När kommer en elbil under 200 000 kr?

I denna tråden så har vi endast omröstningar och här kan alla skapa en omröstning

Moderator: Redaktion

När kommer en elbil under 200 000 kr?

- 2019
8
12%
2020 - 2022
33
49%
2023 - 2025
21
31%
2026 - 2029
4
6%
2030 -
2
3%
 
Antal röster: 68

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: När kommer en elbil under 200 000 kr?

Inlägg av taliz »

LarsL skrev:
För er som bor i lägenhet och inte kör med bilen men ändå vill ha elbil så tror jag bästa alternativet är Sion. Bilen kommer kosta under 200 000 kr efter bonus. Dessutom har solceller som gör att den knappast behöver laddas till vardags, då ni kör så korta sträckor.
Många tror att Tesla, som nu säljer flera hundra tusen bilar om året, kommer bli utkonkurrerade av de gamla fossilerna.
Hur tänker man då runt Sion?

Jag tänker att de tyvärr antagligen kommer gå likadant som för tex NEVS, Lucid Motors mfl.
De får en del pressutrymme, men i slutänden blir det inte mycket levererat.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: När kommer en elbil under 200 000 kr?

Inlägg av vigge50 »

LarsL skrev:
För er som bor i lägenhet och inte kör med bilen men ändå vill ha elbil så tror jag bästa alternativet är Sion. Bilen kommer kosta under 200 000 kr efter bonus. Dessutom har solceller som gör att den knappast behöver laddas till vardags, då ni kör så korta sträckor.
Har vi fått bekräftat att det svenska priset blir 250 000 kr?
Enligt denna artikeln så ser priset ut att bli runt 25 000 euro.

https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... an-vantat/

Volkswagen eGolf kostar 36 900 euro i Tyskland och i Sverige kostar den 428 900 kr. Ändå hävdar vissa här bestämt att ID som sägs kosta 25000€ att den kommer kosta under 250 000 kr här.
Kan vi kanske sluta skriva det svenska priserna på kommande bilar när vi endast har det europeiska priserna i euro?

Nä, vi kan inte bara ta priset i euro och multiplicera med 10.
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: När kommer en elbil under 200 000 kr?

Inlägg av Limbster »

vigge50 skrev:
LarsL skrev:
För er som bor i lägenhet och inte kör med bilen men ändå vill ha elbil så tror jag bästa alternativet är Sion. Bilen kommer kosta under 200 000 kr efter bonus. Dessutom har solceller som gör att den knappast behöver laddas till vardags, då ni kör så korta sträckor.
Har vi fått bekräftat att det svenska priset blir 250 000 kr?
Enligt denna artikeln så ser priset ut att bli runt 25 000 euro.

https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... an-vantat/

Volkswagen eGolf kostar 36 900 euro i Tyskland och i Sverige kostar den 428 900 kr. Ändå hävdar vissa här bestämt att ID som sägs kosta 25000€ att den kommer kosta under 250 000 kr här.
Kan vi kanske sluta skriva det svenska priserna på kommande bilar när vi endast har det europeiska priserna i euro?

Nä, vi kan inte bara ta priset i euro och multiplicera med 10.
Fast Sion kommer vi bara kunna köpa från tyskland så moms avgifter mm är kända parametrar. Valuta förändringar mer okända.

Förstår dock frustrationen som råder när man jämför priser på det sättet, det bottnar dock oftast i okunskap att man missat räkna på olika moms, vagnskadegarantin som är unik för Sverige och lite olika utrustningar. Gör man en ordentlig analys brukar det faktiskt inte skilja så mycket
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: När kommer en elbil under 200 000 kr?

Inlägg av Jerker »

Priset på Sono Sion blir €25.500 inkl. tysk moms vilket med dagens växelkurs blir c:a SEK 279.000 inkl svensk moms. Vill man leasa batteriet blir kostar bara bilen €16.000.

Men eftersom bilen ska tillverkas i Trollhättan och kan hämtas där, inregistrerad i Sverige och körklar, så vet jag inte vad det kan få för konsekvenser för priset i Sverige.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: När kommer en elbil under 200 000 kr?

Inlägg av LarsL »

Sonos motors borde snart kunna ange Svenska priser eftersom den kommer tillverkas i Sverige.
Det är klart att man borde snacka € så länge man bara har officiella priser i den valutan, tyvärr också utan att de är låsta då de inte har angett fast pris för batteriet. €16000 plus batteri är det korrekta priset, just nu.

Självklart är den stora frågan kommer de kunna leverera?
Om de kan leverera så har de flera stora fördelar (ur min synvinkel) emot alla andra.
1. Den kommer ha dragkrok.
2. Den kommer kunna fungera som batteribackup direkt utan dyra omvandlare. (Ingen annan har detta)
3. Den kommer inte kräva en serviceverkstad utan allt går att göra själv. (Kommer aldrig hända hos VW eller andra fossiltillverkare)

Om de inte kan leverera... ja då finns de ju inte.
Skriv svar