Skulle du betala 600 kronor för ett batteribyte?

I denna tråden så har vi endast omröstningar och här kan alla skapa en omröstning

Moderator: Redaktion

Skulle du betala 600 kronor för ett batteribyte?

Har Tesla, ja definitivt ofta
0
Inga röster
Har Tesla, kanske ibland
6
16%
Har Tesla, nej laddar gratis
15
39%
Har ingen Tesla, ja skulle definitivt ofta
0
Inga röster
Har ingen Tesla, kanske skulle ibland
3
8%
Har ingen Tesla, nej skulle ladda gratis
14
37%
 
Antal röster: 38

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Skulle du betala 600 kronor för ett batteribyte?

Inlägg av TiborBlomhall »

Tesla Motors har på en station i USA börjat erbjuda kunder byta batteri på 3 minuter istället för att ladda på 20-30. Bytet kostar "motsvarande en full tank bensin" och man måste stanna på tillbakavägen och byta tillbaka till sitt eget batteri igen.

Ponera att stationen i Ödeshög fick samma slags batteribytarstation. På din väg mellan Stockholm och Göteborg (eller Malmö) kunde du välja: stanna och ladda gratis på 25 minuter, eller byta batteri för 600 kronor på 3 minuter?

Kommentera och motivera gärna ditt val!
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Skulle du betala 600 kronor för ett batteribyte?

Inlägg av Svenssons »

.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1729
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: Skulle du betala 600 kronor för ett batteribyte?

Inlägg av Bod »

90 ggr av 100 skulle jag stanna 20-25 minuter. Dock finns det tillfällen jag skulle vilja stanna så kort tid som möjligt. Exempelvis på sträckor som är runt 40 mil och det inte finns laddmöjligheter på ankomstorten. 40 mil åker jag helst utan att stanna. Samma sak om jag skall åka 60 mil och måste stanna flera gånger, då skulle jag vilja ha möjlighet, att åtminstone det ena stoppet, skulle vara så kort som möjligt. Ovanstående gäller när man har barn/ungdomar i bilen.

Vi funderar på att bila till Storbritannien i sommar och stanna 20-25 minuter var 20 mil kommer att sänka ungarna humörtröskel. Och ja, ungarna älskar Teslan, men det gör inte tålamodet mycket längre. :)
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
drzaphod
Teslaägare
Inlägg: 470
Blev medlem: 26 jul 2014 15:13
Ort: Huddinge

Re: Skulle du betala 600 kronor för ett batteribyte?

Inlägg av drzaphod »

Jag tror också att majoritet av gångerna så vill jag har bensträckaren och väntar 20-30 min för att ladda bilen. Det kan finnas gånger då man har väldigt bråttom till en kund som det kan behövas med ett byte. Men jag tycker det är lite dåligt att man sedan måste åka tillbaka och få tillbaka sitt gamla batteri, det är ju inte alltid man är på samma väg tillbaka.

Jag får min bil i april och hela familjen planerar att ta en resa till Europa och åka runt med Supercharges. Det blir troligen sista semestern med hela familjen då sonen nu är 16 och kanske inte är så sugen att semestra med familjen nästa år. :) Han gillar Tesla skarp så det nog ganska så roligt för honom också. Så ett stopp var 200-250 km är helt perfekt för att jag inte heller skall få kinkiga barn i bilen.
Stolt ägare av en Model S Multicoat White från 2020.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Skulle du betala 600 kronor för ett batteribyte?

Inlägg av LarsL »

Redan nu pausar jag två gånger mellan Stockholm och Göteborg så ungarna inte ska explodera, själv brukar jag vilja ha en kaffe och lite mat. Lite synd att man måste stanna på samma ställen varje gång iofs, men det kanske blir bättre om några år?

En fördel med ett byte skulle ju vara att det var laddat till 100% och att man då skulle få range för att göra ett riktigt hopp ut i oladdade områden. Då skulle man ju spara betydligt mer än 20-30min på ett byte eftersom de sista procenten tar så lång tid.

Ser hellre att både mina och Teslas pengar läggs på fler Superchargers och större batterier.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Skulle du betala 600 kronor för ett batteribyte?

Inlägg av TiborBlomhall »

Utbytesbatterierna är nog inte laddade till 100% för då kan de inte lagras längre tid utan att ta skada.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Skulle du betala 600 kronor för ett batteribyte?

Inlägg av LarsL »

Trodde man skulle förboka bytet så att de kunde ha ett fullt batteri redo när man dyker upp? Bokar man bytet när man åker hemifrån borde väl ett 80% batteri nå 100%(eller nästan) tills man bbehöver det?
Skriv svar