Laddda i Tyskland

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Skogslasse
Teslaägare
Inlägg: 161
Blev medlem: 04 sep 2020 12:13
Ort: Norrköping (nästan)

Laddda i Tyskland

Inlägg av Skogslasse »

Visst finns det SuC över nästan hela Tyskland men ibland vill jag inte styras av dom. Bästa vännens gamla mormor kanske bor lite avlägset eller så ligger just den där mysiga byn lite off grid.
Någon som har tips på nätverk där det bara behövs en app?
TMS 2020 nov
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3247
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Laddda i Tyskland

Inlägg av Niklas Z »

Skogslasse skrev:
Visst finns det SuC över nästan hela Tyskland men ibland vill jag inte styras av dom. Bästa vännens gamla mormor kanske bor lite avlägset eller så ligger just den där mysiga byn lite off grid.
Någon som har tips på nätverk där det bara behövs en app?
Jag var i Tyskland en vecka i somras och åkte runt i landet. Jag laddade bara två gånger på SuC. Nästan all annan laddning gjorde jag med hjälp av två appar, dels Einfach Strom Laden från Maingau, dels Mobility+ från Energie Baden-Würtemberg (EnBW). Det fungerade mycket bättre än med appar i Sverige, eftersom dessa två gjorde det möjligt att använda massor av olika laddstolpar.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Laddda i Tyskland

Inlägg av fth »

Jag använder ChargePoint för destinationsladdning när jag är i Tyskland, verkar funka i princip överallt och har bra pris per kWh.

Den funkar i Sverige också, men då är priset inte alls lika bra, så jag använder den bara i Tyskland.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Laddda i Tyskland

Inlägg av mati »

Generellt sett är snabbladdning i Tyskland oftast betydligt billigare än i Sverige, och roaming mellan olika operatörer funkar klockrent. (Tyskarna själva håller såklart inte alls med om detta, men jämfört med u-landet Sverige är det rena paradiset).
Maingau Energie eller EnBW har redan nämnts. Båda funkar ungefär lika bra.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
borgward
Teslaägare
Inlägg: 234
Blev medlem: 06 jun 2020 09:51
Ort: Stockholm

Re: Laddda i Tyskland

Inlägg av borgward »

https://www.inside-digital.de/news/e-au ... i-2021/amp

Plugsurfings RFID är användbart. Funkar även bra och utan påslag på Recharge i Sverige.

https://plugsurfing.com/drivers-travellers-solutions/
Mitsubishi Outlander PHEV 2015
Nissan Leaf 40kWh 2018
Tesla Model 3 LR AWD 2020

Tesla Model 3 LR AWD 2023
krille
Inlägg: 201
Blev medlem: 29 sep 2020 18:01

Re: Laddda i Tyskland

Inlägg av krille »

borgward skrev:
Plugsurfings RFID är användbart. Funkar även bra och utan påslag på Recharge i Sverige.

https://plugsurfing.com/drivers-travellers-solutions/
Utan påslag är väl inte riktigt sant?

Plugsurfing:
C173C675-CF5E-4348-9E87-46A7C3DC87B6.jpeg
Fortum:
5A061399-AB48-4EB8-97E7-C0CA59A2A00F.jpeg
VW Id.3 Pro Performance Family MY21
Användarvisningsbild
borgward
Teslaägare
Inlägg: 234
Blev medlem: 06 jun 2020 09:51
Ort: Stockholm

Re: Laddda i Tyskland

Inlägg av borgward »

Det var som tusan - jag hade för mig att plugsurfing (som nu ägs av fortum) inte hade påslag jämfört med egna tjänsten.

Tack för upplysningen!

Men som artikeln påpekar är plugsurfing inte särskilt billigt. Enligt min erfarenhet har de avtal med många lokala elbolag eftersom de varit länge i branschen.
Mitsubishi Outlander PHEV 2015
Nissan Leaf 40kWh 2018
Tesla Model 3 LR AWD 2020

Tesla Model 3 LR AWD 2023
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Laddda i Tyskland

Inlägg av helix »

Tyska EnBW kör på i en rasande takt med nybyggnation i Tyskland. Vi får in alla deras laddare löpande i vårt system på ChargeFinder och igår såg jag att de öppnat en ny site i Kamen med 52 stycken 300 kW CCS. Borde vara den största i Europa nu och slår även Tesla på fingrarna.

EnBW har ytterligare ett 10-tal hubbar i Tyskland med 10-20st 300 kW CCS per site. Åtminstone i Tyskland finns många alternativ till Ionity om man inte kör Tesla och hoppas den vågen sprider sig även norrut och att det byggs större hubbar.

Ladehub Kamen, öster om Dortmund - 52st 300 kW CCS:
https://chargefinder.com/se/ladda-elbil ... men/mwqw7p

Söder om München - 20st 300 kW CCS:
https://chargefinder.com/se/ladda-elbil ... r-1/dnq7wm

Nära Regensburg - 16 st 300 kW CCS:
https://chargefinder.com/se/ladda-elbil ... nau/pjxwmm
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Laddda i Tyskland

Inlägg av HelectriC »

Ja, Tyskland känner nog elden i baken när snart 80 miljoner tyskar ska ladda sina bilar. Då behövs det fler än en handfull laddare.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3247
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Laddda i Tyskland

Inlägg av Niklas Z »

helix skrev:
Tyska EnBW kör på i en rasande takt med nybyggnation i Tyskland. Vi får in alla deras laddare löpande i vårt system på ChargeFinder och igår såg jag att de öppnat en ny site i Kamen med 52 stycken 300 kW CCS. Borde vara den största i Europa nu och slår även Tesla på fingrarna.

EnBW har ytterligare ett 10-tal hubbar i Tyskland med 10-20st 300 kW CCS per site. Åtminstone i Tyskland finns många alternativ till Ionity om man inte kör Tesla och hoppas den vågen sprider sig även norrut och att det byggs större hubbar.
Härligt. Med app (Mobility+) och konto hos EnBW har man dessutom tillgång till åtskilliga andra operatörers laddare, förutom EnBW:s egna.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
PNK46
elbilist
Inlägg: 12
Blev medlem: 03 aug 2016 09:55

Re: Laddda i Tyskland

Inlägg av PNK46 »

Ni som använder EnBW mobility+ appen, hur har ni lyckas med registreringen? Jag försökte igår innan vi åker till Tyskland i början av maj, det gick bra att registrera kredit kort men när jag försökte med adressen blev det stopp. Det gick inte att ange Sverige som hem adress. Jag mailade till service team och fick svar efter 5min (söndag!)

Dear Customer,
Thanks for your interest in our products and the registration in our EnBW mobility+ App.
Unfortunately we need to inform you that currently only customers with residence in Germany, Austria and Switzerland are eligible to registrate. Thus we needed to cancel your registration.

Apologies for any inconvenience.
Best regards,

Sandra Lerch
Your EnBW mobility+ service team

Så har jag bara Kia-Ionity och Maingau, har ni flera tips?
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Laddda i Tyskland

Inlägg av chaffis75 »

PNK46 skrev:
Ni som använder EnBW mobility+ appen, hur har ni lyckas med registreringen? Jag försökte igår innan vi åker till Tyskland i början av maj, det gick bra att registrera kredit kort men när jag försökte med adressen blev det stopp. Det gick inte att ange Sverige som hem adress. Jag mailade till service team och fick svar efter 5min (söndag!)

Dear Customer,
Thanks for your interest in our products and the registration in our EnBW mobility+ App.
Unfortunately we need to inform you that currently only customers with residence in Germany, Austria and Switzerland are eligible to registrate. Thus we needed to cancel your registration.

Apologies for any inconvenience.
Best regards,

Sandra Lerch
Your EnBW mobility+ service team

Så har jag bara Kia-Ionity och Maingau, har ni flera tips?
Mm.. Inte så smart.. Likande problem med cirkel k i Norge, appen är väl intetillgänglig för svenskar (dvs för norska cirkel k).
Jag tror EU hade behövt blanda sig i detta. De äe ju alldeles för svårt att ladda utomlands och ja även hemma i Sverige.. Kanske dags för liknande lagar som vi har inom mobil roaming där man styr upp vettiga påslag och att de ska vara enkelt.
Vill man elbil ska funka så måste de fungera mellan länder också.. Vi har liksom närmare till Berlin och Köpenhamn än till Stockholm. Ja Köpenhamn är ju på visuellt avstånd även om de krävs lite klart väder.

Och jo jag vet tesla suc har löst detta så den kommentaren behövs inte.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
borgward
Teslaägare
Inlägg: 234
Blev medlem: 06 jun 2020 09:51
Ort: Stockholm

Re: Laddda i Tyskland

Inlägg av borgward »

Hmmm... jag har adress Stockholm, Deutschland hos EnBW appen. :roll:

Undrar om det funkade för jag befann mig i Deutschland vid tillfället.

Möjligen har de skärpt kontrollen av adressinmatningen sedan jag la upp mitt konto.
Mitsubishi Outlander PHEV 2015
Nissan Leaf 40kWh 2018
Tesla Model 3 LR AWD 2020

Tesla Model 3 LR AWD 2023
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3247
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Laddda i Tyskland

Inlägg av Niklas Z »

Jag är i Tyskland just nu och använder Mobility+. Det fungerar fint. Dock registrerade jag mig för snart ett år sedan.
Annars kan du prova med appen EinfachStromLaden från Maingau. Den är ungefär lika bra som Mobility+
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Skriv svar