SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av Teslaspolen »

Förbränningsmotorer, hybrider... :lol:
Goja
Inlägg: 15
Blev medlem: 12 apr 2022 21:32

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av Goja »

Jag kör PS2. En fråga till er som kör Tesla, är det samma pris för er som om jag tecknar avtal för 129:-/månad. Tycker priset per kWh är relativt högt om man jämför med Ionity passport.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av chaffis75 »

Goja skrev:
Jag kör PS2. En fråga till er som kör Tesla, är det samma pris för er som om jag tecknar avtal för 129:-/månad. Tycker priset per kWh är relativt högt om man jämför med Ionity passport.
Är inte tesla ägare men ja om man har abonnemang för 129 kr så får man samma pris som en Tesla har alltid. (med undantag de som laddar gratis.)
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7486
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av mikebike »

Goja skrev:
Jag kör PS2. En fråga till er som kör Tesla, är det samma pris för er som om jag tecknar avtal för 129:-/månad. Tycker priset per kWh är relativt högt om man jämför med Ionity passport.
Tesla har mer än fördubblat priset per kWh på drygt ett år. Tidigare var det billigt.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Goja
Inlägg: 15
Blev medlem: 12 apr 2022 21:32

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av Goja »

mikebike skrev:
Goja skrev:
Jag kör PS2. En fråga till er som kör Tesla, är det samma pris för er som om jag tecknar avtal för 129:-/månad. Tycker priset per kWh är relativt högt om man jämför med Ionity passport.
Tesla har mer än fördubblat priset per kWh på drygt ett år. Tidigare var det billigt.
Tack för svar, har kört över 1000 mil sedan 24/3 i år. Laddar med mer around och Ionoty(3,53/kWh). Har vad jag vet i dagsläget avtalet med Ionoty via Plugsurfing till mars nästa år och får då ta ställning till om jag tecknar ett passport eller ett avtal med Tesla. Har reflekterat över att man väldigt sällan eller aldrig ser Teslor på Ionoty. Vad är det som gör det, plug and charge eller täckning. Skiljer ju typ 2kr per kWh? Det är ju typ 4kr per mil..
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av MWall »

Goja skrev:
mikebike skrev:
Goja skrev:
Jag kör PS2. En fråga till er som kör Tesla, är det samma pris för er som om jag tecknar avtal för 129:-/månad. Tycker priset per kWh är relativt högt om man jämför med Ionity passport.
Tesla har mer än fördubblat priset per kWh på drygt ett år. Tidigare var det billigt.
Tack för svar, har kört över 1000 mil sedan 24/3 i år. Laddar med mer around och Ionoty(3,53/kWh). Har vad jag vet i dagsläget avtalet med Ionoty via Plugsurfing till mars nästa år och får då ta ställning till om jag tecknar ett passport eller ett avtal med Tesla. Har reflekterat över att man väldigt sällan eller aldrig ser Teslor på Ionoty. Vad är det som gör det, plug and charge eller täckning. Skiljer ju typ 2kr per kWh? Det är ju typ 4kr per mil..

Jag tror inte så många med Tesla ens vet om att det går att teckna avtal med Ionity. Men i övrigt så är väl suget efter Ionity måttligt då det sägs att det ofta är kö och så måste man regelbundet snabbladda en hel del för annars äts kostnadsfördelen upp av kostnaden för abonnemanget.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3590
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av jonasl »

Som Teslaägare som kör någon 1-2 längre resor max per månad, vissa månader kanske ingen alls, så blir det ju rätt dyrt per kWh om man räknar med en abonnemangskostnad också. Speciellt om man måste teckna abonnemang på ett år.

Dessutom vet man att SuC funkar, inget krångel.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Electron
Inlägg: 336
Blev medlem: 14 apr 2021 09:02

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av Electron »

Många som reflekterat över att det inte är så stor skillnad på vardagar.

Men ni som reser på helgerna - dagtid? Har ni upplevt köer då på de SuC som är öppna för andra märken?

Jag laddar hemma mestadels men ska ut på resa till västkusten snart.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3590
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av jonasl »

Jag har otroligt svårt att se att det skulle vara köer vanliga helger. Vid storhelger har det ju varit trångt på vissa av de som öppnats redan innan, så det finns nog risk för att det blir värre.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av Gustafsson »

Kört ett par längre resor helgtid. Mest i Norge, men även i Sverige. Inte märkt någon ändring än. Alltid gott om plats.
Alla icke Tesla jag sett har laddat hos andra operatörer.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Goja
Inlägg: 15
Blev medlem: 12 apr 2022 21:32

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av Goja »

Electron skrev:
Många som reflekterat över att det inte är så stor skillnad på vardagar.

Men ni som reser på helgerna - dagtid? Har ni upplevt köer då på de SuC som är öppna för andra märken?

Jag laddar hemma mestadels men ska ut på resa till västkusten snart.
De har ju precis öppnat så tror ingen kan bedömma det. Är ju storhelg snart så det kanske ger något
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av Curik »

Electron skrev:
Många som reflekterat över att det inte är så stor skillnad på vardagar.

Men ni som reser på helgerna - dagtid? Har ni upplevt köer då på de SuC som är öppna för andra märken?

Jag laddar hemma mestadels men ska ut på resa till västkusten snart.
Under storhelger brukar det vara kö mellan 13-18 i Norrköping iaf. Ibland Tystberga också. Det är dom jag har bäst koll på. Inga långa köer i min erfarenhet men det var innan man öppnade för alla. Kanske har blivit bättre nu om man lyssnar på fåren här. :lol:
Electron
Inlägg: 336
Blev medlem: 14 apr 2021 09:02

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av Electron »

jonasl skrev:
Jag har otroligt svårt att se att det skulle vara köer vanliga helger. Vid storhelger har det ju varit trångt på vissa av de som öppnats redan innan, så det finns nog risk för att det blir värre.
Ok, i Uddevalla t.ex har det tidigare varit kö - då enbart Teslor. Får se hur det blir nu.
Electron
Inlägg: 336
Blev medlem: 14 apr 2021 09:02

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av Electron »

Curik skrev:
Electron skrev:
Många som reflekterat över att det inte är så stor skillnad på vardagar.

Men ni som reser på helgerna - dagtid? Har ni upplevt köer då på de SuC som är öppna för andra märken?

Jag laddar hemma mestadels men ska ut på resa till västkusten snart.
Under storhelger brukar det vara kö mellan 13-18 i Norrköping iaf. Ibland Tystberga också. Det är dom jag har bäst koll på. Inga långa köer i min erfarenhet men det var innan man öppnade för alla. Kanske har blivit bättre nu om man lyssnar på fåren här. :lol:
Ok ja det lär ju märkas. Kommer resa en del i sommar. Dels mot Östersund samt söderut.
Ska bli "spännande" :roll:
Electron
Inlägg: 336
Blev medlem: 14 apr 2021 09:02

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av Electron »

Läser i trådar att det finns "icke-Teslor" som tar upp två laddplatser. Varför pratar man inte med vederbörande om att de ska ställa sig rätt, istället för att klaga här?

Jag har varit med om att "fosilare" stått på SuC - om föraren sitter i bilen så funkar det att prata - så flyttar de på sig :)
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av MWall »

Curik skrev:
Electron skrev:
Många som reflekterat över att det inte är så stor skillnad på vardagar.

Men ni som reser på helgerna - dagtid? Har ni upplevt köer då på de SuC som är öppna för andra märken?

Jag laddar hemma mestadels men ska ut på resa till västkusten snart.
Under storhelger brukar det vara kö mellan 13-18 i Norrköping iaf. Ibland Tystberga också. Det är dom jag har bäst koll på. Inga långa köer i min erfarenhet men det var innan man öppnade för alla. Kanske har blivit bättre nu om man lyssnar på fåren här. :lol:

Jag åkte till Kungsberget 26 mars (en lördag). Behövde inte ladda men kollade ändå på situationen på SuC i Gävle. Då var det fullt och lite kö. Tror klockan var 10-11 på förmiddagen. Var ju inget sportlov men ändå mycket trafik tydligen. Och under sportlovstiderna var det väl även kö i Hudiksvall har jag för mig?

Jag tror vi får vänja oss vid lite köande. Är ofrånkomligt oavsett om det hade öppnat för andra märken eller inte. Det som är lite dumt nu är att man öppnar precis innan den mest hektiska tiden på året. Hade väl varit smidigare att öppna i september och haft nästan ett år på sig att bygga?

Personligen har jag dock kommit fram till, efter att ha sonderat terrängen för laddhybrider, att jag nog tar lite köande hellre än byter till en hybrid eller fossilbil. Bara det här med dog mode är ju fantastiskt för oss. Och så tror jag det här med fri SuC kan bli riktigt jäkla förmånligt framöver.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av MWall »

Electron skrev:
Läser i trådar att det finns "icke-Teslor" som tar upp två laddplatser. Varför pratar man inte med vederbörande om att de ska ställa sig rätt, istället för att klaga här?

Jag har varit med om att "fosilare" stått på SuC - om föraren sitter i bilen så funkar det att prata - så flyttar de på sig :)

Därför att på många ställen så går det inte att stå rätt om man har laddporten på "fel" ställe. Det är fysiskt omöjligt. Alternativet för en sådan är då att åka vidare till en annan laddare eller skita i sura miner och koppla in sig ändå.

Vad skulle man själv göra i motsvarande situation om SOC börjar närma sig 0%?
Electron
Inlägg: 336
Blev medlem: 14 apr 2021 09:02

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av Electron »

MWall skrev:
Curik skrev:
Electron skrev:
Många som reflekterat över att det inte är så stor skillnad på vardagar.

Men ni som reser på helgerna - dagtid? Har ni upplevt köer då på de SuC som är öppna för andra märken?

Jag laddar hemma mestadels men ska ut på resa till västkusten snart.
Under storhelger brukar det vara kö mellan 13-18 i Norrköping iaf. Ibland Tystberga också. Det är dom jag har bäst koll på. Inga långa köer i min erfarenhet men det var innan man öppnade för alla. Kanske har blivit bättre nu om man lyssnar på fåren här. :lol:

Jag åkte till Kungsberget 26 mars (en lördag). Behövde inte ladda men kollade ändå på situationen på SuC i Gävle. Då var det fullt och lite kö. Tror klockan var 10-11 på förmiddagen. Var ju inget sportlov men ändå mycket trafik tydligen. Och under sportlovstiderna var det väl även kö i Hudiksvall har jag för mig?

Jag tror vi får vänja oss vid lite köande. Är ofrånkomligt oavsett om det hade öppnat för andra märken eller inte. Det som är lite dumt nu är att man öppnar precis innan den mest hektiska tiden på året. Hade väl varit smidigare att öppna i september och haft nästan ett år på sig att bygga?

Personligen har jag dock kommit fram till, efter att ha sonderat terrängen för laddhybrider, att jag nog tar lite köande hellre än byter till en hybrid eller fossilbil. Bara det här med dog mode är ju fantastiskt för oss. Och så tror jag det här med fri SuC kan bli riktigt jäkla förmånligt framöver.
Precis, det är på helgerna det kommer att märkas mest.
Electron
Inlägg: 336
Blev medlem: 14 apr 2021 09:02

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av Electron »

MWall skrev:
Electron skrev:
Läser i trådar att det finns "icke-Teslor" som tar upp två laddplatser. Varför pratar man inte med vederbörande om att de ska ställa sig rätt, istället för att klaga här?

Jag har varit med om att "fosilare" stått på SuC - om föraren sitter i bilen så funkar det att prata - så flyttar de på sig :)

Därför att på många ställen så går det inte att stå rätt om man har laddporten på "fel" ställe. Det är fysiskt omöjligt. Alternativet för en sådan är då att åka vidare till en annan laddare eller skita i sura miner och koppla in sig ändå.

Vad skulle man själv göra i motsvarande situation om SOC börjar närma sig 0%?
Ok - håller med - oavsett vart laddporten sitter placerad så vad gör man man om det kryper under 10%? Chansa och åka till nästa laddare som maninte kan vara hundra på att den funkar? Eller kanske mer kö där?
Men det är väl det som många säger här i tråden att kanske inte helt optimalt att öppna så många SuC på en gång.
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av Swede1 »

Rätt dyrt med 7,65 kr/kwh. Säg att bmw i3 rex drar 0,5 liter/ mil nu på försommaren eller 1,5 kwh/mil. 11,5 kr / mil för el eller 23 kr / liter 98 miles plus, ger också 11,5 kr / mil, exakt samma milkostnad. Men då tar det längre tid att ladda, men man slipper puttrandet från aktersnurran och slipper göda Putin mfl. (Skönt att aldrig vara nervös för eventuellt upptagna laddplatser dock.)

Det ska bli spännande att höra nu efter första storhelgen, hur det går när alla får ladda på supercharger. Det höga priset gör att många i första hand laddar där det är billigare och där de är vana att ladda tror jag. 8-)
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av MWall »

Swede1 skrev:
Rätt dyrt med 7,65 kr/kwh. Säg att bmw i3 rex drar 0,5 liter/ mil nu på försommaren eller 1,5 kwh/mil. 11,5 kr / mil för el eller 23 kr / liter 98 miles plus, ger också 11,5 kr / mil, exakt samma milkostnad. Men då tar det längre tid att ladda, men man slipper puttrandet från aktersnurran och slipper göda Putin mfl. (Skönt att aldrig vara nervös för eventuellt upptagna laddplatser dock.)

Det ska bli spännande att höra nu efter första storhelgen, hur det går när alla får ladda på supercharger. Det höga priset gör att många i första hand laddar där det är billigare och där de är vana att ladda tror jag. 8-)
Fast ingen kommer ju ladda till fullpris mer än som nödladdning. 129:-/mån utan bindningstid gör ju att man tjänar in abonnemanget nästan direkt.

Skulle jag av någon anledning vara ute på långtur med vår i3 Rex så kör jag på bensin om det inte råkar finnas en laddare där jag ändå skulle stanna. Blir dock dyrare med bensin då Rex drar ner än halvlitern per mil. Just nu rapporterar vår i3 195 km räckvidd vid 87% (224 km vid 100%) och full tank (9 liter) ska enligt samma förbrukning ge 130 km. Det blir 0,69 liter/mil och det är nog så lågt man kommer. Dock behöver du såklart inte tanka 98 oktan.
Electron
Inlägg: 336
Blev medlem: 14 apr 2021 09:02

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av Electron »

Swede1 skrev:
Rätt dyrt med 7,65 kr/kwh. Säg att bmw i3 rex drar 0,5 liter/ mil nu på försommaren eller 1,5 kwh/mil. 11,5 kr / mil för el eller 23 kr / liter 98 miles plus, ger också 11,5 kr / mil, exakt samma milkostnad. Men då tar det längre tid att ladda, men man slipper puttrandet från aktersnurran och slipper göda Putin mfl. (Skönt att aldrig vara nervös för eventuellt upptagna laddplatser dock.)

Det ska bli spännande att höra nu efter första storhelgen, hur det går när alla får ladda på supercharger. Det höga priset gör att många i första hand laddar där det är billigare och där de är vana att ladda tror jag. 8-)
Jepp - skönt att inte bidra till Puttlers ekonomi.

Absolut - det ska bli spännande att höra efter storhelgen hur det urartade.
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av Klintan »

Testade idag V3 i Mariestad. Inte så trångt, ensam på hela stationen. Vet att I5/ev6 har problem men ville testa själv. Fick ingen som helst respons från stolpe eller bil, vet inte om det är något fel på Mariestad som kör mer offline? Har laddat Tesla där tidigare som aldrig kom upp i historiken. Väntade några minuter och gav upp sedan.
IMG_20220525_112634.jpg
Screenshot_20220525-112605~2.jpg
Elbilist sedan 2014
MrRun
elbilist
Inlägg: 802
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av MrRun »

Klintan skrev:
Testade idag V3 i Mariestad. Inte så trångt, ensam på hela stationen. Vet att I5/ev6 har problem men ville testa själv. Fick ingen som helst respons från stolpe eller bil, vet inte om det är något fel på Mariestad som kör mer offline? Har laddat Tesla där tidigare som aldrig kom upp i historiken. Väntade några minuter och gav upp sedan.
IMG_20220525_112634.jpg
Screenshot_20220525-112605~2.jpg
Passa er för att testa. Jag har fortfarande 4st reserverade belopp á 104kr för mina 4 försök med I5:an förra veckan. Haft kontakt med Tesla, men inte hört något av dom sen i fredags. :evil:
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av Klintan »

MrRun skrev:
Klintan skrev:
Testade idag V3 i Mariestad. Inte så trångt, ensam på hela stationen. Vet att I5/ev6 har problem men ville testa själv. Fick ingen som helst respons från stolpe eller bil, vet inte om det är något fel på Mariestad som kör mer offline? Har laddat Tesla där tidigare som aldrig kom upp i historiken. Väntade några minuter och gav upp sedan.
IMG_20220525_112634.jpg
Screenshot_20220525-112605~2.jpg
Passa er för att testa. Jag har fortfarande 4st reserverade belopp á 104kr för mina 4 försök med I5:an förra veckan. Haft kontakt med Tesla, men inte hört något av dom sen i fredags. :evil:
Mariestad verkar vara så offline så att det inte reserverats en enda krona för mig. Gjorde ett par försök men inget spår av det på kontot. SuC fantastiska uptime kanske bygger på att de alltid öppnar för laddning när de identifierar en Tesla oavsett kommunikationsstatus med backend?
Elbilist sedan 2014
Skriv svar