Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inläggav Teslaägare Camper63 » 21 maj 2020 06:30

Läste denna tråd häromdagen då jag fick oerhört långsam laddning härom veckan på en supercharger. Jag fick som mest 34 kW. Har en S90D.
Men då hade bilen stått ute hela natten temperatur 6-7 grader C. Körde bara 1 mil innan SC
Detta blir inte bra vid långresor tänkte jag. Igår o förrgår körde jag en långresa i jobbet. 45 mil tor. Träffade inget folk så jag bröt inte emot Coronalagarna tycker jag. Jag ställde in på Navigationen att jag skulle ladda på SC. Sedan när jag kom fram efter 15 talet mil. var det i stort sett som förut innan alla uppdateringar. Fullt blås. Som mest fick jag 143 kW. Batteriets temperatur är nog en av nyckelfaktorerna till snabb laddning. Bilen har gått 10000 mil ganska precis. Uttagen mars -17. Så om möjligt ställ in SC på navigationen. Då antar jag att batteriet förvärms.
Användarvisningsbild
Camper63
Teslaägare
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 20 jan 2017 09:57
Ort: Vänersborg

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inläggav Mickep » 21 maj 2020 07:05

Är det lag på det? Folk utifrån säger att Norge har lockdown, men de har i mitt tycke väldigt avslappnat. Där finns hytteförbud men ingen gräns hur länge man får åka (då hade tesla Björn fått problem)
Mickep
 
Inlägg: 2005
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inläggav Teslaägare Henkens » 21 maj 2020 08:48

Gjorde ett litet test.
Jag har en S90D 2015
Den har gått 32000 mil och är Mycket laddat på SuC
Var 5:e minut skrev jag upp värdena jag fick
Förvärmde batterierna till 35°
Tid: % Kw Batteritemp Återstående laddtid
18:02 1% 60Kw 35° 40min
18:07 8% 84kw 35° 40
18:12 17% 87Kw 38° 35
18:17 27% 90Kw 39° 30
18:22 37% 92Kw 39° 25
18:27 47% 81Kw 39° 20
18:32 55% 71Kw 39° 20
18:37 62% 61Kw 40° 15
18:42 69% 52Kw 42° 15
18:47 74% 44Kw 43° 10
18:52 79% 37Kw 43° 10
18:57 83% 31Kw 42° 5
19:02 86% 27Kw 42° Här märkte jag att jag hade satt 85% laddgräns så höjde den till 90% och då laddade den i 10 minuter till från 85 - 90%
19:07 89% 20Kw 42°
19:10 90% 17Kw 42°

Så det verkar som jag kan maxa 92Kw med alla förutsättningar rätt.
Användarvisningsbild
Henkens
Teslaägare
 
Inlägg: 113
Blev medlem: 10 sep 2019 12:53
Ort: Dvärsätt
Referralkod: henrik34698

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inläggav Teslaägare e5m1r » 21 maj 2020 08:49

Camper63 skrev:Läste denna tråd häromdagen då jag fick oerhört långsam laddning härom veckan på en supercharger. Jag fick som mest 34 kW. Har en S90D.
Men då hade bilen stått ute hela natten temperatur 6-7 grader C. Körde bara 1 mil innan SC
Detta blir inte bra vid långresor tänkte jag. Igår o förrgår körde jag en långresa i jobbet. 45 mil tor. Träffade inget folk så jag bröt inte emot Coronalagarna tycker jag. Jag ställde in på Navigationen att jag skulle ladda på SC. Sedan när jag kom fram efter 15 talet mil. var det i stort sett som förut innan alla uppdateringar. Fullt blås. Som mest fick jag 143 kW. Batteriets temperatur är nog en av nyckelfaktorerna till snabb laddning. Bilen har gått 10000 mil ganska precis. Uttagen mars -17. Så om möjligt ställ in SC på navigationen. Då antar jag att batteriet förvärms.
Vi pratar om framförallt 70 och 85 batteri
90 pack begränsas om man superchqrgqr mycket
Sen är det kanske inte max hastigheten utan totaltiden
Tex så toppar min bil runt 115 upp till ca 10% sen går det fort neråt ca 50 vid 50% och 30 vid 70%
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på Dashcam eller annat roligt tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
 
Inlägg: 5814
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Referralkod: esmir2564

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inläggav Teslaägare abagewitz » 21 maj 2020 09:22

Henkens skrev:Gjorde ett litet test.
Jag har en S90D 2015
Den har gått 32000 mil och är Mycket laddat på SuC
Var 5:e minut skrev jag upp värdena jag fick
Förvärmde batterierna till 35°
Tid: % Kw Batteritemp Återstående laddtid
18:02 1% 60Kw 35° 40min
18:07 8% 84kw 35° 40
18:12 17% 87Kw 38° 35
18:17 27% 90Kw 39° 30
18:22 37% 92Kw 39° 25
18:27 47% 81Kw 39° 20
18:32 55% 71Kw 39° 20
18:37 62% 61Kw 40° 15
18:42 69% 52Kw 42° 15
18:47 74% 44Kw 43° 10
18:52 79% 37Kw 43° 10
18:57 83% 31Kw 42° 5
19:02 86% 27Kw 42° Här märkte jag att jag hade satt 85% laddgräns så höjde den till 90% och då laddade den i 10 minuter till från 85 - 90%
19:07 89% 20Kw 42°
19:10 90% 17Kw 42°

Så det verkar som jag kan maxa 92Kw med alla förutsättningar rätt.


Hur gör man för att förvärma batteriet?
Användarvisningsbild
abagewitz
Teslaägare
 
Inlägg: 227
Blev medlem: 12 dec 2018 14:00

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inläggav Teslaägare e5m1r » 21 maj 2020 09:33

abagewitz skrev:
Henkens skrev:Gjorde ett litet test.
Jag har en S90D 2015
Den har gått 32000 mil och är Mycket laddat på SuC
Var 5:e minut skrev jag upp värdena jag fick
Förvärmde batterierna till 35°
Tid: % Kw Batteritemp Återstående laddtid
18:02 1% 60Kw 35° 40min
18:07 8% 84kw 35° 40
18:12 17% 87Kw 38° 35
18:17 27% 90Kw 39° 30
18:22 37% 92Kw 39° 25
18:27 47% 81Kw 39° 20
18:32 55% 71Kw 39° 20
18:37 62% 61Kw 40° 15
18:42 69% 52Kw 42° 15
18:47 74% 44Kw 43° 10
18:52 79% 37Kw 43° 10
18:57 83% 31Kw 42° 5
19:02 86% 27Kw 42° Här märkte jag att jag hade satt 85% laddgräns så höjde den till 90% och då laddade den i 10 minuter till från 85 - 90%
19:07 89% 20Kw 42°
19:10 90% 17Kw 42°

Så det verkar som jag kan maxa 92Kw med alla förutsättningar rätt.


Hur gör man för att förvärma batteriet?
Om det är låg temp ute så går den igång med coupevärmen du ser det tydligt i appen
Annars om man har PDL kan man förvärma från bilen
Eller köra
Temp får man ut i PDL bilar eller 3 part till obd
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på Dashcam eller annat roligt tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
 
Inlägg: 5814
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Referralkod: esmir2564

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inläggav Teslaägare Henkens » 21 maj 2020 09:58

Knappa in en SuC som destination. Jag läste ut tempen med scan my tesla.
Gasa, bromsa, funkar också.
Det tar således 68 minuter för mig att ladda från 1% till 90% med optimala förhållanden.
Betydligt längre om batterierna är kalla.
Användarvisningsbild
Henkens
Teslaägare
 
Inlägg: 113
Blev medlem: 10 sep 2019 12:53
Ort: Dvärsätt
Referralkod: henrik34698

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 22 maj 2020 10:14

Vill du byta batteri?
Tesla kanske erbjuder uppgradering till ett Maxwell batteri.
https://youtu.be/pP971PYzQJs?t=1630
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
 
Inlägg: 5330
Blev medlem: 29 mar 2016 17:28
Ort: Umeå
Referralkod: NILSERIK5507

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inläggav models4karl » 05 jun 2020 14:14

Om man nu ska driva sitt battericase till ARN så vill man ju ha all möjlig kunskap om sin bil. Hur tappar man av sin Tesla på information enklast?
Det finns en app som heter "scan my Tesla", Det finns en slags raspberryPi-lösning som heter Teslalogger, ABRP, ???, ...
Om man vill dyka ned i bilens batteris innersta hemligheter, vad behöver man då?

(Jag har en P85+ från 2013. Dvs, ladda 1 timme, åka 2 timmar. :x )
models4karl
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 12 maj 2016 08:51

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inläggav Teslaägare jeppe_sthlm » 05 jun 2020 14:39

models4karl skrev:Om man nu ska driva sitt battericase till ARN så vill man ju ha all möjlig kunskap om sin bil. Hur tappar man av sin Tesla på information enklast?
Det finns en app som heter "scan my Tesla", Det finns en slags raspberryPi-lösning som heter Teslalogger, ABRP, ???, ...
Om man vill dyka ned i bilens batteris innersta hemligheter, vad behöver man då?

(Jag har en P85+ från 2013. Dvs, ladda 1 timme, åka 2 timmar. :x )

Så vitt jag vet är det enda sättet att koppla på sig på bilens ODB-port för att få ut den datan. Då är det scan my tesla eller liknande som gäller. Har du en androidlur, så kan du beställa kabel och ODB-adapter här:

https://e-mobility-driving-solutions.com/produkt-kategorie/kabel/

För iOS behöver man en annan ODB-adapter

https://www.scantool.net/obdlink-mxp/

...men du behöver fortfarande en kabel. Sedan är det app:en för en hundring eller så
Model S P85+ med AP
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna
Referralkod: JESPER42420

Föregående

Återgå till Superchargers

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: SugSnigel och 3 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.