När kommer konkurrensen?
Moderator: Redaktion
Re: När kommer konkurrensen?
Lite märkligt att bara bort se från Bolt med motivering för långsam laddning. Det finns relativt gott om snabbladdare nu och det kommer inte vara något problem att köra en Bolt från Stockhom till Malmö.
Själv bor jag i Skåne och det är gott om snabbladdare här, men endast en tesla station som troligen ständigt kommer vara full inom en väldigt snar framtid.
Frågan tesla ska ställa sig är hur många år det kommer ta innan de kan vara konkurrent till Bolt. Alla vill inte lägga bortåt 1 miljon på en bil. Är man medelinkomsttagare och inser att det finns bättre saker att lägga pengar på än bilar, vilket de flesta är/gör blir Bolt den första riktigt elbilen på marknaden.
Jag står i reservationskön för en model 3, räknar med att teslas superchargers systemet kommer vara totalt överbelastat inom en snar framtid. Kommer det massa förseningar på model 3, blir det nog en Bolt. Bolten ska definitivt provköras.
Själv bor jag i Skåne och det är gott om snabbladdare här, men endast en tesla station som troligen ständigt kommer vara full inom en väldigt snar framtid.
Frågan tesla ska ställa sig är hur många år det kommer ta innan de kan vara konkurrent till Bolt. Alla vill inte lägga bortåt 1 miljon på en bil. Är man medelinkomsttagare och inser att det finns bättre saker att lägga pengar på än bilar, vilket de flesta är/gör blir Bolt den första riktigt elbilen på marknaden.
Jag står i reservationskön för en model 3, räknar med att teslas superchargers systemet kommer vara totalt överbelastat inom en snar framtid. Kommer det massa förseningar på model 3, blir det nog en Bolt. Bolten ska definitivt provköras.
nöjd med min Ampera tillsvidare
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5517
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: När kommer konkurrensen?
Ditt inlägg tyder ju på att Tesla redan har konkurrens att räkna med. Jag tror också att många märkestrogna bilister bara kan tänka sig en elbil av "sitt" märke. Hur många Volvo fans väntar inte på "el Volvo"?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: När kommer konkurrensen?
Fast Teslan kan ju ladda på alla de där andra snabbladdarnätverk också... så ja.Limbster skrev:Lite märkligt att bara bort se från Bolt med motivering för långsam laddning. Det finns relativt gott om snabbladdare nu och det kommer inte vara något problem att köra en Bolt från Stockhom till Malmö.
Själv bor jag i Skåne och det är gott om snabbladdare här, men endast en tesla station som troligen ständigt kommer vara full inom en väldigt snar framtid.
Bolt är en bil i en helt annan klass än Model 3. Skulle säga att Bolt är en bil i Golf klassen och en definitiv Leaf dödare. Model 3 ligger i MB C-klass eller något större kanske. Dessutom har Model 3 dragkrok.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: När kommer konkurrensen?
Av någon outgrundlig anledning dyker "joel80" upp i huvudet när du nämner Volvo. Jag fattar inte varför.Gustafsson skrev:Hur många Volvo fans väntar inte på "el Volvo"?
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: När kommer konkurrensen?
Jag utgår ifrån att denna omröstning gäller svenska eller europeiska marknaden. Bolt kommer inte att lanseras här i Europa och jag tror att Opel Ampera-e som är Europas Bolt kommer att komma året efter Bolt eller senare, kanske samtidigt som Model 3 kommer till Europa. Grundversionen (som redan är dyrare än Model 3) av Bolt har inte möjlighet att använda snabbladdare men om man köper till snabbladdningsmöjligheten lär Bolt bli rätt mycket dyrare än Model 3. Frågan är hur de gör med Opel Ampera-e gällande snabbladdning, vilket år den kommer och vilket pris den får i Europa.Limbster skrev:Lite märkligt att bara bort se från Bolt med motivering för långsam laddning. Det finns relativt gott om snabbladdare nu och det kommer inte vara något problem att köra en Bolt från Stockhom till Malmö.
Själv bor jag i Skåne och det är gott om snabbladdare här, men endast en tesla station som troligen ständigt kommer vara full inom en väldigt snar framtid.
Frågan tesla ska ställa sig är hur många år det kommer ta innan de kan vara konkurrent till Bolt. Alla vill inte lägga bortåt 1 miljon på en bil. Är man medelinkomsttagare och inser att det finns bättre saker att lägga pengar på än bilar, vilket de flesta är/gör blir Bolt den första riktigt elbilen på marknaden.
Jag står i reservationskön för en model 3, räknar med att teslas superchargers systemet kommer vara totalt överbelastat inom en snar framtid. Kommer det massa förseningar på model 3, blir det nog en Bolt. Bolten ska definitivt provköras.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: När kommer konkurrensen?
Haha.. Jag erkänner... Men skulle lätt tagit en Tesla om jag hade kunnat komma ner i 5-600k i inköpspris nu vid senaste bytet. Mer gick inte ihop..
Om ca 3 år, när nästa byte är, kommer jag dock låta det vara lite öppet. Har ju ingen aning om Volvon som ska komma "senast 2019" lever upp till förväntningarna. Och om infrastrukturen skärpts till så att laddhastigheten på snabbladdare är lite högre.
Däremot fick jag räkna bort Model 3 efter att ha sett den. Den funkar tyvärr inte storleksmässigt. Jag jobbar så att jag rätt ofta fyller min nuvarande V60 med fällt baksäte. (Risken finns ju här att Volvos elbil blir sämre lastmässigt.. Då går den också bort..)
Däremot hoppas jag innerligt att Volvon ska bli i vettig storlek, och hamna under eller runt 500k med 30 riktiga mils räckvidd.
Men glöm inte att samtidigt som jag är Volvonörd är jag kraftigt insnöad på eldrift och elbilar. Och är det nått som kan få mig att gå ifrån Volvo då är det "rätt" elbil till ett pris jag klarar av.
Edit: Kanske en begagnad model S blir mitt bästa/vettigaste val 2019...
Om ca 3 år, när nästa byte är, kommer jag dock låta det vara lite öppet. Har ju ingen aning om Volvon som ska komma "senast 2019" lever upp till förväntningarna. Och om infrastrukturen skärpts till så att laddhastigheten på snabbladdare är lite högre.
Däremot fick jag räkna bort Model 3 efter att ha sett den. Den funkar tyvärr inte storleksmässigt. Jag jobbar så att jag rätt ofta fyller min nuvarande V60 med fällt baksäte. (Risken finns ju här att Volvos elbil blir sämre lastmässigt.. Då går den också bort..)
Däremot hoppas jag innerligt att Volvon ska bli i vettig storlek, och hamna under eller runt 500k med 30 riktiga mils räckvidd.
Men glöm inte att samtidigt som jag är Volvonörd är jag kraftigt insnöad på eldrift och elbilar. Och är det nått som kan få mig att gå ifrån Volvo då är det "rätt" elbil till ett pris jag klarar av.
Edit: Kanske en begagnad model S blir mitt bästa/vettigaste val 2019...
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: När kommer konkurrensen?
+1. Man undrar om det smids några planer för gigantiska batterifabriker eller hur dom tänkt sig lösa det där ens till 2022.Bod skrev:Jag tror att många tillverkare kommer att ha modeller klara till 2018-19, men brist på batterier och infrastruktur gör att de först kan komma upp i produktion med sina batteribilar 2021-22 eller senare.
Re: När kommer konkurrensen?
Anledningen till att jag sorterar bort Bolt/Ampera-E i det senast annonserade utförandet är helt enkelt för att dagens 50 kW snabbladdare inte är i närheten av smidigheten i Teslas superchargernätverk. Det hade blivit ett betydligt större företag att företa sig en europasemester enbart med hjälp av befintligt CCS/Chademo-nätverk. Inte omöjligt, men inte heller smidigt. För att vara en allvarlig konkurrent till dinosauriejuicebilarna måste skillnaden i tid vid långresor vara marginell, vilket den är med Teslas nätverk, inte med CCS/Chademo i dagsläget.Limbster skrev:Lite märkligt att bara bort se från Bolt med motivering för långsam laddning. Det finns relativt gott om snabbladdare nu och det kommer inte vara något problem att köra en Bolt från Stockhom till Malmö.
Själv bor jag i Skåne och det är gott om snabbladdare här, men endast en tesla station som troligen ständigt kommer vara full inom en väldigt snar framtid.
Frågan tesla ska ställa sig är hur många år det kommer ta innan de kan vara konkurrent till Bolt. Alla vill inte lägga bortåt 1 miljon på en bil. Är man medelinkomsttagare och inser att det finns bättre saker att lägga pengar på än bilar, vilket de flesta är/gör blir Bolt den första riktigt elbilen på marknaden.
Jag står i reservationskön för en model 3, räknar med att teslas superchargers systemet kommer vara totalt överbelastat inom en snar framtid. Kommer det massa förseningar på model 3, blir det nog en Bolt. Bolten ska definitivt provköras.
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Re: När kommer konkurrensen?
Snabbladdare samt priset. $37500 är för dyrt för den typen av bil, det går inte att komma ifrån.Haglund skrev:Anledningen till att jag sorterar bort Bolt/Ampera-E i det senast annonserade utförandet är helt enkelt för att dagens 50 kW snabbladdare inte är i närheten av smidigheten i Teslas superchargernätverk. Det hade blivit ett betydligt större företag att företa sig en europasemester enbart med hjälp av befintligt CCS/Chademo-nätverk. Inte omöjligt, men inte heller smidigt. För att vara en allvarlig konkurrent till dinosauriejuicebilarna måste skillnaden i tid vid långresor vara marginell, vilket den är med Teslas nätverk, inte med CCS/Chademo i dagsläget.
Jag är full av beundran för de som bara måste ha en elbil med 30+ mils räckvidd och skulle kunna tänka sig att köpa en Bolt istället för att vänta något år till på Model 3. En bil som är större, bättre, snyggare, snabbare och med tillhörande SC nätverk. Och som till råga på allt också är billigare. För mig är det dock galenskap och jag tänker mig att det är en väldigt liten del/nisch av marknaden som kan tänka sig göra just detta.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: När kommer konkurrensen?
Synd att det inte finns något nätverk i Spanien, södra italien, Östra delarna av Europa. Att köra omkring i lite i södra delarna i av väst Europa känns inte jätte spännande i min värld. Norra Sverige känns klart mer spännande, men nej de har tydligen inget nätverk där hellerHaglund skrev:Anledningen till att jag sorterar bort Bolt/Ampera-E i det senast annonserade utförandet är helt enkelt för att dagens 50 kW snabbladdare inte är i närheten av smidigheten i Teslas superchargernätverk. Det hade blivit ett betydligt större företag att företa sig en europasemester enbart med hjälp av befintligt CCS/Chademo-nätverk. Inte omöjligt, men inte heller smidigt. För att vara en allvarlig konkurrent till dinosauriejuicebilarna måste skillnaden i tid vid långresor vara marginell, vilket den är med Teslas nätverk, inte med CCS/Chademo i dagsläget.Limbster skrev:Lite märkligt att bara bort se från Bolt med motivering för långsam laddning. Det finns relativt gott om snabbladdare nu och det kommer inte vara något problem att köra en Bolt från Stockhom till Malmö.
Själv bor jag i Skåne och det är gott om snabbladdare här, men endast en tesla station som troligen ständigt kommer vara full inom en väldigt snar framtid.
Frågan tesla ska ställa sig är hur många år det kommer ta innan de kan vara konkurrent till Bolt. Alla vill inte lägga bortåt 1 miljon på en bil. Är man medelinkomsttagare och inser att det finns bättre saker att lägga pengar på än bilar, vilket de flesta är/gör blir Bolt den första riktigt elbilen på marknaden.
Jag står i reservationskön för en model 3, räknar med att teslas superchargers systemet kommer vara totalt överbelastat inom en snar framtid. Kommer det massa förseningar på model 3, blir det nog en Bolt. Bolten ska definitivt provköras.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Re: När kommer konkurrensen?
Men ser man till vad som ska vara utbyggt detta år så kommer det ser rätt ok ut i alla områden du nämnde ovan. Med tanke på att det också ska ske en global dubblering till slutet av 2017 så är jag inte speciellt orolig kopplat till min Model 3 leverans.Limbster skrev:Synd att det inte finns något nätverk i Spanien, södra italien, Östra delarna av Europa. Att köra omkring i lite i södra delarna i av väst Europa känns inte jätte spännande i min värld. Norra Sverige känns klart mer spännande, men nej de har tydligen inget nätverk där heller
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: När kommer konkurrensen?
Det jag oroar mig för är alla köerna när det blir massor med model 3, men det finns sån tur var andra snabbladdare och att betala några kronor för att slippa långa köer känns helt okej för mig.Laban skrev:Men ser man till vad som ska vara utbyggt detta år så kommer det ser rätt ok ut i alla områden du nämnde ovan. Med tanke på att det också ska ske en global dubblering till slutet av 2017 så är jag inte speciellt orolig kopplat till min Model 3 leverans.Limbster skrev:Synd att det inte finns något nätverk i Spanien, södra italien, Östra delarna av Europa. Att köra omkring i lite i södra delarna i av väst Europa känns inte jätte spännande i min värld. Norra Sverige känns klart mer spännande, men nej de har tydligen inget nätverk där heller
nöjd med min Ampera tillsvidare
Re: När kommer konkurrensen?
Eftersom Model 3 kan dra släp löser du ju lätt den sakenjoel80 skrev:Däremot fick jag räkna bort Model 3 efter att ha sett den. Den funkar tyvärr inte storleksmässigt. Jag jobbar så att jag rätt ofta fyller min nuvarande V60 med fällt baksäte. (Risken finns ju här att Volvos elbil blir sämre lastmässigt.. Då går den också bort..)
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Re: När kommer konkurrensen?
Många pratar lite löst om att de ska få ut elbilar på marknaden 2018 men de är ofta flådiga suvar eller konstiga bilar av andra slag så som VW budd-e. De verkar också bli klart dyrare än motsvarande fossilbil och väldigt lite nämns om laddning. Jag tycker inte att tillverkarna måste fixa egna snabbladdnät. Erbjuder de en tillräckligt bra bil som folk faktiskt kommer att köpa så kommer laddnätverket komma nästan lika snabbt som om de skulle bygga det själv.när tesla började 2011 så var det helt rätt men nu vet jag inte.
Fortsättningsvis så gör alla befintliga tillverkare bilar för att prestera bra i tester, inte för att prestera bra irl. Tesla håller inte på så på samma sätt. Filer karma är ett annat bra exempel där den kommer 32miles på el och 22mpg i EPA. Irl kommer den i emot 40-50miles på el och 25mpg. Skulle aldrig ha hänt med en Volvo...
Nej 2021 tror jag att de har vanliga bilar i stora volymer som konkurrerar ut sina egna fossilbilar tillsammans med ett bra laddnätverk utbyggt.
Fortsättningsvis så gör alla befintliga tillverkare bilar för att prestera bra i tester, inte för att prestera bra irl. Tesla håller inte på så på samma sätt. Filer karma är ett annat bra exempel där den kommer 32miles på el och 22mpg i EPA. Irl kommer den i emot 40-50miles på el och 25mpg. Skulle aldrig ha hänt med en Volvo...
Nej 2021 tror jag att de har vanliga bilar i stora volymer som konkurrerar ut sina egna fossilbilar tillsammans med ett bra laddnätverk utbyggt.
Re: När kommer konkurrensen?
Mest troligt är nog att http://www.charinev.org/ leder till ett nätverk som byggs med biltillverkarna som den största aktören och samarbeten med affärsverksamhet, typ MAX osv som vi redan ser idag. BMW, VW, Daimler, GM, Ford och numera även Tesla ingår:apkungen skrev:Många pratar lite löst om att de ska få ut elbilar på marknaden 2018 men de är ofta flådiga suvar eller konstiga bilar av andra slag så som VW budd-e. De verkar också bli klart dyrare än motsvarande fossilbil och väldigt lite nämns om laddning. Jag tycker inte att tillverkarna måste fixa egna snabbladdnät. Erbjuder de en tillräckligt bra bil som folk faktiskt kommer att köpa så kommer laddnätverket komma nästan lika snabbt som om de skulle bygga det själv.när tesla började 2011 så var det helt rätt men nu vet jag inte.
http://www.charinev.org/news-detail/new ... la-motors/
Frågan är när man börjar bygga något ?
Jag skulle nog gissa på att Tesla kommer att ha en enorm fördel här många år framöver. Och när det väl börjar byggas ett gemensamt nät kommer även Tesla ägare att ha tillgång till det.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
- PoloPrinsen
- Inlägg: 559
- Blev medlem: 05 jul 2015 09:11
Re: När kommer konkurrensen?
OM vi leker med tanken att Tesla inte får upprampningsproblem och inte heller nymodellsproblem utan att de kan (i princip) expandera utefter kundbehov... ja då kan de komma att dominera totalt många år framöver.
En bil - eller snarast ett fordon i varje fordonsklass! och ett ständigt tillräckligt stort/välutbyggt samt fungerande superchargingnätverk tror jag skulle bli svårt att knäcka för de andra elfordonstillverkarna. Om man dessutom I princip gösslar med destinationsladdare så kommer det bli ännu svårare att avstå en Tesla vid sitt nästa fordonsbyte.
Tänk om jättemånga orter - storstad som liten by- i hela Europa har iordningsställt ett tillräckligt stort antal destinationsladdare i närheten av centrum, köpcenter, sevärdigheter, utfycktsmål, hotell mm som tar relativt lång TID att besöka. Om man dessutom drar igång sammarbete med hotel, turistbyro och (el)cykelutlångingsfirma så kan folk ställa bilen och uppleva staden/byn via cykeln.
Vem skulle välja nått annat än el+jätteladdnätverket då?
Om dessutom alla hantverkar/lokaltransportfirmor etc. både har tillräcklig laddning övernatten "hemma", samt att alla matställen där de äter sin lunch har speciella laddare som klarar av en 10%-90%tankning på låt säga max 30 minuter. då är även deras bil redo för eftermiddagspasset.
Den firma som först kommer dit - eller iaf i närheten av ovanstående - kommer att dominera totalt om inte priset blir för högt såklart.
///PP
En bil - eller snarast ett fordon i varje fordonsklass! och ett ständigt tillräckligt stort/välutbyggt samt fungerande superchargingnätverk tror jag skulle bli svårt att knäcka för de andra elfordonstillverkarna. Om man dessutom I princip gösslar med destinationsladdare så kommer det bli ännu svårare att avstå en Tesla vid sitt nästa fordonsbyte.
Tänk om jättemånga orter - storstad som liten by- i hela Europa har iordningsställt ett tillräckligt stort antal destinationsladdare i närheten av centrum, köpcenter, sevärdigheter, utfycktsmål, hotell mm som tar relativt lång TID att besöka. Om man dessutom drar igång sammarbete med hotel, turistbyro och (el)cykelutlångingsfirma så kan folk ställa bilen och uppleva staden/byn via cykeln.
Vem skulle välja nått annat än el+jätteladdnätverket då?
Om dessutom alla hantverkar/lokaltransportfirmor etc. både har tillräcklig laddning övernatten "hemma", samt att alla matställen där de äter sin lunch har speciella laddare som klarar av en 10%-90%tankning på låt säga max 30 minuter. då är även deras bil redo för eftermiddagspasset.
Den firma som först kommer dit - eller iaf i närheten av ovanstående - kommer att dominera totalt om inte priset blir för högt såklart.
///PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).