Har inte Jönköping plats/förberett för 40 st även om bara 20 är öppna nu?slugger75 skrev:Oj!snowie_ skrev:Närmar sig med stormsteg i Halmstad - 28 blir det om jag inte räknade fel.
Rekord?
Nya superchargers i Sverige
Moderator: Redaktion
Re: Nya superchargers i Sverige
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Nya superchargers i Sverige
Precis, 20 öppna och 20 fundament med rör är förberedda.chaffis75 skrev:Har inte Jönköping plats/förberett för 40 st även om bara 20 är öppna nu?slugger75 skrev:Oj!snowie_ skrev:Närmar sig med stormsteg i Halmstad - 28 blir det om jag inte räknade fel.
Rekord?
- slugger75
- Teslaägare
- Inlägg: 1278
- Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/per28997
Re: Nya superchargers i Sverige
Ja så då blir det rekord om Halmstad öppnar med 28 st innan någon annan har fler.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Re: Nya superchargers i Sverige
Var och kollade i Halmstad idag, ser färdigt ut, 28 stolpar.
Saknas tydligen lyktstolpar...
Provade att koppla in men det var ingen kräm.
Saknas tydligen lyktstolpar...
Provade att koppla in men det var ingen kräm.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Re: Nya superchargers i Sverige
Nu har tydligen Halmstad öppnat!!!
https://www.hallandsposten.se/nyheter/h ... 1.75418606
"Det har varit på gång i några månader och under onsdagen gick Tesla ut med att deras Supercharger-station i Halmstad har öppnats.
– Stationen öppnar inför midsommar för Tesla-ägare och för alla elbilar veckan därpå som ett led i Teslas pilotprojekt att öppna upp Supercharger-nätverket.
Den är strategiskt belägen vid handelsplats Hallarna där restauranger och affärer finns, säger presskontakten Maria Lantz".
https://www.hallandsposten.se/nyheter/h ... 1.75418606
"Det har varit på gång i några månader och under onsdagen gick Tesla ut med att deras Supercharger-station i Halmstad har öppnats.
– Stationen öppnar inför midsommar för Tesla-ägare och för alla elbilar veckan därpå som ett led i Teslas pilotprojekt att öppna upp Supercharger-nätverket.
Den är strategiskt belägen vid handelsplats Hallarna där restauranger och affärer finns, säger presskontakten Maria Lantz".
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Re: Nya superchargers i Sverige
Super!bonath skrev:Nu har tydligen Halmstad öppnat!!!
https://www.hallandsposten.se/nyheter/h ... 1.75418606
"Det har varit på gång i några månader och under onsdagen gick Tesla ut med att deras Supercharger-station i Halmstad har öppnats.
– Stationen öppnar inför midsommar för Tesla-ägare och för alla elbilar veckan därpå som ett led i Teslas pilotprojekt att öppna upp Supercharger-nätverket.
Den är strategiskt belägen vid handelsplats Hallarna där restauranger och affärer finns, säger presskontakten Maria Lantz".
Helt galet vad mycket snabbladdare det kommer upp nu från både Tesla och andra operatörer.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5517
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Nya superchargers i Sverige
Frågan är när tekniken mognat såpass att det inte kommer nya ännu snabbare laddare en gång om året. Minns när livsmedelsaffären installerade en ”billaddare” med enfas schuko och många önskade snabb utbyggnad av dem. Nu används de nästan inte öht.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Nya superchargers i Sverige
Ja bra fråga.. Lite som idag, byggs ju inte många bensin mackar precis..Gustafsson skrev:Frågan är när tekniken mognat såpass att det inte kommer nya ännu snabbare laddare en gång om året. Minns när livsmedelsaffären installerade en ”billaddare” med enfas schuko och många önskade snabb utbyggnad av dem. Nu används de nästan inte öht.
Sen de där med laddare på Ica handlade ju bara om att man skulle laddagratis, finns ju ingen poäng att koppla in medans man handlar mat bara, tja de var väl möjligen lönt för leaf 24..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Nya superchargers i Sverige
När jag körde Zoe så kopplade jag en gång in mig på en schuko på väggen till ICA Maxi i Nyköping som var utmärkt som elbilsplats. Jag hade inte behov av att ladda och jag var bara inne 10 minuter, men jag gjorde det "bara för att"!chaffis75 skrev:Ja bra fråga.. Lite som idag, byggs ju inte många bensin mackar precis..Gustafsson skrev:Frågan är när tekniken mognat såpass att det inte kommer nya ännu snabbare laddare en gång om året. Minns när livsmedelsaffären installerade en ”billaddare” med enfas schuko och många önskade snabb utbyggnad av dem. Nu används de nästan inte öht.
Sen de där med laddare på Ica handlade ju bara om att man skulle laddagratis, finns ju ingen poäng att koppla in medans man handlar mat bara, tja de var väl möjligen lönt för leaf 24..
Nu har de 30 st 22 kW-laddare på parkeringen, men tyvärr ser jag ytterst sällan nån som laddar där.
Re: Nya superchargers i Sverige
Jag kopplar alltid in mig när jag handlar på Ica, om jag inte bara ska in och ut snabbt. Handlar man i 45-60 minuter blir det alltid upp till 11kwh laddat, alltid något. Och så används stolparna så de inte tar bort dem.chaffis75 skrev:Ja bra fråga.. Lite som idag, byggs ju inte många bensin mackar precis..Gustafsson skrev:Frågan är när tekniken mognat såpass att det inte kommer nya ännu snabbare laddare en gång om året. Minns när livsmedelsaffären installerade en ”billaddare” med enfas schuko och många önskade snabb utbyggnad av dem. Nu används de nästan inte öht.
Sen de där med laddare på Ica handlade ju bara om att man skulle laddagratis, finns ju ingen poäng att koppla in medans man handlar mat bara, tja de var väl möjligen lönt för leaf 24..
Model Y LR.
Model S70D
Re: Nya superchargers i Sverige
Obs de pratades om shuko i inlägget ovan mitt.frippe skrev:Jag kopplar alltid in mig när jag handlar på Ica, om jag inte bara ska in och ut snabbt. Handlar man i 45-60 minuter blir det alltid upp till 11kwh laddat, alltid något. Och så används stolparna så de inte tar bort dem.chaffis75 skrev:Ja bra fråga.. Lite som idag, byggs ju inte många bensin mackar precis..Gustafsson skrev:Frågan är när tekniken mognat såpass att det inte kommer nya ännu snabbare laddare en gång om året. Minns när livsmedelsaffären installerade en ”billaddare” med enfas schuko och många önskade snabb utbyggnad av dem. Nu används de nästan inte öht.
Sen de där med laddare på Ica handlade ju bara om att man skulle laddagratis, finns ju ingen poäng att koppla in medans man handlar mat bara, tja de var väl möjligen lönt för leaf 24..
Men ja ok om du tar en hel timme på dig att handla så fine (med 11 kw) , du får lite el men jag skulle aldrig betala för de.. De är ju mycket billigare att ladda hemma. Ja möjligen kopplar man in om man är på resande fot, men då hade jag troligen inte handlar i en timme heller på Ica.
Nej de som behöver långsamladdare är hotell och i bostadsområden där möjlighet saknas att ladda hemma och arbetsplatser.
Men självklart gör de inget att de finns laddare på Ica heller även om jag inte ser poängen.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3300
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Nya superchargers i Sverige
Det hade varit mer användbart med gäng 50 kW DC-laddare, för dem som inte har möjlighet att ladda hemma.chaffis75 skrev:Nej de som behöver långsamladdare är hotell och i bostadsområden där möjlighet saknas att ladda hemma och arbetsplatser.
Men självklart gör de inget att de finns laddare på Ica heller även om jag inte ser poängen.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7589
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Nya superchargers i Sverige
Historiskt har jag laddat ungefär hälften av all energi i närmaste köpcentrum. Varje torsdag kväll minst en timme.chaffis75 skrev:Obs de pratades om shuko i inlägget ovan mitt.frippe skrev:Jag kopplar alltid in mig när jag handlar på Ica, om jag inte bara ska in och ut snabbt. Handlar man i 45-60 minuter blir det alltid upp till 11kwh laddat, alltid något. Och så används stolparna så de inte tar bort dem.chaffis75 skrev:Ja bra fråga.. Lite som idag, byggs ju inte många bensin mackar precis..Gustafsson skrev:Frågan är när tekniken mognat såpass att det inte kommer nya ännu snabbare laddare en gång om året. Minns när livsmedelsaffären installerade en ”billaddare” med enfas schuko och många önskade snabb utbyggnad av dem. Nu används de nästan inte öht.
Sen de där med laddare på Ica handlade ju bara om att man skulle laddagratis, finns ju ingen poäng att koppla in medans man handlar mat bara, tja de var väl möjligen lönt för leaf 24..
Men ja ok om du tar en hel timme på dig att handla så fine (med 11 kw) , du får lite el men jag skulle aldrig betala för de.. De är ju mycket billigare att ladda hemma. Ja möjligen kopplar man in om man är på resande fot, men då hade jag troligen inte handlar i en timme heller på Ica.
Nej de som behöver långsamladdare är hotell och i bostadsområden där möjlighet saknas att ladda hemma och arbetsplatser.
Men självklart gör de inget att de finns laddare på Ica heller även om jag inte ser poängen.
Ibland, t.ex. före eller efter en längre resa, har jag kört bilen till köpcentret och gått hem. Sedan tillbaks för att hämta bilen några timmar senare.
Nu har vi fått några laddstolpar i närområdet, men de är oftast upptagna så jag fortsätter ladda på torsdagkvällar i köpcentret.
Priset är f.ö. detsamma, 3 kr/kWh.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Nya superchargers i Sverige
De är ju tydligt att de inte är en laddstolpe vid Ica du behöver utan du behöver en vid din bostad.. De är ju precis de jag också säger.. Sen är verkligheten så att detta är de smidigaste du kan uppnå just nu eftersom du inte har en stolpe vid bostaden. Så de du säger ser jag mest som de bekräftar vad jag skrev.mikebike skrev:Historiskt har jag laddat ungefär hälften av all energi i närmaste köpcentrum. Varje torsdag kväll minst en timme.chaffis75 skrev:Obs de pratades om shuko i inlägget ovan mitt.frippe skrev:Jag kopplar alltid in mig när jag handlar på Ica, om jag inte bara ska in och ut snabbt. Handlar man i 45-60 minuter blir det alltid upp till 11kwh laddat, alltid något. Och så används stolparna så de inte tar bort dem.chaffis75 skrev:Ja bra fråga.. Lite som idag, byggs ju inte många bensin mackar precis..Gustafsson skrev:Frågan är när tekniken mognat såpass att det inte kommer nya ännu snabbare laddare en gång om året. Minns när livsmedelsaffären installerade en ”billaddare” med enfas schuko och många önskade snabb utbyggnad av dem. Nu används de nästan inte öht.
Sen de där med laddare på Ica handlade ju bara om att man skulle laddagratis, finns ju ingen poäng att koppla in medans man handlar mat bara, tja de var väl möjligen lönt för leaf 24..
Men ja ok om du tar en hel timme på dig att handla så fine (med 11 kw) , du får lite el men jag skulle aldrig betala för de.. De är ju mycket billigare att ladda hemma. Ja möjligen kopplar man in om man är på resande fot, men då hade jag troligen inte handlar i en timme heller på Ica.
Nej de som behöver långsamladdare är hotell och i bostadsområden där möjlighet saknas att ladda hemma och arbetsplatser.
Men självklart gör de inget att de finns laddare på Ica heller även om jag inte ser poängen.
Ibland, t.ex. före eller efter en längre resa, har jag kört bilen till köpcentret och gått hem. Sedan tillbaks för att hämta bilen några timmar senare.
Nu har vi fått några laddstolpar i närområdet, men de är oftast upptagna så jag fortsätter ladda på torsdagkvällar i köpcentret.
Priset är f.ö. detsamma, 3 kr/kWh.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Nya superchargers i Sverige
Alla gånger jag laddat på ICA, har det varit gratis.chaffis75 skrev:Obs de pratades om shuko i inlägget ovan mitt.frippe skrev:Jag kopplar alltid in mig när jag handlar på Ica, om jag inte bara ska in och ut snabbt. Handlar man i 45-60 minuter blir det alltid upp till 11kwh laddat, alltid något. Och så används stolparna så de inte tar bort dem.chaffis75 skrev:Ja bra fråga.. Lite som idag, byggs ju inte många bensin mackar precis..Gustafsson skrev:Frågan är när tekniken mognat såpass att det inte kommer nya ännu snabbare laddare en gång om året. Minns när livsmedelsaffären installerade en ”billaddare” med enfas schuko och många önskade snabb utbyggnad av dem. Nu används de nästan inte öht.
Sen de där med laddare på Ica handlade ju bara om att man skulle laddagratis, finns ju ingen poäng att koppla in medans man handlar mat bara, tja de var väl möjligen lönt för leaf 24..
Men ja ok om du tar en hel timme på dig att handla så fine (med 11 kw) , du får lite el men jag skulle aldrig betala för de.. De är ju mycket billigare att ladda hemma. Ja möjligen kopplar man in om man är på resande fot, men då hade jag troligen inte handlar i en timme heller på Ica.
Nej de som behöver långsamladdare är hotell och i bostadsområden där möjlighet saknas att ladda hemma och arbetsplatser.
Men självklart gör de inget att de finns laddare på Ica heller även om jag inte ser poängen.
Model Y LR.
Model S70D
Re: Nya superchargers i Sverige
Jo de är ju min poäng, de är bara då (när de är gratis) folk roper efter fler laddare.. Så snart de ska betala så står laddarna där tomma förutom om någon fakriskt verkligen behöver strömmen. Alla måste ju förstå att de är inte hållbart att låta folk ladda gratis..frippe skrev:Alla gånger jag laddat på ICA, har det varit gratis.chaffis75 skrev:Obs de pratades om shuko i inlägget ovan mitt.frippe skrev:Jag kopplar alltid in mig när jag handlar på Ica, om jag inte bara ska in och ut snabbt. Handlar man i 45-60 minuter blir det alltid upp till 11kwh laddat, alltid något. Och så används stolparna så de inte tar bort dem.chaffis75 skrev:Ja bra fråga.. Lite som idag, byggs ju inte många bensin mackar precis..Gustafsson skrev:Frågan är när tekniken mognat såpass att det inte kommer nya ännu snabbare laddare en gång om året. Minns när livsmedelsaffären installerade en ”billaddare” med enfas schuko och många önskade snabb utbyggnad av dem. Nu används de nästan inte öht.
Sen de där med laddare på Ica handlade ju bara om att man skulle laddagratis, finns ju ingen poäng att koppla in medans man handlar mat bara, tja de var väl möjligen lönt för leaf 24..
Men ja ok om du tar en hel timme på dig att handla så fine (med 11 kw) , du får lite el men jag skulle aldrig betala för de.. De är ju mycket billigare att ladda hemma. Ja möjligen kopplar man in om man är på resande fot, men då hade jag troligen inte handlar i en timme heller på Ica.
Nej de som behöver långsamladdare är hotell och i bostadsområden där möjlighet saknas att ladda hemma och arbetsplatser.
Men självklart gör de inget att de finns laddare på Ica heller även om jag inte ser poängen.
De var samma på CK flädie när de öppnade 4 snabbaladdare där (de var gratis från start) .. De klagades på att de alltid var fullt där och varför bygger de bara 4 st.. Idag när de tar betalt är där alltid plats och sällan jag sett fler än 2 bilar ladda samtidigt där.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Nya superchargers i Sverige
För mig spelar det ingen roll om det kostar några kronor, jag hade laddat där ändå. Det som fäller avgörande är om det är onormala priser per kwh. Men att betala 3kr per kwh och jag laddar 11kwh, det är en liten summa i det hela när det gäller bilägande.chaffis75 skrev:Jo de är ju min poäng, de är bara då (när de är gratis) folk roper efter fler laddare.. Så snart de ska betala så står laddarna där tomma förutom om någon fakriskt verkligen behöver strömmen. Alla måste ju förstå att de är inte hållbart att låta folk ladda gratis..frippe skrev:Alla gånger jag laddat på ICA, har det varit gratis.chaffis75 skrev:Obs de pratades om shuko i inlägget ovan mitt.frippe skrev:Jag kopplar alltid in mig när jag handlar på Ica, om jag inte bara ska in och ut snabbt. Handlar man i 45-60 minuter blir det alltid upp till 11kwh laddat, alltid något. Och så används stolparna så de inte tar bort dem.
Men ja ok om du tar en hel timme på dig att handla så fine (med 11 kw) , du får lite el men jag skulle aldrig betala för de.. De är ju mycket billigare att ladda hemma. Ja möjligen kopplar man in om man är på resande fot, men då hade jag troligen inte handlar i en timme heller på Ica.
Nej de som behöver långsamladdare är hotell och i bostadsområden där möjlighet saknas att ladda hemma och arbetsplatser.
Men självklart gör de inget att de finns laddare på Ica heller även om jag inte ser poängen.
De var samma på CK flädie när de öppnade 4 snabbaladdare där (de var gratis från start) .. De klagades på att de alltid var fullt där och varför bygger de bara 4 st.. Idag när de tar betalt är där alltid plats och sällan jag sett fler än 2 bilar ladda samtidigt där.
Model Y LR.
Model S70D
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7589
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Nya superchargers i Sverige
Ja, visst vore det smutt med en laddstolpe utanför huset, men det kommer inte att hända innan jag går i pension och flyttar härifrån. Därför är jag beroende av laddboxarna i köpcentret ytterligare ett antal år.chaffis75 skrev:De är ju tydligt att de inte är en laddstolpe vid Ica du behöver utan du behöver en vid din bostad.. De är ju precis de jag också säger.. Sen är verkligheten så att detta är de smidigaste du kan uppnå just nu eftersom du inte har en stolpe vid bostaden. Så de du säger ser jag mest som de bekräftar vad jag skrev.
Eftersom i regel 30-40 laddboxar är upptagna när vi är där så finns uppenbarligen ett behov.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- Dinsdale
- Teslaägare
- Inlägg: 723
- Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Re: Nya superchargers i Sverige
De flesta ICA-butiker är inte gratis, man måste sätta in 200 kr i ICA-laddappen (som bygger på eons lösning, där måste man också sätta in 200 spänn). Så det krävs rejäl målmedvetenhet för att ladda billigt utanför Ica, men gratis blir det aldrig.frippe skrev:Alla gånger jag laddat på ICA, har det varit gratis.chaffis75 skrev:Obs de pratades om shuko i inlägget ovan mitt.frippe skrev:Jag kopplar alltid in mig när jag handlar på Ica, om jag inte bara ska in och ut snabbt. Handlar man i 45-60 minuter blir det alltid upp till 11kwh laddat, alltid något. Och så används stolparna så de inte tar bort dem.chaffis75 skrev:Ja bra fråga.. Lite som idag, byggs ju inte många bensin mackar precis..Gustafsson skrev:Frågan är när tekniken mognat såpass att det inte kommer nya ännu snabbare laddare en gång om året. Minns när livsmedelsaffären installerade en ”billaddare” med enfas schuko och många önskade snabb utbyggnad av dem. Nu används de nästan inte öht.
Sen de där med laddare på Ica handlade ju bara om att man skulle laddagratis, finns ju ingen poäng att koppla in medans man handlar mat bara, tja de var väl möjligen lönt för leaf 24..
Men ja ok om du tar en hel timme på dig att handla så fine (med 11 kw) , du får lite el men jag skulle aldrig betala för de.. De är ju mycket billigare att ladda hemma. Ja möjligen kopplar man in om man är på resande fot, men då hade jag troligen inte handlar i en timme heller på Ica.
Nej de som behöver långsamladdare är hotell och i bostadsområden där möjlighet saknas att ladda hemma och arbetsplatser.
Men självklart gör de inget att de finns laddare på Ica heller även om jag inte ser poängen.
Jag vet att det finns ICA-butiker som har gratis laddning också, dessa känns igen på att laddningen startar direkt utan att man behöver fippla med telefonen eller blippa rfid-kort mot laddstolpen. Du kanske bor vid en sådan.
Model 3 SR+ 18" 2021
- Dinsdale
- Teslaägare
- Inlägg: 723
- Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Re: Nya superchargers i Sverige
Har man kort gångavstånd till köpcentrumet är det i princip likvärdigt med parkering vid ens bostad, under förutsättning att man har en ren eilbil, att tillgängligheten är tillräcklig och att parkeringen vid laddaren inte medför några extra kostnader. Man behöver inte ladda en elbil så pass ofta, det är ok om man får ta en liten promenad de gångerna.chaffis75 skrev:De är ju tydligt att de inte är en laddstolpe vid Ica du behöver utan du behöver en vid din bostad.. De är ju precis de jag också säger.. Sen är verkligheten så att detta är de smidigaste du kan uppnå just nu eftersom du inte har en stolpe vid bostaden. Så de du säger ser jag mest som de bekräftar vad jag skrev.mikebike skrev:Historiskt har jag laddat ungefär hälften av all energi i närmaste köpcentrum. Varje torsdag kväll minst en timme.
Ibland, t.ex. före eller efter en längre resa, har jag kört bilen till köpcentret och gått hem. Sedan tillbaks för att hämta bilen några timmar senare.
Nu har vi fått några laddstolpar i närområdet, men de är oftast upptagna så jag fortsätter ladda på torsdagkvällar i köpcentret.
Priset är f.ö. detsamma, 3 kr/kWh.
Har man däremot en plugin-hybrid behöver man ha en egen laddbox vid sin parkeringsplats.
Model 3 SR+ 18" 2021
- Dinsdale
- Teslaägare
- Inlägg: 723
- Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Re: Nya superchargers i Sverige
Det är inte så att platserna primärt ockuperas av hybrider? Jag har noterat i mitt närområde att hybrider i princip ständigt ockuperar de publika laddarna, och de flyttar inte heller på sig när de laddat färdigt. Jag gissar att det beror på att bensinen är så dyr att man vill köra så mycket det bara går på el, därför pluggar man in hela tiden överallt. Det har börjat bli ett stort problem eftersom hybridförarna inte flyttar på sina bilar när laddningen är klar, utan låter bilarna stå kvar tills nästa gång de ska köra.mikebike skrev:Ja, visst vore det smutt med en laddstolpe utanför huset, men det kommer inte att hända innan jag går i pension och flyttar härifrån. Därför är jag beroende av laddboxarna i köpcentret ytterligare ett antal år.chaffis75 skrev:De är ju tydligt att de inte är en laddstolpe vid Ica du behöver utan du behöver en vid din bostad.. De är ju precis de jag också säger.. Sen är verkligheten så att detta är de smidigaste du kan uppnå just nu eftersom du inte har en stolpe vid bostaden. Så de du säger ser jag mest som de bekräftar vad jag skrev.
Eftersom i regel 30-40 laddboxar är upptagna när vi är där så finns uppenbarligen ett behov.
Tycker iofs även jag ser en hel del elbilar parkerade på gatuparkering, dessa passar gissningsvis också på att ladda när de väl hittar en laddare.
Det höga elpriset har vidare gjort att även laddning hemma kostat 2,50 eller mer flera av de gångna månaderna om man har haft rörligt pris utan timdebitering (och tar hänsyn till alla kostnader, inte bara spotpriset). För mig (boende i brf med rörligt pris) har det vid flera tillfällen faktiskt varit billigare att ladda "på stan" trots att jag haft tillgång till laddbox vid min parkeringsplats. Det försämrar ju också tillgången för de som bara har publika laddare som laddmöjlighet.
Model 3 SR+ 18" 2021
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7589
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Nya superchargers i Sverige
Laddstolparna l närområdet är oftast upptagna, vanligen av bilar som inte laddar eller som inte kan ladda.Dinsdale skrev:Det är inte så att platserna primärt ockuperas av hybrider? Jag har noterat i mitt närområde att hybrider i princip ständigt ockuperar de publika laddarna, och de flyttar inte heller på sig när de laddat färdigt. Jag gissar att det beror på att bensinen är så dyr att man vill köra så mycket det bara går på el, därför pluggar man in hela tiden överallt. Det har börjat bli ett stort problem eftersom hybridförarna inte flyttar på sina bilar när laddningen är klar, utan låter bilarna stå kvar tills nästa gång de ska köra.mikebike skrev:Ja, visst vore det smutt med en laddstolpe utanför huset, men det kommer inte att hända innan jag går i pension och flyttar härifrån. Därför är jag beroende av laddboxarna i köpcentret ytterligare ett antal år.chaffis75 skrev:De är ju tydligt att de inte är en laddstolpe vid Ica du behöver utan du behöver en vid din bostad.. De är ju precis de jag också säger.. Sen är verkligheten så att detta är de smidigaste du kan uppnå just nu eftersom du inte har en stolpe vid bostaden. Så de du säger ser jag mest som de bekräftar vad jag skrev.
Eftersom i regel 30-40 laddboxar är upptagna när vi är där så finns uppenbarligen ett behov.
Tycker iofs även jag ser en hel del elbilar parkerade på gatuparkering, dessa passar gissningsvis också på att ladda när de väl hittar en laddare.
Det höga elpriset har vidare gjort att även laddning hemma kostat 2,50 eller mer flera av de gångna månaderna om man har haft rörligt pris utan timdebitering (och tar hänsyn till alla kostnader, inte bara spotpriset). För mig (boende i brf med rörligt pris) har det vid flera tillfällen faktiskt varit billigare att ladda "på stan" trots att jag haft tillgång till laddbox vid min parkeringsplats. Det försämrar ju också tillgången för de som bara har publika laddare som laddmöjlighet.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Nya superchargers i Sverige
Så var är senaste SuC laddarna uppsatta nu då, för o prata om trådens rubrik igen..
Någon som hört mer om var exakt Stockholm City (Q?) resp South (Q3) faktiskt hamnar?
Någon som hört mer om var exakt Stockholm City (Q?) resp South (Q3) faktiskt hamnar?
-
- Inlägg: 33
- Blev medlem: 29 apr 2021 11:09
Re: Nya superchargers i Sverige
Malå är igång!
Helt i det tysta. Kul att Norrlands inland får mer. Nu hoppas vi bara på något mellan Sundsvall och Dorotea. Kanske runt Näsåker eller Junsele.
Helt i det tysta. Kul att Norrlands inland får mer. Nu hoppas vi bara på något mellan Sundsvall och Dorotea. Kanske runt Näsåker eller Junsele.
Re: Nya superchargers i Sverige
Borttagen. Postade i fel tråd.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)