Så är det. När SuC var billigt eller rentav gratis var det en helt annan sak. Men nu vet jag inte varför man skulle ladda på SuC så länge det finns alternativ. De flesta andra är ju faktiskt billigare. För Tesla-bilar är SuC oslagbart eftersom det är så smidigt, plugga in, ladda, klart. Men för alla andra är det ju minst lika komplicerat som att ladda hos vilken laddoperatörer som helst. Man behöver fippla med appen, be till Elon att det fungerar, osv osv. Enda fördelen är att det finns fler laddare. That's it.MWall skrev:Det är möjligt att vi överskattar SuC faktiskt. Även med abonnemang är det ganska dyrt numera.
Nämnde detta för en kollega som kör Zoe. Han visste om det men tänkte aldrig besöka någon SuC.
Kan ju hoppas iaf.
Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Moderator: Redaktion
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Tillgänglighet trumfar kostnad ibland faktiskt.mati skrev:Så är det. När SuC var billigt eller rentav gratis var det en helt annan sak. Men nu vet jag inte varför man skulle ladda på SuC så länge det finns alternativ. De flesta andra är ju faktiskt billigare. För Tesla-bilar är SuC oslagbart eftersom det är så smidigt, plugga in, ladda, klart. Men för alla andra är det ju minst lika komplicerat som att ladda hos vilken laddoperatörer som helst. Man behöver fippla med appen, be till Elon att det fungerar, osv osv. Enda fördelen är att det finns fler laddare. That's it.MWall skrev:Det är möjligt att vi överskattar SuC faktiskt. Även med abonnemang är det ganska dyrt numera.
Nämnde detta för en kollega som kör Zoe. Han visste om det men tänkte aldrig besöka någon SuC.
Kan ju hoppas iaf.
Jag inser dock att jag hycklar eftersom jag laddar gratis.
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3621
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
+1 Att köra mot en laddare som man tror det kan vara kö på är också stressande.MWall skrev:Jag kopplar inte av förrän laddaren är inkopplad. Tycker själva köandet är stressande. Oklart hur kön fungerar och rädsla för att nån tränger sig skapar en stress hos mig.
Och tydligare köande skulle också underlätta. Att öppna för alla (vilket jag i grunden tycker är bra) kommer kunna resultera i knepiga situationer där det ska pressas in bilar för att ladda från fel håll, iklarhet i vilken laddare som är ledig, om platsen är ledig trots att kabeln som hör till den är tagen osv.
Hoppas det löser sig - det jag läst i VW ID-gruppen på facebook bådar inte gått, väldigt många uttrycker att det är öppet så de ska minsann ladda utan att ta någon hänsyn till att de blockerar flera platser osv. Hoppas Tesla kommer med lite tydliga riktlinjer, det enda som står nu är att man inte ska stå över linjer vilket är väldigt öppet för tolkning.
Model Y LR AWD 2022
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Tillgänglighet trumfar helt klart kostnad i mitt fall, men med en E-tron så funkar typ 1/4 del av platserna på SuC så ingen höjdare om det inte blir längre kablar. Laddar nästan bara hemma eller i stugan så skulle gärna betala 20 kr per kW för de 15-20 jag behöver på mina resor till stugan om jag visste att jag slapp kö. Minutavgift vig låg laddhastighet tycker jag vore bra, vid hög beläggning. Detta är anledningen till att jag beställt en ix50.MWall skrev:Tillgänglighet trumfar kostnad ibland faktiskt.mati skrev:Så är det. När SuC var billigt eller rentav gratis var det en helt annan sak. Men nu vet jag inte varför man skulle ladda på SuC så länge det finns alternativ. De flesta andra är ju faktiskt billigare. För Tesla-bilar är SuC oslagbart eftersom det är så smidigt, plugga in, ladda, klart. Men för alla andra är det ju minst lika komplicerat som att ladda hos vilken laddoperatörer som helst. Man behöver fippla med appen, be till Elon att det fungerar, osv osv. Enda fördelen är att det finns fler laddare. That's it.MWall skrev:Det är möjligt att vi överskattar SuC faktiskt. Även med abonnemang är det ganska dyrt numera.
Nämnde detta för en kollega som kör Zoe. Han visste om det men tänkte aldrig besöka någon SuC.
Kan ju hoppas iaf.
Jag inser dock att jag hycklar eftersom jag laddar gratis.
27,8 kWp solceller
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Tycker jag inte är ok, om det är mycket ledigt visst men annars måste man visa hyfs.jonasl skrev:+1 Att köra mot en laddare som man tror det kan vara kö på är också stressande.MWall skrev:Jag kopplar inte av förrän laddaren är inkopplad. Tycker själva köandet är stressande. Oklart hur kön fungerar och rädsla för att nån tränger sig skapar en stress hos mig.
Och tydligare köande skulle också underlätta. Att öppna för alla (vilket jag i grunden tycker är bra) kommer kunna resultera i knepiga situationer där det ska pressas in bilar för att ladda från fel håll, iklarhet i vilken laddare som är ledig, om platsen är ledig trots att kabeln som hör till den är tagen osv.
Hoppas det löser sig - det jag läst i VW ID-gruppen på facebook bådar inte gått, väldigt många uttrycker att det är öppet så de ska minsann ladda utan att ta någon hänsyn till att de blockerar flera platser osv. Hoppas Tesla kommer med lite tydliga riktlinjer, det enda som står nu är att man inte ska stå över linjer vilket är väldigt öppet för tolkning.
27,8 kWp solceller
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Det blir intressant att se hur detta blir på sommarsemestern.
Köpte elbil lite med argumentet att det inte är några problem att inte kunna åka mer än 2-3 timmar i sträck då barnen ändå inte klarar sitta still så länge i bilen.
Verkligheten stämde dock dåligt med teorin, när barnen väl sitter lugnt eller somnat är varje minut värd väldigt mycket, redan ett rödljus kan därefter haverera timmar bilresa. Samma sak när barnen tröttnat, behöver ny blöja eller kissa eller vad det nu kan vara, då hjälper det inte om laddaren är 20 min bort, det blir extremt långa och plågsamma minutrar.
Ibland finns förstås marginaler, men ibland innebär 20 minuter "för sen" hemkomst att hela nattningen havererar och tar fyra timmar istället för 30 minuter. Ett bestämt, förplanerat, lunchstopp hamnar i verkligheten 30 minuter för sent där allt spårar ur eller man tvingas ta till ett mellanstopp och peta i lite energi som innebär minskad matlust när man väl är framme eller att barnen då hunnit somna efter anspänningen av hungern släppt, men man måste ändå stanna där man planerat för att behöva ladda.
Nu är det sällan jag åker så långt att det måste laddas, men ibland saknas ju bra destinationsladdning och man får ladda av den orsaken. Bedömde jag behövde ladda i julas med kyla och blöt väg, var kö i Arboga och inte optimal tid för mat så orkade inte stanna där, sänkte farten och tog mig hela vägen istället. Blir bra när Örebro öppnar, lite långt mellan Arboga och Mariestad. Ett stopp med barn har så mycket mer konsekvenser än att ankomsten blir försenad samma tid.
Köpte elbil lite med argumentet att det inte är några problem att inte kunna åka mer än 2-3 timmar i sträck då barnen ändå inte klarar sitta still så länge i bilen.
Verkligheten stämde dock dåligt med teorin, när barnen väl sitter lugnt eller somnat är varje minut värd väldigt mycket, redan ett rödljus kan därefter haverera timmar bilresa. Samma sak när barnen tröttnat, behöver ny blöja eller kissa eller vad det nu kan vara, då hjälper det inte om laddaren är 20 min bort, det blir extremt långa och plågsamma minutrar.
Ibland finns förstås marginaler, men ibland innebär 20 minuter "för sen" hemkomst att hela nattningen havererar och tar fyra timmar istället för 30 minuter. Ett bestämt, förplanerat, lunchstopp hamnar i verkligheten 30 minuter för sent där allt spårar ur eller man tvingas ta till ett mellanstopp och peta i lite energi som innebär minskad matlust när man väl är framme eller att barnen då hunnit somna efter anspänningen av hungern släppt, men man måste ändå stanna där man planerat för att behöva ladda.
Nu är det sällan jag åker så långt att det måste laddas, men ibland saknas ju bra destinationsladdning och man får ladda av den orsaken. Bedömde jag behövde ladda i julas med kyla och blöt väg, var kö i Arboga och inte optimal tid för mat så orkade inte stanna där, sänkte farten och tog mig hela vägen istället. Blir bra när Örebro öppnar, lite långt mellan Arboga och Mariestad. Ett stopp med barn har så mycket mer konsekvenser än att ankomsten blir försenad samma tid.
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Ett kösystem hade varit väldigt bra att ha då många SuC är väldigt öppna att komma till. De går att köra in och ut på många olika sätt och åt/till många håll.jonasl skrev:+1 Att köra mot en laddare som man tror det kan vara kö på är också stressande.
Och tydligare köande skulle också underlätta. Att öppna för alla (vilket jag i grunden tycker är bra) kommer kunna resultera i knepiga situationer där det ska pressas in bilar för att ladda från fel håll, iklarhet i vilken laddare som är ledig, om platsen är ledig trots att kabeln som hör till den är tagen osv.
En tydlig kö eller körmönster hade varit toppen.
För alla är inte lika snälla som jag är och väntar på min tur….
Model Y LR.
Model S70D
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Förstår stöket med barn. Örebro öppnar? Finns ju 6 på ok och 6 ionity på samma gata, eller fattar jag fel.Frisk skrev:Det blir intressant att se hur detta blir på sommarsemestern.
Köpte elbil lite med argumentet att det inte är några problem att inte kunna åka mer än 2-3 timmar i sträck då barnen ändå inte klarar sitta still så länge i bilen.
Verkligheten stämde dock dåligt med teorin, när barnen väl sitter lugnt eller somnat är varje minut värd väldigt mycket, redan ett rödljus kan därefter haverera timmar bilresa. Samma sak när barnen tröttnat, behöver ny blöja eller kissa eller vad det nu kan vara, då hjälper det inte om laddaren är 20 min bort, det blir extremt långa och plågsamma minutrar.
Ibland finns förstås marginaler, men ibland innebär 20 minuter "för sen" hemkomst att hela nattningen havererar och tar fyra timmar istället för 30 minuter. Ett bestämt, förplanerat, lunchstopp hamnar i verkligheten 30 minuter för sent där allt spårar ur eller man tvingas ta till ett mellanstopp och peta i lite energi som innebär minskad matlust när man väl är framme eller att barnen då hunnit somna efter anspänningen av hungern släppt, men man måste ändå stanna där man planerat för att behöva ladda.
Nu är det sällan jag åker så långt att det måste laddas, men ibland saknas ju bra destinationsladdning och man får ladda av den orsaken. Bedömde jag behövde ladda i julas med kyla och blöt väg, var kö i Arboga och inte optimal tid för mat så orkade inte stanna där, sänkte farten och tog mig hela vägen istället. Blir bra när Örebro öppnar, lite långt mellan Arboga och Mariestad. Ett stopp med barn har så mycket mer konsekvenser än att ankomsten blir försenad samma tid.
27,8 kWp solceller
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Tills Tesla säger något annat så måste det ju vara OK för en ID3 att ta laddsladden från "fel" plats, är det bara ID3or som laddar på hela stationen går ju alla laddare då att användas som vanligt.
Men jag håller med om att det är bedrövligt dåligt av Tesla att bara stoppa huvudet i sanden och låta det vara öppet för egen tolkning.
Men jag håller med om att det är bedrövligt dåligt av Tesla att bara stoppa huvudet i sanden och låta det vara öppet för egen tolkning.
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Vet inte om den här bilden varit uppe förut men tycker den är bra för att visa vilket stall man bör välja i första hand beroende på bil för minsta friktion:
Sen har vi förstås Fat e-tron men den får ligga upp och ner på taket....Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Fast är det öppet för egen tolkning? Tesla har sagt att alla elbilar är välkomna att ladda på de stationer som öppnat, oavsett märke. Det förvånar mig att så många försöker göra det uttalandet till en tolkningsfråga. För mig är det hur tydligt som helst.mrdn skrev:Tills Tesla säger något annat så måste det ju vara OK för en ID3 att ta laddsladden från "fel" plats, är det bara ID3or som laddar på hela stationen går ju alla laddare då att användas som vanligt.
Men jag håller med om att det är bedrövligt dåligt av Tesla att bara stoppa huvudet i sanden och låta det vara öppet för egen tolkning.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Nej, det är tydligt på Teslas hemsida vad som gäller såvitt jag kan se. Det enda som inte är tillåtet är att parkera över linjerna på ett sätt som blockerar laddare för andra kunder. Ingen skillnad görs mellan Teslaägare och andra laddkunder i det avseendet. https://www.tesla.com/sv_SE/support/non ... erchargingiAkita skrev:Fast är det öppet för egen tolkning? Tesla har sagt att alla elbilar är välkomna att ladda på de stationer som öppnat, oavsett märke. Det förvånar mig att så många försöker göra det uttalandet till en tolkningsfråga. För mig är det hur tydligt som helst.mrdn skrev:Tills Tesla säger något annat så måste det ju vara OK för en ID3 att ta laddsladden från "fel" plats, är det bara ID3or som laddar på hela stationen går ju alla laddare då att användas som vanligt.
Men jag håller med om att det är bedrövligt dåligt av Tesla att bara stoppa huvudet i sanden och låta det vara öppet för egen tolkning.
Når Supercharger-kabeln alla elbilar?
Vissa Supercharger-stationer kanske inte är anpassade för vissa bilar. Hindra inte andra bilar genom att parkera över linjerna om inte kabeln når din bil på ett bra sätt.
- Elmil
- Teslaägare
- Inlägg: 568
- Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
- Ort: Smedjebacken
- Referralkod: ts.la/mats11813
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Det konceptet skulle funka bäst med en extra plats till höger, vilket faktiskt finns i MarkarydMaw skrev:Vet inte om den här bilden varit uppe förut men tycker den är bra för att visa vilket stall man bör välja i första hand beroende på bil för minsta friktion:
...
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
14.9 kWp solceller
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Om alla fösöker samarbeta och till exempel utgå från de här enkla förhållningsreglerna, så kan nog stationerna utnyttjas fullt ut även om flera olika bilar med laddporten på olika ställen behöver ladda samtidigt.
Edit: Såg nu att Maw precis laddat upp samma bild ovan.
Edit: Såg nu att Maw precis laddat upp samma bild ovan.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Jo, tänkte ju innan att man ju ändå behöver stanna "hela tiden" och att det inte skulle vara någon nackdel alls att stanna för laddning, men i verkligheten är det mer, nej, just nu vill jag inte stanna alls eller stanna NU, inte om tre minuter, än mindre 30.Dafro skrev:Förstår stöket med barn. Örebro öppnar? Finns ju 6 på ok och 6 ionity på samma gata, eller fattar jag fel.Frisk skrev:Det blir intressant att se hur detta blir på sommarsemestern.
Köpte elbil lite med argumentet att det inte är några problem att inte kunna åka mer än 2-3 timmar i sträck då barnen ändå inte klarar sitta still så länge i bilen.
Verkligheten stämde dock dåligt med teorin, när barnen väl sitter lugnt eller somnat är varje minut värd väldigt mycket, redan ett rödljus kan därefter haverera timmar bilresa. Samma sak när barnen tröttnat, behöver ny blöja eller kissa eller vad det nu kan vara, då hjälper det inte om laddaren är 20 min bort, det blir extremt långa och plågsamma minutrar.
Ibland finns förstås marginaler, men ibland innebär 20 minuter "för sen" hemkomst att hela nattningen havererar och tar fyra timmar istället för 30 minuter. Ett bestämt, förplanerat, lunchstopp hamnar i verkligheten 30 minuter för sent där allt spårar ur eller man tvingas ta till ett mellanstopp och peta i lite energi som innebär minskad matlust när man väl är framme eller att barnen då hunnit somna efter anspänningen av hungern släppt, men man måste ändå stanna där man planerat för att behöva ladda.
Nu är det sällan jag åker så långt att det måste laddas, men ibland saknas ju bra destinationsladdning och man får ladda av den orsaken. Bedömde jag behövde ladda i julas med kyla och blöt väg, var kö i Arboga och inte optimal tid för mat så orkade inte stanna där, sänkte farten och tog mig hela vägen istället. Blir bra när Örebro öppnar, lite långt mellan Arboga och Mariestad. Ett stopp med barn har så mycket mer konsekvenser än att ankomsten blir försenad samma tid.
Har för mig det ska öppna en Tesla Supercharger i Örebro? Visst finns det ett par andra, även McDonalds om jag minns rätt, men har för mig allt var fullt just i julas, är SuC fullt i Arboga öppet bara för Tesla då, kändes det tveksamt att få en plats i Örebro, tror inte heller det fanns något alls i Laxå t.ex. för att fortsätta en bit till söder ut på E20.
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Är man riktigt elak (och jag är ju genuint elak) så får man faktiskt säga att det finns fler elbilar som har laddporten på "fel" sida än sådana som har laddporten på samma sida som Tesla. Om det nu skulle bli så att många icke-Teslor laddar på SuC så kan det faktiskt bli så att de som står på "rätt" sida av laddaren faktiskt är i minoritet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Maw skrev:Vet inte om den här bilden varit uppe förut men tycker den är bra för att visa vilket stall man bör välja i första hand beroende på bil för minsta friktion:Sen har vi förstås Fat e-tron men den får ligga upp och ner på taket....
Fat e-tron har sin port vänster fram. Dvs enligt bilden goofy
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Är det verkligen så?mati skrev:Är man riktigt elak (och jag är ju genuint elak) så får man faktiskt säga att det finns fler elbilar som har laddporten på "fel" sida än sådana som har laddporten på samma sida som Tesla. Om det nu skulle bli så att många icke-Teslor laddar på SuC så kan det faktiskt bli så att de som står på "rätt" sida av laddaren faktiskt är i minoritet.
Flest antal modeller kanske har laddporten på något annat ställe, men i antal bilar måste väl vänster bak vara vanligast med Tesla, Polestar, Volvo, Renault, Opel, Peugeot/Citroën(?) och säkert några till?
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Tesla kan paras med bilar som har laddporten vänster bak eller höger fram. Övriga tar upp 2 platser per bil.Maw skrev:Är det verkligen så?mati skrev:Är man riktigt elak (och jag är ju genuint elak) så får man faktiskt säga att det finns fler elbilar som har laddporten på "fel" sida än sådana som har laddporten på samma sida som Tesla. Om det nu skulle bli så att många icke-Teslor laddar på SuC så kan det faktiskt bli så att de som står på "rätt" sida av laddaren faktiskt är i minoritet.
Flest antal modeller kanske har laddporten på något annat ställe, men i antal bilar måste väl vänster bak vara vanligast med Tesla, Polestar, Volvo, Renault, Opel, Peugeot/Citroën(?) och säkert några till?
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Varför det? Jag inser inte riktigt varför så skulle vara fallet. Om alla som har laddporten på höger sida står bredvid varandra, så blir det ju samma sak. Det blir i såna fall möjligen lägst ut som en plats går bort. Det beror på hur mycket utrymme som finns bredvid.Delta skrev:Tesla kan paras med bilar som har laddporten vänster bak eller höger fram. Övriga tar upp 2 platser per bil.
Och om man tänker sig en setup som t.ex. i Lödde, med en klunga laddare i mitten och bilar som står på båda sidor, försvinner ingen laddplats överhuvudtaget. Förutsatt att alla som laddar är "högerladdare".
Allt detta förutsätter såklart att folk fattar hur de ska ställa sig för att det ska fungera.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
-
- Inlägg: 1
- Blev medlem: 21 maj 2022 21:21
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Provade ladda för första gången på Ulricehamn Supercharger i fredags kväll. 20 av 20 lediga. Hade 30% soc och laddade med 68KW, helt okej men får prova med lägre soc och se om det tar sig upp till 100KW. Kunde ställa mig på ena sidan utan att "blockera" någon laddare! Med tanke på prisnivån så lär det väl inte bli någon rusning. We Charge har ju 3:15kr på Ionity (vilket hade 6 av 6 lediga laddare på samma ställe).Elmil skrev:Det konceptet skulle funka bäst med en extra plats till höger, vilket faktiskt finns i MarkarydMaw skrev:Vet inte om den här bilden varit uppe förut men tycker den är bra för att visa vilket stall man bör välja i första hand beroende på bil för minsta friktion:
...
Men jag lär nog välja Supercharger ändå med tanke på att jag så sällan behöver snabbladdare så tar jag hellre högre pris men mer laddare per station. Plus att man slipper 1 års bindningstid..
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Jag menar att på platsen intill id3:an på bilden nedan kan en tesla inte ladda. Han måste lämna en lucka.mati skrev:Varför det? Jag inser inte riktigt varför så skulle vara fallet. Om alla som har laddporten på höger sida står bredvid varandra, så blir det ju samma sak. Det blir i såna fall möjligen lägst ut som en plats går bort. Det beror på hur mycket utrymme som finns bredvid.Delta skrev:Tesla kan paras med bilar som har laddporten vänster bak eller höger fram. Övriga tar upp 2 platser per bil.
Och om man tänker sig en setup som t.ex. i Lödde, med en klunga laddare i mitten och bilar som står på båda sidor, försvinner ingen laddplats överhuvudtaget. Förutsatt att alla som laddar är "högerladdare".
Allt detta förutsätter såklart att folk fattar hur de ska ställa sig för att det ska fungera.
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Det äe just därför bilar med laddlucla på vänster bak som bl a Tesla har ska börja ta stall från andra hållet enligt beskrivninen tidigare idag..Delta skrev:Jag menar att på platsen intill id3:an på bilden nedan kan en tesla inte ladda. Han måste lämna en lucka.mati skrev:Varför det? Jag inser inte riktigt varför så skulle vara fallet. Om alla som har laddporten på höger sida står bredvid varandra, så blir det ju samma sak. Det blir i såna fall möjligen lägst ut som en plats går bort. Det beror på hur mycket utrymme som finns bredvid.Delta skrev:Tesla kan paras med bilar som har laddporten vänster bak eller höger fram. Övriga tar upp 2 platser per bil.
Och om man tänker sig en setup som t.ex. i Lödde, med en klunga laddare i mitten och bilar som står på båda sidor, försvinner ingen laddplats överhuvudtaget. Förutsatt att alla som laddar är "högerladdare".
Allt detta förutsätter såklart att folk fattar hur de ska ställa sig för att det ska fungera.
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Kan jag på något sätt se vilka SuC som rent fysiskt inte fungerar för en bil med lucka höger bak (för kort sladd eller om det var något annat som satte stopp)?
Om jag planerar en längre resa och ABRP föreslår stopp på en SuC vore det bra att veta om min bil funkar där. Så jag inte försöker där i onödan utan laddar någon annanstans innan/efter.
Om jag planerar en längre resa och ABRP föreslår stopp på en SuC vore det bra att veta om min bil funkar där. Så jag inte försöker där i onödan utan laddar någon annanstans innan/efter.
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Har inte hittat någon sådan info men vad jag har förstått så är alla kablar korta men vad jag gjort är att kolla på satellitbild på Google Maps för att se hur laddstolpar är placerade i Ulricehamn i mitt fall, men detta blir ju svårt på de nybyggda som tex Jönköping. Vore bra om denna funktionen som du önskar fanns på ABRP.Lacho skrev:Kan jag på något sätt se vilka SuC som rent fysiskt inte fungerar för en bil med lucka höger bak (för kort sladd eller om det var något annat som satte stopp)?
Om jag planerar en längre resa och ABRP föreslår stopp på en SuC vore det bra att veta om min bil funkar där. Så jag inte försöker där i onödan utan laddar någon annanstans innan/efter.
27,8 kWp solceller