Sida 1 av 2

Vilka förbättringar kommer Tesla Model S att få?

Postat: 02 jan 2017 15:31
av TiborBlomhall
Vilka förbättringar kommer Tesla Model S att få under 2017?

Tesla brukar släppa massa nya funktioner till sina bilar. Dagens Tesla Model S har inte mycket gemensamt med de första modellerna som kom 2012. Vad tror du det kommer släppas för nya häftiga funktioner för Tesla Model S i år?

Förtydliganden:
"Spegling av mobilen till mittskärmen" betyder Apple Carplay, Android Auto eller liknande lösningar där man ska ha en mobil man kopplar till bilens skärm.
"Appar till mittskärmen" är däremot appar särskilt utvecklade för Tesla som körs direkt på skärmen utan kopplad mobil
"Full autonomi självkörning" menas antingen att det tillåts i något land eller område eller att Tesla kringgår reglerna genom att hävda folk måste övervaka men bilarna klarar egentligen att köra helt själva (ungefär som i de släppta demonstrationsvideorna)

Bocka för dina gissningar i omröstningen!

Re: Vilka förbättringar kommer Tesla Model S att få?

Postat: 02 jan 2017 15:35
av mati
Kan vi inte önska nånting istället? Dragkrok är mitt första val. Förmodligen inte bara mitt, med tanke på att den punkten ligger först. ;) Tyvärr tror jag inte att det kommer dragkrok till Model S.

Re: Vilka förbättringar kommer Tesla Model S att få?

Postat: 02 jan 2017 16:24
av zyax
Laddormen kommer också att ingå.

Re: Vilka förbättringar kommer Tesla Model S att få?

Postat: 02 jan 2017 19:17
av Bjelke
Programvara som funkar? :lol:

Re: Vilka förbättringar kommer Tesla Model S att få?

Postat: 02 jan 2017 19:27
av bat
Bjelke skrev:
Programvara som funkar? :lol:
Ingen mening att ta med heeelt osannolika alternativ ;-)

Re: Vilka förbättringar kommer Tesla Model S att få?

Postat: 02 jan 2017 19:32
av Bjelke
bat skrev:
Bjelke skrev:
Programvara som funkar? :lol:
Ingen mening att ta med heeelt osannolika alternativ ;-)
Nej just det, vi skulle rösta på det vi tror på, inte vad vi hoppas och önskar (eller hur mati haha) :lol:

Re: Vilka förbättringar kommer Tesla Model S att få?

Postat: 02 jan 2017 19:56
av Zalman3
Blir det nya snabbladdbara batterier?

"Tesla superchargers and graphene batteries"
It seems that 350 kW aren’t enough for Elon Musk.
While most got excited about the faster charge, my immediate reaction was: “finally they are getting graphene batteries!”
A 130 kWh battery needs roughly 500 kW power to fulfill the CARB’s charge time requirements to get the 9 ZEV credits. But more important is what kind of battery can be recharged at 4 C-rate?
http://pushevs.com/2016/12/27/tesla-sup ... batteries/

Re: Vilka förbättringar kommer Tesla Model S att få?

Postat: 02 jan 2017 20:17
av LarsL
Någon borde förklara för Elon att en dragkrok för oss är som en pickup för amerikanen. Men nej jag tror inte det kommer på Model S.

Re: Vilka förbättringar kommer Tesla Model S att få?

Postat: 02 jan 2017 20:21
av Tars
LarsL skrev:
Någon borde förklara för Elon att en dragkrok för oss är som en pickup för amerikanen. Men nej jag tror inte det kommer på Model S.
Jag hoppas fortfarande


Skickat från min Motorola v66 med Tapatalk

Re: Vilka förbättringar kommer Tesla Model S att få?

Postat: 03 jan 2017 06:20
av Bjelke
Jag bockade inte i fungerande programvara (dvs "annat") utan bara snabbare laddning och inget mer, frågan var ju bara vad vi tror kommer att komma så..........

Re: Vilka förbättringar kommer Tesla Model S att få?

Postat: 03 jan 2017 07:39
av LarsL
Det måste ju komma Gigafactory batterier in i Model S och X också, annars kommer de ju efter Model 3. Om de får Gigafactory batterier så kommer de att kunna göras större på samma volym och till samma kostnad. Hur mycket? 120kWh tror jag vi ser under 2017.

Re: Vilka förbättringar kommer Tesla Model S att få?

Postat: 03 jan 2017 08:28
av Laban
Zalman3 skrev:
Blir det nya snabbladdbara batterier?
Jag röstade på klassiskt svenskt maner på 200-300 kW, mellanvarianten. Under 200 kW känns trist när Elon börjar prata om 350+ kW laddare, över 300 känns lite väl optimistiskt :-)

Jag tror i alla fall att någonting kommer att hända på den fronten, ett hyfsat stort framsteg. Som jag skrev i en annan tråd här hävdar Hyundai att Ionic ska kunna ladda upp till 80% på 20 minuter med 100 kW CCS, det med ett 28 kW batteri:

http://insideevs.com/hyundai-confirms-s ... -electric/
“Charging the Ioniq Electric’s lithium-ion polymer battery up to 80 percent only takes about 20 minutes using a SAE Combo Level 3 DC, 100 kW fast-charger
Det är 67 kW i genomsnitt. Räknat på ett 100 kW pack får man 100/28*67 = ~240 kW, i genomsnitt. I en youtube video laddar Björn Nyland Model S 85 kWh packet upp till 70% med ca 76 kW i genomsnitt. Dvs, Ionic har ~3X Teslas nuvarande kapacitet.

Så det finns nog en hel del att hämta för Tesla när nästa generations (Gigafabrik) batterier kommer. Vilket kanske också är anledningen till Elons tweet angående 350 kW - "childrens toy". Man kan åtminstone hoppas på det :-)

Det skulle också kunna tänkas höra ihop med att Elon har sagt att det kanske inte blir så mycket större batterier än 100 kWh. Om man ser resursmässigt så borde det vara betydligt bättre att satsa på kraftigt förbättrad snabbladdning. Speciellt när man nu också får hjälp från annat håll med 350(+) kW laddare.

Re: Vilka förbättringar kommer Tesla Model S att få?

Postat: 03 jan 2017 19:09
av drakbane
Större batterier, över 120 kWh

Högre laddhastighet, över 300 kW

Autopilot bättre än gamla autopiloten var

Appar till mittskärmen

8-)

Re: Vilka förbättringar kommer Tesla Model S att få?

Postat: 03 jan 2017 19:51
av Franz
Fool me once, shame on you. Fool me twice, shame on me...
Även om vi sektmedlemmar har en viss skeptisism till Teslas tidplaner, vare sig de är uttalade eller ej, verkar vi aldrig lära oss att i bästa fall uppfylls hälften på dubbla tiden. Men, nu är det ju ett helt år kvar och de har säkert lärt sig etc. ;) så här är mina gissningar:

* Dragkrok. Osäker på om det sagts att det skall komma till Model S men det finns ju trots allt till Model X, det är sagt att det skall komma till Model 3 och det är även sagt att Model S/X skall utvecklingsmässigt alltid ligga före Model 3. D.v.s. ingen garanti men det borde ju komma och jag tror att det kan vara en välbehövd boost för försäljningen. Kanske tjänar man mer på Model X och har därför medvetet väntat lite extra. Lite mer troligt än otroligt att Model S får dragkrok i år gissar jag på.

* Större batteri. Tesla har väl hintat att man inte behöver så mycket större batterier än 100 kWh. Samtidigt bör ju de första batteripacken från Gigafactory hinna komma i år. Säkert lite uppgraderad kemi och en celldimension som medger högre täthet gör det ju dock ganska enkelt att öka på kapaciteten. En viss ökning gör ju att man är den som erbjuder längst räckvidd och troligen även ytterligare lite ökad prestanda. Det skall inte underskattas ifall man skära lite i 100-200 km/h-tiderna samtidigt som några mil till på Autobahn kan vara viktigt för att få över en del av de som köper lite mer påkostade tyska bilar. 110 kWh är min gissning

* Högre laddhastighet. Med tanke på Elons uttalande om att 350 kW är fjuttigt kan jag inte annat än anta att battericellerna från Gigafactoryn är utformade för att ta emot mycket kraftigare laddning. Man får väl anta att när Panasonic tog fram sina ursprungliga 18650-batterier som används i Model S var tanken aldrig att de skulle hamna i elbilar och behöva laddas så snabbt. >350 kW kan ju mycket väl vara för lastbilar etc. vilket visserligen är häftigt. Att bara fixa 120 kW eller drygt det under fler % av laddningen skulle göra märkbar skillnad men jag är naiv och antar att det helt enkelt kommer ett batteripack som fixar >350 kW.

* Autopiloten bättre än gamla autopiloten var. Visst, det drar väl ut på tiden med programvara till AP2 men det känns ändå som en lågoddsare att AP2 redan under våren är på par med AP1 och går om strax därefter.

* Bättre strålkastare. Med tanke på att jag flera gånger den här vintern fått skrapa av mina strålkastare och dessutom upplevt vilken skillnad det blev för autopiloten nattetid när de var igenisade eller rengjorda är jag lite förvånad att det inte kommit åtminstone rengöring än.

* Heads-up display. Det verkar ju vara tänkt till Model 3 och i så fall lär det ju hamna i Model S redan i år.

Re: Vilka förbättringar kommer Tesla Model S att få?

Postat: 03 jan 2017 20:00
av Kriper
Svarsalternativen som glömdes bort: Sidofack i dörrarna, fack på baksidan av framstolarna, lågt monterade framstolar, fack för glasögon, framstolar med utrdagbart lårstöd och högre ryggstöd (jag har nackstödet mellan skulderbladen), diff för bakhjulsdrivna bilar, solskyddsgardiner i sido- och bakfönster, eljusterbart baksäte, fast laddare för iPhone, usb-uttag i baksätet. Vad vet jag, jag har ju en S85 från 2014 så mycket av detta kanske redan är på plats? :roll:

Re: Vilka förbättringar kommer Tesla Model S att få?

Postat: 03 jan 2017 20:35
av Agusten
Detta är ju ingen önskelista men jag kan ju nämna det ändå.
Önskar att man skall kunna tidsinställa styrningen av climatet från mobilen.

Re: Vilka förbättringar kommer Tesla Model S att få?

Postat: 03 jan 2017 21:12
av bylund
Kriper skrev:
Svarsalternativen som glömdes bort: Sidofack i dörrarna, fack på baksidan av framstolarna, lågt monterade framstolar, fack för glasögon, framstolar med utrdagbart lårstöd och högre ryggstöd (jag har nackstödet mellan skulderbladen), diff för bakhjulsdrivna bilar, solskyddsgardiner i sido- och bakfönster, eljusterbart baksäte, fast laddare för iPhone, usb-uttag i baksätet. Vad vet jag, jag har ju en S85 från 2014 så mycket av detta kanske redan är på plats? :roll:
Tror du detta kommer 2017, eller är det mest din önskelista?

Re: Vilka förbättringar kommer Tesla Model S att få?

Postat: 03 jan 2017 22:46
av Kriper
bylund skrev:
Kriper skrev:
Svarsalternativen som glömdes bort: Sidofack i dörrarna, fack på baksidan av framstolarna, lågt monterade framstolar, fack för glasögon, framstolar med utrdagbart lårstöd och högre ryggstöd (jag har nackstödet mellan skulderbladen), diff för bakhjulsdrivna bilar, solskyddsgardiner i sido- och bakfönster, eljusterbart baksäte, fast laddare för iPhone, usb-uttag i baksätet. Vad vet jag, jag har ju en S85 från 2014 så mycket av detta kanske redan är på plats? :roll:
Tror du detta kommer 2017, eller är det mest din önskelista?
Nä, jag hade önskat att dessa var alternativ att rösta på. Tesla har mycket att förbättra vad gäller inredning osv än att prioritera nya AP eller annan teknik. Gör klar bilen först för att sedan utveckla tekniken. Diff till exempel, jag blev stående med spinnande hjul på min egen tomt med lite motlut när jag skulle backa i snö. Jag gillar bilen men te.x. ergonomin påminner om Alfa Romeo 164. Bra om man är kort men inte om man är lång.. Finns lita att slipa på. Grym bil som med småfix skulle kunna bli perfekt.

Re: Vilka förbättringar kommer Tesla Model S att få?

Postat: 04 jan 2017 06:05
av mati
Kriper skrev:
Nä, jag hade önskat att dessa var alternativ att rösta på. Tesla har mycket att förbättra vad gäller inredning osv än att prioritera nya AP eller annan teknik. Gör klar bilen först för att sedan utveckla tekniken. Diff till exempel, jag blev stående med spinnande hjul på min egen tomt med lite motlut när jag skulle backa i snö. Jag gillar bilen men te.x. ergonomin påminner om Alfa Romeo 164. Bra om man är kort men inte om man är lång.. Finns lita att slipa på. Grym bil som med småfix skulle kunna bli perfekt.
Du har en poäng. Mycket av det du skriver har jag aldrig reflekterat över men det är faktiskt saker som finns i andra bilar. Det där med att göra bilen klar först kan jag hålla med om. Ibland känns det som det är viktigare med en massa nya påskägg istället för att få till en fungerande bil.

Re: Vilka förbättringar kommer Tesla Model S att få?

Postat: 04 jan 2017 08:07
av Bjelke
mati skrev:
Kriper skrev:
Nä, jag hade önskat att dessa var alternativ att rösta på. Tesla har mycket att förbättra vad gäller inredning osv än att prioritera nya AP eller annan teknik. Gör klar bilen först för att sedan utveckla tekniken. Diff till exempel, jag blev stående med spinnande hjul på min egen tomt med lite motlut när jag skulle backa i snö. Jag gillar bilen men te.x. ergonomin påminner om Alfa Romeo 164. Bra om man är kort men inte om man är lång.. Finns lita att slipa på. Grym bil som med småfix skulle kunna bli perfekt.
Du har en poäng. Mycket av det du skriver har jag aldrig reflekterat över men det är faktiskt saker som finns i andra bilar. Det där med att göra bilen klar först kan jag hålla med om. Ibland känns det som det är viktigare med en massa nya påskägg istället för att få till en fungerande bil.
Håller med :)
Men om omröstningen gäller vad vi tror, och inte bara önskar oss, så tror jag ff inte mycket av det där kommer :(
Dom kommer, som sagt, att fortsätta med "lekstuga" och inte lyckas speciellt bra med tex en fungerande programvara osv.
Tesla har ju 3 favvo-uttryck,
Perform as designed,
Within specification,
Acceptable level.

Tycker det är jobbigt många ägare som hört dessa (även jag) när man har "upplevd" (ett annat ord dom gärna använder) kvalitetsbrist osv, men säger en del om deras ambitioner. Dom pratar
mycket om hur viktigt det är med nöjda kunder men lever inte riktigt efter det mottot.
Sambon satt tex bredvid en kund på SC i Väsby nyligen som sa typ "Det vore ju trevligt med en felfri bil så här efter 1,5 år" och han sa det inte speciellt glatt. Jag har många såna historier tyvärr...

Re: Vilka förbättringar kommer Tesla Model S att få?

Postat: 04 jan 2017 08:26
av Herr X
Kriper skrev:
Svarsalternativen som glömdes bort: Sidofack i dörrarna
Finns på Model X - kommer säkert till Model S!
Kriper skrev:
jag har nackstödet mellan skulderbladen
Måste ha huvudet stickandes ut genom panoramaglastaket när du kör? Det låter som att du är omänskligt lång. Tippar att Tesla inte kommer prioritera att anpassa bilen för en mycket liten andel av befolkningen som är kopiöst långa - det blir nog för kostsamt i förhållande till den lilla mängden nya kunder man kan tänkas rekrytera.
Kriper skrev:
fast laddare för iPhone, usb-uttag i baksätet
Detta finns på Model S numera - både fast mobilladdare och USB i baksätet kom i våras

Re: Vilka förbättringar kommer Tesla Model S att få?

Postat: 04 jan 2017 08:46
av mati
Bjelke skrev:
Sambon satt tex bredvid en kund på SC i Väsby nyligen som sa typ "Det vore ju trevligt med en felfri bil så här efter 1,5 år" och han sa det inte speciellt glatt. Jag har många såna historier tyvärr...
Jag tror att mycket av dessa "upplevda" kvalitetsbrister har sin grund i att det är så jäkligt långt till närmsta SC för många av oss. Jag kan visserligen bara tala för mig själv, men bara vetskapen att jag måste ta ledigt minst en dag för att lämna bilen till SC medför en permanent oroskänsla. Det bästa är naturligtvis när bilen inte krånglar alls, men när den ändå gör det vill jag ju såklart få det åtgärdat utan att behöva vänta skitlänge eller ta ledigt. När sambons Mazda ska servas (sönder går den ju aldrig) så är det bara några km till verkstan. Inga problem. För mig är det en halv världsresa som innebär en massa besvär och krångel. Det som händer är att man kör omkring med en bil som skulle behöva servas, ses över, lagas, fixas, vad vet jag. Men man väntar hellre med det och "samlar på sig" en massa serviceärenden så att det inte blir för mycket åkande fram och tillbaka. Det är klart att bilen känns "dålig" då.
Så sett hoppas jag verkligen att antalet serviceställen kommer att utökas ordentligt de kommande åren.

Vilka förbättringar kommer Tesla Model S att få?

Postat: 04 jan 2017 09:01
av jpetters
Herr X skrev:
Kriper skrev:
jag har nackstödet mellan skulderbladen
Måste ha huvudet stickandes ut genom panoramaglastaket när du kör? Det låter som att du är omänskligt lång. Tippar att Tesla inte kommer prioritera att anpassa bilen för en mycket liten andel av befolkningen som är kopiöst långa - det blir nog för kostsamt i förhållande till den lilla mängden nya kunder man kan tänkas rekrytera.
Stolarna som var standard före Autopilot kom är klart lägre. Jag reagerade på det när jag hade en lånebil av första generationen. Det var stor skillnad mot min bil med standard stolar i Autopilot bil. Även bak blev det ju en "viss" skillnad i samma veva.

Re: Vilka förbättringar kommer Tesla Model S att få?

Postat: 04 jan 2017 09:06
av Kriper
Kriper skrev:
jag har nackstödet mellan skulderbladen
Måste ha huvudet stickandes ut genom panoramaglastaket när du kör? Det låter som att du är omänskligt lång. Tippar att Tesla inte kommer prioritera att anpassa bilen för en mycket liten andel av befolkningen som är kopiöst långa - det blir nog för kostsamt i förhållande till den lilla mängden nya kunder man kan tänkas rekrytera.

Jag har huvudet upp i hålet men har en bit kvar till glasluckan, men lutar jag huvudet till vänster slår jag i taket. I min förra bil, BMW 328 i 2013 gick det att justera ned stolen så att jag satt perfekt. Då Model S är en så mycket större bil borde det inte vara så svårt att bygga en stol som inte bygger så mycket i höjdled. Finns underleverantörer till sånt.

Re: Vilka förbättringar kommer Tesla Model S att få?

Postat: 04 jan 2017 09:13
av Bjelke
mati skrev:
Bjelke skrev:
Sambon satt tex bredvid en kund på SC i Väsby nyligen som sa typ "Det vore ju trevligt med en felfri bil så här efter 1,5 år" och han sa det inte speciellt glatt. Jag har många såna historier tyvärr...
Jag tror att mycket av dessa "upplevda" kvalitetsbrister har sin grund i att det är så jäkligt långt till närmsta SC för många av oss. Jag kan visserligen bara tala för mig själv, men bara vetskapen att jag måste ta ledigt minst en dag för att lämna bilen till SC medför en permanent oroskänsla. Det bästa är naturligtvis när bilen inte krånglar alls, men när den ändå gör det vill jag ju såklart få det åtgärdat utan att behöva vänta skitlänge eller ta ledigt. När sambons Mazda ska servas (sönder går den ju aldrig) så är det bara några km till verkstan. Inga problem. För mig är det en halv världsresa som innebär en massa besvär och krångel. Det som händer är att man kör omkring med en bil som skulle behöva servas, ses över, lagas, fixas, vad vet jag. Men man väntar hellre med det och "samlar på sig" en massa serviceärenden så att det inte blir för mycket åkande fram och tillbaka. Det är klart att bilen känns "dålig" då.
Så sett hoppas jag verkligen att antalet serviceställen kommer att utökas ordentligt de kommande åren.
Extra "kul" när man för höra att det inte är fel på bilen (fast det är det) för att dom tex inte kan framkalla samma fel på plats där o liknande (tex vibrationer/skakningar vid 130km/h och dom "verifierar"
sina åtgärder vid 110km/h och konstaterar att dom lyckats åtgärda felet genom att bara balansera hjulen, vilket dom redan har provat typ 4ggr på 1,5 år utan att hitta grundorsaken...)
Janne skrattade förresten senast jag var där när jag sa att det inte är roligt att åka 25mil för att fixa bilen och sa "Det är inte mitt fel att du köpt en Tesla och bor 25 mil härifrån", jag tänkte svara att
det är väl heller inte mitt fel att det är fel på bilen?, men jag blev så paff så jag blev tyst... Vad svarar man på det lixom?