Handen på hjärtat, varför skaffade du en Tesla?

I denna tråden så har vi endast omröstningar och här kan alla skapa en omröstning

Moderator: Redaktion

Handen på hjärtat, varför skaffade du en Tesla?

100 % miljötänk - 0 % annat.
6
5%
90 % miljötänk - 10 % annat.
8
7%
80 % miljötänk - 20 % annat.
9
8%
70 % miljötänk - 30 % annat.
16
13%
60 % miljötänk - 40 % annat.
5
4%
40 % miljötänk - 60 % annat.
19
16%
30 % miljötänk - 70 % annat.
12
10%
20 % miljötänk - 80 % annat.
17
14%
10 % miljötänk - 90 % annat.
16
13%
0 % miljötänk - 100 % annat.
11
9%
 
Antal röster: 119

Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Handen på hjärtat, varför skaffade du en Tesla?

Inlägg av Swede1 »

Jerker skrev:
När jag för snart ett år sedan började fundera på en elbil så var det nog 100% miljön. Det skavde allt mer i mig att åka runt och spy ut avgaser. Så när jag kunde konstatera att jag hade råd med en elbil som mötte de flesta av mina behov så valde jag en Zoe. Det var kanske inte det bästa valet, men det är ändå skillnader på marginalen mot andra jämförbara elbilar.

När jag reserverade en Tesla 3 så kan jag säga att tekniken är 100%. Alltså, jag har ju redan tagit klivet över till elbil och kommer aldrig att gå tillbaka, så miljön är inte längre en motivation för mig när jag väljer bil eftersom jag enbart väljer bland elbilar, om ni förstår hur jag menar. Så som det ser ut nu så kommer det knappast att finnas någon elbil slår Tesla på fingrarna om 2-3 år. Kanske om 10, men det är en annan sak.

Så varför jag med störts sannolikhet kommer att välja en Tesla om 2 år är 100% teknik!
Underskatta inte de tyska biljättarna. De bygger de bästa bilarna. Vw och Bmw är redan inne på elbilsspåret rejält. De har tunga varumärken som säljer av sig själva, så de kan göra bilar med lite mindre batteri och ändå konkurrera tack vare gammal kvalitét och renommé.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Handen på hjärtat, varför skaffade du en Tesla?

Inlägg av mati »

Swede1 skrev:
... De har tunga varumärken som säljer av sig själva...
Jag tror inte att de skulle få 400k förbokningar på en bil som inte ens går att provköra., utan att göra reklam för den dessutom.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare
Inlägg: 952
Blev medlem: 05 nov 2015 20:45
Ort: Lund

Handen på hjärtat, varför skaffade du en Tesla?

Inlägg av grenhall »

mati skrev:
Swede1 skrev:
... De har tunga varumärken som säljer av sig själva...
Jag tror inte att de skulle få 400k förbokningar på en bil som inte ens går att provköra., utan att göra reklam för den dessutom.
Nej men antagligen sålt flera miljoner när man väl visat den och specat den.
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Handen på hjärtat, varför skaffade du en Tesla?

Inlägg av Jerker »

Swede1 skrev:
Underskatta inte de tyska biljättarna. De bygger de bästa bilarna. Vw och Bmw är redan inne på elbilsspåret rejält. De har tunga varumärken som säljer av sig själva, så de kan göra bilar med lite mindre batteri och ändå konkurrera tack vare gammal kvalitét och renommé.
Jodå, på sikt, men inte om två år, och det är då jag behöver en ny elbil.
Användarvisningsbild
inCup1
Teslaägare
Inlägg: 155
Blev medlem: 06 mar 2016 23:34
Ort: Sjömarken
Kontakt:

Re: Handen på hjärtat, varför skaffade du en Tesla?

Inlägg av inCup1 »

60% Frän vill ha :mrgreen: (såld på 15 min provkörning)

30% Ekonomi (solklart bättre än Panamera som va andra alternativet)

10 % Miljö tänk (används till 80% som den offentliga förklaringen )

:roll: sorry miljönissar men den bistra sanningen.
men Elon gjorde något fantastiskt med Model S han skapa något som va tillräckligt fränt så att det gick att skapa ett miljötänk hos dom som inte hade det
Skulle idag aldrig välja annat en el drift igen :P
Umgås mycket med ELin en mörk skönhet från 2015 med AP, premiuminredning, next gen säten och 90Kwh batteri.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9341
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Handen på hjärtat, varför skaffade du en Tesla?

Inlägg av bylund »

inCup1 skrev:
:roll: sorry miljönissar men den bistra sanningen.
men Elon gjorde något fantastiskt med Model S han skapa något som va tillräckligt fränt så att det gick att skapa ett miljötänk hos dom som inte hade det
Skulle idag aldrig välja annat en el drift igen :P
Fast det är ju alldeles lysande för alla miljönissar om folk luras in bakvägen i miljönissesvängen :)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Handen på hjärtat, varför skaffade du en Tesla?

Inlägg av Jerker »

Jag säger som Sally http://www.svtplay.se/sally : Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke! Det är tyvärr många inom miljörörelsen som gör just så. De drar i handbromsen och tror att lösningen är att gå tillbaka till att leva som före industrialismen. Människor som Elon Musk gör det motsatta, de gasar sig ur uppförsbacken.
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Handen på hjärtat, varför skaffade du en Tesla?

Inlägg av vigge50 »

bylund skrev:
inCup1 skrev:
:roll: sorry miljönissar men den bistra sanningen.
men Elon gjorde något fantastiskt med Model S han skapa något som va tillräckligt fränt så att det gick att skapa ett miljötänk hos dom som inte hade det
Skulle idag aldrig välja annat en el drift igen :P
Fast det är ju alldeles lysande för alla miljönissar om folk luras in bakvägen i miljönissesvängen :)
Håller med här, jag bryr mig om miljön och först när jag såg detta resultatet tänkte jag, synd att inte fler här bryr sig om miljön men sen ändrade jag mitt synsätt och upptäckte att detta säger emot de som påstår att elbilar bara är för miljönissar. Elon har lyckats få de som inte bryr sig så mycket om miljön att välja ett klimatsmart alternativ och minskar därmed utsläppen. Om alla här hade valt 100% miljöskäl så hade det visat att elbilar är bara för det som verkligen bryr sig om miljön. Sen har jag här på forumet läst flera som efter inskaffandet av sin Tesla tänker mer på miljön än vad de gjorde innan vilket gör det hela ännu bättre.
+46
Teslaägare
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Handen på hjärtat, varför skaffade du en Tesla?

Inlägg av +46 »

bylund skrev:
inCup1 skrev:
:roll: sorry miljönissar men den bistra sanningen.
men Elon gjorde något fantastiskt med Model S han skapa något som va tillräckligt fränt så att det gick att skapa ett miljötänk hos dom som inte hade det
Skulle idag aldrig välja annat en el drift igen :P
Fast det är ju alldeles lysande för alla miljönissar om folk luras in bakvägen i miljönissesvängen :)
+1
Men utan förmånliga skatteregler och miljösubventioner så skulle vi tyvärr se betydligt färre Model S på vägarna. Hur fantastisk bilen än är. Allt har sitt pris. Det glöms lätt bort så här i efterhand när vi åker omkring i våra Teslor och bara njuter. Utan att hyckla.

För ett år sedan ställde jag frågan; Hur mycket får en Tesla kosta?

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 1960&hilit
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
Kylbalsam
Teslaägare
Inlägg: 105
Blev medlem: 12 apr 2016 20:03
Ort: Älmhult

Re: Handen på hjärtat, varför skaffade du en Tesla?

Inlägg av Kylbalsam »

90 % - Ge de förlegade fossilbilsfabrikanterna på fingrarna (om en ett pyttelitet rapp för EN bil - räknar med ringar på vattnet) + Bränsleföretagens girighet + Mycket mindre stöd till områden vid oljans ursprung (behöver dock fortfarande däck, plaster, gummi etc. :/ )
9 % - Miljö (har alltid miljön I åtanke, men här var det mest en bonus - inte handen på hjärtat-anledningen)
1 % - Teknik (har trånat efter denna bil sedan 2012 och är riktig tekniknörd, men detta var inte största anledningen...handen på hjärtat var det ju)

Att man sedan blir kallad miljönisse är lite skit man får ta... :roll:

Världens bästa bil - med kombinationen politik, teknik och miljö!
Model S 90D - 2016 Facelift, Deep blue metallic
"Kör nu en smartphone, inte en Nokia 3210"
Värdens bästa bil!
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Handen på hjärtat, varför skaffade du en Tesla?

Inlägg av mati »

De flesta miljönissar skaffar inte elbil eftersom de helt enkelt inte har råd skulle jag tro. Intressant nog ser man ganska ofta att dessa så kallade miljönissar puttrar omkring i ganska gamla skrothögar som inte alls är miljövänliga. Det är ett dilemma som många ställs inför. Jag känner en del folk som är mycket miljömedvetna, men de skulle dessvärre aldrig skaffa en elbil pga det höga priset.
Jag har själv ställt mig frågan många gånger hur jag ska göra inför nästa bilköp. Jag köpte Teslan främst av miljöskäl. Jag lyckades att skrapa ihop tillräckligt med stålar så jag kunde betala den. Samtidigt hoppas jag naturligtvis att elbilar kommer att bli mycket billigare framöver. Annars är Teslan tyvärr min första och sista elbil på länge, eftersom jag troligen aldrig kommer ha råd med en till bil i den prisklassen. Även Model 3 kommer förmodligen svida rejält i plånboken för de allra flesta.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Handen på hjärtat, varför skaffade du en Tesla?

Inlägg av LarsL »

Vet inte om jag ska rösta eftersom jag bara har en reservation... Men om jag skulle röstat hade det blivit 10%, kanske 20% och då tänker jag mest på närmiljöeffekten.
Annars är motiveringen 40% oberoende, som i att vi kan framställa bränslet lokalt själva. Det blir viktigt i en orolig värld där den importerade oljan kan svängavkraftigt i pris. Dessutom suventionerar oljan otäcka ideologier och personer.
Resten, vad det nu blir 40-50%, är teknik, komfort och körbarheten. Det är ju otroligt att något som är så mycket bättre inte har fått större genomslag tidigare. Vad har de hållet på med när de försökt göra stora motorer, med högt vridmoment och låga vibrationer, tidigare? Det är ju meningslöst när lösningen är så enkel, ta en elmotor.

Hmm, nu läste jag rubriken och där står ju faktiskt Tesla, då blir det 40% teknik och 60% räckvidd. Då menar jag alltså att valet står mellan olika elbilar, kommer inte köpa något annat. I det scenariot går miljön bort helt, det är inte så att jag tror vi får en bättre miljö av en Tesla jämnfört med en Leaf... Men tekniken blir överlägsen och räckvidden seriöst mycket bättre.
Sen gillar jag att pengarna går till en renessans människa.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Handen på hjärtat, varför skaffade du en Tesla?

Inlägg av LarsL »

mati skrev:
De flesta miljönissar skaffar inte elbil eftersom de helt enkelt inte har råd skulle jag tro. Intressant nog ser man ganska ofta att dessa så kallade miljönissar puttrar omkring i ganska gamla skrothögar som inte alls är miljövänliga. Det är ett dilemma som många ställs inför. Jag känner en del folk som är mycket miljömedvetna, men de skulle dessvärre aldrig skaffa en elbil pga det höga priset.
Jag har själv ställt mig frågan många gånger hur jag ska göra inför nästa bilköp. Jag köpte Teslan främst av miljöskäl. Jag lyckades att skrapa ihop tillräckligt med stålar så jag kunde betala den. Samtidigt hoppas jag naturligtvis att elbilar kommer att bli mycket billigare framöver. Annars är Teslan tyvärr min första och sista elbil på länge, eftersom jag troligen aldrig kommer ha råd med en till bil i den prisklassen. Även Model 3 kommer förmodligen svida rejält i plånboken för de allra flesta.
Ja, därför blev jag ledsen/nervös när Elon hår ut och säger att det inte behövs billigare elbilar än Model 3. Det finns enormt många som aldrig i livet kan rårna sig att betala 3-400 000kr för en bil, oavsett. Eller ja, de kan helt enkelt inte. Men det är nog många fossilbilstillverkare som drog en lättnadenssuck då de kan fortsätta att kränga fossiler gör 150-200 000kr. :|
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Handen på hjärtat, varför skaffade du en Tesla?

Inlägg av Svenssons »

LarsL skrev:
Ja, därför blev jag ledsen/nervös när Elon hår ut och säger att det inte behövs billigare elbilar än Model 3. Det finns enormt många som aldrig i livet kan rårna sig att betala 3-400 000kr för en bil, oavsett. Eller ja, de kan helt enkelt inte. Men det är nog många fossilbilstillverkare som drog en lättnadenssuck då de kan fortsätta att kränga fossiler gör 150-200 000kr. :|
Att Tesla inte kommer komma med billigare bilar betyder inte att det inte kommer komma billigare elbilar. Plocka bort AP-hårdvaran från Model 3 så har du kanske en bil som kostar uppåt 100 tkr mindre.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Handen på hjärtat, varför skaffade du en Tesla?

Inlägg av LarsL »

Svenssons skrev:
LarsL skrev:
Ja, därför blev jag ledsen/nervös när Elon hår ut och säger att det inte behövs billigare elbilar än Model 3. Det finns enormt många som aldrig i livet kan rårna sig att betala 3-400 000kr för en bil, oavsett. Eller ja, de kan helt enkelt inte. Men det är nog många fossilbilstillverkare som drog en lättnadenssuck då de kan fortsätta att kränga fossiler gör 150-200 000kr. :|
Att Tesla inte kommer komma med billigare bilar betyder inte att det inte kommer komma billigare elbilar. Plocka bort AP-hårdvaran från Model 3 så har du kanske en bil som kostar uppåt 100 tkr mindre.
Men då står hoppet till Nissan eller Kineserna...
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Handen på hjärtat, varför skaffade du en Tesla?

Inlägg av mati »

LarsL skrev:
Ja, därför blev jag ledsen/nervös när Elon hår ut och säger att det inte behövs billigare elbilar än Model 3. Det finns enormt många som aldrig i livet kan rårna sig att betala 3-400 000kr för en bil, oavsett. Eller ja, de kan helt enkelt inte. Men det är nog många fossilbilstillverkare som drog en lättnadenssuck då de kan fortsätta att kränga fossiler gör 150-200 000kr. :|
Gode Elon har en ganska annorlunda syn på verkligheten när det gäller vad folk har råd med. Hans masterplan går ju ut på att i steg 3 bygga en bil som alla har råd med. Det säger han ju titt som tätt. Samtidigt är det - precis som du säger - inte många som har möjlighet att skaffa en bil som kostar 350000+. Det är jävligt mycket pengar för en vanlig löntagare. Även för dem som har ganska bra inkomst. Jag har aldrig ägt en så pass dyr bil innan jag köpte Teslan. Hur skulle då alla andra som har lägre inkomst ha råd med den?
Samtidigt tror jag inte ett dugg på det där att folk ska dela på en bil eller hyra ut den när den inte används eller så. Då köper man hellre en billig bensinbil.
Man får hoppas att andra tillverkare vaknar och att utbudet av billigare elbilar ökar framöver. Annars blir det inte den utvecklingen som jag hoppades på.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Handen på hjärtat, varför skaffade du en Tesla?

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
LarsL skrev:
Ja, därför blev jag ledsen/nervös när Elon hår ut och säger att det inte behövs billigare elbilar än Model 3. Det finns enormt många som aldrig i livet kan rårna sig att betala 3-400 000kr för en bil, oavsett. Eller ja, de kan helt enkelt inte. Men det är nog många fossilbilstillverkare som drog en lättnadenssuck då de kan fortsätta att kränga fossiler gör 150-200 000kr. :|
Gode Elon har en ganska annorlunda syn på verkligheten när det gäller vad folk har råd med. Hans masterplan går ju ut på att i steg 3 bygga en bil som alla har råd med. Det säger han ju titt som tätt. Samtidigt är det - precis som du säger - inte många som har möjlighet att skaffa en bil som kostar 350000+. Det är jävligt mycket pengar för en vanlig löntagare. Även för dem som har ganska bra inkomst. Jag har aldrig ägt en så pass dyr bil innan jag köpte Teslan. Hur skulle då alla andra som har lägre inkomst ha råd med den?
Samtidigt tror jag inte ett dugg på det där att folk ska dela på en bil eller hyra ut den när den inte används eller så. Då köper man hellre en billig bensinbil.
Man får hoppas att andra tillverkare vaknar och att utbudet av billigare elbilar ökar framöver. Annars blir det inte den utvecklingen som jag hoppades på.
Det är ju några som redan har vaknat, men dom ligger ju så hopplöst långt efter lixom :(
Dom börjar i division 5 känns det som...
Jag som tex köpte min LEAF för snart 3 år sedan trodde ju att man för länge sedan skulle ha kunnat byta batteriet mot ett större för en försvarlig peng, men icke sa nicke :(
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Handen på hjärtat, varför skaffade du en Tesla?

Inlägg av LarsL »

mati skrev:
Gode Elon har en ganska annorlunda syn på verkligheten när det gäller vad folk har råd med. Hans masterplan går ju ut på att i steg 3 bygga en bil som alla har råd med. Det säger han ju titt som tätt. Samtidigt är det - precis som du säger - inte många som har möjlighet att skaffa en bil som kostar 350000+. Det är jävligt mycket pengar för en vanlig löntagare. Även för dem som har ganska bra inkomst. Jag har aldrig ägt en så pass dyr bil innan jag köpte Teslan. Hur skulle då alla andra som har lägre inkomst ha råd med den?
Samtidigt tror jag inte ett dugg på det där att folk ska dela på en bil eller hyra ut den när den inte används eller så. Då köper man hellre en billig bensinbil.
Man får hoppas att andra tillverkare vaknar och att utbudet av billigare elbilar ökar framöver. Annars blir det inte den utvecklingen som jag hoppades på.
Jo, man undrar om han inte haft det för gott ställt för länge Elon. Jag tvekar på en bil för de pengarna och min inkomst är ganska ordentligt mycket över medelinkomsten i mitt område. Att då gemene man skulle hoppa på elbilar vid den nivån tror jag inte på.

Nä, självklart kommer inte folk dela bil med varandra istället för att köpa en billig fossilbil. Det är ju i princip bara fria fantasier från ett storstadsområde med för många bilar, LA. :roll:
PODen TalkingTesla, påpekade också det ganska uppenbara senariot att om alka skaffar Model 3 som ska ut och tjäna pengar åt dem så kommer priset på körningar gå ner. Marknads lagen om tillgång och efterfrågan ger ett pris som bara precis täcker dina kostnader.
Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare
Inlägg: 952
Blev medlem: 05 nov 2015 20:45
Ort: Lund

Handen på hjärtat, varför skaffade du en Tesla?

Inlägg av grenhall »

mati skrev:
LarsL skrev:
Ja, därför blev jag ledsen/nervös när Elon hår ut och säger att det inte behövs billigare elbilar än Model 3. Det finns enormt många som aldrig i livet kan rårna sig att betala 3-400 000kr för en bil, oavsett. Eller ja, de kan helt enkelt inte. Men det är nog många fossilbilstillverkare som drog en lättnadenssuck då de kan fortsätta att kränga fossiler gör 150-200 000kr. :|
Gode Elon har en ganska annorlunda syn på verkligheten när det gäller vad folk har råd med. Hans masterplan går ju ut på att i steg 3 bygga en bil som alla har råd med. Det säger han ju titt som tätt. Samtidigt är det - precis som du säger - inte många som har möjlighet att skaffa en bil som kostar 350000+. Det är jävligt mycket pengar för en vanlig löntagare. Även för dem som har ganska bra inkomst. Jag har aldrig ägt en så pass dyr bil innan jag köpte Teslan. Hur skulle då alla andra som har lägre inkomst ha råd med den?
Samtidigt tror jag inte ett dugg på det där att folk ska dela på en bil eller hyra ut den när den inte används eller så. Då köper man hellre en billig bensinbil.
Man får hoppas att andra tillverkare vaknar och att utbudet av billigare elbilar ökar framöver. Annars blir det inte den utvecklingen som jag hoppades på.
Jag tror du har fel.

De flesta Volvo-bilarna idag kostar runt 300kkr eller mer. Dessutom måste folk betala bensin, skatt och service. Var och varannan normal medelinkomsttagare har en ny bil på uppfarten. Oavsett om det står VW, Audi, Volvo eller BMW ligger de runt 300-350kkr.

Dessutom tror jag att vi börjar gå mot ett skifte i att faktiskt ägs sin bil och att hyra den. Vilket är bra. Finns ingen anledning att äga bil idag. Och framför allt är det jättekonstigt att vilja äga en bil när utvecklingen går så fort som den gör nu. Om 3 år kommer fossilbilarna vara så uråldriga att ingen som har ett val kommer vilja köpa dem. Än mindre köpa begagnade.

Tillägg:

Folk har råd att åka hela familjer till Thailand i två veckor. Det är min själ inga höginkomsttagare som fyller charterplanen till Bangkok. Så att folk inte skulle ha råd är nog sisådär.
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Användarvisningsbild
Zoidberg
Teslaägare
Inlägg: 977
Blev medlem: 19 jul 2014 14:45
Ort: Frillesås

Re: Handen på hjärtat, varför skaffade du en Tesla?

Inlägg av Zoidberg »

Och precis som många av oss här så kan nog även en miljömupp tänka sig gå upp i bilpris för att köpa en elbil.
Kanske inte till 800.000
Men nog 300 till 400.000

Är man inte intresserad av tekniken så behöver man ju inte AP, luftfjädring, subwoofer mm mm.
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Handen på hjärtat, varför skaffade du en Tesla?

Inlägg av mati »

grenhall skrev:
Jag tror du har fel.

De flesta Volvo-bilarna idag kostar runt 300kkr eller mer. Dessutom måste folk betala bensin, skatt och service. Var och varannan normal medelinkomsttagare har en ny bil på uppfarten. Oavsett om det står VW, Audi, Volvo eller BMW ligger de runt 300-350kkr.
...
Frågan är vad man prioriterar. En ny bil, en charterresa, eller nåt annat. Det är få som har råd med allt detta samtidigt. Vissa sparar jättelänge för en tvåveckors resa med familjen. Men de skulle inte lägga pengarna på en dyr bil när det finns möjlighet att skaffa en billigare begagnad istället.
Mina grannar, vänner och kollegor har inte en ny bil för 300k på garageuppfarten (få undantag finns). Trots att de flesta av dem har ganska bra inkomst. De flesta lägger kanske 100-150k på en bättre begagnad bil. Men inte mer. De som kör dyrare bilar har ofta tjänstebil eller dylikt. Själv har jag aldrig haft möjlighet till tjänstebil, då är det naturligt att köpa en något billigare bil så man har pengar över till annat.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Handen på hjärtat, varför skaffade du en Tesla?

Inlägg av danni »

mati skrev:
LarsL skrev:
Ja, därför blev jag ledsen/nervös när Elon hår ut och säger att det inte behövs billigare elbilar än Model 3. Det finns enormt många som aldrig i livet kan rårna sig att betala 3-400 000kr för en bil, oavsett. Eller ja, de kan helt enkelt inte. Men det är nog många fossilbilstillverkare som drog en lättnadenssuck då de kan fortsätta att kränga fossiler gör 150-200 000kr. :|
Gode Elon har en ganska annorlunda syn på verkligheten när det gäller vad folk har råd med. Hans masterplan går ju ut på att i steg 3 bygga en bil som alla har råd med. Det säger han ju titt som tätt. Samtidigt är det - precis som du säger - inte många som har möjlighet att skaffa en bil som kostar 350000+. Det är jävligt mycket pengar för en vanlig löntagare. Även för dem som har ganska bra inkomst. Jag har aldrig ägt en så pass dyr bil innan jag köpte Teslan. Hur skulle då alla andra som har lägre inkomst ha råd med den?
Samtidigt tror jag inte ett dugg på det där att folk ska dela på en bil eller hyra ut den när den inte används eller så. Då köper man hellre en billig bensinbil.
Man får hoppas att andra tillverkare vaknar och att utbudet av billigare elbilar ökar framöver. Annars blir det inte den utvecklingen som jag hoppades på.
När ni resonerar såhär missar ni en annan väldigt viktig del av hans masterplan - bildelning! Alla har inte råd med en bil för 400k så som bilar fungerar idag. Men en bil för 400k som kan vara ute och köra automattaxi och dra in pengar till dig när du inte använder den? Jo, alla som har råd att äga någon bil överhuvudtaget idag har råd med en sån. Och de som inte vill ligga ute med det kapitalet eller inte vill eller kan få ett lån för de pengarna, ja, den kan ju helt enkelt använda en Tesla som någon annan har köpt och valt att dela med sig av.

Det är därför Elon säger att det inte behövs en billigare bil än Model 3. Inte för att alla kommer ha råd med Model 3 så som bilägande ser ut idag. Utan för att hela konceptet bilägande kommer förändras i grunden.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
+46
Teslaägare
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Handen på hjärtat, varför skaffade du en Tesla?

Inlägg av +46 »

Zoidberg skrev:
Och precis som många av oss här så kan nog även en miljömupp tänka sig gå upp i bilpris för att köpa en elbil.
Kanske inte till 800.000
Men nog 300 till 400.000

Är man inte intresserad av tekniken så behöver man ju inte AP, luftfjädring, subwoofer mm mm.
Här haglar fördomarna...
Dom flesta miljömedvetna som jag känner (inklusive så kallade muppar, nissar, talibaner, m.fl) är välutbildade och har en mycket god ekonomi. Några är till och med ekonomiskt oberoende även om de inte kan mäta sin förmögenhet med Elon Musk's rikedom.
På söndag är jag bjuden till en av dem för att få uppleva hur det är att åka elbåt.
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Handen på hjärtat, varför skaffade du en Tesla?

Inlägg av mickeisol »

LarsL skrev:
mati skrev:
De flesta miljönissar skaffar inte elbil eftersom de helt enkelt inte har råd skulle jag tro. Intressant nog ser man ganska ofta att dessa så kallade miljönissar puttrar omkring i ganska gamla skrothögar som inte alls är miljövänliga. Det är ett dilemma som många ställs inför. Jag känner en del folk som är mycket miljömedvetna, men de skulle dessvärre aldrig skaffa en elbil pga det höga priset.
Jag har själv ställt mig frågan många gånger hur jag ska göra inför nästa bilköp. Jag köpte Teslan främst av miljöskäl. Jag lyckades att skrapa ihop tillräckligt med stålar så jag kunde betala den. Samtidigt hoppas jag naturligtvis att elbilar kommer att bli mycket billigare framöver. Annars är Teslan tyvärr min första och sista elbil på länge, eftersom jag troligen aldrig kommer ha råd med en till bil i den prisklassen. Även Model 3 kommer förmodligen svida rejält i plånboken för de allra flesta.
Ja, därför blev jag ledsen/nervös när Elon hår ut och säger att det inte behövs billigare elbilar än Model 3. Det finns enormt många som aldrig i livet kan rårna sig att betala 3-400 000kr för en bil, oavsett. Eller ja, de kan helt enkelt inte. Men det är nog många fossilbilstillverkare som drog en lättnadenssuck då de kan fortsätta att kränga fossiler gör 150-200 000kr. :|
Äsch, har inte så stor betydelse i det stora hela om inte tesla gör någon billigare bil än model 3 (även fast jag tror det kan komma så småningom ifall ingen annan tillverkare gör det).
Det kommer ju hur som helst att komma begagnade model 3 så småningom, och hur många är det inte som köper begagnade fossilbilar som har kostat 400-500 tusen idag?
Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare
Inlägg: 952
Blev medlem: 05 nov 2015 20:45
Ort: Lund

Handen på hjärtat, varför skaffade du en Tesla?

Inlägg av grenhall »

mati skrev:
grenhall skrev:
Jag tror du har fel.

De flesta Volvo-bilarna idag kostar runt 300kkr eller mer. Dessutom måste folk betala bensin, skatt och service. Var och varannan normal medelinkomsttagare har en ny bil på uppfarten. Oavsett om det står VW, Audi, Volvo eller BMW ligger de runt 300-350kkr.
...
Frågan är vad man prioriterar. En ny bil, en charterresa, eller nåt annat. Det är få som har råd med allt detta samtidigt. Vissa sparar jättelänge för en tvåveckors resa med familjen. Men de skulle inte lägga pengarna på en dyr bil när det finns möjlighet att skaffa en billigare begagnad istället.
Mina grannar, vänner och kollegor har inte en ny bil för 300k på garageuppfarten (få undantag finns). Trots att de flesta av dem har ganska bra inkomst. De flesta lägger kanske 100-150k på en bättre begagnad bil. Men inte mer. De som kör dyrare bilar har ofta tjänstebil eller dylikt. Själv har jag aldrig haft möjlighet till tjänstebil, då är det naturligt att köpa en något billigare bil så man har pengar över till annat.
Jag är helt övertygad om att det kommer komma finansieringsupplägg som gör det mycket attraktivt för folk att äga en elbil. Inköpspriset må vara högre men driften är obefintlig.

Sedan beror det kanske mycket på var man bor också.
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Skriv svar