När jag kommer till Upplands Väsby och vill ladda så

I denna tråden så har vi endast omröstningar och här kan alla skapa en omröstning

Moderator: Redaktion

När jag kommer till Upplands Väsby och vill ladda så...

Jag är ute på långresa och måste ladda här för att ta mig till min destination. Varken Arboga, Gävle eller Nyköping fungerar
22
76%
Jag bor i krokarna, men vill ladda här för att spara c:a 5 kr på el. Att värdeminskningen för att ta sig hit är dyrare är oviktigt
0
Inga röster
Kör jag taxi och har låg laddning - jag laddar lite snabbt till 80 % och lämnar sedan platsen fri för andra som vill ladda
0
Inga röster
Kommer jag med min taxi och parkerar här i väntan på nya kunder och står kvar vid laddaren oavsett om jag behöver ladda ej
1
3%
Jag behöver inte ladda, men jag kopplar ändå in för att vara lite social med andra teslaägare
2
7%
Jag bor i krokarna, och har ingen ordnad laddning hemma eller på jobbet, så denna laddare gör att jag kan äga en Tesla
4
14%
 
Antal röster: 29

Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9337
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

När jag kommer till Upplands Väsby och vill ladda så

Inlägg av bylund »

Jag när ju en misstanke om att de allra flesta, taxi eller inte, laddar i Upplands Väsby utan att strikt behöva det för sin långresa. Men är det verkligen så? Känner jag bara andra genom mig själv kanske? Har jag missat en rutt där denna laddare faktiskt krävs för långresor?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1729
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: När jag kommer till Upplands Väsby och vill ladda så

Inlägg av Bod »

Saknar ett alternativ. Är i krokarna och passar på att handla och ladda innan jag åker vidare.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9337
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: När jag kommer till Upplands Väsby och vill ladda så

Inlägg av bylund »

Tyvärr kan man inte lägga till det utan att man nollställer röstningen. Ni som kör långresor, kommentera gärna vilka orter start och mål är.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: När jag kommer till Upplands Väsby och vill ladda så

Inlägg av 12man »

bor 7,2km (edit 6,7) därifrån och använt några gånger vid resa till stugan i roslagen (13mil) efter en dag med för många mil och för lite kvar i batteriet, har 3fas laddning hemma,och ännu ej på landet, det alternativ finns ej heller i omröstningen.

sen har jag syndat 1 gång, var på väg från service centret och såg en taxi med ap inställd på sc och en plats kvar precis när jag körde förbi snodde platsen med <10 sek, har en mean streak ibland
Senast redigerad av 12man, redigerad totalt 1 gånger.
ms 76132 "Eleamore"
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: När jag kommer till Upplands Väsby och vill ladda så

Inlägg av Surfaren »

Kan ju vara så att man vill köra (med god fart) en bit norr om Uppsala och sen tillbaka igen. :roll: Alla resor är inte enkelresor och alla destinationer har inte laddmöjlighet.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: När jag kommer till Upplands Väsby och vill ladda så

Inlägg av Bjelke »

Jag kommer från Bollnäs, brukar ladda en sväng i Gävle och sedan ner till Väsby (har bott där så är ofta dit, men vanligast är ett besök på SC), måste
verkligen ladda i Väsby då jag dels kör lite runt där och sedan måste till Gävle igen (utan ångest).
Jag har dessutom ofta ganska bråttom då det är "överdagen"-resor flera av gångerna...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
ekenman
Teslaägare
Inlägg: 126
Blev medlem: 16 nov 2015 17:37
Ort: Stockholm

Re: När jag kommer till Upplands Väsby och vill ladda så

Inlägg av ekenman »

Sitter nu och väntar på att få en fälg utbytt på Tesla SC. Skulle förmodligen klara mig hem i e.m. utan att ladda men passar nog på att luncha på Max medan jag laddar i lite. När jag körde förbi nyss stod det 4 taxi och laddade.

Jag tror det här bara är början. Det är ekonomiskt att ha Tesla som Taxi och självklart vill alla Taxibilar utnyttja de stillastående tiderna med laddning. Något måste på sikt göras om det inte ska stå 50 bilar i kö till laddstolparna....
Levererad 10 mars 2016
S85D | Titanium | Panorama | 19" standard | Svarta Next gen | Matt abachiträdekor | AP | Premium interiör | Luftfjädring | Hi-fi | Köldpaket
Användarvisningsbild
Alx
Teslaägare
Inlägg: 613
Blev medlem: 06 jun 2015 23:32
Ort: Stockholm

Re: När jag kommer till Upplands Väsby och vill ladda så

Inlägg av Alx »

Jag bor ca 15km från SuC, och har 3fas hemma men laddar ibland på suc om jag kört långt på dagen och ska iväg med familjen direkt efter jobbet. Smidigt att ha den möjligheten, för mig är det en stor fråga att kunna ladda på från 10-15% till 70-75% på kort tid!
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: När jag kommer till Upplands Väsby och vill ladda så

Inlägg av jonas »

Jag bor 25 mil från suc solna och den behövs där i närheten för att komma vidare norrut. Sillekrog är för nära för mig för att stanna och ladda på halvfullt batteri. Bara slöseri med tid.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4334
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: När jag kommer till Upplands Väsby och vill ladda så

Inlägg av dstr »

12man skrev:
bor 7,2km (edit 6,7) därifrån och använt några gånger vid resa till stugan i roslagen (13mil) efter en dag med för många mil och för lite kvar i batteriet, har 3fas laddning hemma,och ännu ej på landet, det alternativ finns ej heller i omröstningen.
+1, fast jag bor dubbelt så långt bort och har stuga i Västerås.

Står och laddar nu. Har varit i Garpenberg på jobb. Hade 4 mil kvar. Måste åka lite ärenden under eftermiddagen/kvällen.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: När jag kommer till Upplands Väsby och vill ladda så

Inlägg av Herr X »

Detta alternativet kunde du slipat lite på: "Jag är ute på långresa och måste ladda här för att ta mig till min destination. Varken Arboga, Gävle eller Nyköping fungerar".
När jag kommer åkandes i godan ro från Oslo på väg till Stockholm så har jag givetvis laddat i Arboga, men har relativt tomt batteri. Om jag befinner på någon av de fantaziljoner platser i Stockholm där det saknas långsamladdare för nattladdning så klarar jag mig inte tillbaka till Arboga när jag ska tillbaka igen utan måste ta omvägen via Upplands Väsby.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare
Inlägg: 818
Blev medlem: 07 okt 2014 18:56

Re: När jag kommer till Upplands Väsby och vill ladda så

Inlägg av Jojo »

Mitt alternativ:
kommer till Sthlm för att jobba, kan inte ladda i stan och måste ta mig tillbaka till Sillekrog. Har jag kört för mycket under tiden i Stockholm, måste jag ladda inför hemresan. så enkelt är det :-)
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9337
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: När jag kommer till Upplands Väsby och vill ladda så

Inlägg av bylund »

Sant att alternativen kunde vara bättre och fler.
Jag får ändå känslan av de som svarat hittills att det mesta kunde lösas med fungerande rimlig destinationsladdning, i Stockholm eller på sitt resmål om man utgår från Stockholm. Klart att det inte duger om man är på sin destination för kort tid för att hinna ladda. Och jag tycker också att SuC Upplands Väsby är bra, men jag var bara nyfiken på om de flesta ändå mest okynnesladdade, och inte behövde ladda i Upplands Väsby.
Göteborgare har ju alla problemen vi har, fast de har ju inte ens någon superladdare i närheten av stan som taxi kan blockera.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: När jag kommer till Upplands Väsby och vill ladda så

Inlägg av LarsL »

Jo, skrev det här i Taxi tråden men det tål ju att upprepas... kanske. SC bör ligga i en ring på radie 5 mil från alla storstäder, alltså något närmare än runt Göteborg. Ingen åker 5 mil för att ladda av snålhet eller för att man kör Taxi. SC kommer då automatiskt bara användas för långresor utan tråkiga tidsbegränsningar eller betalningssystem.

Taxi måste inse att de inte kan förlita sig på att Tesla bygger tillräckligt många SC. De måste göra som Taxi gjort vid Schipholen och sätta upp egna Fastchargers.
Användarvisningsbild
AndersBj
Teslaägare
Inlägg: 105
Blev medlem: 18 jan 2015 15:21
Ort: Tyresö

Re: När jag kommer till Upplands Väsby och vill ladda så

Inlägg av AndersBj »

Det spelar väl ingen som helst roll vem man är eller varför?

Betalad Tesla ger gratis laddning överallt oavsett.

Långresa pyttsan, vad är det? 35 mil runt runt runt eller 35 mil mellan x och y

I exempelvis Lier Nord/syd får man vänta oavsett taxi eller ej.Vänta bara till 3:an kommer. Då är det slut på exklusiviteten...
S70D Ocean blue
Skriv svar