När kommer en elbil under 200 000 kr?

I denna tråden så har vi endast omröstningar och här kan alla skapa en omröstning

Moderator: Redaktion

När kommer en elbil under 200 000 kr?

- 2019
8
12%
2020 - 2022
33
49%
2023 - 2025
21
31%
2026 - 2029
4
6%
2030 -
2
3%
 
Antal röster: 68

Hnrk
Inlägg: 19
Blev medlem: 31 aug 2015 21:37

När kommer en elbil under 200 000 kr?

Inlägg av Hnrk »

För att elbilar ska tilltala hela marknaden måste det komma billigare bilar. Nu har de flesta stora biltillverkarna elbilsplaner men ingen verkar ha en billig elbil på gång. De flesta siktar på större bilar med lång räckvidd och högre pris. Därför skulle det vara intressant att veta när ni tror att det sålts och levererats en elbil i Sverige som kostat mindre än 200 000 kr.

Krav:
Nybilspris: max 199 999 kr i 2016 års penningvärde före eventuell miljöbilspremie eller andra subventioner. Priset ska inkludera allt. Inga andra kostnader för batterihyra eller liknande.
Räckvidd: minst 10 mil i motorvägsfart, minusgrader och motvind.
Utrymme: tillåtet med fyra vuxna passagerare och bagageutrymme på minst 250 liter.

Motivera gärna gärna ditt val.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: När kommer en elbil under 200 000 kr?

Inlägg av LarsL »

Nissan satsar ju på det billiga segmentet så jag tror att vi kommer se en Leaf för under 200kkr runt 2020. Men troligtvis är det inte den bilen vi köper utan vi lägger på 50-100kkr och får 20-30 mils räckvidd.
Hnrk
Inlägg: 19
Blev medlem: 31 aug 2015 21:37

Re: När kommer en elbil under 200 000 kr?

Inlägg av Hnrk »

Jag tror det finns en stor marknad för bilar med 10-15 mils räckvidd. Antingen som andrabil för pendling eller som ett budgetalternativ. Men för att dessa bilar ska slå igenom måste de bli ekonomiskt konkurrenskraftiga.

De som bara åker långt ett par gånger om året kan nog tänka sig att stanna och ladda en halvtimme om bilen kostar 50 000 kr mindre.

Den billigaste Nissan Leaf kostar idag 314 890 kr vilket är en bra bit över 200 000 kr. Jag tror tyvärr det kan dröja innan Nissan kommer med en elbil under 200 000 kr som möter ovanstående krav.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7305
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: När kommer en elbil under 200 000 kr?

Inlägg av TiborBlomhall »

200,000?

Vad sägs om gratis?

http://m.gadgets.ndtv.com/others/news/i ... ter-818298

Politikerna i Indien jobbar på ett schema där folk får elbilen gratis mot att den kostar som en bensinbil i drift. (Dvs hyra den för kring 1000 kr i månaden)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: När kommer en elbil under 200 000 kr?

Inlägg av Jerker »

När massmarknaderna i Asien kommer igång kommer också billigare bilar till Europa.

http://www.greencarreports.com/news/110 ... ?fbfanpage
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

När kommer en elbil under 200 000 kr?

Inlägg av Herr X »

I-miev säljs nya i Norge för 154 620. De säljer hyggligt, men har fortfarande inte kapat någon signifikant del av all nybilsförsäljning..
http://www.mitsubishi-motors.no/i-miev/
Väljer man istället en liten fossil-Opel eller liknande som andrabil så är den enormt mycket dyrare i Norge än i Sverige på grund av alla straffskatter kopplade till miljöpåverkan.
Trots detta, väljer fortfarande 2 av 3 en fossilbil när de köper ny bil i Norge.

Tror således inte att dina 200' är någon magisk gräns.
Senast redigerad av Herr X, redigerad totalt 1 gånger.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: När kommer en elbil under 200 000 kr?

Inlägg av vigge50 »

I-MiEV kostar i Sverige 259 900 kr vilket gör att den ligger inte så långt ifrån. Nu är det nog rätt trångt med fyra passagerare om den klarar det och bagageutrymmet är på 235 liter så den når inte riktigt dina krav men den är inte så långt ifrån.

http://mitsubishimotors.se/bilar/i-miev
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: När kommer en elbil under 200 000 kr?

Inlägg av Mickep »

Då pratar vi om en golf-variant. Ser man på vilka bilar man kan få under 200 000 idag så är det i den klassen. mazda3, ford focus, renault megane et.c.
Det största hinder kommer inte vara materialkostnaden, batterier kommer bli billiga när man väl börjar utveckla dem (den stora kostnadsminskning som skett har enbart berott på stordriftsfördelar enl uppgift) och elmotorer borde vara extremt mycket billigare än motorer, så den stora kostnaden blir utvecklingskostnaden (och den skall vi inte förminska, men den kommer vara den kostnad som håller uppe priset). men bortser man från det så är det inte helt orimligt att inom en icke avlägsen framtid kommer se elbilar i samma prisklass som nya bilar idag (kanske tom lägre) men det är svårt att hitta bilar idag under det priset så jag tror att mer rimligt är bilar för runt ca 250 000:- (för att alla vill ha de extra sakerna man får med på ett lite högre pris) .
Hnrk
Inlägg: 19
Blev medlem: 31 aug 2015 21:37

Re: När kommer en elbil under 200 000 kr?

Inlägg av Hnrk »

Herr X skrev:
I-miev säljs nya i Norge för 154 620. De säljer hyggligt, men har fortfarande inte kapat någon signifikant del av all nybilsförsäljning..
http://www.mitsubishi-motors.no/i-miev/
Väljer man istället en liten fossil-Opel eller liknande som andrabil så är den enormt mycket dyrare i Norge än i Sverige på grund av alla straffskatter kopplade till miljöpåverkan.
Trots detta, väljer fortfarande 2 av 3 en fossilbil när de köper ny bil i Norge.

Tror således inte att dina 200' är någon magisk gräns.
Jag har visserligen inte provkört i-miev själv men har fått intrycket av att den inte är mycket till bil egentligen. Sen är det väl tveksamt om den når upp till kraven jag ställde i trådstarten.

Ändå lite konstigt att fler inte väljer elbil i Norge, det finns åtskilliga tusenlappar att spara. Åker alla norrbaggar 20 mil till stugan för friluftsliv varje helg och behöver längre räckvidd samt plats för skidor? Sparar man 1000 kr/mån i drivmedel har man nästan råd att bjuda familjen på pizza.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: När kommer en elbil under 200 000 kr?

Inlägg av apkungen »

För att en e-up ska sälja lika bra som en vanlig up tror jag att samma pris är ett krav. Det man tjänar i bränslekostnad förlorar man i räckvidd. Folk är inte beredda på att lägga mycket pengar på en andrabil. 200kkr tror inte heller jag är en magisk gräns.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

När kommer en elbil under 200 000 kr?

Inlägg av Herr X »

Hnrk skrev:
Herr X skrev:
I-miev säljs nya i Norge för 154 620. De säljer hyggligt, men har fortfarande inte kapat någon signifikant del av all nybilsförsäljning..
http://www.mitsubishi-motors.no/i-miev/
Väljer man istället en liten fossil-Opel eller liknande som andrabil så är den enormt mycket dyrare i Norge än i Sverige på grund av alla straffskatter kopplade till miljöpåverkan.
Trots detta, väljer fortfarande 2 av 3 en fossilbil när de köper ny bil i Norge.

Tror således inte att dina 200' är någon magisk gräns.
Jag har visserligen inte provkört i-miev själv men har fått intrycket av att den inte är mycket till bil egentligen. Sen är det väl tveksamt om den når upp till kraven jag ställde i trådstarten.

Ändå lite konstigt att fler inte väljer elbil i Norge, det finns åtskilliga tusenlappar att spara. Åker alla norrbaggar 20 mil till stugan för friluftsliv varje helg och behöver längre räckvidd samt plats för skidor? Sparar man 1000 kr/mån i drivmedel har man nästan råd att bjuda familjen på pizza.
Vår andrabil är en i-miev. Det är en fullfjädrad, men simpel bil som duger alldeles utmärkt som familjers andrabil när man bara kör till och från skola, dagis eller till butiken. Jag skulle säga att den i stort sett uppfyller kraven i trådstarten.

Problemet är att 15 mil NEDC (10 mil effektiv) räckvidd är alltför lite. Bor man lite utanför stan i ett villaområde i en förort, behöver man från tid till annan kunna köra en liten bit med bilen. En tur för oss till Bauhaus är exempelvis 3,5 mil motorvägskörning, dvs. 7 mil tur och retur (det går inte att ladda där). I-miev klarar detta vintertid i motorvägsfart, men det är lite svettigt. Man måste starta med helt fulladdat batteri, och har inte råd att göra några utsvävningar. En liten 20-minuters biltur för att köpa en dörr-list på Bauhaus blir plötsligt ett jätteprojekt som måste planeras minutiöst. Har man varit ute och kört en stund tidigare med bilen så är det bara att glömma dörr-listen.

Erfarenheter likt detta berättar vi i-mievägare gärna, vilket gör att folk blir tveksamma. I-mieven kostar 160k medan man får en liten bensinare för 180k. Kanske många ändå betalar lite extra för att slippa krånglet med laddningen och mecket som kommer med i-mieven? Jag hade nog själv köpt en bensinare som andrabil om jag inte gått och blivit sekterist.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: När kommer en elbil under 200 000 kr?

Inlägg av Kalle »

Ja såg en imev ståendes till synes övergiven i väggrenen just utanför bauhouse förra hälgen.
Första möjliga bateritorsket jag sätt
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: När kommer en elbil under 200 000 kr?

Inlägg av Laban »

Jag röstade (tyvärr) på 2023-2025. OBS då att jag tänker mig en bil i Golf klassen, eller åtminstone Zoe. Zoe kostar i dagsläget från 230k med en batterihyra för 1250 mil/år på 549 kr/månad, eller totalt 549*12*10 om vi räknar på 10 års livslängd. Det blir 295 000 :-, kör man 2000 mil/år så blir det 355 000 :-

Så man måste alltså sälja bilen för 30 000 mindre och ta bort batterihyran. Tror tyvärr inte Nissan/Renault kommer att göra det inom de närmsta åren. Och VW vill ha 375 000 för e-Golf, det är en avgrund därifrån och 200 000.

Och baserat på i-Miev historien ovan så kanske räckvidden bör vara lite längre än 10 mil,låt säga 15 mil vid -20, motvind osv. 20 EPA mil skulle jag dra till med. 30 kWh versionen av Nissan Leaf har 17 mils EPA räckvidd, kostar 340 000 :-

Samtidigt hoppas jag att jag har fel, tänker mig att när Model 3 släpps så kan inte en e-Golf kosta 375 000 , samma med resterande 10-15 mils elbilar. Ska bli intressant att se hur det ser ut om ~2 år då Model 3 börjat levereras.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: När kommer en elbil under 200 000 kr?

Inlägg av Herr X »

Laban skrev:
Och baserat på i-Miev historien ovan så kanske räckvidden bör vara lite längre än 10 mil,låt säga 15 mil vid -20, motvind osv. 20 EPA mil skulle jag dra till med. 30 kWh versionen av Nissan Leaf har 17 mils EPA räckvidd, kostar 340 000 :-
15 mil är också för dåligt. Du måste räkna med att kunna köra fram och tillbaka på en laddning till olika potentiella destinationer för att bilen ska vara nyttig. Jag gissar att folk maximalt kan tänka sig att åka 8 mil för att göra ett tillfälligt ärende och sedan åka tillbaka hem. Då skulle man minimum behöva 20 riktiga mil i motorvägsfart för att ha lite marginal (batteriet degraderas, olika körstil etc.). Dvs. 30-35 NEDC-mil - en sådan bil blir användbar på riktigt. Med 15 mils riktig räckvidd skulle du verkligen ligga på räckviddsångest-marginalen om du exempelvis ska släppa någon på flygplatsen.

Vår i-miev har 10 riktiga mils räckvidd och den sista och enda gången min fru tog den för att lämna av mig på Gardemoen (flygplatsen) 6 mil bort, blev hon stående i över en timma i kö på en ChaDeMo-laddare på flygplatsen på väg hem. Därefter tog det 20 minuter att ladda bilen, exklusive det obligatoriska strulet med att starta ChaDeMo:n med SMS.
När jag ankommit min destination 55 mil bort, hade min fru fortfarande inte lyckats lämna flygplatsen.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: När kommer en elbil under 200 000 kr?

Inlägg av Laban »

Visst, för att den ska passa "alla" så tror jag att man måste nå minst 30 EPA mil, dvs Model 3 räckvidd. Men det bör finnas en rätt stor marknad för de som inte kör mer än 10 mil regelbundet och det är väl det omröstningen handlar om. Då bör 20 EPA mil räcka rätt långt. Men för att kunna konkurrera på den marknaden så kan inte en bil kosta 300 000, jag tror att 200 000 är ok. Man kan ex köpa en Renault Clio för 130 000 men då är det grundversionen med 75 hk, vill man ha automat och 120 hk så blir det 180 000.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: När kommer en elbil under 200 000 kr?

Inlägg av Herr X »

Laban skrev:
Visst, för att den ska passa "alla" så tror jag att man måste nå minst 30 EPA mil, dvs Model 3 räckvidd. Men det bör finnas en rätt stor marknad för de som inte kör mer än 10 mil regelbundet och det är väl det omröstningen handlar om. Då bör 20 EPA mil räcka rätt långt. Men för att kunna konkurrera på den marknaden så kan inte en bil kosta 300 000, jag tror att 200 000 är ok. Man kan ex köpa en Renault Clio för 130 000 men då är det grundversionen med 75 hk, vill man ha automat och 120 hk så blir det 180 000.
Du har ju Norge som facit där en sprillans ny Nissan Leaf kostar 203 200kr. I Norge är redan priserna på den nivån som du frågar efter, i och med att elbilar är undantagna moms.
När priset är kring 200 000kr och räckvidden är ca. dubbelt så lång, tror jag att du ser en brytpunkt. Du måste hamna i en situation där jag som ägare av en sådan bil undantagslöst rekommenderar den för andra. Det skulle jag aldrig göra med min I-miev idag.

http://www.nissan.no/NO/no/vehicle/elec ... /leaf.html
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: När kommer en elbil under 200 000 kr?

Inlägg av Laban »

Herr X skrev:
Du har ju Norge som facit där en sprillans ny Nissan Leaf kostar 203 200kr. I Norge är redan priserna på den nivån som du frågar efter, i och med att elbilar är undantagna moms.
Men e-Golf är väl Norges mest sålda bil ? I alla fall elbil. Och den kostar vad jag kan se ca 240 000 :-

http://www.nyteknik.se/fordon/nytt-reko ... ge-6395118

Leaf är nog ingen bra värdemätare i dagsläget. Jag brukar tänka "är detta en bil jag skulle vilja köpa även om det inte var en elbil ?". Sen får var och en avgöra hur det är med den saken när det gäller Leaf, men i mitt fall är svaret nej, aldrig, glöm det..
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: När kommer en elbil under 200 000 kr?

Inlägg av Herr X »

Laban skrev:
Herr X skrev:
Du har ju Norge som facit där en sprillans ny Nissan Leaf kostar 203 200kr. I Norge är redan priserna på den nivån som du frågar efter, i och med att elbilar är undantagna moms.
Men e-Golf är väl Norges mest sålda bil ? I alla fall elbil. Och den kostar vad jag kan se ca 240 000 :-

http://www.nyteknik.se/fordon/nytt-reko ... ge-6395118

Leaf är nog ingen bra värdemätare i dagsläget.
Exakt. Men Leaf uppfyller alla kraven i de förutsättningar för diskussionen som TS hade. Att det inte är rusning till den bilen, visar att förutsättningarna är fel.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: När kommer en elbil under 200 000 kr?

Inlägg av Laban »

Herr X skrev:
Exakt. Men Leaf uppfyller alla kraven i de förutsättningar för diskussionen som TS hade. Att det inte är rusning till den bilen, visar att förutsättningarna är fel.
Visst, jag skulle nog lägga till "när får vi en Volkswagen Golf eller motsvarande för under 200 000" ?

http://www.msn.com/en-gb/cars/news/the- ... D9#image=4

Topplistan i Europa 2015 är Golf, Fiesta, Polo, Clio. Så det känns som en väldigt relevant klass att utgå från.

Med tanke på att en Golf kostar från 175 000 i Sverige så kan nog just en e-Golf få kosta mer än 200k, kanske de 240k den kostar i Norge. Men sett till klassen som helhet kanske 200k är ok som utgångspunkt. Fiestan kostar från 121k, Clio från ca 130k så det är en bit upp till 200k.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: När kommer en elbil under 200 000 kr?

Inlägg av danni »

Herr X skrev:
Laban skrev:
Visst, för att den ska passa "alla" så tror jag att man måste nå minst 30 EPA mil, dvs Model 3 räckvidd. Men det bör finnas en rätt stor marknad för de som inte kör mer än 10 mil regelbundet och det är väl det omröstningen handlar om. Då bör 20 EPA mil räcka rätt långt. Men för att kunna konkurrera på den marknaden så kan inte en bil kosta 300 000, jag tror att 200 000 är ok. Man kan ex köpa en Renault Clio för 130 000 men då är det grundversionen med 75 hk, vill man ha automat och 120 hk så blir det 180 000.
Du har ju Norge som facit där en sprillans ny Nissan Leaf kostar 203 200kr. I Norge är redan priserna på den nivån som du frågar efter, i och med att elbilar är undantagna moms.
När priset är kring 200 000kr och räckvidden är ca. dubbelt så lång, tror jag att du ser en brytpunkt. Du måste hamna i en situation där jag som ägare av en sådan bil undantagslöst rekommenderar den för andra. Det skulle jag aldrig göra med min I-miev idag.

http://www.nissan.no/NO/no/vehicle/elec ... /leaf.html
Sen är ju Norge vanskligt att använda som jämförelseobjekt, eftersom en vanlig bensindriven Golf kostar 9,3 miljoner kronor där.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: När kommer en elbil under 200 000 kr?

Inlägg av Laban »

danni skrev:
Sen är ju Norge vanskligt att använda som jämförelseobjekt, eftersom en vanlig bensindriven Golf kostar 9,3 miljoner kronor där.
Nästan :-)

Jag gick in på norska sidan, billigaste Trendline versionen kostar från 267 800, e-Golf kostar från 267 100. Comfortline kostar från 296 000 och det är väl kanske motsvarande e-Golf i utrustning ?

Sen har man väl lite förmåner utöver det, slipper vägtullar ex. Samt att man förstås sparar en hel del på drivmedel.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Hnrk
Inlägg: 19
Blev medlem: 31 aug 2015 21:37

Re: När kommer en elbil under 200 000 kr?

Inlägg av Hnrk »

Hnrk skrev:
För att elbilar ska tilltala hela marknaden måste det komma billigare bilar. Nu har de flesta stora biltillverkarna elbilsplaner men ingen verkar ha en billig elbil på gång. De flesta siktar på större bilar med lång räckvidd och högre pris. Därför skulle det vara intressant att veta när ni tror att det sålts och levererats en elbil i Sverige som kostat mindre än 200 000 kr.

Krav:
Nybilspris: max 199 999 kr i 2016 års penningvärde före eventuell miljöbilspremie eller andra subventioner. Priset ska inkludera allt. Inga andra kostnader för batterihyra eller liknande.
Räckvidd: minst 10 mil i motorvägsfart, minusgrader och motvind.
Utrymme: tillåtet med fyra vuxna passagerare och bagageutrymme på minst 250 liter.

Motivera gärna gärna ditt val.
Drygt tre år har gått sedan jag startade tråden. De 24% som röstade på senast 2019 ser ut att få rejält fel.

På de här tre åren har det hänt väldigt mycket. I stort sett varje biltillverkare har lagt stora resurser på att ta fram elbilar. Problemet är att ingen verkar komma med en bil som är i närheten av 212 000 kr (vilket motsvarar 200 000 kr i 2016 års penningvärde). Flera av de bilar som har lanserats och som snart kommer tillhör det dyrare segmentet som Model X, I-pace, E-tron och Taycan. VW har gått ut vitt och brett och pratat om sin storsatsning men det svenska priset kan säkert bli 50% högre än mitt målvärde. Till och med Sono Motors Sion blir betydligt dyrare om den över huvud taget ser dagens ljus.

Många hade satt sitt hopp till att Model 3 skulle bli så billig att alla andra tillverkare var tvungna att sänka sina priser. Nu visar det sig att den billigaste teslan som går att beställa från hemsidan kostar 540 000 kr, betydligt dyrare än förhoppningarna.

Bland de 20 mest säljande modellerna de senaste tre åren återfinns billiga bilar som VW Golf och Polo, Toyota Auris och Yaris, Skoda Octavia och Fabia, Kia Ceed, Nissan Qashqai samt Renault Clio. I dagsläget ser det inte som att det kommer finnas elektriska alternativ i denna prisklass på många, många år. Kommer det inte billigare elbilar kommer omställningen till en fossilfri fordonsflotta bli oerhört svår.

Nu tre år senare, hur ser du på framtida möjligheter till billigare elbilar? När tror du att vi får elbilar för som ligger i samma prisklass som ovan nämnden toppsäljare?
iAkita
elbilist
Inlägg: 2530
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: När kommer en elbil under 200 000 kr?

Inlägg av iAkita »

En Zoe med 20-30 mils räckvidd kostar från ca 250 000 kr. Det blir klart under 200 000 kr efter supermiljöbilsbonusen. Den totala ägandekostnaden är fullt jämförbar med Clio, och det börjar märkas på försäljningen. Jag skulle nog vilja påstå att Renault är det enda märke som levererat en vettig bil i sitt segment till ett vettigt pris, och det under flera år nu. Tyvärr sålde den mycket sämre än de räknat med de första åren, det är först nu de är uppe i de volymer de räknade med från början. Det är nog en av anledningarna att utveckling och satsning på nya modeller gått så långsamt sen Zoe lanserades.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Hnrk
Inlägg: 19
Blev medlem: 31 aug 2015 21:37

Re: När kommer en elbil under 200 000 kr?

Inlägg av Hnrk »

iAkita skrev:
En Zoe med 20-30 mils räckvidd kostar från ca 250 000 kr. Det blir klart under 200 000 kr efter supermiljöbilsbonusen. Den totala ägandekostnaden är fullt jämförbar med Clio, och det börjar märkas på försäljningen. Jag skulle nog vilja påstå att Renault är det enda märke som levererat en vettig bil i sitt segment till ett vettigt pris, och det under flera år nu. Tyvärr sålde den mycket sämre än de räknat med de första åren, det är först nu de är uppe i de volymer de räknade med från början. Det är nog en av anledningarna att utveckling och satsning på nya modeller gått så långsamt sen Zoe lanserades.
Är det 250 000 kr inkl batterihyra? När jag kollar inkl batterihyra verkar listpris vara 305 990 kr men det kanske finns kampanjer med lägre pris? Det är dock fortfarande rätt långt från 212 000 kr före subventioner.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: När kommer en elbil under 200 000 kr?

Inlägg av Jerker »

Hnrk skrev:
iAkita skrev:
En Zoe med 20-30 mils räckvidd kostar från ca 250 000 kr. Det blir klart under 200 000 kr efter supermiljöbilsbonusen. Den totala ägandekostnaden är fullt jämförbar med Clio, och det börjar märkas på försäljningen. Jag skulle nog vilja påstå att Renault är det enda märke som levererat en vettig bil i sitt segment till ett vettigt pris, och det under flera år nu. Tyvärr sålde den mycket sämre än de räknat med de första åren, det är först nu de är uppe i de volymer de räknade med från början. Det är nog en av anledningarna att utveckling och satsning på nya modeller gått så långsamt sen Zoe lanserades.
Är det 250 000 kr inkl batterihyra? När jag kollar inkl batterihyra verkar listpris vara 305 990 kr men det kanske finns kampanjer med lägre pris? Det är dock fortfarande rätt långt från 212 000 kr före subventioner.
Sono Sion kommer också att gå att köpa med batterihyra, och då blir köpekostnaden c:a 176000 i Sverige före avdragen premie.
Skriv svar