Min Tesla har rullat 6200 mil. Har dock inte kört alla själv.
När jag fick den i höstas stod det 409 km enligt typical på 90% SOC. Nu är det nere på 393 km. Har alltså tappat 16 km under de ca 1000 mil jag kört under vintern. Är det nåt att oroa sig för? Tyvärr känns det mer än det är eftersom den passerat den psykologiska gränsen på 400 km... Lösningen kanske är att börja ladda till 80% istället?
Min S 75D låg på 350 km enligt typical på 90% SOC så jag har ju en bit kvar tills att den blir lika "dålig" som en ny 75D.
Eller är den här siffran inte så mycket att bry sig om?
Siffran uppskattas väl endast beroende på hur du kört de senaste X antal hundra km eller så? Utöver det så är det endast en uppskattning av BMSen och är inte alltid konstant.
Siffran uppskattas väl endast beroende på hur du kört de senaste X antal hundra km eller så? Utöver det så är det endast en uppskattning av BMSen och är inte alltid konstant.
Siffran uppskattas väl endast beroende på hur du kört de senaste X antal hundra km eller så? Utöver det så är det endast en uppskattning av BMSen och är inte alltid konstant.
Nej, typical och rated är väl fasta?
Japp, det stämmer, med den lilla reservationen för att systemet inte har helt 100% koll på den exakta nivån i batteriet om man inte har laddat fullt/kört ur batteriet rejält nyligen
(men det rör sig om några enstaka procent typ, ofta ingen skillnad alls)
Siffran uppskattas väl endast beroende på hur du kört de senaste X antal hundra km eller så? Utöver det så är det endast en uppskattning av BMSen och är inte alltid konstant.
Nej, typical och rated är väl fasta?
Japp, det stämmer, med den lilla reservationen för att systemet inte har helt 100% koll på den exakta nivån i batteriet om man inte har laddat fullt/kört ur batteriet rejält nyligen
(men det rör sig om några enstaka procent typ, ofta ingen skillnad alls)
Så då har mitt batteri tappat 3,9% på 1000 mil? Är det rimligt? Ok om det varit i början men nu mellan 5000 och 6000 mil? Får nog ha lite koll på det där. Kanske sänka vardags-SOC:en till 80% ist för 90%?
Jag hade 356km range från början, sedan schokoladdadw jag och då vart det 360km. När jag laddat i vinter har jag fått 354km, men igår fick jag 356km. Känns som det varierar. (Obs på 90% soc, X90D)
Två år, 11' mil. Supernöjd med en av världens bästa bilar!
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Kanske skulle skapa en tråd om vem som ägt flest Teslor? Vi vet ju vem som vinner den visserligen men frågan är hur högt antaletet borde gå. 10 är ju för lite eftersom det inte går att ändra utan att nollställa allt. Tveksam också om 25 bilar räcker mer än ett par år...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Kanske skulle skapa en tråd om vem som ägt flest Teslor? Vi vet ju vem som vinner den visserligen men frågan är hur högt antaletet borde gå. 10 är ju för lite eftersom det inte går att ändra utan att nollställa allt. Tveksam också om 25 bilar räcker mer än ett par år...
Du kan ju också göra en omröstning när Tars kommer att komma upp i 25, eller?
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.