Kommer du reservera/köpa en model 3?

I denna tråden så har vi endast omröstningar och här kan alla skapa en omröstning

Moderator: Redaktion

Kommer du reservera/köpa en model 3 när den kommer ut?

Omröstningen slutade 13 apr 2016 18:56

Ja
85
81%
Nej
20
19%
 
Antal röster: 105

Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Kommer du reservera/köpa en model 3?

Inlägg av apkungen »

Jag funderar på hur många här som kommer köpa en model 3. Det finns bara ja och nej som svarsalternativ, så om man känner att det är mer än 50 % chans att man kommer köpa en model 3 så är tanken att man svarar ja, annars nej.

Det handlar väl om första året när den kommit ut. Nån gång 2018 typ.
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2350
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Kommer du reservera/köpa en model 3?

Inlägg av AGCF »

Jag planerar att beställa en, antingen har leasingen på vår Renault Zoe hunnit gå ut (januari 2019) eller så kanske jag säljer S:en och därefter beställer ytterligare en 3 när Zoen lämnas tillbaka.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9339
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Kommer du reservera/köpa en model 3?

Inlägg av bylund »

Nej. Men enbart för att jag redan har en S.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Kommer du reservera/köpa en model 3?

Inlägg av chpaulin »

Funderar kraftigt på att beställa två. Kan jag inte beställa två på mig får det bli en på frugan med :)
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Kommer du reservera/köpa en model 3?

Inlägg av danni »

Oj, det är en svår fråga. Förr eller senare, jo, troligen. Men vi behöver bara en bil i familjen för stunden och är så nöjda med vår Model S, så jag kan inte se att det skulle hända de närmaste åren, utan snarare först när frugan är färdig med sitt plugg och vi flyttat ut till nåt hus och behöver andrabil. Eller möjligen om vi känner att Model 3 kan erbjuda precis allt som vår Model S ger oss fast till en lägre kostnad, men det känns väl inte jättesannolikt.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3627
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Kommer du reservera/köpa en model 3?

Inlägg av jonasl »

Var tvungen att registrera mig efter att ha lurkat sen jag vet inte när.

Kör idag törstig Audi A6 med bensin-sexa men bestämde för ett antal år sedan att jag inte kommer köpa fler fossilbilar. Mitt körmönster med i princip inga resor kortare än 10 mil och de flesta 30-70 mil parat med en årlig körsträcka på 1000-1500 mil så är dagens elbilar inget rimligt alternativ hur sugen jag än är, men nu känns det som att möjligheten kommer.

Om inget drastiskt händer så räknar jag med att M3 kommer kosta ca 400 kkr i grundutförande och att jag kommer behöva lägga ca 50 kkr till på att få skinnklädsel och autopilot och kanske någon mer rolig option. Hoppas på att takräcke kommer gå att montera utan något extra tillval, och kan även tänka mig dragkrok, men det är inte så kritiskt. Räknar med leverans 2019.

Innan Audin har jag kört diverse Subaru Foresters, antagligen kvalitetsmässigt de bästa bilar jag haft. Då körde jag också 3000-4000 mil om året.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
100procent
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 02 jan 2016 17:19

Re: Kommer du reservera/köpa en model 3?

Inlägg av 100procent »

Ifall man den 1a april reserverar sig för en model 3. Kommer den vara av basmodell eller med "all" utrustning etc? Eller är det något man kommer kunna välja i efterhand?

Hur fungerar det?
kanylbullen
Teslaägare
Inlägg: 764
Blev medlem: 03 jul 2014 09:41
Ort: Skokloster

Re: Kommer du reservera/köpa en model 3?

Inlägg av kanylbullen »

Du väljer senare, troligen ca tre månader innan leverans. När du valt och bekräftat är reservationsavgiften låst.
_____________________________
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Multicoat Red Model S 85D

Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Användarvisningsbild
Jorma
Teslaägare
Inlägg: 340
Blev medlem: 07 apr 2015 18:03
Ort: Torslanda

Re: Kommer du reservera/köpa en model 3?

Inlägg av Jorma »

Jag kommer att reservera en så snart det går och köpa den så snart det går.
S-en behåller jag och modell 3 kommer att ersätta vår andrabil Mercan.
Användarvisningsbild
tehjimos
Teslaägare
Inlägg: 1066
Blev medlem: 17 dec 2015 04:22
Ort: Stockholm

Re: Kommer du reservera/köpa en model 3?

Inlägg av tehjimos »

Fossilbussens tjänsteavtal går väl ut kring december 2017. Då vi behöver en stor bil i familjen så kanske de blir att lägga M3 på tjänsteavtalet(begränsad max pris) och byta ut nuvarande S mot en X. Får se vad framtiden säger!
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Kommer du reservera/köpa en model 3?

Inlägg av StefL »

Högst troligt en reservation åtminstone - sen får vi se dels vad pris mm landar på, hur länge det tar innan bilen når marknaden, och inte minst vad andra tillverkare eventuellt hunnit hitta på tills dess...
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Kommer du reservera/köpa en model 3?

Inlägg av Jerker »

StefL skrev:
Högst troligt en reservation åtminstone - sen får vi se dels vad pris mm landar på, hur länge det tar innan bilen når marknaden, och inte minst vad andra tillverkare eventuellt hunnit hitta på tills dess...
Just så... Alltså, i nån av trådarna spekulerar man vilt kring hur M3 kommer att se ut och man tror (och vissa hoppas, verkar det som) att den kommer att bli nästan lika dyr som minsta modellen av MS. Åtminstone den första produktionen eftersom Tesla sagt att man kommer att tillverka fullutrustade modeller först.

Om det blir så så blir jag lite trött. Har man inte gett premiummarknaden tillräckligt nu? Om man verkligen menar allvar med att lansera en bil för massmarknaden så tycker jag det är att räcka lång näsa åt oss som inte klarar av (eller är beredda att) finansiera en bil för 500000+ att få vänta ytterligare månader/år innan "vår" modell verkligen kommer till marknaden. Risken blir att nån annan tillverkare hinner före med en tillräckligt attraktiv bil som man väljer att köpa istället.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9339
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Kommer du reservera/köpa en model 3?

Inlägg av bylund »

Jerker skrev:
Just så... Alltså, i nån av trådarna spekulerar man vilt kring hur M3 kommer att se ut och man tror (och vissa hoppas, verkar det som) att den kommer att bli nästan lika dyr som minsta modellen av MS. Åtminstone den första produktionen eftersom Tesla sagt att man kommer att tillverka fullutrustade modeller först.

Om det blir så så blir jag lite trött. Har man inte gett premiummarknaden tillräckligt nu? Om man verkligen menar allvar med att lansera en bil för massmarknaden så tycker jag det är att räcka lång näsa åt oss som inte klarar av (eller är beredda att) finansiera en bil för 500000+ att få vänta ytterligare månader/år innan "vår" modell verkligen kommer till marknaden. Risken blir att nån annan tillverkare hinner före med en tillräckligt attraktiv bil som man väljer att köpa istället.
Problemet är under upprampningsfasen att de kommer att ha en lång kö av bilar att bygga, och stora utgifter, så det är ju logiskt att bygga de bilar som ger högst vinst tidigt. Samtidigt är det ju inte särskilt bra PR om den överkomliga modellen inte finns i sinnesvärden förrän långt senare. Jag hoppas verkligen att de tillverkar lite billigare bilar också. Om inte på en gång, så i alla fall efter några månader. Inte något vidare om de som väntat ett år för en modest bil blir omsprungna av de som lägger en ny värstingbeställning
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
flaco
Teslaägare
Inlägg: 188
Blev medlem: 30 sep 2015 20:31
Ort: Järfälla

Re: Kommer du reservera/köpa en model 3?

Inlägg av flaco »

StefL skrev:
Högst troligt en reservation åtminstone - sen får vi se dels vad pris mm landar på, hur länge det tar innan bilen når marknaden, och inte minst vad andra tillverkare eventuellt hunnit hitta på tills dess...
+1
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Kommer du reservera/köpa en model 3?

Inlägg av Jerker »

bylund skrev:
Samtidigt är det ju inte särskilt bra PR om den överkomliga modellen inte finns i sinnesvärden förrän långt senare. Jag hoppas verkligen att de tillverkar lite billigare bilar också. Om inte på en gång, så i alla fall efter några månader. Inte något vidare om de som väntat ett år för en modest bil blir omsprungna av de som lägger en ny värstingbeställning
Exakt det jag menar!
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Kommer du reservera/köpa en model 3?

Inlägg av StefL »

Jag har inget problem med att man väljer att börja med att producera bilar man tjänar mer på - det är logiskt för ett företag som trots allt håller på att bygga upp sin kapacitet, sin ekonomiska stabilitet och sitt varumärke i bred mening. Självklart vill jag vänta så kort tid som möjligt - eller nja, ett par år gör egentligen inget så jag hinner slita ut min nuvarande bil och slutligt övertyga mig själv om att det är värt minst 400.000 att ligga i framkant - men jag tror inte jag kommer att gå på en helt fullspecad Model 3 även om det knappast blir den sniknaste varianten heller.

Spontant känns det som att mina prioriteringar blir (om tillvalen är jämförbara med S):
1. Räckvidd (största möjliga batteri)
2. Köldpaket (en gång norrlänning alltid norrlänning även om jag flyttat söderut)
3. Autopilot mm
4. Möjlighet till takräcke (om det innebär panorama eller annat, dragkrok med möjlighet att frakta cykel funkar också)
5. Dual drive
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Kommer du reservera/köpa en model 3?

Inlägg av apkungen »

Jag tror inte att den fumlutrustad model 3 kommer att kosta jätte mycket mer än grandmodellen men vi får se...
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare
Inlägg: 1026
Blev medlem: 21 dec 2014 22:05
Ort: Kisa

Re: Kommer du reservera/köpa en model 3?

Inlägg av pegs »

bylund skrev:
Samtidigt är det ju inte särskilt bra PR om den överkomliga modellen inte finns i sinnesvärden förrän långt senare. Jag hoppas verkligen att de tillverkar lite billigare bilar också. Om inte på en gång, så i alla fall efter några månader. Inte något vidare om de som väntat ett år för en modest bil blir omsprungna av de som lägger en ny värstingbeställning
Om man verkligen menar allvar med att det ska vara en modell för massmarknaden kommer de nog att sikta på att rampa upp produktionen (MYCKET) snabbare än för t ex Model X. Dom kan inte trippa runt och göra några hundra i veckan 6 månader efter första leveranserna.
Dvs, det blir i praktiken inget större problem. Dom borde kunna beta av förhandsbeställningarna relativt fort.
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Kommer du reservera/köpa en model 3?

Inlägg av lator »

pegs skrev:
bylund skrev:
Samtidigt är det ju inte särskilt bra PR om den överkomliga modellen inte finns i sinnesvärden förrän långt senare. Jag hoppas verkligen att de tillverkar lite billigare bilar också. Om inte på en gång, så i alla fall efter några månader. Inte något vidare om de som väntat ett år för en modest bil blir omsprungna av de som lägger en ny värstingbeställning
Om man verkligen menar allvar med att det ska vara en modell för massmarknaden kommer de nog att sikta på att rampa upp produktionen (MYCKET) snabbare än för t ex Model X. Dom kan inte trippa runt och göra några hundra i veckan 6 månader efter första leveranserna.
Dvs, det blir i praktiken inget större problem. Dom borde kunna beta av förhandsbeställningarna relativt fort.
Ja, inom ett par år eller så... med en ständigt ökande orderingång... :roll:
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Kommer du reservera/köpa en model 3?

Inlägg av danni »

Jerker skrev:
StefL skrev:
Högst troligt en reservation åtminstone - sen får vi se dels vad pris mm landar på, hur länge det tar innan bilen når marknaden, och inte minst vad andra tillverkare eventuellt hunnit hitta på tills dess...
Just så... Alltså, i nån av trådarna spekulerar man vilt kring hur M3 kommer att se ut och man tror (och vissa hoppas, verkar det som) att den kommer att bli nästan lika dyr som minsta modellen av MS. Åtminstone den första produktionen eftersom Tesla sagt att man kommer att tillverka fullutrustade modeller först.

Om det blir så så blir jag lite trött. Har man inte gett premiummarknaden tillräckligt nu? Om man verkligen menar allvar med att lansera en bil för massmarknaden så tycker jag det är att räcka lång näsa åt oss som inte klarar av (eller är beredda att) finansiera en bil för 500000+ att få vänta ytterligare månader/år innan "vår" modell verkligen kommer till marknaden. Risken blir att nån annan tillverkare hinner före med en tillräckligt attraktiv bil som man väljer att köpa istället.
Hoppas och hoppas. Jag hoppas att de får till ett pris på grundmodellen som är riktigt, riktigt lågt, så att Model 3 blir ett självklart val för alla som tänker köpa ny bil. Men samtidigt hoppas jag också att de gör en riktigt hårig prestandamodell och att de också har vett att ta ordentligt betalt för den, så de får in pengar och kan fortsätta elbilsrevolutionen.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Kommer du reservera/köpa en model 3?

Inlägg av Jerker »

danni skrev:
Hoppas och hoppas. Jag hoppas att de får till ett pris på grundmodellen som är riktigt, riktigt lågt, så att Model 3 blir ett självklart val för alla som tänker köpa ny bil. Men samtidigt hoppas jag också att de gör en riktigt hårig prestandamodell och att de också har vett att ta ordentligt betalt för den, så de får in pengar och kan fortsätta elbilsrevolutionen.
Men det jag hoppas på är att det inte kommer att vara M3:s roll eftersom ju det skulle vara S och X som skulle sköta det.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Kommer du reservera/köpa en model 3?

Inlägg av danni »

Jerker skrev:
danni skrev:
Hoppas och hoppas. Jag hoppas att de får till ett pris på grundmodellen som är riktigt, riktigt lågt, så att Model 3 blir ett självklart val för alla som tänker köpa ny bil. Men samtidigt hoppas jag också att de gör en riktigt hårig prestandamodell och att de också har vett att ta ordentligt betalt för den, så de får in pengar och kan fortsätta elbilsrevolutionen.
Men det jag hoppas på är att det inte kommer att vara M3:s roll eftersom ju det skulle vara S och X som skulle sköta det.
Vad spelar det dig för roll om det finns en dyrare prestandaversion av Model 3 eller inte? Det lär ju inte påverka basmodellen. Tvärtom till och med - har de en version med högre marginal kanske de kan acceptera lägre marginal på grundversionen. Plus att det ju faktiskt höjer statusen på grundversionen om det också finns en extremversion med 500+ hästkrafter som gör 0-100 på under 3 sek, vilket kan hjälpa försäljningen av denna.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Kommer du reservera/köpa en model 3?

Inlägg av Surfaren »

danni skrev:
Vad spelar det dig för roll om det finns en dyrare prestandaversion av Model 3 eller inte?
Det kan ju möjligen påverka väntetiden för att få en basmodell. Elon sa ju att dom skulle bygga högre specade bilar först, så om det finns många högre nivåer som folk kan köpa så kanske det gör att grundmodellen kommer ut till en svensk köpare något senare.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Kommer du reservera/köpa en model 3?

Inlägg av Jerker »

Surfaren skrev:
danni skrev:
Vad spelar det dig för roll om det finns en dyrare prestandaversion av Model 3 eller inte?
Det kan ju möjligen påverka väntetiden för att få en basmodell. Elon sa ju att dom skulle bygga högre specade bilar först, så om det finns många högre nivåer som folk kan köpa så kanske det gör att grundmodellen kommer ut till en svensk köpare något senare.
Precis, och det finns ju en överhängande risk att det försenar tillgången (här i Sverige) till de billigare modellerna inte bara "något senare" utan flera månader, kanske nåt år...
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Kommer du reservera/köpa en model 3?

Inlägg av Svenssons »

Jerker skrev:
Surfaren skrev:
danni skrev:
Vad spelar det dig för roll om det finns en dyrare prestandaversion av Model 3 eller inte?
Det kan ju möjligen påverka väntetiden för att få en basmodell. Elon sa ju att dom skulle bygga högre specade bilar först, så om det finns många högre nivåer som folk kan köpa så kanske det gör att grundmodellen kommer ut till en svensk köpare något senare.
Precis, och det finns ju en överhängande risk att det försenar tillgången (här i Sverige) till de billigare modellerna inte bara "något senare" utan flera månader, kanske nåt år...
Vi kan nog utgå ifrån att de kommer att komma med flera versioner och olika utrustningspaket till Model 3. Basversionen kommer alltså inte levereras 2017 och antagligen inte under Q1 2018 heller eftersom de mer utrustade bilarna kommer att levereras först. Om den mest utrustade versionen bara är lite mer utrustad än basversionen eller om det är ett fartvidunder kommer troligen inte påverka leverans av basversionen.

Model X har i princip 4 olika versioner, Signature, 90DL, 90D och 70D. De flesta Signature levererades innan de första General Production började levereras men inte alla. 90DL och 90D verkar ha börjat levereras ungefär samtidigt och basversionen 70D är satt att levereras senare i år, likaså 5-sitsig Model X. Ludicrous-versionen spelar alltså ingen roll för leverans av basversion av Model X. Skulle mycket större andel välja basversion över mer utrustad så lär leverans av basversion starta lite tidigare och vice versa. Spelar dock ingen roll vilka fartegenskaper den mest utrustade bilen har.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Skriv svar