Model 3 - kombi vs sedan

I denna tråden så har vi endast omröstningar och här kan alla skapa en omröstning

Moderator: Redaktion

Model 3 - kombi eller sedan ?

1 Sedan
29
47%
2 Kombi
33
53%
 
Antal röster: 62

Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Model 3 - kombi vs sedan

Inlägg av Laban »

Har kommit ut en rendering av en potentiell Model 3 kombi (tack för tipset Herr X).

Så då måste vi väl kolla vad våra kära Tesla anhängare tycker om det. Vilken skulle ni köpa, kombi eller sedan ?

Bild

Bild
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
ippodrome
Teslaägare
Inlägg: 197
Blev medlem: 01 apr 2016 18:37
Ort: Stockholm

Re: Model 3 - kombi vs sedan

Inlägg av ippodrome »

Jag har ju tänkt mig en sedan men den där kombi-varianten var inte direkt ful... ;)
Men sedan tror jag nog trots allt, barnen är stora och ingen hund! :roll:
Dragkrok känns viktigare.
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Model 3 - kombi vs sedan

Inlägg av Surfaren »

Allt annat lika så skulle jag ta kombin. Onödigt att inte ha den extra möjligheten tänker jag.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Model 3 - kombi vs sedan

Inlägg av StefL »

Jag kommer högst troligt att klara mig med sedanen - men kommer det en kombi utan alltför plågsam merkostnad eller lika plågsam extra väntetid blir det lätt den! Man är väl svensk, det blir i ärlighetens namn en mer praktisk bil jämförbar med vad jag kör idag, och om inte annat lär andrahandsvärdet bli bättre - om man till äventyrs någonsin skulle vilja sälja den :D
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5183
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Model 3 - kombi vs sedan

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Det får nog bli en av varje. En PxxD sedan till mig, och en xxD kombi till frugan. :D
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Andersen
Teslaägare
Inlägg: 552
Blev medlem: 20 feb 2016 21:54

Re: Model 3 - kombi vs sedan

Inlägg av Andersen »

Kombi alla gånger! Praktiskthet, andrahandsvärde inte minst.

Men vad är egentligen sagt om en kombiversion av Model 3, eller en Model Y? Spåren verkar sluta vid Elon borttagna tweet från förra hösten, och gamla, numera ändrade, slides där två versioner av trean visades som skuggor.
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Model 3 - kombi vs sedan

Inlägg av Laban »

Andersen skrev:
Kombi alla gånger! Praktiskthet, andrahandsvärde inte minst.

Men vad är egentligen sagt om en kombiversion av Model 3, eller en Model Y? Spåren verkar sluta vid Elon borttagna tweet från förra hösten, och gamla, numera ändrade, slides där två versioner av trean visades som skuggor.
Tror inte Elon någonsin har sagt ett ord om just kombi. Det här beror nog på att kombi bilar inte är speciellt populära i USA, kolla ex Audi, BMW:

http://www.bmwusa.com/

Var är kombi bilarna ?

Så jag tror att det kommer att dröja innan vi får se en kombi från Tesla. Model Y blir väl av allt att döma en crossover. Jag tänkte där ett tag att den skulle visas i Model 3 reveal 2 men det är väl inte så troligt, Tesla kommer ha fullt upp med att bygga Model 3 ett tag framöver :-)
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Model 3 - kombi vs sedan

Inlägg av jonasl »

Jag hade tveklöst tagit kombin men den riktiga är snyggare.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare
Inlägg: 653
Blev medlem: 13 apr 2015 10:47

Re: Model 3 - kombi vs sedan

Inlägg av MSO »

För majoriteten i Sverige är det nog en riktig no-brainer. Om man anger vilken man verkligen skulle köpa, och inte vilken man i en fiktiv värld egentligen vill ha. Andrahandsvärde, praktiska överväganden och så vidare.
Även för mig solklart. Jag ser i det här fallet noll och ingen anledning att välja nåt annat än kombin.
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Model 3 - kombi vs sedan

Inlägg av 12man »

gärna kombi men inga satans rails
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
olarsson
Teslaägare
Inlägg: 780
Blev medlem: 13 apr 2014 00:23
Ort: Enskede

Re: Model 3 - kombi vs sedan

Inlägg av olarsson »

12man skrev:
gärna kombi men inga satans rails
+1
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Model 3 - kombi vs sedan

Inlägg av apkungen »

En kombi kommer alltid att dra lite mer energi så den kommer komma lite kortare, kan säkert handla om nån mil eller två iaf.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1871
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Model 3 - kombi vs sedan

Inlägg av bjelkeman »

Laban skrev:
Andersen skrev:
Kombi alla gånger! Praktiskthet, andrahandsvärde inte minst.

Men vad är egentligen sagt om en kombiversion av Model 3, eller en Model Y? Spåren verkar sluta vid Elon borttagna tweet från förra hösten, och gamla, numera ändrade, slides där två versioner av trean visades som skuggor.
Tror inte Elon någonsin har sagt ett ord om just kombi. Det här beror nog på att kombi bilar inte är speciellt populära i USA, kolla ex Audi, BMW:

http://www.bmwusa.com/

Var är kombi bilarna ?

Så jag tror att det kommer att dröja innan vi får se en kombi från Tesla. Model Y blir väl av allt att döma en crossover. Jag tänkte där ett tag att den skulle visas i Model 3 reveal 2 men det är väl inte så troligt, Tesla kommer ha fullt upp med att bygga Model 3 ett tag framöver :-)
Jag tror du har helt rätt. Men om ni andra vill vänta på kombi, så tar jag gärna er sedan plats under tiden. :D
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare
Inlägg: 653
Blev medlem: 13 apr 2015 10:47

Re: Model 3 - kombi vs sedan

Inlägg av MSO »

Tror inte Elon någonsin har sagt ett ord om just kombi. Det här beror nog på att kombi bilar inte är speciellt populära i USA, kolla ex Audi, BMW:
http://www.bmwusa.com/
Var är kombi bilarna?
De är här. De säljs i mängder i Nordeuropa. Så anledningen för Tesla att skippa en kombi skulle vara...?
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Model 3 - kombi vs sedan

Inlägg av Jerker »

Jag skulle tveklöst välja en kombi! Men eftersom det eller troligare en crossover lär dröja några år så tar jag ut min 3 först, ställer mig i kö för en Y (och då har jag företräde som Teslaägare) och säljer den vidare när Y levereras.

Alternativet är att nån annan tillverkare kommer före med en kombi som har lång räckvidd och äkta snabbladdning... :lol: :lol: :lol:
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Model 3 - kombi vs sedan

Inlägg av Laban »

MSO skrev:
De är här. De säljs i mängder i Nordeuropa. Så anledningen för Tesla att skippa en kombi skulle vara...?
I förlängningen vore det förstås vansinne att inte göra flera modeller av samma grundmodell. Kombi, cabriolet osv som Audi, BMW mfl gör. Varför man inte gör, eller kanske t.om inte bör göra det nu är:

1. Tesla säljer alla bilar de kan tillverka
2. SUV marknaden växer enormt, kombi är populära i vissa länder i Europa, globalt gäller SUV:
http://www.consumerreports.org/cro/news ... /index.htm)
http://auto.economictimes.indiatimes.co ... t/49889783
3. SUV/Crossovers är även populära i de länder kombi är populära
4. Se punkt 1 :-)

Så kanske när man har fabrik i Europa, Kina och kommit ikapp orderingången, 2025 ? :-) Innan dessa så tror jag att allt fokus är på att till att börja med färdigställa Model 3, gissar på att Franz o grabbarna också jobbar rätt hårt med design av Model Y.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
hanshagman
Inlägg: 2
Blev medlem: 30 mar 2016 19:39

Re: Model 3 - kombi vs sedan

Inlägg av hanshagman »

Kombi alla gånger...

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
Skriv svar