https://www.electrive.com/2020/10/26/te ... to-350-kw/Tesla plans V4-Supercharger with up to 350 kW
Cybertruck ska ju gå att ladda i +250kW.
Men hittar ingen mera info om Tesla laddare som klarar mer än 250kW?
Moderator: Redaktion
https://www.electrive.com/2020/10/26/te ... to-350-kw/Tesla plans V4-Supercharger with up to 350 kW
Platt laddkurva lär man ju aldrig vilja få till dock, det innebär ju snarare att man missar möjligheter vid lägre laddnivå. Gissningsvis inser man att 250 kW som topp är för lågt för stora batteripack med 4680 cellerna så laddkurvan skulle bli plattare med dem i nuvarande laddare, då är det dags att höja maxet så man får så snabb laddning som möjligt.Mickep skrev:Du kan de bli lika snabba som ionity 800V laddare. (de är också på 350 kW) så jag tycker att det är mycket troligt. Och det kanske indikerar på något.
Det intressantaste är om man kan få till bilar som kan hantera det, dvs har en någorlunda platt laddkurva.
SUC V3 har ju betydligt tunnare än V2, för de är vätskekylda.Hoppsan_84 skrev:350kw på 400volt blir 875 ampere.
Grova kablar blir det om Tesla inte höjer spänningen.
Frågan är om de inte måste upp till 800vomy för de 350 kW ska bli rimligt, dvs kablar både i laddaren och bilen..taliz skrev:SUC V3 har ju betydligt tunnare än V2, för de är vätskekylda.Hoppsan_84 skrev:350kw på 400volt blir 875 ampere.
Grova kablar blir det om Tesla inte höjer spänningen.
Det beror på. Utan extra utrustning kan inte en 800V-bil ladda på 400V-laddare hur som helst. Porsche vill ha en slant för denna utrustning till Taycan tex för annars går det bara ladda med 50kW istället för 150kW på 400V-laddare.Mickep skrev:800V bilar kan ladda på 400V ställen. Laddarna borde känna igen vilken ty bil de är. De kommunicerar. Ionity har inga problem med 400V bilar som laddar där.
Det är inget nytt tesla måste uppfinna. Det finns frodiga standards.
Det är standard nu med 150kW och 400V laddning nu på en Taycan.Svenssons skrev:Det beror på. Utan extra utrustning kan inte en 800V-bil ladda på 400V-laddare hur som helst. Porsche vill ha en slant för denna utrustning till Taycan tex för annars går det bara ladda med 50kW istället för 150kW på 400V-laddare.Mickep skrev:800V bilar kan ladda på 400V ställen. Laddarna borde känna igen vilken ty bil de är. De kommunicerar. Ionity har inga problem med 400V bilar som laddar där.
Det är inget nytt tesla måste uppfinna. Det finns frodiga standards.
Innebär fortfarande att det krävs extra utrustning för att möjliggöra laddning från 400 voltsladdare på en bil med 800 Volt batteripack. Krävs DC-DC omvandlare som höjer spänningen och dessa är inte gratis när det gäller effekter på 150 kW. Kund lär fortfarande få betala för detta. Verkningsgraden är garanterat sämre än för bil som har 400 Volt batteripack och inte behöver gå genom en DC-DC omvandlare.Zalman3 skrev:Det är standard nu med 150kW och 400V laddning nu på en Taycan.Svenssons skrev:Det beror på. Utan extra utrustning kan inte en 800V-bil ladda på 400V-laddare hur som helst. Porsche vill ha en slant för denna utrustning till Taycan tex för annars går det bara ladda med 50kW istället för 150kW på 400V-laddare.Mickep skrev:800V bilar kan ladda på 400V ställen. Laddarna borde känna igen vilken ty bil de är. De kommunicerar. Ionity har inga problem med 400V bilar som laddar där.
Det är inget nytt tesla måste uppfinna. Det finns frodiga standards.
Porsche insåg väl själva hur löjligt det var att bara kunna ladda I 50kW.
Dock tror jag att eftersom Taycan primärt är en 800V bil så är verkningsgraden sämre på 400V laddning än 800V laddning.
Kia/Hyundai skryter om att de fått till en bra lösning, med hög verkningsgrad för deras 400/800V laddning.
Det är just detta som Kia/Hyundai säger att de löst på ett bra sätt, skulle vilja veta i detalj hur de har gjort.Svenssons skrev:Innebär fortfarande att det krävs extra utrustning för att möjliggöra laddning från 400 voltsladdare på en bil med 800 Volt batteripack. Krävs DC-DC omvandlare som höjer spänningen och dessa är inte gratis när det gäller effekter på 150 kW. Kund lär fortfarande få betala för detta. Verkningsgraden är garanterat sämre än för bil som har 400 Volt batteripack och inte behöver gå genom en DC-DC omvandlare.Zalman3 skrev:Det är standard nu med 150kW och 400V laddning nu på en Taycan.Svenssons skrev:Det beror på. Utan extra utrustning kan inte en 800V-bil ladda på 400V-laddare hur som helst. Porsche vill ha en slant för denna utrustning till Taycan tex för annars går det bara ladda med 50kW istället för 150kW på 400V-laddare.Mickep skrev:800V bilar kan ladda på 400V ställen. Laddarna borde känna igen vilken ty bil de är. De kommunicerar. Ionity har inga problem med 400V bilar som laddar där.
Det är inget nytt tesla måste uppfinna. Det finns frodiga standards.
Porsche insåg väl själva hur löjligt det var att bara kunna ladda I 50kW.
Dock tror jag att eftersom Taycan primärt är en 800V bil så är verkningsgraden sämre på 400V laddning än 800V laddning.
Kia/Hyundai skryter om att de fått till en bra lösning, med hög verkningsgrad för deras 400/800V laddning.
Tack Zalman! Fantastisk nyhet, och verkligen på tiden att Tesla tar nästa steg för att komma ikapp Ionity och andra. Här tycker jag att Tesla halkat efter de sista åren.Zalman3 skrev:https://www.electrive.com/2020/10/26/te ... to-350-kw/Tesla plans V4-Supercharger with up to 350 kW
Borde gå att lösa 400 och 800 volt laddning med att dela batteri paketet i två delar.. Laddar man 800volt såladdas de som ett paket (serielt) och laddar men som 400volt så två paket (parallellt).Zalman3 skrev:Det är just detta som Kia/Hyundai säger att de löst på ett bra sätt, skulle vilja veta i detalj hur de har gjort.Svenssons skrev:Innebär fortfarande att det krävs extra utrustning för att möjliggöra laddning från 400 voltsladdare på en bil med 800 Volt batteripack. Krävs DC-DC omvandlare som höjer spänningen och dessa är inte gratis när det gäller effekter på 150 kW. Kund lär fortfarande få betala för detta. Verkningsgraden är garanterat sämre än för bil som har 400 Volt batteripack och inte behöver gå genom en DC-DC omvandlare.Zalman3 skrev:Det är standard nu med 150kW och 400V laddning nu på en Taycan.Svenssons skrev:Det beror på. Utan extra utrustning kan inte en 800V-bil ladda på 400V-laddare hur som helst. Porsche vill ha en slant för denna utrustning till Taycan tex för annars går det bara ladda med 50kW istället för 150kW på 400V-laddare.Mickep skrev:800V bilar kan ladda på 400V ställen. Laddarna borde känna igen vilken ty bil de är. De kommunicerar. Ionity har inga problem med 400V bilar som laddar där.
Det är inget nytt tesla måste uppfinna. Det finns frodiga standards.
Porsche insåg väl själva hur löjligt det var att bara kunna ladda I 50kW.
Dock tror jag att eftersom Taycan primärt är en 800V bil så är verkningsgraden sämre på 400V laddning än 800V laddning.
Kia/Hyundai skryter om att de fått till en bra lösning, med hög verkningsgrad för deras 400/800V laddning.
Nej, men strömmen blir halverad vid dubbla spänningen och samma effekt. Vanligen är det enklare att öka spänningen än strömmen (med tanke på kabelarea mm).Bjelke skrev:”trots… 800Volt” … näe det finns fortfarande ingen automatisk koppling mellan 800 Volt och
högre laddhastighet………. En cell ligger på typ 4 Volt och laddas med en viss ström på en viss tid vilket
alltså i sig inte har med 800 Volt öht.
Absolut men faktum kvarstår att 800 volt i sig inte leder till snabbare laddning…mikebike skrev:Nej, men strömmen blir halverad vid dubbla spänningen och samma effekt. Vanligen är det enklare att öka spänningen än strömmen (med tanke på kabelarea mm).Bjelke skrev:”trots… 800Volt” … näe det finns fortfarande ingen automatisk koppling mellan 800 Volt och
högre laddhastighet………. En cell ligger på typ 4 Volt och laddas med en viss ström på en viss tid vilket
alltså i sig inte har med 800 Volt öht.