Tesla låter andra ladda på SuC?

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av Jerker »

OfarligTesla skrev:
chaffis75 skrev:
Hur är de, kommer de några rapporter från Holland hur försöket går nu när de pågått några veckor?
Tror inte de vill säga något under testperioden för att få vettigare data. De har kameror vid stationerna så de håller kanske koll på hur ofta laddare blockeras osv så de kan grunda beslut framöver på den datan.
Det skulle ju vara intressant att höra om det kommer några spontana reaktioner från Teslaägare, men det finns väl få kontaktytor mellan svenska och holländska forum.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av Maw »

Dexter86 skrev:
Det testet skulle dom egentligen gjort här i Sverige där det ändå finns någorlunda många bilar men där infrastrukturen för övriga kanske inte är helt på topp
Sen tror jag majoriteten av folk som äger inte vet vad V2 o 3 osv är, bland övriga ägare tänker jag , vilket kommer leda till att en ID3 tex troligtvis kan stå på en V3 fast han inte har någon nytta av den
Säg att IDFurkan eller vad han heter stod vid en V3 och laddade sin ID4, visst funkar ju när d inte är en kotte där, men segt om dom ska blockas av bilar som ej får ut effekten ändå. Och det är ju egentligen samma på Ionity.
Vad är max på V2? Är det 150 kW?

Hur är det med MX och MS, de kan väl inte heller utnyttja kapaciteten på V3? Brukar ägare till M3 och MY titta snett på dem om de laddar på V3 och det är ont om plats?
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av Dexter86 »

Maw skrev:
Dexter86 skrev:
Det testet skulle dom egentligen gjort här i Sverige där det ändå finns någorlunda många bilar men där infrastrukturen för övriga kanske inte är helt på topp
Sen tror jag majoriteten av folk som äger inte vet vad V2 o 3 osv är, bland övriga ägare tänker jag , vilket kommer leda till att en ID3 tex troligtvis kan stå på en V3 fast han inte har någon nytta av den
Säg att IDFurkan eller vad han heter stod vid en V3 och laddade sin ID4, visst funkar ju när d inte är en kotte där, men segt om dom ska blockas av bilar som ej får ut effekten ändå. Och det är ju egentligen samma på Ionity.
Vad är max på V2? Är det 150 kW?

Hur är det med MX och MS, de kan väl inte heller utnyttja kapaciteten på V3? Brukar ägare till M3 och MY titta snett på dem om de laddar på V3 och det är ont om plats?
Vet inte vad max år faktiskt
Och kan ej svara på din andra fråga heller då jag varken äger en Tesla eller har laddat där osv
Men vad gäller S o X så har det ikte varit ett problem med tanke på d bara varit tillgängligt för Tesla iom dom äger skiten liksom
Går ju ikte riktigt att jämföra äpplen o päron
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av Maw »

Dexter86 skrev:
Vet inte vad max år faktiskt
Och kan ej svara på din andra fråga heller då jag varken äger en Tesla eller har laddat där osv
Men vad gäller S o X så har det ikte varit ett problem med tanke på d bara varit tillgängligt för Tesla iom dom äger skiten liksom
Går ju ikte riktigt att jämföra äpplen o päron
Fast det är ju inte ägarna till MX och MS som äger SuC-stationerna, precis som att det inte är ID4-ägarna som äger Ionity.

Om man äger en Taycan så kan man inte tjura för att jag t ex laddar med min Polestar på Ionity även om det är kö och jag bara kan ladda med 150 kW och även om Polestar inte är delägare till Ionity. På samma sätt kommer jag resonera om Tesla SuC om/när jag kan ladda där.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av MWall »

Maw skrev:
Dexter86 skrev:
Det testet skulle dom egentligen gjort här i Sverige där det ändå finns någorlunda många bilar men där infrastrukturen för övriga kanske inte är helt på topp
Sen tror jag majoriteten av folk som äger inte vet vad V2 o 3 osv är, bland övriga ägare tänker jag , vilket kommer leda till att en ID3 tex troligtvis kan stå på en V3 fast han inte har någon nytta av den
Säg att IDFurkan eller vad han heter stod vid en V3 och laddade sin ID4, visst funkar ju när d inte är en kotte där, men segt om dom ska blockas av bilar som ej får ut effekten ändå. Och det är ju egentligen samma på Ionity.
Vad är max på V2? Är det 150 kW?

Hur är det med MX och MS, de kan väl inte heller utnyttja kapaciteten på V3? Brukar ägare till M3 och MY titta snett på dem om de laddar på V3 och det är ont om plats?

En 3/Y tjänar _maximalt_ ca 3-5 minuter per laddstopp på att välja V3, så länge man inte behöver dela stolpe på V2. Men det lider även S/X av. Så om någon 3-förare står och tittar snett så får hen göra det. Är någon så viktig att 3-5 minuter är avgörande så kör de inte Model 3 ändå. :lol:
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av Curik »

Maw skrev:
Dexter86 skrev:
Vet inte vad max år faktiskt
Och kan ej svara på din andra fråga heller då jag varken äger en Tesla eller har laddat där osv
Men vad gäller S o X så har det ikte varit ett problem med tanke på d bara varit tillgängligt för Tesla iom dom äger skiten liksom
Går ju ikte riktigt att jämföra äpplen o päron
Fast det är ju inte ägarna till MX och MS som äger SuC-stationerna, precis som att det inte är ID4-ägarna som äger Ionity.

Om man äger en Taycan så kan man inte tjura för att jag t ex laddar med min Polestar på Ionity även om det är kö och jag bara kan ladda med 150 kW och även om Polestar inte är delägare till Ionity. På samma sätt kommer jag resonera om Tesla SuC om/när jag kan ladda där.
Han pratar ju om att Tesla äger SuC, inte bilägarna...

Vad är det för resonemang du pratar om? Att resonera är en helt annan sak än att bara påstå något.

Klart man kan tjura om man äger en Taycan. :lol:
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av chaffis75 »

Jerker skrev:
OfarligTesla skrev:
chaffis75 skrev:
Hur är de, kommer de några rapporter från Holland hur försöket går nu när de pågått några veckor?
Tror inte de vill säga något under testperioden för att få vettigare data. De har kameror vid stationerna så de håller kanske koll på hur ofta laddare blockeras osv så de kan grunda beslut framöver på den datan.
Det skulle ju vara intressant att höra om det kommer några spontana reaktioner från Teslaägare, men det finns väl få kontaktytor mellan svenska och holländska forum.
Jo de var lite i den riktningen jag tänkte.. Men som du säger, kanske inte finns så många kontakt ytor.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av chaffis75 »

Dexter86 skrev:
Det testet skulle dom egentligen gjort här i Sverige där det ändå finns någorlunda många bilar men där infrastrukturen för övriga kanske inte är helt på topp
Sen tror jag majoriteten av folk som äger inte vet vad V2 o 3 osv är, bland övriga ägare tänker jag , vilket kommer leda till att en ID3 tex troligtvis kan stå på en V3 fast han inte har någon nytta av den
Säg att IDFurkan eller vad han heter stod vid en V3 och laddade sin ID4, visst funkar ju när d inte är en kotte där, men segt om dom ska blockas av bilar som ej får ut effekten ändå. Och det är ju egentligen samma på Ionity.
Man är inte detta med v2 och v3 ett icke problem. De är väl bara enstaka som har båda på samma plats och man lär ju ladda däe man behöver och inte bara för de finns en v2 laddare eller v3.
Dessutom kanske s och x innehavare blir glada om man inte laddar v2, dvs om de inte konverterat bilen så den klarar v3.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Bruno
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 02 okt 2018 17:14

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av Bruno »

Curik skrev:
Klart man kan tjura om man äger en Taycan. :lol:
Jag kan tjura över att ngn äger Taycan... ;) :lol:
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare
Inlägg: 412
Blev medlem: 16 feb 2019 22:59

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av MarkusL »

Nu har jag inte läst hela tråden men är det inte uppenbart att Tesla trollar hela bilindustrin? De flesta biltillverkarna har ju någon elbil de bygger i några ex per år, de vill (inser att de måste) ställa om men vill att omställningen går i deras takt. Bästa sättet att hålla omställningen på en ”lagom” nivå är ju att göra väldigt lite och säga att: ”markaden ska ta hand om snabbladdning” ”titta, vi menar allvar, vi har byggt en snabbladdare i Mjölby” ”Ionity, som vi äger, är usla och bygger ut för långsamt”. Om det över en natt hade varit möjligt för alla att ladda hemma och att det fanns snabbladdare överallt hade ju elbilsförsäljningen exploderat med följden att ingen kunnat leverera bilar. Teslas plan för att bygga batterier är väl som vw fast x10 eller mer. Tesla skyndar på omställningen genom att öppna sitt laddnätverk vilket är deras mål och de flesta biltillverkare kommer stå med byxorna nere och undra varför deras plan att hålla efterfrågan på bensinbilar uppe misslyckades.
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av RagWal »

MarkusL skrev:
Nu har jag inte läst hela tråden men är det inte uppenbart att Tesla trollar hela bilindustrin?
Bra spaning. Elbilsboomen bromsas av dålig laddinfra och bilindustrin och stater skyndar lagom långsamt och tycker det känns lagom fort. Tesla låter dem inte komma undan, kavlar upp ärmarna och drar hela lasset själv. Man måste viaa inte bara hur man bygger sånahäringa elbilar utan även att de behöver laddas och tydligen tiill och med hur.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Det har ju varit mångas uppfattning att Tesla SuC endast är avsedda för Tesla bilar.

Men om vi bortser från det, så finns det väl knappast någon konkurrent som kan bygga så bra laddstationer som Tesla just nu?

Ionity bygger fyra laddplatser i Värnamo, Tesla bygger 40 i Jönköping.

Tesla bygger med bra täckning i hela Sverige.

Smarta lösningar för att skapa många laddplatser, väl fungerande betalsystem, kanske dyker stora energilager upp vid SuC framöver.

De borde kunna bli marknadsledande på snabbladdning också.
Senast redigerad av Off Grid Byggaren, redigerad totalt 1 gånger.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av Maw »

Off Grid Byggaren skrev:
Det har ju varit mångas uppfattning att Tesla SuC endast är avsedda för Tesla bilar.

Men om vi bortser från det, så finns det väl knappast någon konkurrent som kan bygga så bra laddstationer som Tesla just nu?

Ionity bygger fyra laddplatser i Värnamo, Tesla bygger 40 i Jönköping.

Tesla bygger med bra täckning i hela Sverige.

De borde kunna bli marknadsledande på snabbladdning också.
Ja, Tesla är helt klart långt före konkurrenterna på snabnladdning med sina Superchargestationer. Ungefär på samma sätt som de var långt före på elbilar för några år sedan. Återstår att se om konkurrenterna kan komma ifatt på snabbladdningsområdet lika snabbt som de gjort på elbilarna.

Jag misstänker att försprånget är betydligt svårare att hämta in när det gäller snabbladdningsinfrastruktur än när det gäller elbilar. :)
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av Gustafsson »

Off Grid Byggaren skrev:
Det har ju varit mångas uppfattning att Tesla SuC endast är avsedda för Tesla bilar.

Men om vi bortser från det, så finns det väl knappast någon konkurrent som kan bygga så bra laddstationer som Tesla just nu?

Ionity bygger fyra laddplatser i Värnamo, Tesla bygger 40 i Jönköping.

Tesla bygger med bra täckning i hela Sverige.

De borde kunna bli marknadsledande på snabbladdning också.
Håller helt med, Tesla blir den helt dominerande leverantören av laddare i världen och jobbar mot öppet mål när andra leverantörer spretar och bygger på lokala marknader. Frågan är ju hur mycket det går att tjäna på en SuC, investeringar na och driftskostnaderna måste ju rimligen vara väldigt höga.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av BrooklynS »

Driftskostnaderna räknar man ju hem på laddningen.

Det som är ännu viktigare är att först på plan får tillgänglig elkapacitet. Tesla är först med 20 V3. Inget kvar till konkurrenterna.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av MWall »

Maw skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Det har ju varit mångas uppfattning att Tesla SuC endast är avsedda för Tesla bilar.

Men om vi bortser från det, så finns det väl knappast någon konkurrent som kan bygga så bra laddstationer som Tesla just nu?

Ionity bygger fyra laddplatser i Värnamo, Tesla bygger 40 i Jönköping.

Tesla bygger med bra täckning i hela Sverige.

De borde kunna bli marknadsledande på snabbladdning också.
Ja, Tesla är helt klart långt före konkurrenterna på snabnladdning med sina Superchargestationer. Ungefär på samma sätt som de var långt före på elbilar för några år sedan. Återstår att se om konkurrenterna kan komma ifatt på snabbladdningsområdet lika snabbt som de gjort på elbilarna.

Jag misstänker att försprånget är betydligt svårare att hämta in när det gäller snabbladdningsinfrastruktur än när det gäller elbilar. :)

Vem köper en bil från Tesla om superchargers inte är exklusiva för märket?
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

MWall skrev:
Maw skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Det har ju varit mångas uppfattning att Tesla SuC endast är avsedda för Tesla bilar.

Men om vi bortser från det, så finns det väl knappast någon konkurrent som kan bygga så bra laddstationer som Tesla just nu?

Ionity bygger fyra laddplatser i Värnamo, Tesla bygger 40 i Jönköping.

Tesla bygger med bra täckning i hela Sverige.

De borde kunna bli marknadsledande på snabbladdning också.
Ja, Tesla är helt klart långt före konkurrenterna på snabnladdning med sina Superchargestationer. Ungefär på samma sätt som de var långt före på elbilar för några år sedan. Återstår att se om konkurrenterna kan komma ifatt på snabbladdningsområdet lika snabbt som de gjort på elbilarna.

Jag misstänker att försprånget är betydligt svårare att hämta in när det gäller snabbladdningsinfrastruktur än när det gäller elbilar. :)

Vem köper en bil från Tesla om superchargers inte är exklusiva för märket?

Är detta verkligen avgörande för många Tesla köpare framöver?
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av Maw »

MWall skrev:
Vem köper en bil från Tesla om superchargers inte är exklusiva för märket?
Jag har ingen Tesla men såvitt jag kan förstå så är de konkurrenskraftiga även utan exklusiv access till SuC och dessutom är Tesla som varumärke otroligt starkt.

Jag tror inte att vi behöver vara oroliga för Teslas bilförsäljning :)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av LarsL »

MarkusL skrev:
Nu har jag inte läst hela tråden men är det inte uppenbart att Tesla trollar hela bilindustrin? De flesta biltillverkarna har ju någon elbil de bygger i några ex per år, de vill (inser att de måste) ställa om men vill att omställningen går i deras takt. Bästa sättet att hålla omställningen på en ”lagom” nivå är ju att göra väldigt lite och säga att: ”markaden ska ta hand om snabbladdning” ”titta, vi menar allvar, vi har byggt en snabbladdare i Mjölby” ”Ionity, som vi äger, är usla och bygger ut för långsamt”. Om det över en natt hade varit möjligt för alla att ladda hemma och att det fanns snabbladdare överallt hade ju elbilsförsäljningen exploderat med följden att ingen kunnat leverera bilar. Teslas plan för att bygga batterier är väl som vw fast x10 eller mer. Tesla skyndar på omställningen genom att öppna sitt laddnätverk vilket är deras mål och de flesta biltillverkare kommer stå med byxorna nere och undra varför deras plan att hålla efterfrågan på bensinbilar uppe misslyckades.
Bästa inlägget hittills i tråden!

Det är ju klart att det är just det här som är Teslas plan. Genom att ta bort argumentet att laddinfrastrukturen inte är utbyggd skyndar de på omställningen så mycket att de andra tillverkarna får problem eftersom de sitter med en massa fossilbilar de inte blir av med och ändå inte tillräckligt med elbilar. Tesla växer då dubbelt genom att dels få hela kakan att växa men också att de genom att vara snabbast ta en större del av kanan.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av Gustafsson »

BrooklynS skrev:
Driftskostnaderna räknar man ju hem på laddningen.

Det som är ännu viktigare är att först på plan får tillgänglig elkapacitet. Tesla är först med 20 V3. Inget kvar till konkurrenterna.
Låter som det är självklart att det är en god butik att sälja el på SuC, för mig ändå svårt att förstå idag iaf. De flesta SuC jag laddar på är näst intill tomma på bilar förutom mig då. Men jag använder iofs SuC mest på helger och sent på dygnet…
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av Curik »

Gustafsson skrev:
De flesta SuC jag laddar på är näst intill tomma på bilar förutom mig då. Men jag använder iofs SuC mest på helger och sent på dygnet…
På helger borde du ju absolut se fulla SuC emellanåt. Men kanske inte sent på kvällen.. :lol:
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av Gustafsson »

Curik skrev:
Gustafsson skrev:
De flesta SuC jag laddar på är näst intill tomma på bilar förutom mig då. Men jag använder iofs SuC mest på helger och sent på dygnet…
På helger borde du ju absolut se fulla SuC emellanåt. Men kanske inte sent på kvällen.. :lol:
Det är iofs sant att Ödeshög har varit full någon gång, men på kort tid har Norrköping,Linköping, Markaryd o snart Jönköping + Malmö tillkommit. Dessutom alternativ för dessa för resande på tvärs som Vetlanda.
Det är ju över 100 laddpunkter. Finns inget som säger att Tesla nöjer sig med dessa heller.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av OfarligTesla »

Gustafsson skrev:
Låter som det är självklart att det är en god butik att sälja el på SuC, för mig ändå svårt att förstå idag iaf. De flesta SuC jag laddar på är näst intill tomma på bilar förutom mig då. Men jag använder iofs SuC mest på helger och sent på dygnet…
Rätt säker på att t.ex. Ionitystationer står tomma större delen av dygnet också, det säger inte så mycket egentligen.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av martinot »

OfarligTesla skrev:
Gustafsson skrev:
Låter som det är självklart att det är en god butik att sälja el på SuC, för mig ändå svårt att förstå idag iaf. De flesta SuC jag laddar på är näst intill tomma på bilar förutom mig då. Men jag använder iofs SuC mest på helger och sent på dygnet…
Rätt säker på att t.ex. Ionitystationer står tomma större delen av dygnet också, det säger inte så mycket egentligen.
Samma sak gäller de flesta bensin- och dieselpumpar på mackar också.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
krille
Inlägg: 201
Blev medlem: 29 sep 2020 18:01

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av krille »

OfarligTesla skrev:
Gustafsson skrev:
Låter som det är självklart att det är en god butik att sälja el på SuC, för mig ändå svårt att förstå idag iaf. De flesta SuC jag laddar på är näst intill tomma på bilar förutom mig då. Men jag använder iofs SuC mest på helger och sent på dygnet…
Rätt säker på att t.ex. Ionitystationer står tomma större delen av dygnet också, det säger inte så mycket egentligen.
Det har nog mest med priset att göra... Varför betala 8,70 kr/kWh när man kan komma undan med 4,99 kr/kWh på en annan närbelägen lika snabb laddare? (Och i vissa fall ännu lägre)
VW Id.3 Pro Performance Family MY21
Skriv svar