Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inläggav Teslaägare Bjelke » 01 aug 2020 19:08

Mer och mer tyder på att det jag sa för något år sedan, angående om det bara var 85-batterierna
som drabbas, stämmer att alla batterier kommer att drabbas...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Referralkod: mikael1178

Inläggav Teslaägare Jwe » 01 aug 2020 19:56

Stämmer det att reduktionen börjar redan efter 2800 kWh laddade via SuC? Det innebär ju ca 1400 mil på model S och dryga 1000 mil på model X !?!
Tur att man var tidigt ute och redan passerat 20 000 mil ( ca 18-19 000 innan detta elände introducerades).

Apropå långresor:
Medvetna om laddhastighetseduceringen tog vi ändå model S på långresa med rundtur Iberiska halvön i febr mars i år. Dels för att testa hur mycket det påverkar en sådan resa innan man ”för ett väsen” och också se om det mot förmodan skulle vara bättre i varmt klimat, hoppet är ju det sista osv...
Segt!
Men blev ännu mer problematiskt med detta pga:
Vid halvtid av planerad bortavaro blev coranaproblematiken escalerad. Sista natten i Spanien blev på ett mycket stort golfhotell i Almeriatrakten. Vi var endast några få på hotellet. Allt nedstängt akut såväl golfbanor spa mm. Man skulle sannolikt bli tvingade att stänga hotellet nästkommande dygn.
Kommande midnatt skulle gränsen mellan Spanien och Frankrike stängas. Bråttom! Endast vi och långtradare och husbilar i norrgående filer, nästan inga bilar i södergående. Vid en motorvägsavfart tom maskingevärsutrustad polis på plats.
Första laddställe under hemfärden Murcia. Är placerad i ett stort köpcenter. Helt nedstängt. Barrikader runt hela anläggningen. Som tur är i plast så desperata som vi var lyfte vi undan en sektion och bröt oss därmed in på området. Väl framme i övrigt skrämmande öde köpcenter visar det sig att en spansk teslaägare gjort samma som vi och laddstolparna hade ström!
Då flertalet av SuC i Spanien och fr.a. Frankrike är belägna inom hotellområden med rejäla järngrindar blev vi riktigt nervösa inför resterande laddningar. Vi kände oss nu tvingade att ladda i det närmaste fullt vid varje laddning då vi inte kunde lita på att nästa SuC skulle vara tillgänglig. Med nedstrypt laddhastighet var detta en plåga, extra förstärkt av oro att inte nå fransk/spanska gränsen före midnatt.
Vid nästa avfart till SuC blev vi emottagna av beväpnade poliser. Fick ladda o åka vidare.
Laddaren i Tarragona ligger i en vingård/hotell. Helt nedsläckt men med en säkerhetsvakt i en bil. Vakten endast spansktalande och vi ej, men vi förstod att han var där för att bevaka och hålla grindarna öppna för laddning. Denna laddplats stängdes sedan, liksom den i Fuengirola och de har under många veckor varit nedstängda! (Samma öde St Anton men den öppnades efter någon v).
Vi kom över gränsen till Frankrike strax före midnatt. Som tur var var alla laddstationerna på hotell i Frankrike öppna för laddning, på ett fick vi dock inte använda toaletten, på de andra var det fortfarande ”normal” aktivitet men tror det ändrades kommande dygn. Gräns till Tyskland hårdbevakad 5 km tog 1,5 timme i kö mitt i natten. Danmarksgränsen har ju alltid varit bevakad sedan flyktingkrisen, nu förstärkt med tält man fick köra in i och förfrågan om resrutt.
Gränsen till Sverige, ingen synlig bevakning.
Spanjoren som också brutit sig in på köpcenterområdet i Murcia var rejält upprörd över att det var avspärrat, bensinstationerna fungerade ju som vanligt!
På nedresan träffad vi en dansk teslaägare och det framkom att han var drabbad av laddhastighetsnedskärningen. Han var mer än hleigt förbannad. Han var någon form av handelsresande på Jylland, det fungerande inte. ”Bilen skall bort” fortast möjligt och det blir inte som planerat någon ytterligare tesla till företage och ej heller till det privata som han före strypningen planerat.
Användarvisningsbild
Jwe
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Verdi » 01 aug 2020 20:20

Vilken mardröm ni råkade ut för! Tur allt gick bra.

Är det någon som kan bekräfta allt det här, att det drabbar även 100 kW-packet osv?

Har själv laddat 2053 kWh på SuC med min. Ca 11% av total laddning. Vore tråkigt om den snart blev sämre.
Model S 100D -18 Obsidian black.
Model 3 LR AWD -19 MC White [avbeställd]
Model S 90D -16 MC Red
Model S 75D -17 Midnight silver
Användarvisningsbild
Verdi
Teslaägare

Inläggav elbilist mati » 01 aug 2020 20:44

Bjelke skrev:Man kan ju inte låta bli att undra hur det skulle sett ut om dom inte tryckt upp laddningen till nära 150kW, skulle
batterierna håll mycket bättre och fortsatt ladda på 120kW under flera år istället?
Om man hade låtit användaren välja så skulle jag isf ganska ofta valt lägre hastighet mot bättre uthållighet (ganska
ofta som bilen blir klar före mig liksom).

Exakt det funderar jag också på. Jag sålde min S90D förra året och den laddade aldrig snabbare än 109kW som bäst. Även som splitterny. Och även det gjorde den bara under en mycket kort peak. Idag klagas det när bilarna inte längre kommer över 120kW. Missförstå mig rätt, jag ogillar starkt att Tesla stryper kundernas bilar på det här viset, men strypningen är kanske bara en följd av den tidigare höjningen. För jag antar att min gamla bil - precis som alla andra - fick ta del av den högre laddhastigheten som infördes förra sommarn. Men BMS:en i min bil tyckte alltså ursprungligen att batteriet inte skulle klara mer än 109kW, vilket var relativt lågt redan då. Mitt batteri klarade inte mer. Det kändes som att man tangerade gränsen till vad som ansågs försvarbart för batteriet. Och plötsligt skulle det ändå gå att ladda mycket snabbare? Tveksamt. Jag tror att Tesla har skjutit sig själv i foten där.
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat Skoda Enyaq
Förbokat VW ID.3 (avbokat)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inläggav Teslaägare Bjelke » 01 aug 2020 20:54

mati skrev:
Bjelke skrev:Man kan ju inte låta bli att undra hur det skulle sett ut om dom inte tryckt upp laddningen till nära 150kW, skulle
batterierna håll mycket bättre och fortsatt ladda på 120kW under flera år istället?
Om man hade låtit användaren välja så skulle jag isf ganska ofta valt lägre hastighet mot bättre uthållighet (ganska
ofta som bilen blir klar före mig liksom).

Exakt det funderar jag också på. Jag sålde min S90D förra året och den laddade aldrig snabbare än 109kW som bäst. Även som splitterny. Och även det gjorde den bara under en mycket kort peak. Idag klagas det när bilarna inte längre kommer över 120kW. Missförstå mig rätt, jag ogillar starkt att Tesla stryper kundernas bilar på det här viset, men strypningen är kanske bara en följd av den tidigare höjningen. För jag antar att min gamla bil - precis som alla andra - fick ta del av den högre laddhastigheten som infördes förra sommarn. Men BMS:en i min bil tyckte alltså ursprungligen att batteriet inte skulle klara mer än 109kW, vilket var relativt lågt redan då. Mitt batteri klarade inte mer. Det kändes som att man tangerade gränsen till vad som ansågs försvarbart för batteriet. Och plötsligt skulle det ändå gå att ladda mycket snabbare? Tveksamt. Jag tror att Tesla har skjutit sig själv i foten där.

Dom vill bara leda rejset om högst effekt.
Jag tror också att dom hade koll på vad batteriet pallade men struntar i det och öser på mer nu när det börjar komma
konkurrenter med hög effekt osv... skiter i kunderna känns det som.
Visst, nu vet vi ju inte vad som händer med dom andras batterier med tiden om dom också laddar med höga effekter,
men inte känns det bra om vi kunder ska drabbas liksom...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Referralkod: mikael1178

Inläggav elbilist mati » 01 aug 2020 20:58

Bjelke skrev:Dom vill bara leda rejset om högst effekt.
Jag tror också att dom hade koll på vad batteriet pallade men struntar i det och öser på mer nu när det börjar komma
konkurrenter med hög effekt osv... skiter i kunderna känns det som...

Så bra med OTA updates. Man ändrar lite i koden och vipps laddar bilen återigen snabbare än konkurrenterna. Dumt bara att man inte kan ändra batterikemin OTA. :twisted:
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat Skoda Enyaq
Förbokat VW ID.3 (avbokat)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inläggav Teslaägare EnTraktor » 01 aug 2020 21:22

Min 3 år gamla S100D har varit i Spanien 2 ggr, södra Polen 2 ggr, runt i Sverige och är nu i Kiruna. 55.000 km på mätaren för 2h sedan. Den verkar inte ha nån som helst degradering på laddningen - fortfarande 144-148 kW. Men min 1 år gammal XP100DL har varit uppe i 140 kW kanske 2 gånger, nu är det max 114-118 kW. Så det är nått annat än antal SuC laddningar/mil som spökar.
S - Tesla S100D Deep Blue med AP2
3 - Tesla Model 3 LR White med AP3
X - Tesla XP100DL White med AP3
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare

Referralkod: mikael25

Inläggav Teslaägare Curik » 01 aug 2020 21:39

EnTraktor skrev:Min 3 år gamla S100D har varit i Spanien 2 ggr, södra Polen 2 ggr, runt i Sverige och är nu i Kiruna. 55.000 km på mätaren för 2h sedan. Den verkar inte ha nån som helst degradering på laddningen - fortfarande 144-148 kW. Men min 1 år gammal XP100DL har varit uppe i 140 kW kanske 2 gånger, nu är det max 114-118 kW. Så det är nått annat än antal SuC laddningar/mil som spökar.

Yes, samma här. Jag har aldrig sett mer än 120ish kW på min 5 månader gamla S. För det mesta ligger den kring 90 kW. Sen har jag aldrig varit under 20% heller, det kanske har med det att göra?
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare

Inläggav Teslaägare PhR34k » 02 aug 2020 08:29

Curik skrev:
EnTraktor skrev:Min 3 år gamla S100D har varit i Spanien 2 ggr, södra Polen 2 ggr, runt i Sverige och är nu i Kiruna. 55.000 km på mätaren för 2h sedan. Den verkar inte ha nån som helst degradering på laddningen - fortfarande 144-148 kW. Men min 1 år gammal XP100DL har varit uppe i 140 kW kanske 2 gånger, nu är det max 114-118 kW. Så det är nått annat än antal SuC laddningar/mil som spökar.

Yes, samma här. Jag har aldrig sett mer än 120ish kW på min 5 månader gamla S. För det mesta ligger den kring 90 kW. Sen har jag aldrig varit under 20% heller, det kanske har med det att göra?
Har du också en S100?

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare

Föregående

Återgå till Superchargers