SuC Varberg

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3252
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: SuC Varberg

Inlägg av Niklas Z »

Bjelke skrev:
Vid 50% beläggning...
I och för sig logiskt med tanke på stationer där stolpar delar laddeffekt.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Erik Viking
Teslaägare
Inlägg: 103
Blev medlem: 17 okt 2020 16:43
Ort: Goteborg

Re: SuC Varberg

Inlägg av Erik Viking »

Hmmm, lite besviken efter att ha testat på plats.

Det visar sig vara 5 grupper om 4 stolpar.

Dvs. stolparna är märkta
1A 1B 1C 1D
...
5A 5B 5C 5D

Så det gäller att stå extra långt från varandra :(
Poppis om man ber någon flytta 4 platser bort ...

I värsta fall blir det dessutom strömdelning efter fem bilar ...

Min MS behöver använda Combo adaptern, här verkar den klart begränsande,
maxade 130 kW vid 20% höll sig iofs. länge på den nivån.
Först vid 60% sjönk det under 100 kW.

En timme tidigare i Falkenberg tuggade den i sig 140 kW, start vid 30-40%

Någon annan som har erfarenhet av Combo adaptern med MS?

Enligt tidigare uppgifter skall MS tillverkade efter Juni 2020 klara att ladda med upp till 250 kW.
En av doms mest påtagliga ändringarna var att sätta i grövre sladdar från ladduttaget.

Tidigare MS hade 55 mm², efter 2020/Juni är det samma som i M3 dvs. 95 mm²
Model S Performance (Ludicrous), 2020 Sept, 599 kW (800+ hp)
bat. 100 kWh ver. G, FSD, Gratis Suc (personlig)
AUDI S7, V8, 4 L twin turbo, extra allt.
SAAB Turbo X, V6 2.8L, AWD världen bästa/roligaste vinterbil
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1556
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: SuC Varberg

Inlägg av renes »

Men V3 delar väl inte på effekt mellan stolpar?
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: SuC Varberg

Inlägg av Remuz »

Tesla skrev:

Faster Charging, No More Power Sharing
V3 is a completely new architecture for Supercharging. A new 1MW power cabinet with a similar design to our utility-scale products supports peak rates of up to 250kW per car. At this rate, a Model 3 Long Range operating at peak efficiency can recover up to 75 miles of charge in 5 minutes and charge at rates of up to 1,000 miles per hour. Combined with other improvements we’re announcing today, V3 Supercharging will ultimately cut the amount of time customers spend charging by an average of 50%, as modeled on our fleet data.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: SuC Varberg

Inlägg av martinot »

Erik Viking skrev:
Hmmm, lite besviken efter att ha testat på plats.

Det visar sig vara 5 grupper om 4 stolpar.

Dvs. stolparna är märkta
1A 1B 1C 1D
...
5A 5B 5C 5D

Så det gäller att stå extra långt från varandra :(
Poppis om man ber någon flytta 4 platser bort ...

I värsta fall blir det dessutom strömdelning efter fem bilar ...

Min MS behöver använda Combo adaptern, här verkar den klart begränsande,
maxade 130 kW vid 20% höll sig iofs. länge på den nivån.
Först vid 60% sjönk det under 100 kW.

En timme tidigare i Falkenberg tuggade den i sig 140 kW, start vid 30-40%

Någon annan som har erfarenhet av Combo adaptern med MS?

Enligt tidigare uppgifter skall MS tillverkade efter Juni 2020 klara att ladda med upp till 250 kW.
En av doms mest påtagliga ändringarna var att sätta i grövre sladdar från ladduttaget.

Tidigare MS hade 55 mm², efter 2020/Juni är det samma som i M3 dvs. 95 mm²
Jag tror det är adaptern som är begränsad till 130kW.

Har personligen aldrig sett någon MS eller MX (med eller utan adapter) ladda mer än 130kW på SuC, men någon som har en MS eller MX får gärna kommentera om det stämmer.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: SuC Varberg

Inlägg av martinot »

renes skrev:
Men V3 delar väl inte på effekt mellan stolpar?
Stämmer. Normalt är det inte så iaf. Alla får, på de SuC V3 jag laddat på, full effekt oavsett vilken stolpe man använder (på V2 delar man däremot i par på en laddenhet).

(Skulle vara om kraftnätet har effektbrist på något ställe som effekten blir lägre på någon enstaka plats i landet, men det är nog mer undantag.)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: SuC Varberg

Inlägg av martinot »

rsk skrev:
Invigs idag.

Bild
Grymt! :D

500+ i bara lilla Sverige är inte fy skam (även om jag hoppas det fortsätter bli bättre)!

Bild
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Hedman
Teslaägare
Inlägg: 468
Blev medlem: 02 okt 2017 21:03
Ort: Halmstad

Re: SuC Varberg

Inlägg av Hedman »

Fin fart i eftermiddag 135kw var jag uppe i med CCS adapter och 34% i batterierna :)
Senast redigerad av Hedman, redigerad totalt 1 gånger.
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: SuC Varberg

Inlägg av Bjelke »

martinot skrev:
Erik Viking skrev:
Hmmm, lite besviken efter att ha testat på plats.

Det visar sig vara 5 grupper om 4 stolpar.

Dvs. stolparna är märkta
1A 1B 1C 1D
...
5A 5B 5C 5D

Så det gäller att stå extra långt från varandra :(
Poppis om man ber någon flytta 4 platser bort ...

I värsta fall blir det dessutom strömdelning efter fem bilar ...

Min MS behöver använda Combo adaptern, här verkar den klart begränsande,
maxade 130 kW vid 20% höll sig iofs. länge på den nivån.
Först vid 60% sjönk det under 100 kW.

En timme tidigare i Falkenberg tuggade den i sig 140 kW, start vid 30-40%

Någon annan som har erfarenhet av Combo adaptern med MS?

Enligt tidigare uppgifter skall MS tillverkade efter Juni 2020 klara att ladda med upp till 250 kW.
En av doms mest påtagliga ändringarna var att sätta i grövre sladdar från ladduttaget.

Tidigare MS hade 55 mm², efter 2020/Juni är det samma som i M3 dvs. 95 mm²
Jag tror det är adaptern som är begränsad till 130kW.

Har personligen aldrig sett någon MS eller MX (med eller utan adapter) ladda mer än 130kW på SuC, men någon som har en MS eller MX får gärna kommentera om det stämmer.
Tror mitt rekord är 146kW utan adaptern.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
lukasf
Teslaägare
Inlägg: 165
Blev medlem: 30 nov 2019 08:47

Re: SuC Varberg

Inlägg av lukasf »

Jag premiärladdade i Varberg i fredags och satte personligt rekord :D Toppade på 226 kW och laddade 10-90% (61,8 kWh enligt Teslamate) på 37 minuter. Bilen har gått 3250 mil och har väl tappat några procent i kapacitet.
Hade kört från Göteborg och förvärmt hela vägen, det var 4-8 grader under resan.

Detta var första gången en Supercharger gick över 150 kW för min del, inte så konstigt eftersom det var första V3 jag laddat på. Jag har toppat 144 kW tidigare på V2 och toppat 170 kW på Circle K.
Screenshot 2021-05-09 11.25.59.png
M3 LR AWD 2020
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: SuC Varberg

Inlägg av martinot »

lukasf skrev:
Jag premiärladdade i Varberg i fredags och satte personligt rekord :D Toppade på 226 kW och laddade 10-90% (61,8 kWh enligt Teslamate) på 37 minuter. Bilen har gått 3250 mil och har väl tappat några procent i kapacitet.
Hade kört från Göteborg och förvärmt hela vägen, det var 4-8 grader under resan.

Detta var första gången en Supercharger gick över 150 kW för min del, inte så konstigt eftersom det var första V3 jag laddat på. Jag har toppat 144 kW tidigare på V2 och toppat 170 kW på Circle K.
Gott! :)

Trevligt att det kommit en V3-laddare även på västsidan längs E6.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 660
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: SuC Varberg

Inlägg av Elix747 »

Idag blev det min premiärladdning på SuC Varberg Nord. Denna SuC passar mig bra så det blir fler besök här. Ingen kö så jag var helt ensam. Dock två ur funktion, men dock ytterligare 17 lediga. I regn blir man ju påmind om av den ligger lite lätt avsides och utan tak. Blev en snabb rush till McD för lite kaloriladdning också. Dock bra pris, 2:30 per kWh eller totalt 46kr för mina 20kWh.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: SuC Varberg

Inlägg av martinot »

Elix747 skrev:
Idag blev det min premiärladdning på SuC Varberg Nord. Denna SuC passar mig bra så det blir fler besök här. Ingen kö så jag var helt ensam. Dock två ur funktion, men dock ytterligare 17 lediga. I regn blir man ju påmind om av den ligger lite lätt avsides och utan tak. Blev en snabb rush till McD för lite kaloriladdning också. Dock bra pris, 2:30 per kWh eller totalt 46kr för mina 20kWh.
Festligt! Var på tjänsteresa och förbi Varberg där jag laddade vid 19-tiden idag! :)

Såg på skärmen innan jag svängde förbi att två laddare var ur funktion, men att resten var lediga. Bra info att se det så snyggt på skärmen, och när jag kom fram såg jag även de två felande enkelt. De var enkla att identifiera och undvika, genom att de som var ur funktion hade "Tesla"-loggan i rött på toppen nersläckta.

Förstå gången jag kommit till en SuC med någon laddare ur funktion. Förhoppningsvis har de elektriker på plats under morgondagen att åtgärda.

Var även första gången för mig att ladda på SuC Varberg och fick bra med effekt. 242 kW i början, och laddade från 14% SoC till ca 50% SoC på ca 10 min (att ladda till 75% SoC hade tagit ytterligare ca 10 min). Fria SuC-mil (så 0:- för mig).

Inte illa med tanke att M3:an är helt ny (hämtades ut i veckan). :D

Bild
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: SuC Varberg

Inlägg av Bjelke »

Så ungefär 3 mil per minut som bäst :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: SuC Varberg

Inlägg av martinot »

Bjelke skrev:
Så ungefär 3 mil per minut som bäst :)
Nu är bilen sprillans ny, så man får väl delvis anta att GOM behöver justera in sig lite mer innan den ger helt korrekt och tillförlitlig data.

Men känns som SuC Varberg ger bra med effekt ivf! :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
N1klas
Teslaägare
Inlägg: 7
Blev medlem: 17 feb 2021 15:17

Re: SuC Varberg

Inlägg av N1klas »

Varberg i full drift igen sedan igår kväll :)
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7482
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: SuC Varberg

Inlägg av mikebike »

N1klas skrev:
Varberg i full drift igen sedan igår kväll :)
igen?

Har den varit nere?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: SuC Varberg

Inlägg av martinot »

mikebike skrev:
N1klas skrev:
Varberg i full drift igen sedan igår kväll :)
igen?

Har den varit nere?
Se några få inlägg längre upp på sidan. Två laddstolpar (av totalt 19) som inte fungerat.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7482
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: SuC Varberg

Inlägg av mikebike »

martinot skrev:
mikebike skrev:
N1klas skrev:
Varberg i full drift igen sedan igår kväll :)
igen?

Har den varit nere?
Se några få inlägg längre upp på sidan. Två laddstolpar (av totalt 19) som inte fungerat.
Ah, det var inte så farligt. 17 V3-stolpar är ändå fler än på de flesta ställen.
Senast redigerad av mikebike, redigerad totalt 1 gånger.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: SuC Varberg

Inlägg av bonath »

Phuuuu... Lite orolig blev man.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Skriv svar