Kommer flera tillverkare med "vettiga" elbilar?

I denna tråden så har vi endast omröstningar och här kan alla skapa en omröstning

Moderator: Redaktion

Hur ser bilmarknaden ut i framtiden?

1 Tesla köper in sig i en befintlig tillverkare.
1
1%
2 Tesla bygger själva nya anläggningar för att klara att tillverka mycket flera bilar på årsbasis.
30
35%
3 En befintlig stor tillverkare köper upp Tesla.
0
Inga röster
4 Befintliga tillverkare tar upp kampen med Tesla och satsar uteslutande på elbilar.
4
5%
5 Ny okänd tillverkare dyker upp och tar en stor del av kakan.
12
14%
6 Apple släpper sin nya elbil.
11
13%
7 Befintliga tillverkare tar upp kampen med Tesla men fortsätter att satsa på utveckling av ICE-bilar.
25
29%
8 Inga andra tror på allvar på elbilen som framtid och låter Tesla själva på allvar utveckla elbilarna. Själva bygger de bara de vanliga 10-mils bilarna.
2
2%
 
Antal röster: 85

Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Kommer flera tillverkare med "vettiga" elbilar?

Inlägg av lator »

Tesla Motors kommer att få stora problem att tillverka tillräckligt många bilar av Model 3 för att tillgodose efterfrågan. Hur kan detta avhjälpas? Kommer Tesla att köpa in sig hos någon annan befintlig tillverkare? Kommer flera traditionella tillverkare att släppa elbilar motsvarande Model 3? Kommer det nya uppstickare? Alternativen är många men ingen vet idag vad som blir morgondagens sanning.

Omröstningen pågår utan slut och man kan ändra sig. Man får också välja flera alternativ.

Flera bra alternativ kan komma att läggas till om de dyker upp. Spåna gärna!
Senast redigerad av lator, redigerad totalt 1 gånger.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Kommer flera tillverkare med "vettiga" elbilar?

Inlägg av Herr X »

Jag tycker att alternativen är lite udda - vi vet ju redan att Tesla kommer bygga nya gigafactories (det har de redan kommunicerat) och det vore mycket konstigt om Apple inte släppte sin elbil.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Kommer flera tillverkare med "vettiga" elbilar?

Inlägg av lator »

Är troliga alternativ udda???
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Kommer flera tillverkare med "vettiga" elbilar?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Alternativ 4 hade jag kunnat kryssa om ordet "uteslutande" hade tagits bort. Det är så långt in i framtiden som de etablerade biltillverkarna förmår släppa den gamla ICE-tekniken helt och hållet, att jag inte tycker det är relevant just nu.

Skulle gärna se ett röstningsalternativ som ovan beskrivet. Eller är det helt uteslutet att någon etablerad biltillverkare kan komma med en "vettig" elbil så länge de även tillverkar ICE?
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Kommer flera tillverkare med "vettiga" elbilar?

Inlägg av Herr X »

lator skrev:
Är troliga alternativ udda???
Jag menar att de är udda som svarsalternativ eftersom de redan är kommunicerade och eller ligger i de respektive bolagens planer och därmed inte tillför särskilt mycket. Det hade varit mer intressant om du vänt på det: kommer Apple misslyckas med sin elbil och ge upp bilbranschen..?
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9339
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Kommer flera tillverkare med

Inlägg av bylund »

Herr X skrev:
lator skrev:
Är troliga alternativ udda???
Jag menar att de är udda som svarsalternativ eftersom de redan är kommunicerade och eller ligger i de respektive bolagens planer och därmed inte tillför särskilt mycket. Det hade varit mer intressant om du vänt på det: kommer Apple misslyckas med sin elbil och ge upp bilbranschen..?
Fast det är ju då ungefär samma sak att inte kryssa i den rutan. Fast räknaren är dum, den verkar räkna antal bockar som röster. Vore intressantare att veta hur många som röstat.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Kommer flera tillverkare med "vettiga" elbilar?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Alternativ 3 ser jag som helt utesluten så länge inte batteribilen är det dominerande fordonet på bilmarknaden. Om Tesla säljs för tidigt till en annan biltillverkare kommer batteribilen att gå i graven. Vilken annan biltillverkare som helst skulle vilja köpa upp Tesla för att lägga ner det för att fortsätta använda den gamla tekniken som de investerat åtskilliga miljarder i. Och priset på Tesla skulle vara ointressant eftersom oljemaffian skulle sponsra med 100% om någon lyckas köpa.

Detta vet Elon och därför kommer inte Tesla att säljas till någon av de gamla tillverkarna inom överskådlig tid. Hans mål är att driva igenom omställningen av bilparken, inte att bli miljardär.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
drakbane
Teslaägare
Inlägg: 1110
Blev medlem: 06 okt 2015 10:36
Ort: Asmundtorp

Re: Kommer flera tillverkare med "vettiga" elbilar?

Inlägg av drakbane »

http://tidningensyre.se/2016/04/08/indi ... t-elbilar/

Holland, Indien...vem blir nästa?

Det kommer att vända fort, när det väl börjar rulla.....
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Kommer flera tillverkare med "vettiga" elbilar?

Inlägg av lator »

Ok. Ska försöka komplettera lite... ;)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kommer flera tillverkare med "vettiga" elbilar?

Inlägg av LarsL »

Svarade 1, 2 och 5, 6
  • Klart Tesla kommer köpa upp andra tillverkare för att få kapacitet.
    Klart Tesla kommer bygga ut egen kapacitet
    Det kommer vara ett nu okänt bolag från Kina som kommer vara Teslas konkurrent
    Apple kommer försöka sälja någon form av autonom bubbla och missar att folk inte vill betala för den.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kommer flera tillverkare med "vettiga" elbilar?

Inlägg av LarsL »

lator skrev:
Ok. Ska försöka komplettera lite... ;)
En viktig fråga är om någon annan etablerad tillverkare kommer bygga ett laddnätverk. Ytterligare en variant är om någon etablerad tillverkare kommer ansluta sig till Teslas nätverk.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Kommer flera tillverkare med "vettiga" elbilar?

Inlägg av lator »

Hmm, tydligen gick det inte att lägga till alternativ utan att tidigare röster försvann... :(

Hoppas att ni som redan röstat kan lägga till era alternativ igen.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4339
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Kommer flera tillverkare med "vettiga" elbilar?

Inlägg av dstr »

Jag har alltid sagt att apple eller google köper tesla.

Fan vet om man inte borde sätta upp Microsoft på den listan också.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Kommer flera tillverkare med "vettiga" elbilar?

Inlägg av Svenssons »

dstr skrev:
Jag har alltid sagt att apple eller google köper tesla.

Fan vet om man inte borde sätta upp Microsoft på den listan också.
Jag har alltid sagt att Apple inte är intresserade av hårdvarutillverkning. De vill stå för utveckling och design, inte tillverkning. Google är lite grann samma sak men de köpte Motorola för att säkra en del patent men det blev nog en rätt dyr historia. Microsoft har visserligen alltid hållt på med hårdvarudelen också men känns inte som de är särskilt intressera av bilbranschen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Hok
Inlägg: 365
Blev medlem: 13 jan 2015 17:37

Re: Kommer flera tillverkare med "vettiga" elbilar?

Inlägg av Hok »

Jag har för mig att jag hört att Google inte är intresserade av att bli biltillverkare. De vill bara utveckla autonoma bilar. Men vill sälja tekniken till andra tillverkare.
Jerka
Inlägg: 936
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Kommer flera tillverkare med "vettiga" elbilar?

Inlägg av Jerka »

Jag tror att först Bolt och sen Model 3 kommer sälja som glass i solsken och kapa åt sig en rejäl bit av kakan som idag domineras av ICE-bilar. Apple kommer dessutom lansera sin bil vilket ger branschen stora skrämselhickan. Industrin kommer självklart försöka fördröja, lobba, FUD:a, och på alla sätt framhäva fossilbilarnas förträfflighet in i det sista, men också börja jobba parallellt med att ta fram vettiga elbilar.

Inom några få korta år kommer branschen förändras fullkomligt. Ingen kommer längre vilja ha en fossilbil, eller en utan autopilot heller för den delen. Till slut kommer de sluta tillverkas pga dålig efterfrågan.
Skriv svar