

Inlägg av Fredrik j »

agehall skrev:
Ja, har bundit på 30öre/kWh i två år till. Därefter lär det bli till att avveckla lite prylar med nuvarande elpriser.
Kan du inte ta vara på värmen? Leda upp den i huset.
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 606
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Hur värmer du ditt hus?

Inlägg av Anderzzon »

Nect skrev:
Beror väl på vart du är i landet. Men en typisk villa får du nog betala ca 150 000:- för installation av bergvärme. Medan anslutningen av fjärrvärmen inkl. Villacentral kostar allt från 30-100 000:-. Där snittet nog ligger runt 60-65 000:-. Så fjärrvärme är oftast billigare att installera, men har historiskt varit dyrare under en LCC på 15år mot bergvärme pga det låga elpriset. Men med högre elpris så är det inte längre lika självklart med bergvärme.
Säg att du behöver 15000 kWh fjärrvärme, det kostar i min kommun 20000 kr. Om det går åt 5000 kWh att värma upp samma hus med bergvärme och installationen kostar 100000 kr mer än fjärrvärme behöver priset elpriset ligga på över 2,6 kr/kWh för att fjärrvärme ska vara billigare.
Nov-april har jag betalat 1,81 kr/kWh för all el exklusive elbilsladdning, då tror jag dock att el för värme är inköpt till lägre pris eftersom jag kör vår frånluftsvärmepump på natten. Jag börjat t.o.m fundera på att byta ut den mot bergvärme även om huset bara är 5 år gammalt.
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Hur värmer du ditt hus?

Inlägg av Nect »

Anderzzon skrev:
Nect skrev:
Beror väl på vart du är i landet. Men en typisk villa får du nog betala ca 150 000:- för installation av bergvärme. Medan anslutningen av fjärrvärmen inkl. Villacentral kostar allt från 30-100 000:-. Där snittet nog ligger runt 60-65 000:-. Så fjärrvärme är oftast billigare att installera, men har historiskt varit dyrare under en LCC på 15år mot bergvärme pga det låga elpriset. Men med högre elpris så är det inte längre lika självklart med bergvärme.
Säg att du behöver 15000 kWh fjärrvärme, det kostar i min kommun 20000 kr. Om det går åt 5000 kWh att värma upp samma hus med bergvärme och installationen kostar 100000 kr mer än fjärrvärme behöver priset elpriset ligga på över 2,6 kr/kWh för att fjärrvärme ska vara billigare.
Nov-april har jag betalat 1,81 kr/kWh för all el exklusive elbilsladdning, då tror jag dock att el för värme är inköpt till lägre pris eftersom jag kör vår frånluftsvärmepump på natten. Jag börjat t.o.m fundera på att byta ut den mot bergvärme även om huset bara är 5 år gammalt.
Det går inte enbart att kika på energipriset. Oavsett värmekälla så är det LCC:n som avgör om det är lönsamt eller ej. Fjärrvärmen har historiskt alltid varit dyrare per kWh avgiven värmeenergi. Men fjärrvärmen kan totalt under LCCn bli billigare beroende på vart i landet man är.

Beroende på hur stort hus man har kan man även behöva säkra upp huset med värmepump. Den extra kostnaden för abonnemanget ska såldes även räknas med. Om du har ett el abonnemang där man får betala för använd toppeffekt mm ska den kostnaden tas med i kalkylen. Behöver värmepumpen en el-patron för spets ska den kostnaden tas med som 1:1 förhållande mellan avgiven och köpt energi. Servicekostnader under LCC-perioden skall tas med etc.

Så jag vidhåller vid min tidigare analys att det inte är lika självklart längre med värmepump när elpriserna skenar (så länge inte alternativen också drar iväg så klart).
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
niklas12
Inlägg: 2508
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Hur värmer du ditt hus?

Inlägg av niklas12 »

Om priset på el håller sig på en hög nivå så kommer man leta efter andra alternativa energikällor.
Vilket man ser nu på vedpriset.
Mycket av fjärrvärmen värms med flis och konkurrerar således med bl.a vedköparna och eldnings pelletsproduktion.
Så detta kommer även påverka bränslepriserna för fjärrvärmeverken.
Mitt tips är att köpa aktier i skogsindustrin
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Hur värmer du ditt hus?

Inlägg av Fredrik j »

niklas12 skrev:
Om priset på el håller sig på en hög nivå så kommer man leta efter andra alternativa energikällor.
Vilket man ser nu på vedpriset.
Mycket av fjärrvärmen värms med flis och konkurrerar således med bl.a vedköparna och eldnings pelletsproduktion.
Så detta kommer även påverka bränslepriserna för fjärrvärmeverken.
Mitt tips är att köpa aktier i skogsindustrin
Det går åt mycket diesel innan veden är till salu.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Hur värmer du ditt hus?

Inlägg av MWall »

Fredrik j skrev:
niklas12 skrev:
Om priset på el håller sig på en hög nivå så kommer man leta efter andra alternativa energikällor.
Vilket man ser nu på vedpriset.
Mycket av fjärrvärmen värms med flis och konkurrerar således med bl.a vedköparna och eldnings pelletsproduktion.
Så detta kommer även påverka bränslepriserna för fjärrvärmeverken.
Mitt tips är att köpa aktier i skogsindustrin
Det går åt mycket diesel innan veden är till salu.
Njae. Inte i förhållande till nyttan. Och vad skulle det ens spela för roll? Att avverka för mycket är inte bra heller då iofs med tanke på snacket om kolsänkor..
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Hur värmer du ditt hus?

Inlägg av Fredrik j »

MWall skrev:
Fredrik j skrev:
niklas12 skrev:
Om priset på el håller sig på en hög nivå så kommer man leta efter andra alternativa energikällor.
Vilket man ser nu på vedpriset.
Mycket av fjärrvärmen värms med flis och konkurrerar således med bl.a vedköparna och eldnings pelletsproduktion.
Så detta kommer även påverka bränslepriserna för fjärrvärmeverken.
Mitt tips är att köpa aktier i skogsindustrin
Det går åt mycket diesel innan veden är till salu.
Njae. Inte i förhållande till nyttan. Och vad skulle det ens spela för roll? Att avverka för mycket är inte bra heller då iofs med tanke på snacket om kolsänkor..
Kommentaren var riktad till köp av aktier i skogsindustri. Branschen drabbas av högre kostnader också.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hur värmer du ditt hus?

Inlägg av mati »

MWall skrev:
mati skrev:
Fredrik j skrev:
tor-ake skrev:
Tror veden här är på runt 2000kr/kbm nu om man vill ha torr björkved av rimlig kvalitet
Jävlar vad dyrt. Har det sprungit iväg så nu? Eller var bor du?
Köpte 5kubik torr björkved för 3500kr nu i somras. Då fick jag hämta själv men han hällde på släpet.
Är också lite småchockad just nu. Senast jag köpte björkved låg priset på 500kr/kbm. Torkad och klar, med hemleverans.
.https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a ... stor-brist
Kollade precis vad veden kostar där jag brukar köpa när min egen ved inte räcker. 550kr kubikmetern. Samma som för 4-5 år sedan, fast då var det med transport. Men eftersom jag numera har bil med dragkrok behöver jag ingen hemleverans längre.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Hur värmer du ditt hus?

Inlägg av Nect »

mati skrev:
MWall skrev:
mati skrev:
Fredrik j skrev:
tor-ake skrev:
Tror veden här är på runt 2000kr/kbm nu om man vill ha torr björkved av rimlig kvalitet
Jävlar vad dyrt. Har det sprungit iväg så nu? Eller var bor du?
Köpte 5kubik torr björkved för 3500kr nu i somras. Då fick jag hämta själv men han hällde på släpet.
Är också lite småchockad just nu. Senast jag köpte björkved låg priset på 500kr/kbm. Torkad och klar, med hemleverans.
.https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a ... stor-brist
Kollade precis vad veden kostar där jag brukar köpa när min egen ved inte räcker. 550kr kubikmetern. Samma som för 4-5 år sedan, fast då var det med transport. Men eftersom jag numera har bil med dragkrok behöver jag ingen hemleverans längre.
Nästan samma pris här hos oss. 350-550kr/m3 beroende på hur den är kapad och om man får lasta/hämta själv etc.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hur värmer du ditt hus?

Inlägg av mati »

Lasta själv behöver jag inte. Det är 30cm björkved. Billigt tycker jag. Ingen större inflation jämfört med andra bränslen. 3-4km hemifrån, det kostar alltså i stort sett ingenting att hämta heller.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 930
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Hur värmer du ditt hus?

Inlägg av agehall »

mati skrev:
Det blir lite OT, men vad gör du med allt detta om man får ställa frågan? Om det bara är en hobby alltså.
Fotat och filmat en hel del. Det är skönt att aldrig behöva fundera på var man ska lagra prylar eller behöva rensa saker.

Sedan kör filservern lagring för alla mina servrar - de har bara en liten bootdisk och sedan körs allt över nätet, så de tar ju en del lagring eftersom jag i princip alltid tilldelar mer disk än vad som faktiskt behövs. Kör även de flesta spel via nätet direkt från filservern numera - 10Gb/s fiber upp till kontoret och sedan börjar det bli ungefär som att ha lokal disk.

Är det overkill? Tja, verkligen. Är det skoj att leka med riktiga servrar hemma? Jajamensan! Kommer det vara värt det när jag får betala 6kr/kWh? Knappast.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Hur värmer du ditt hus?

Inlägg av Fredrik j »

mati skrev:
Lasta själv behöver jag inte. Det är 30cm björkved. Billigt tycker jag. Ingen större inflation jämfört med andra bränslen. 3-4km hemifrån, det kostar alltså i stort sett ingenting att hämta heller.
Du brukar ju gnälla på problemen med att bo i glesbygden. Där har du kanske en fördel då.
Skriv svar