Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av martinot »

Aida skrev:
Lite off topic MEN: är det inte helt sjukt att det mest värdefulla bilföretaget kommunicerar helt genom att Musk letar upp ngn random på Twitter och svara på en fråga som passar honom med en kort kryptisk mening och sedan sitter hela (Tesla)världen och försöker gissa sig till vad karln menar. Idiotiskt! Sen nästa månad så harhan ångrat sig… Och alla låter honom hållas.
Nu kanske jag är lite färgad av att gilla Tesla som bolag och Elon som fantastisk entreprenör (PayPal, Space X, Boring Company, Starlink, mflr.), men jag tycker han är en grymt kul rebell som gör saker på sitt egna sätt! Älskar rebeller som Elon som vänder upp och ner på marknader och konservativa sätt som företag arbetar på! :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av martinot »

Gustafsson skrev:
Aida skrev:
OfarligTesla skrev:
MrRun skrev:
Jag tycker det skulle vara fantastiskt om dom öppnar upp och jag är en optimist men när t.o.m Elon säger "Over time, all countries" dvs någon gång i framtiden, hur länge kan det inte dröja då? Och han säger bara "Other EVs", inte all EVs.
Jag har aldrig trott det blir en total öppning för alla i närtid utan det handlar nog mer om specifika tillverkare i så fall, typ Polestar eller liknande som inte säljer så många elbilar att det kan skapa större problem och som har laddkontakter på “rätt” ställe. Sen vet man ju inte vad som händer om 5+ år såklart.

Lite off topic MEN: är det inte helt sjukt att det mest värdefulla bilföretaget kommunicerar helt genom att Musk letar upp ngn random på Twitter och svara på en fråga som passar honom med en kort kryptisk mening och sedan sitter hela (Tesla)världen och försöker gissa sig till vad karln menar. Idiotiskt! Sen nästa månad så harhan ångrat sig… Och alla låter honom hållas.
Hur kommunicerar andra bilföretag? Via pressvisningar?
Annonser och mediatid för miljarder på TV, YouTube, Facebook, i tidningar och magasin.

Sälj och reklamstöd till ÅF. Anlitar sociala kommunikatörer som gör inlägg och PR på (a)sociala nätverk.

Elon skippar ovan, och gör allt själv på Twitter. Pengarna han sparar på att skippa alla sådana reklamkostnader har han istället lagt på att investera i och bygga ut SuC.

Mediasäljare och reklamsäljare världen över måste verkligen innerligt hata en rebell som Elon. :lol:
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av Maw »

En viktig orsak till att Tesla öppnar (om de nu gör det) kan nog vara de massiva offentliga investeringarna som är på gång i USA och antagligen även i EU. Ett krav för att få ta del av investeringsstöden är förtås att laddnätverket ska vara öppet för allmänheten.

De stöd Tesla tar emot i Norge och Sverige för att bygga laddstationer i norr är nog bara en lite försmak på vad som är på gång.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av LarsL »

Maw skrev:
En viktig orsak till att Tesla öppnar (om de nu gör det) kan nog vara de massiva offentliga investeringarna som är på gång i USA och antagligen även i EU. Ett krav för att få ta del av investeringsstöden är förtås att laddnätverket ska vara öppet för allmänheten.

De stöd Tesla tar emot i Norge och Sverige för att bygga laddstationer i norr är nog bara en lite försmak på vad som är på gång.
Men menar du att de ska få stödpengar för stationer de redan byggt? Det är ju ganska självklart att de stationer de får stöd för i Norrland måste vara öppna för alla. Men om de inte får betalt för laddaren i Ödeshög (tex) så finns det ju ingen poäng för Tesla att öppna upp den.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av Maw »

LarsL skrev:
Maw skrev:
En viktig orsak till att Tesla öppnar (om de nu gör det) kan nog vara de massiva offentliga investeringarna som är på gång i USA och antagligen även i EU. Ett krav för att få ta del av investeringsstöden är förtås att laddnätverket ska vara öppet för allmänheten.

De stöd Tesla tar emot i Norge och Sverige för att bygga laddstationer i norr är nog bara en lite försmak på vad som är på gång.
Men menar du att de ska få stödpengar för stationer de redan byggt? Det är ju ganska självklart att de stationer de får stöd för i Norrland måste vara öppna för alla. Men om de inte får betalt för laddaren i Ödeshög (tex) så finns det ju ingen poäng för Tesla att öppna upp den.
Nej, jag tänker på den massiva utbyggnaden som Bidenadministrarionen planerar och som Telsa antagligen gärna är med på. Om Tesla inte är med pånitbyggnaden kommer de gå från att vara en ledande aktör till en marginell aktör på laddsidan. Tesla hade 1101 stationer i USA i februari i år https://en.m.wikipedia.org/wiki/Tesla_Supercharger, Bidenadministrarionen planerar för en utbyggnad till 500 000 stationer https://www.whitehouse.gov/briefing-roo ... structure/ med hjälp av stöd på 15 miljarder dollar. Jag tror att Tesla kommer vara med på detta och att deras befintliga nätverk kommer vara en väldigt liten del av vad de kommer att ha. Kanske kan de också få retroaktivt stöd för att öppna upp befintliga stationer i vissa fall.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av OfarligTesla »

Maw skrev:
En viktig orsak till att Tesla öppnar (om de nu gör det) kan nog vara de massiva offentliga investeringarna som är på gång i USA och antagligen även i EU. Ett krav för att få ta del av investeringsstöden är förtås att laddnätverket ska vara öppet för allmänheten.

De stöd Tesla tar emot i Norge och Sverige för att bygga laddstationer i norr är nog bara en lite försmak på vad som är på gång.
Man får hoppas de kan tajma det bra så de inte måste öppna innan de bygger stationer i så fall. Det tar tid att bygga då det är tillstånd, eldragning osv som skall till, så det kan bli mycket trist en period annars. Vad kan behövas för att släppa in all, 4 ggr så många stolpar på varje plats plus en drös nya platser?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av Zalman3 »

Undrar om Tesla kommer få kritik över att vissa bilar inte kan ladda på SuC?

Teslas bilar har ju fungerat klockrent på SuC.

Är inte så säker att det fungerar lika smärtfritt med alla möjliga andra bilar.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av LarsL »

Ja, om det ska öppnas upp så måste de ske kontrollerat. Risken är ju att detta blir en katastrof med klagomål och gnäll från elbilister som inte kan ladda eller där laddningen inte går så fort som de tänk sig.

De som tror att det är bra för Tesla att öppna upp sina laddare hur tänker ni? Tror ni att de kommer kunna ta så bra betalt att de tjänar in laddarna? Eller tror ni att det är skattebetalarna som ska ersätta Tesla? Jag har svårt att se hur de ska kunna kompensera bortfallet av bilförsäljningen med försäljning av laddning. Men det är möjligt att det här är ett fall av en liten bit av en stor kaka är bättre än en stor bit av en lite kaka.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av heldiggrisen »

Jag har svårt att tro det blir enbart Tesla-VAG samarbete, känns jo som det är EU-stödet man vill åt, och då är det öppet för alla som gäller. Sen kan det jo bli 5kr kWh för VAG och 15kr för resten.

Jag är fortfarande överbevisat om att nuvarande prisnivå av SuC baseras på att man tar några (tio)tusenlappar från varje såld bil för att finansiera gillet. Om man då kan hitta en annan fungerande modell, så kan man sänka priset på nya bilar för att vara mer på nivå med sina konkurrenter.
Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
Ort: Huddinge
Referralkod: ts.la/john713130

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av Johlei »

LarsL skrev:
Ja, om det ska öppnas upp så måste de ske kontrollerat. Risken är ju att detta blir en katastrof med klagomål och gnäll från elbilister som inte kan ladda eller där laddningen inte går så fort som de tänk sig.

De som tror att det är bra för Tesla att öppna upp sina laddare hur tänker ni? Tror ni att de kommer kunna ta så bra betalt att de tjänar in laddarna? Eller tror ni att det är skattebetalarna som ska ersätta Tesla? Jag har svårt att se hur de ska kunna kompensera bortfallet av bilförsäljningen med försäljning av laddning. Men det är möjligt att det här är ett fall av en liten bit av en stor kaka är bättre än en stor bit av en lite kaka.
Tesla siktar inte på att ha störst eller ens stora marknadsandelar av BEV-försäljningen. Tvärtom välkomnar ju Musk nya BEV-modeller från andra märken.

Så om man har tex 5-10% av marknaden för fordon på sikt men ett sjuhelsikes laddnätverk så borde det väl vara mer lönsamt att släppa in de andra 90-95% av bilarna på laddnätverket också?
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Användarvisningsbild
lloydfabege
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 05 maj 2021 17:56

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av lloydfabege »

Kan det inte vara så att Tesla gör bedömningen att den konkurrensfördel de har idag kommer att försvinna inom några år när det kommer finnas flera stora och öppna laddnätverk? Om de gör den bedömningen följer det möjligen att det är affärsmässigt bättre att redan idag få in fler bilar/kunder på SuC och på så sätt idag skaffa sig en fördel för att bättre positionera sig som en stor laddoperatör även i framtiden?
Model Y LR Quicksilver (2024)
VW ID4 RWD (2021)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av martinot »

Johlei skrev:
LarsL skrev:
Ja, om det ska öppnas upp så måste de ske kontrollerat. Risken är ju att detta blir en katastrof med klagomål och gnäll från elbilister som inte kan ladda eller där laddningen inte går så fort som de tänk sig.

De som tror att det är bra för Tesla att öppna upp sina laddare hur tänker ni? Tror ni att de kommer kunna ta så bra betalt att de tjänar in laddarna? Eller tror ni att det är skattebetalarna som ska ersätta Tesla? Jag har svårt att se hur de ska kunna kompensera bortfallet av bilförsäljningen med försäljning av laddning. Men det är möjligt att det här är ett fall av en liten bit av en stor kaka är bättre än en stor bit av en lite kaka.
Tesla siktar inte på att ha störst eller ens stora marknadsandelar av BEV-försäljningen. Tvärtom välkomnar ju Musk nya BEV-modeller från andra märken.

Så om man har tex 5-10% av marknaden för fordon på sikt men ett sjuhelsikes laddnätverk så borde det väl vara mer lönsamt att släppa in de andra 90-95% av bilarna på laddnätverket också?
Det beror på. Det har allt med tajming att göra. Idag är det en stor konkurrensfördel för Tesla att ha nätverken för att driva sin bilförsäljning, men om en 10 år när laddnätverken inte längre har den konkurrensfördelen, så är det smart att öppna upp de och släppa in alla på marknaden.

(Nu talar jag ur Teslas perspektiv som företag, och inte som konsument på marknaden - där är jag positiv till att de öppnar upp tidigare.)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av martinot »

lloydfabege skrev:
Kan det inte vara så att Tesla gör bedömningen att den konkurrensfördel de har idag kommer att försvinna inom några år när det kommer finnas flera stora och öppna laddnätverk? Om de gör den bedömningen följer det möjligen att det är affärsmässigt bättre att redan idag få in fler bilar/kunder på SuC och på så sätt idag skaffa sig en fördel för att bättre positionera sig som en stor laddoperatör även i framtiden?
Det ger jag inte så direkt mycket för. Sällan någon är märkestrogen sin bensinmack. Säljer någon bränsle 2 kr billigare litern så kommer vem som helst skifta extremt snabbt.

Kom även ihåg att marknaden för att sälja bensin/diesel/korv har ett extremt litet marknadsvärde jämfört med att tillverka bilar eller ta upp olja/gas ur marken.

Skall man ha någon analogi med olje/gasbolagen så borde Elon isf. snarare omvandla, eller komplettera Tesla med nytt affärsområde, att bli ett elbolag och elproducent. Kanske bygga vindkraftsfarmar eller solcellsanläggningar över hela världen.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev:
lloydfabege skrev:
Kan det inte vara så att Tesla gör bedömningen att den konkurrensfördel de har idag kommer att försvinna inom några år när det kommer finnas flera stora och öppna laddnätverk? Om de gör den bedömningen följer det möjligen att det är affärsmässigt bättre att redan idag få in fler bilar/kunder på SuC och på så sätt idag skaffa sig en fördel för att bättre positionera sig som en stor laddoperatör även i framtiden?
Det ger jag inte så direkt mycket för. Sällan någon är märkestrogen sin bensinmack. Säljer någon bränsle 2 kr billigare litern så kommer vem som helst skifta extremt snabbt.

Kom även ihåg att marknaden för att sälja bensin/diesel/korv har ett extremt litet marknadsvärde jämfört med att tillverka bilar eller ta upp olja/gas ur marken.

Skall man ha någon analogi med olje/gasbolagen så borde Elon isf. snarare omvandla, eller komplettera Tesla med nytt affärsområde, att bli ett elbolag och elproducent. Kanske bygga vindkraftsfarmar eller solcellsanläggningar över hela världen.
Vanligtvis är man mer trogen en klassisk bensinmack tack vare just kaffe och korv. Bränslet är det ju vanligtvis inte så noga med.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av Fredrik j »

Johlei skrev:
Tesla siktar inte på att ha störst eller ens stora marknadsandelar av BEV-försäljningen. Tvärtom välkomnar ju Musk nya BEV-modeller från andra märken.
Va? Siktar inte tesla på 10 miljoner bilar om året? Eller är det bara aktieägarna som gör det?

Jag får inte ihop att det vanligtvis är samma personer som tror på teslas totala dominans när det gäller elbilar men samtidigt hävdar att deras särklass största konkurrensfördel är laddnätverket.
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1547
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av pefreli »

Målet är väl 20 miljoner bilar per år?

Att öppna upp SuC är ett genidrag så länge det görs på ett genomtänkt sätt.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av Fredrik j »

pefreli skrev:
Målet är väl 20 miljoner bilar per år?

Att öppna upp SuC är ett genidrag så länge det görs på ett genomtänkt sätt.
Precis vad jag menar. Lyssnar man på en del kommentarer så skulle öppnat nätverk sänka försäljningen.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av LarsL »

pefreli skrev:
Målet är väl 20 miljoner bilar per år?

Att öppna upp SuC är ett genidrag så länge det görs på ett genomtänkt sätt.
Hur är det ett genidrag?

För min del kommer ju chansen att jag väljer ett annat märke öka om de släpper in det på Superchargernätverket. Hur skulle inte det påverka Teslas försäljning?
Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
Ort: Huddinge
Referralkod: ts.la/john713130

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av Johlei »

Fredrik j skrev:
Johlei skrev:
Tesla siktar inte på att ha störst eller ens stora marknadsandelar av BEV-försäljningen. Tvärtom välkomnar ju Musk nya BEV-modeller från andra märken.
Va? Siktar inte tesla på 10 miljoner bilar om året? Eller är det bara aktieägarna som gör det?

Jag får inte ihop att det vanligtvis är samma personer som tror på teslas totala dominans när det gäller elbilar men samtidigt hävdar att deras särklass största konkurrensfördel är laddnätverket.
Oavsett vad de siktar på för volymer i framtiden (alla biltillverkare skulle säkert gärna tillverka och sälja hur många bilar som helst *i framtiden*) så räknar ju Tesla med att förlora marknadsandelar nu när de inte är lika ensamma spelare på BEV-fronten som de var för några år sedan.

Mot den bakgrunden kan de alltså sälja fler kWh på SuC *nu* om de öppnar för de andra elbilarna också.

Personligen tror jag inte på Teslas dominans i framtiden (snarare att det kommer bli många olika bilkoncerner som delar på kakan). SuC-nätverket anser jag dock vara en USP för Tesla (så länge det finns färre laddplatser för de andra märkena och är så krångligt med laddbrickor och appar mm).
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av Fredrik j »

Johlei skrev:
Fredrik j skrev:
Johlei skrev:
Tesla siktar inte på att ha störst eller ens stora marknadsandelar av BEV-försäljningen. Tvärtom välkomnar ju Musk nya BEV-modeller från andra märken.
Va? Siktar inte tesla på 10 miljoner bilar om året? Eller är det bara aktieägarna som gör det?

Jag får inte ihop att det vanligtvis är samma personer som tror på teslas totala dominans när det gäller elbilar men samtidigt hävdar att deras särklass största konkurrensfördel är laddnätverket.
Oavsett vad de siktar på för volymer i framtiden (alla biltillverkare skulle säkert gärna tillverka och sälja hur många bilar som helst *i framtiden*) så räknar ju Tesla med att förlora marknadsandelar nu när de inte är lika ensamma spelare på BEV-fronten som de var för några år sedan.

Mot den bakgrunden kan de alltså sälja fler kWh på SuC *nu* om de öppnar för de andra elbilarna också.

Personligen tror jag inte på Teslas dominans i framtiden (snarare att det kommer bli många olika bilkoncerner som delar på kakan). SuC-nätverket anser jag dock vara en USP för Tesla (så länge det finns färre laddplatser för de andra märkena och är så krångligt med laddbrickor och appar mm).
Det unika med tesla är ju att man har dominans intecknat i aktiekursen.
Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
Ort: Huddinge
Referralkod: ts.la/john713130

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av Johlei »

Fredrik j skrev:
Johlei skrev:
Fredrik j skrev:
Johlei skrev:
Tesla siktar inte på att ha störst eller ens stora marknadsandelar av BEV-försäljningen. Tvärtom välkomnar ju Musk nya BEV-modeller från andra märken.
Va? Siktar inte tesla på 10 miljoner bilar om året? Eller är det bara aktieägarna som gör det?

Jag får inte ihop att det vanligtvis är samma personer som tror på teslas totala dominans när det gäller elbilar men samtidigt hävdar att deras särklass största konkurrensfördel är laddnätverket.
Oavsett vad de siktar på för volymer i framtiden (alla biltillverkare skulle säkert gärna tillverka och sälja hur många bilar som helst *i framtiden*) så räknar ju Tesla med att förlora marknadsandelar nu när de inte är lika ensamma spelare på BEV-fronten som de var för några år sedan.

Mot den bakgrunden kan de alltså sälja fler kWh på SuC *nu* om de öppnar för de andra elbilarna också.

Personligen tror jag inte på Teslas dominans i framtiden (snarare att det kommer bli många olika bilkoncerner som delar på kakan). SuC-nätverket anser jag dock vara en USP för Tesla (så länge det finns färre laddplatser för de andra märkena och är så krångligt med laddbrickor och appar mm).
Det unika med tesla är ju att man har dominans intecknat i aktiekursen.
Det är tydligt för mig att aktien inte är en USP för bilarna.

Ja aktiekursen kan nog anses vara liiiite uppumpad. Har inte kollat på fundamenta så mycket. Helt klart är dock att Tesla inte *bara* bygger bilar. De gör ju tex också grid-lösningar för energilagring och frågan är vad Tesla blir värt då om 10-20 år. Kanske bilarna bara bidrar med en liten del av vinsten till bolaget? Jag har förstås ingen aning… precis som alla andra :-)
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av Zalman3 »

Nu när Tesla låter alla ladda på sina SuC, vad innebär det i praktiken?

Eftersom det inte finns någon display eller taggläsare utgår jag ifrån att man måste ha en app för att kunna ladda.

Tesla har då möjligheten att tvinga folk att se 30s av Tesla reklam innan man kan påbörja sin laddning.

Man har också möjlighet till dynamisk prissättning.
Är 80% av laddarna upptagna, då höjs priset med 20%.
Allt för att styra folk att mer jämnt över dygnet ladda, så det inte blir köer.

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Erik Viking
Teslaägare
Inlägg: 103
Blev medlem: 17 okt 2020 16:43
Ort: Goteborg

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av Erik Viking »

"Tesla öppnar för alla" -> panik

Verkar som att många Tesla ägare är rädda för invasion av andra BEV.

Finns ingenting som säger att Tesla inte kan sätta "marknadsmässiga" priser för elen
för alla andra.

Så vad skulle elpriset på en öppen Tesla laddare vara, man kan kika på Ionity!

Ionity laddarna är ju öppna för ALLA.

Kika tex. på Varberg, tvärs över gatan från Tesla stationen vid CircleK
finns 4st blanka fina super/duper/hyper laddare som drivs
av Ionity, stor fin display som stolt visar att priset är 8.70 kr/kWh
dvs dyrare än diesel per mil !

Om Tesla sätter samma pris för icke Tesla bilar, fortfarande "öppen för alla"
så blir nog kön/nyttjandet lika stor som vid Ionity laddarna.

Risken att VAG Daimler eller någon annan tillverkare betalar "gratis" EL till Tesla
är nog ganska exakt 0.

Skulle det trots allt ske så blir det så mycket pengar att Tesla kan bygga ännu fler laddare :lol: :lol: :lol:

Sedan är det den tekniska biten, det är inte Teslas problem om andra tillverkare inte kan ansluta
till en Tesla laddare.

Betalningen är inget större problem, bilen skickar sin VIN när man sätter i sladden.
Bilägaren får öppna ett konto hos Tesla, regga kontokort som belastas varje gång dom laddar.
Gratis Tesla reklam på varje faktura :lol:
Model S Performance (Ludicrous), 2020 Sept, 599 kW (800+ hp)
bat. 100 kWh ver. G, FSD, Gratis Suc (personlig)
AUDI S7, V8, 4 L twin turbo, extra allt.
SAAB Turbo X, V6 2.8L, AWD världen bästa/roligaste vinterbil
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Tesla öppnar sina SuC för alla september 2022

Inlägg av Jerker »

Den här tråden har alldeles för lite off topic ;) :

Min språkpolishjärna får skavsår av att det i rubriken står "öppnar upp" (jag har dock ändrat i rubriken på mitt inlägg) och att så många andra skriver likadant. Visst, Tesla är en amerikansk bil, men för den skull måste vi ju inte odla denna trista anglicism här.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Tesla öppnar sina SuC för alla september 2022

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
Den här tråden har alldeles för lite off topic ;) :

Min språkpolishjärna får skavsår av att det i rubriken står "öppnar upp" (jag har dock ändrat i rubriken på mitt inlägg) och att så många andra skriver likadant. Visst, Tesla är en amerikansk bil, men för den skull måste vi ju inte odla denna trista anglicism här.
Uppöppning är ju motsatsen till nedstängning. Helt logiskt. ;)

Jag tror för övrigt att om SuC någonsin kommer öppnas för alla så kommer prissättningen att hamna norr om Ionitys priser. Därmed är det öppet för alla, Tesla kan få bidrag, de infriar sitt löfte till den tyska regimen om att öppna för alla elbilar, men ingen icke-Tesla kommer frivilligt att vilja ladda där. Det känns ganska uppenbart för mig att det blir så.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar