Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1556
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av renes »

Jag tror det finns minst två faktorer som gör att Tesla kan fixa det här bättre än det verkar vid första anblick.

För det första kan de med batterilager vid stationerna skala upp antalet laddare utan att därför öka nätanslutningseffekten. Om de då också får bidrag för batterilagret blir det än bättre. Andra kan visserligen också installera batterilager, men eftersom Tesla producerar dessa själva blir det billigare och eftersom Tesla har större stationer blir de mer effektiva.

För det andra kan Tesla faktiskt förutse hur många Teslabilar som kan förväntas ankomma vid varje laddstation någon halvtimme eller timme på förhand genom att plocka upp info från navigatorn i bilarna, och på så sätt reservera motsvarande andel platser till Teslabilar, vilket gör att Teslaägare kommer att behöva köa betydligt mindre än man på första sikt skulle tro.

Det finns säkert fler trick än så som Tesla kan använda sig av och som andra laddarnät inte har möjlighet att utnyttja i samma grad.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av OfarligTesla »

renes skrev:
För det andra kan Tesla faktiskt förutse hur många Teslabilar som kan förväntas ankomma vid varje laddstation någon halvtimme eller timme på förhand genom att plocka upp info från navigatorn i bilarna, och på så sätt reservera motsvarande andel platser till Teslabilar, vilket gör att Teslaägare kommer att behöva köa betydligt mindre än man på första sikt skulle tro.
Tror du på riktigt att det kommer fungera med det ifall man släpper upp nätet helt? Man kommer komma fram till SuC med alla platser tagna av folk som kliar sig i huvudet och försöker förstå varför de inte får någon laddningen, trots att appen säger exakt varför. Kommer bli kaos på riktigt om man förlitar sig på att gemene man skall klara av att tänka.

Till och med om det vore helt separata stolpar skulle det skapa en hel del problem eftersom folk ”hört att man kan ladda på SuC med alla bilar”, fördelen med det konceptet är väl att till sist hade alla lärt sig exakt var de kan ladda, kanske får färgkoda stolparna så de med mest problem kan hitta rätt också.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1556
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av renes »

OfarligTesla skrev:
renes skrev:
För det andra kan Tesla faktiskt förutse hur många Teslabilar som kan förväntas ankomma vid varje laddstation någon halvtimme eller timme på förhand genom att plocka upp info från navigatorn i bilarna, och på så sätt reservera motsvarande andel platser till Teslabilar, vilket gör att Teslaägare kommer att behöva köa betydligt mindre än man på första sikt skulle tro.
Tror du på riktigt att det kommer fungera med det ifall man släpper upp nätet helt? Man kommer komma fram till SuC med alla platser tagna av folk som kliar sig i huvudet och försöker förstå varför de inte får någon laddningen, trots att appen säger exakt varför. Kommer bli kaos på riktigt om man förlitar sig på att gemene man skall klara av att tänka.

Till och med om det vore helt separata stolpar skulle det skapa en hel del problem eftersom folk ”hört att man kan ladda på SuC med alla bilar”, fördelen med det konceptet är väl att till sist hade alla lärt sig exakt var de kan ladda, kanske får färgkoda stolparna så de med mest problem kan hitta rätt också.
Du förutsätter här att ingen på Tesla satt sig ner och tänkt efter ett par minuter. Och i ett sånt scenario skulle du möjligen ha en poäng. Osannolikt, dock.

Min grundinställning mot företag och experter inom ett visst område, i synnerhet om de har en lång serie av lyckade produkter, är att de antagligen vet en mängd saker jag inte vet och att jag skulle kunna lära mig från dem. Jag tror inte det är konstruktivt eller det minsta rationellt att underskatta Teslas förmåga att förstå och planera ny teknik.

Så med det sagt är min utgångspunkt att de antagligen har en lösning på alla dessa problem, annars skulle de inte gå ut med idén. Vad som är intressant är att försöka luska ut vad den lösningen består av innan de själva avslöjat detaljerna.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av OfarligTesla »

renes skrev:

Du förutsätter här att ingen på Tesla satt sig ner och tänkt efter ett par minuter. Och i ett sånt scenario skulle du möjligen ha en poäng. Osannolikt, dock.

Min grundinställning mot företag och experter inom ett visst område, i synnerhet om de har en lång serie av lyckade produkter, är att de antagligen vet en mängd saker jag inte vet och att jag skulle kunna lära mig från dem. Jag tror inte det är konstruktivt eller det minsta rationellt att underskatta Teslas förmåga att förstå och planera ny teknik.

Så med det sagt är min utgångspunkt att de antagligen har en lösning på alla dessa problem, annars skulle de inte gå ut med idén. Vad som är intressant är att försöka luska ut vad den lösningen består av innan de själva avslöjat detaljerna.
Men nu var det så att det var DU som föreslog ett system där Tesla reserverade platser åt Teslaägare en halvtimme i förväg och att andra bilägare helt plötsligt inte skulle kunna ladda på en stolpe de kunde ladda på minuten innan, så då får du ju förklara hur det skulle lösas utan att bli kaos. Tesla har ju inte föreslagit det så du kan inte slänga ur dig en vild idé och sen gömma dig bakom ”Tesla är smarta så lita på att de löser det” när jag ber dig förklara hur du tänker dig att din idé skulle fungera i praktiken.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1556
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av renes »

OfarligTesla skrev:
Men nu var det så att det var DU som föreslog ett system där Tesla reserverade platser åt Teslaägare en halvtimme i förväg och att andra bilägare helt plötsligt inte skulle kunna ladda på en stolpe de kunde ladda på minuten innan, så då får du ju förklara hur det skulle lösas utan att bli kaos. Tesla har ju inte föreslagit det så du kan inte slänga ur dig en vild idé och sen gömma dig bakom ”Tesla är smarta så lita på att de löser det” när jag ber dig förklara hur du tänker dig att din idé skulle fungera i praktiken.
Det här är ju bara fånigt, men ok, let's play.

Stolpar öppna för icke-Tesla kan ha en blå logo tänd, isf Teslas röda. Vilka stolpar och antalet stolpar man kan räkna med att kunna använda kan visas i Tesla appen för icke-Tesla användare. Man kan t.o.m. skatta in hur många icke-Tesla användare är på väg att komma in om appen får GPS tillgång. Man kan styra med bättre pris om dessa användare tillåter att Tesla använder deras GPS positioner. Tesla-appen kan t.o.m. rekommendera vilken geografisk laddstation de bäst siktar på, beroende på beläggning.

Och det är bara idéer som jag kläcker ur mig på rak arm eftersom du vill spela ett spel. Jag är övertygad om att ett tiotal Tesla ingenjörer över loppet av ett par veckor nog har flera bra idéer än vad jag har. De har de ju gång på gång visat sig ha över åren. Många briljanta idéer som ingen av oss hade tänkt ut själva.

Så varför tror jag att de löst det, då? Jo, för att de säger att de löst det utan att berätta hur. Precis som alltid förr när de kommer med något nytt.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av OfarligTesla »

renes skrev:
Det här är ju bara fånigt, men ok, let's play.

Stolpar öppna för icke-Tesla kan ha en blå logo tänd, isf Teslas röda. Vilka stolpar och antalet stolpar man kan räkna med att kunna använda kan visas i Tesla appen för icke-Tesla användare. Man kan t.o.m. skatta in hur många icke-Tesla användare är på väg att komma in om appen får GPS tillgång. Man kan styra med bättre pris om dessa användare tillåter att Tesla använder deras GPS positioner. Tesla-appen kan t.o.m. rekommendera vilken geografisk laddstation de bäst siktar på, beroende på beläggning.

Och det är bara idéer som jag kläcker ur mig på rak arm eftersom du vill spela ett spel. Jag är övertygad om att ett tiotal Tesla ingenjörer över loppet av ett par veckor nog har flera bra idéer än vad jag har. De har de ju gång på gång visat sig ha över åren. Många briljanta idéer som ingen av oss hade tänkt ut själva.

Så varför tror jag att de löst det, då? Jo, för att de säger att de löst det utan att berätta hur. Precis som alltid förr när de kommer med något nytt.
Om du tror att folk kommer märka om loggan är blå eller röd när de kör in till parkeringen har du helt klart högre tankar om folks förmåga att märka saker än vad jag har, jag är helt säker på att något sådant hade blivit kaos. Sen har vi ju helt andra problem med reservering som inte handlar om att folk skall märka det, tror inte Tesla kommer hålla på med det.

För övrigt säger inte Tesla att de har löst detta alls, de säger inte ens att alla stolpar kommer vara öppna för allmänheten så att det behöver lösas utan det kan lika väl bli några få specialstolpar på sidan. Vi har helt enkelt ingen aning om vad de tänker göra och hur de löser det och så länge inte är tydligt så är det klart man bör tänka på riskerna som det medför. Sen har Tesla helt klart haft många briljanta idéer, men också många stenkorkade sådana och vissa som slutade i just kaos så man skall nog vara försiktig i att förvänta sig att allt Tesla gör är noga genomtänkt.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av fth »

OfarligTesla skrev:
[…] man skall nog vara försiktig i att förvänta sig att allt Tesla gör är noga genomtänkt.
Så är det absolut, men om det är något område där Tesla genomgående har fattat rätt beslut så är det snabbladdning.

Trots alla år som gått så spelar ju SuC i en helt egen divison, om något så har försprånget till konkurrenterna ökat snarare än minskat. Jag ska nog väcka liv i statistik, grafer och kartor över detta som jag gjorde under CCS-konverteringen, men min magkänsla är att utbyggnaden hos Tesla har varit betydligt större än hos Ionity et al.

Jag är fullständigt säker på att även denna eventuella förändring av nätverket kommer vara mycket väl genomtänkt, jag tycker personligen det skall bli spännande att se hur dom löser detta och vilka fördelar det kommer att ge företaget och/eller dess kunder (dvs oss).

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av OfarligTesla »

fth skrev:
Så är det absolut, men om det är något område där Tesla genomgående har fattat rätt beslut så är det snabbladdning.

Trots alla år som gått så spelar ju SuC i en helt egen divison, om något så har försprånget till konkurrenterna ökat snarare än minskat. Jag ska nog väcka liv i statistik, grafer och kartor över detta som jag gjorde under CCS-konverteringen, men min magkänsla är att utbyggnaden hos Tesla har varit betydligt större än hos Ionity et al.

Jag är fullständigt säker på att även denna eventuella förändring av nätverket kommer vara mycket väl genomtänkt, jag tycker personligen det skall bli spännande att se hur dom löser detta och vilka fördelar det kommer att ge företaget och/eller dess kunder (dvs oss).

/fth
Du är mer optimistisk än jag :). Men jag håller med, de har hanterat nätverket väldigt bra hittills (förutom i Kalifornien ironiskt nog). Den stora frågan är väl inte nödvändigtvis om Tesla kommer göra något bra med nätverket, frågan är för vem det de gör kommer vara bra? Andra än Teslaägare kommer ju garanterat tycka det är bra att få tillgång till nätverket och även om det blir kö är det bättre än alternativet. Och det är väl där jag inte är lika optimistisk, att Tesla faktiskt tycker det är viktigt att ge deras bilkunder en bätte upplevelse, de har ju tullat på kundupplevelsen förut så att säga.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av frippe »

Efter att funderat lite på detta så tycker jag det är lite knepigt.
I sig spelar det liten roll för mig. Men, vad ger detta mig som teslaägare? Just nu inget alls vad vi vet.

Förstår att alla de andra ägarna av elbilar som inte är teslor tycker det är utmärkt. Utan att vi exakt vet hur det blir.

Det enda jag ser framför mig med nyheten är köer, trotsallt är 80% av alla elbilar av andra märken än tesla. Och då främst köer vid helger, under semestrar m.m.
Att en station är tom de dagar jag inte tänkt besöka den, hjälper föga om det är kö när jag väl är där.

För att jag ska känna att detta nog kan bli bra, det är konkreta planer på utbyggnad. Då räcker det inte med att hävda att detta ger möjligheter att bygga ut. Jaha hur då och när?
Flera stationer är redan idag väl besökta under helger och nu i semestertider och inte lätta att bygga ut.

Så, visa lite mer hur det ska funka, så är jag nöjd.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av LarsL »

frippe skrev:
Efter att funderat lite på detta så tycker jag det är lite knepigt.
I sig spelar det liten roll för mig. Men, vad ger detta mig som teslaägare? Just nu inget alls vad vi vet.
Tror att den största (enda) fördelen är att det kommer bli väldigt tätt med Superchargers. Förmodligen så tätt att det aldrig behöver kompromissas mellan mat och laddning. Men naturligtvis får du det även om du köper någon annan elbil så inget specifikt för Teslaägare.

Jag håller nog med om att det kommer behövas något för den som köper en Tesla som inte andra får. Men det får ju inte göra att Supercharger upplevelsen blir dålig för icke ägare.
Användarvisningsbild
tor
Teslaägare
Inlägg: 479
Blev medlem: 09 nov 2017 20:34

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av tor »

Men är det bekräftat (så långt det nu går) att alla laddare ska öppnas för andra elbilar? Är det inte troligt att Tesla väljer att öppna endast de laddare som de sökt bidrag för? För om jag minns rätt är det främst laddare som ligger vid mindre trafikerade vägar dom sökt för (?) Då får Tesla bra geografisk täckning, en hyffsad nyttjandegrad samt billigt inköp och det "drabbar" inga teslaägare.
icreate
elbilist
Inlägg: 237
Blev medlem: 03 apr 2016 15:58

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av icreate »

Tesla vision och syfte är ju att skynda på omställningen till fossilfria fordon, så om det gynnar de som köpt en Tesla specifikt är kanske av underordnad betydelse.
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av Curik »

icreate skrev:
Tesla vision och syfte är ju att skynda på omställningen till fossilfria fordon, så om det gynnar de som köpt en Tesla specifikt är kanske av underordnad betydelse.
Haha! Det kallas marknadsföring. Här är Volkswagens:
“to make this world a mobile, sustainable place with access to all the citizens.”
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av Fredrik j »

icreate skrev:
Tesla vision och syfte är ju att skynda på omställningen till fossilfria fordon, så om det gynnar de som köpt en Tesla specifikt är kanske av underordnad betydelse.
Dessutom twittrade ju Elon om att aktiekursen var för hög. Det var väl i maj 2020. Aktien är ju ännu dyrare idag.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av Maw »

Fredrik j skrev:
icreate skrev:
Tesla vision och syfte är ju att skynda på omställningen till fossilfria fordon, så om det gynnar de som köpt en Tesla specifikt är kanske av underordnad betydelse.
Dessutom twittrade ju Elon om att aktiekursen var för hög. Det var väl i maj 2020. Aktien är ju ännu dyrare idag.
Han kanske fortfarande tycker att den är för hög :)
Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av Aida »

Många här har ju undrat hur andra bilar ska kunna ladda på SuC. Här ges lite svar på dessa frågor. Men ni kanske redan har koll på det och jag som är sen på bollen…

http://www.vibilagare.se/nyheter/detalj ... gliga-alla
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av OfarligTesla »

Aida skrev:
Många här har ju undrat hur andra bilar ska kunna ladda på SuC. Här ges lite svar på dessa frågor. Men ni kanske redan har koll på det och jag som är sen på bollen…

http://www.vibilagare.se/nyheter/detalj ... gliga-alla
Inget nytt under solen vad jag kan se, innan de svenska tidsskrifterna plockar upp nyheten (och i de flesta fall förvanskar den) har man kunnat läsa om det ett tag redan på andra ställen.
wheels
Inlägg: 512
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av wheels »

Elbil 24 fantiserar om att det kan börja öppnas up i Norge redan till hösten
https://www.elbil24.no/nyttig/gode-nyhe ... t/74061881
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av Fredrik j »

Maw skrev:
Fredrik j skrev:
icreate skrev:
Tesla vision och syfte är ju att skynda på omställningen till fossilfria fordon, så om det gynnar de som köpt en Tesla specifikt är kanske av underordnad betydelse.
Dessutom twittrade ju Elon om att aktiekursen var för hög. Det var väl i maj 2020. Aktien är ju ännu dyrare idag.
Han kanske fortfarande tycker att den är för hög :)
Antagligen. Att öppna nätverket är ju ett sätt att underlätta för elektrifieringen samtidigt som hysterin kanske dämpas något.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av Maw »

Aida skrev:
Många här har ju undrat hur andra bilar ska kunna ladda på SuC. Här ges lite svar på dessa frågor. Men ni kanske redan har koll på det och jag som är sen på bollen…

http://www.vibilagare.se/nyheter/detalj ... gliga-alla
Det verkar inte som att han vill att Tesla ska vara som Apple i alla fall :D
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av martinot »

icreate skrev:
Tesla vision och syfte är ju att skynda på omställningen till fossilfria fordon, så om det gynnar de som köpt en Tesla specifikt är kanske av underordnad betydelse.
För oss kan detta slå tvärt om. Skulle det bli köer och kaos på SuC så kommer jag byta vår Tesla mot en fossilbil. Älskar känslan att köra elbil, men är inte värt köer och stress.

Förhoppningsvis blir det inte så, men risken finns (och då kommer jag vara snabb att ditcha vår elbil).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1556
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av renes »

Fredrik j skrev:
icreate skrev:
Tesla vision och syfte är ju att skynda på omställningen till fossilfria fordon, så om det gynnar de som köpt en Tesla specifikt är kanske av underordnad betydelse.
Dessutom twittrade ju Elon om att aktiekursen var för hög. Det var väl i maj 2020. Aktien är ju ännu dyrare idag.
Man kan aldrig lita på Elon.

:roll:
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av Esterox »

martinot skrev:
icreate skrev:
Tesla vision och syfte är ju att skynda på omställningen till fossilfria fordon, så om det gynnar de som köpt en Tesla specifikt är kanske av underordnad betydelse.
För oss kan detta slå tvärt om. Skulle det bli köer och kaos på SuC så kommer jag byta vår Tesla mot en fossilbil. Älskar känslan att köra elbil, men är inte värt köer och stress.

Förhoppningsvis blir det inte så, men risken finns (och då kommer jag vara snabb att ditcha vår elbil).
Så om det blir massvis med testlor säljer du din bil då ?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av martinot »

Esterox skrev:
martinot skrev:
icreate skrev:
Tesla vision och syfte är ju att skynda på omställningen till fossilfria fordon, så om det gynnar de som köpt en Tesla specifikt är kanske av underordnad betydelse.
För oss kan detta slå tvärt om. Skulle det bli köer och kaos på SuC så kommer jag byta vår Tesla mot en fossilbil. Älskar känslan att köra elbil, men är inte värt köer och stress.

Förhoppningsvis blir det inte så, men risken finns (och då kommer jag vara snabb att ditcha vår elbil).
Så om det blir massvis med testlor säljer du din bil då ?
Du tänker fel. Har inte med antalet Teslor, eller antalet ID, etc. att göra.

Men blir det kaos, oavsett orsak, med elbilsladdning på resa - dvs. på SuC, så kommer jag nästa gång att skippa alla typer av elbilar och istället välja en fossilbil. Sedan om det blir en BMW M3 eller 911 återstår att se (en BMW är nog mer praktisk som vardagsbil).

Blir det inte kaos på SuC, så kommer jag nästa jag byter troligen att fortsätta med elbil. Dock kanske inte Tesla, utan kan ju ha frihet att välja annan tillverkares elbil för första gången. Detta kan jag inte göra idag. Så ur den synvinkeln är detta extremt positivt för mig (men dåligt för Tesla).

Utan fungerande SuC - inga nya elbilar (för mig).

Med fortsatt fungerande SuC - fortsatt nya elbilar (för mig).


Så allt hänger på hur väl det kommer fungera i verkligheten. Har inga andra principer.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av Maw »

martinot skrev:
Esterox skrev:
martinot skrev:
icreate skrev:
Tesla vision och syfte är ju att skynda på omställningen till fossilfria fordon, så om det gynnar de som köpt en Tesla specifikt är kanske av underordnad betydelse.
För oss kan detta slå tvärt om. Skulle det bli köer och kaos på SuC så kommer jag byta vår Tesla mot en fossilbil. Älskar känslan att köra elbil, men är inte värt köer och stress.

Förhoppningsvis blir det inte så, men risken finns (och då kommer jag vara snabb att ditcha vår elbil).
Så om det blir massvis med testlor säljer du din bil då ?
Du tänker fel. Har inte med antalet Teslor, eller antalet ID, etc. att göra.

Men blir det kaos, oavsett orsak, med elbilsladdning på resa - dvs. på SuC, så kommer jag nästa gång att skippa alla typer av elbilar och istället välja en fossilbil. Sedan om det blir en BMW M3 eller 911 återstår att se (en BMW är nog mer praktisk som vardagsbil).

Blir det inte kaos på SuC, så kommer jag nästa jag byter troligen att fortsätta med elbil. Dock kanske inte Tesla, utan kan ju ha frihet att välja annan tillverkares elbil för första gången. Detta kan jag inte göra idag. Så ur den synvinkeln är detta extremt positivt för mig (men dåligt för Tesla).

Utan fungerande SuC - inga nya elbilar (för mig).

Med fortsatt fungerande SuC - fortsatt nya elbilar (för mig).


Så allt hänger på hur väl det kommer fungera i verkligheten. Har inga andra principer.
No offense, men de som tänker som du att minsta strul innebär bye, bye elbil är nog förhållandevis få. De som kan lockas över från dinosauriejuicebilarna med ett väl utbyggda laddnätverk är många gånger fler och mycket viktigare att locka. :)
Skriv svar