Model 3 - 5-dörrars vs sedan

I denna tråden så har vi endast omröstningar och här kan alla skapa en omröstning

Moderator: Redaktion

Skulle du hellre vilja att model 3 var en 5-dörrars och hade vanligt tak o låg takhöjd bak?

Kombi - utrymme är bäst, lite sämre räckvidd och inte samma häftiga glastak gör inte så mycket.
10
31%
5-dörrars - jag vill ha lättlastat bagage och bryr mig inte så mycket om takhöjd och glastak.
5
16%
Sedan - glastaket och utrymmet bak blir nog fantastiskt, jag behöver inte så lättlastat bagage.
17
53%
 
Antal röster: 32

Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Model 3 - 5-dörrars vs sedan

Inlägg av apkungen »

Vi har haft en liknande omröstning förut men jag tänkte ändra lite på svarsalternativen. Vi har ju fått höra att anledningen till att model 3 inte har en stor baklucka är för att de ville ha bättre huvudutrymme bak och det där fantastiska glastaket. Så frågan är helt enkelt om ni skulle välja bort baksätets höga takhöjd och få det lika trångt som model s på höjden och klart mindre på bredden och valt bort glastaket för att få en bättre bagagelucka?

Efter kommentar så lägger jag till ett alternativ. Kombi! Jag antar att en kombi kommer att minska räckvidden på bilen med cirka 10%, Cd talet blir såpass mycket sämre. Det går att ändra sitt val om man vill!
Senast redigerad av apkungen, redigerad totalt 1 gånger.
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Model 3 - 5-dörrars vs sedan

Inlägg av Surfaren »

Hade det varit ett simpelt val i verkligheten (sedan eller hatchback) så hade jag troligen valt lättare lastmöjlighet. Men då kommer ju följdfrågan: hur lågt i tak hade det blivit i baksätet? Enok Nitti behöver inte sitta bak så ofta i min bil, så om det inte är optimalt gör det inte så mycket, huvudsaken är att han får plats överhuvudtaget.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Model 3 - 5-dörrars vs sedan

Inlägg av LarsL »

Hade valet stått mellan kombi och sedan hade jag tvekat, men som det är nu så funkar sedan varianten lika bra.
Möjligt att vi kommer bli sugna på en Model Y om det blir en bra crossover variant.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Model 3 - 5-dörrars vs sedan

Inlägg av apkungen »

LarsL skrev:
Hade valet stått mellan kombi och sedan hade jag tvekat, men som det är nu så funkar sedan varianten lika bra.
Möjligt att vi kommer bli sugna på en Model Y om det blir en bra crossover variant.
Jag la till kombi och då försvann alla personers val tyvärr. Ber om ursäkt för det. Hoppas att ni orkar fylla i en gång till :)
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Model 3 - 5-dörrars vs sedan

Inlägg av Laban »

Har funderat och jag kan inte komma på en enda orsak till varför jag måste ha 5 dörrars/hatchback lucka. Inte för att jag måste ha högt i tak i baksätet heller men det känns som en ok kompromiss från Teslas sida, antagligen enklare produktionsmässigt/billigare också. Tänker mig att det måste finnas en anledning till att i princip alla konkurrenter också är vanliga sedan, BMW 3 serie, Audi A4, Volvo S60, S90, Mercedes C klass. Toyota Corolla är världens mest sålda bil 2015, vanlig sedan.

Men hade Model Y släppts samtidigt så hade det nog blivit en sådan, speciellt om den hade gått att få med 3:e stolsrad, 6 säten som Model X. Nu lär det knappast bli så , dessutom tycker jag Model 3 är ofantligt snygg. Så det ska mycket till om jag ska vänta 1-2 år till för en eventuell Model Y, då ska den vara något väldigt speciellt. Om den nu ens presenteras före Model 3 börjar tillverkas.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Skriv svar