När är det kö?

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: När är det kö?

Inlägg av MWall »

Nect skrev:
MrRun skrev:
Tråden har dött senaste veckan. Kan man säga att det är slut på köandet för den här sommaren? Har alla norrmän åkt hem? Är det just Juli som är mest problematiskt?
Verkar som det börjar återgå till det ”normala” efter semestern. Syns tydligt här i Bollnäs där det hela sommaren har varit tidvis långa köer från där RV50/83 möts. Men nu är det inga köer.

Tror många har börjat jobba. Här nere utanför Åhus är det nästan tomt på stranden trots kanonväder.
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: När är det kö?

Inlägg av Swede1 »

MWall skrev:
Nect skrev:
MrRun skrev:
Tråden har dött senaste veckan. Kan man säga att det är slut på köandet för den här sommaren? Har alla norrmän åkt hem? Är det just Juli som är mest problematiskt?
Verkar som det börjar återgå till det ”normala” efter semestern. Syns tydligt här i Bollnäs där det hela sommaren har varit tidvis långa köer från där RV50/83 möts. Men nu är det inga köer.

Tror många har börjat jobba. Här nere utanför Åhus är det nästan tomt på stranden trots kanonväder.
Slut på köerna? Blev det inte värre än så här? Norrmännen verkar vana vid köer, blir det så här också framöver?
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: När är det kö?

Inlägg av MWall »

Swede1 skrev:
MWall skrev:
Nect skrev:
MrRun skrev:
Tråden har dött senaste veckan. Kan man säga att det är slut på köandet för den här sommaren? Har alla norrmän åkt hem? Är det just Juli som är mest problematiskt?
Verkar som det börjar återgå till det ”normala” efter semestern. Syns tydligt här i Bollnäs där det hela sommaren har varit tidvis långa köer från där RV50/83 möts. Men nu är det inga köer.

Tror många har börjat jobba. Här nere utanför Åhus är det nästan tomt på stranden trots kanonväder.
Slut på köerna? Blev det inte värre än så här? Norrmännen verkar vana vid köer, blir det så här också framöver?
Vet inte. Idag ska vi åka hem. Får se om jag får köa nåt. Tycker det gått bra. Blir 840 mil på semestern innan vi är hemma. Det mesta laddat på SuC. Köade 2 minuter i Ödeshög och vände i dörren på en sydfransk SuC som var full för att istället köra till nästa. Annars har det alltid funnits plats. Iofs valde vi att ladda i Markaryd trots att vi hade tagit oss till Lödde också, just för att slippa köa. Så viss hänsyn har jag tagit till den ökade beläggningen.
Användarvisningsbild
yps
Teslaägare
Inlägg: 226
Blev medlem: 19 maj 2018 09:31

Re: När är det kö?

Inlägg av yps »

Åkte hem söndag 31 Juli från Malmö till Sthlm. Bilen förslog först laddning i Jönköping. När vi närmade oss så var det kö där och även i Ödeshög och Linköping. Då förslog bilen att vi skulle gå in i Toftaholm och fylla på med redan då, SoC 50%.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: När är det kö?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Igår fredag 12 augusti Ionity Hudiksvall vid lunchtid.

Tog sista platsen av de 6 laddarna.

Efter 5 minuter kommer en iD4 som får köa 3-4 minuter.

När jag var klar fanns det två lediga platser.

Lokala hemtjänsten kom dit och laddade sin iD3 till 60% såg jag. Verkar finnas behov även utöver långresenärer.
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: När är det kö?

Inlägg av Curik »

yps skrev:
Åkte hem söndag 31 Juli från Malmö till Sthlm. Bilen förslog först laddning i Jönköping. När vi närmade oss så var det kö där och även i Ödeshög och Linköping. Då förslog bilen att vi skulle gå in i Toftaholm och fylla på med redan då, SoC 50%.
Jönköping och Ödeshög är alltid fullt när jag är där. Åker säkert på "fel" tider om man frågar fårskocken här. Även Kalmar hade kö när jag var där sist (torsdag eller fredag, minns inte) men vem orkar gå in och skriva här varje gång.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: När är det kö?

Inlägg av OfarligTesla »

Curik skrev:

Jönköping och Ödeshög är alltid fullt när jag är där. Åker säkert på "fel" tider om man frågar fårskocken här. Även Kalmar hade kö när jag var där sist (torsdag eller fredag, minns inte) men vem orkar gå in och skriva här varje gång.
Ja det är ju tomt hela nätterna så det finns gott om överkapacitet, så varför åker du dagtid som är rusningstid?
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: När är det kö?

Inlägg av Curik »

OfarligTesla skrev:
Curik skrev:

Jönköping och Ödeshög är alltid fullt när jag är där. Åker säkert på "fel" tider om man frågar fårskocken här. Även Kalmar hade kö när jag var där sist (torsdag eller fredag, minns inte) men vem orkar gå in och skriva här varje gång.
Ja det är ju tomt hela nätterna så det finns gott om överkapacitet, så varför åker du dagtid som är rusningstid?
Det har du ju faktiskt helt rätt i!
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: När är det kö?

Inlägg av BrooklynS »

De skulle ju kunna sänka priset till 1/3 kl 22-06 för att få de snålaste att avstå laddning dagtid. Win-win.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1008
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: När är det kö?

Inlägg av holden »

BrooklynS skrev:
De skulle ju kunna sänka priset till 1/3 kl 22-06 för att få de snålaste att avstå laddning dagtid. Win-win.
Snåljåparna destinationsladdar ju den tiden.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: När är det kö?

Inlägg av Remuz »

Kanske, kanske, skulle överväga att åka nattetid om det var helt gratis, men det är inte troligt
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: När är det kö?

Inlägg av BrooklynS »

holden skrev:
BrooklynS skrev:
De skulle ju kunna sänka priset till 1/3 kl 22-06 för att få de snålaste att avstå laddning dagtid. Win-win.
Snåljåparna destinationsladdar ju den tiden.
Inte på SuC.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3246
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: När är det kö?

Inlägg av Niklas Z »

BrooklynS skrev:
De skulle ju kunna sänka priset till 1/3 kl 22-06 för att få de snålaste att avstå laddning dagtid. Win-win.
Det hade varit trevligt under SECC 2022.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1008
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: När är det kö?

Inlägg av holden »

BrooklynS skrev:
holden skrev:
BrooklynS skrev:
De skulle ju kunna sänka priset till 1/3 kl 22-06 för att få de snålaste att avstå laddning dagtid. Win-win.
Snåljåparna destinationsladdar ju den tiden.
Inte på SuC.
Nä precis, vilket innebär att man inte ändå inte når dessa människor då de hellre arbetar halvtid med att hitta en destinationsladdare som funkar för att spara in motsvarande en lunch på lägre kW-pris.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: När är det kö?

Inlägg av Dafro »

Curik skrev:
yps skrev:
Åkte hem söndag 31 Juli från Malmö till Sthlm. Bilen förslog först laddning i Jönköping. När vi närmade oss så var det kö där och även i Ödeshög och Linköping. Då förslog bilen att vi skulle gå in i Toftaholm och fylla på med redan då, SoC 50%.
Jönköping och Ödeshög är alltid fullt när jag är där. Åker säkert på "fel" tider om man frågar fårskocken här. Även Kalmar hade kö när jag var där sist (torsdag eller fredag, minns inte) men vem orkar gå in och skriva här varje gång.
Att kalla folk fårskocken för att man inser att du ör en ödmjuk Teslaägare. ;)
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1204
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: När är det kö?

Inlägg av Hertsh »

yps skrev:
Åkte hem söndag 31 Juli från Malmö till Sthlm. Bilen förslog först laddning i Jönköping. När vi närmade oss så var det kö där och även i Ödeshög och Linköping. Då förslog bilen att vi skulle gå in i Toftaholm och fylla på med redan då, SoC 50%.
Körde hem 5/8 samma sträcka och råkade ut för exakt samma sak. Var "tvungen" att svänga in via Toftaholm.

Ställde mig på en v2 med min X. När jag kom tillbaka hade 1(!) bil till kommit dit och ställt sin 3a på samma par som min... Alla andra laddare var tomma. Bild
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: När är det kö?

Inlägg av MWall »

Dagens enda laddning var på ett nästan öde Ödeshög vid 15-tiden. 4-6 bilar ungefär på 14 laddare.

Nu drar jag mig tillbaka från SuC till nästa sommar. :)
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: När är det kö?

Inlägg av Dafro »

Hertsh skrev:
yps skrev:
Åkte hem söndag 31 Juli från Malmö till Sthlm. Bilen förslog först laddning i Jönköping. När vi närmade oss så var det kö där och även i Ödeshög och Linköping. Då förslog bilen att vi skulle gå in i Toftaholm och fylla på med redan då, SoC 50%.
Körde hem 5/8 samma sträcka och råkade ut för exakt samma sak. Var "tvungen" att svänga in via Toftaholm.

Ställde mig på en v2 med min X. När jag kom tillbaka hade 1(!) bil till kommit dit och ställt sin 3a på samma par som min... Alla andra laddare var tomma. Bild
En Tesla, igen. :D :D :lol: :lol: :lol:
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: När är det kö?

Inlägg av Zalman3 »

Har köerna till Teslas SuC i princip försvunnit nu när semestern är över?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: När är det kö?

Inlägg av Nect »

Zalman3 skrev:
Har köerna till Teslas SuC i princip försvunnit nu när semestern är över?
Ingen har råd att åka med dagens elpriser 8-)
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: När är det kö?

Inlägg av NiklasTesla »

Nect skrev:
Zalman3 skrev:
Har köerna till Teslas SuC i princip försvunnit nu när semestern är över?
Ingen har råd att åka med dagens elpriser 8-)
Var lugnt med bilar här om eftermiddagen när jag åkte igenom Stockholm så tror fler och fler kommer sälja/ställa bilen nu när drivmedelspriserna skenar.

Kan man ladda billigt nattetid, från egna solceller eller ladda gratis i stor utsträckning så är fortfarande elbil billigaste alternativet idag (trots höga elpriser).

Ser dock att Tesla har sänkt sina SuC priser med ca 1sek/kwh sedan i somras samt MVH
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: När är det kö?

Inlägg av nek0 »

idag, Jönköping 14:25 alla laddare upptagna och en ID4 som letade efter en ledig laddare
iAkita
elbilist
Inlägg: 2523
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: När är det kö?

Inlägg av iAkita »

Dinsdale skrev:
Dafro skrev:
Curik skrev:
Fullt även i Jönköping men bara jag i kö.
Undrar när dom tänker öppna upp dom 20 som det är förberett för där, börjar kanske bli dags.
Det tråkiga är väl att det måste bli kö under en längre tid först innan de reagerar. Åtminstone får man det intrycket, det kan vara en massa bakomliggande faktorer också. Effektbrist som gör att de bara fick 20 ström till laddare fast de ville ha 40 tex.

Sen undrar jag själv hur många som ställer upp laddningen till 100% när det är hög belastning trots att de inte behöver det. När vi anlände till Linköping nyligen stod där en Polestar 2, en ID4 och en med laddporten fram vid förardörren. Vi laddade vår Model 3 SR+ som ändå inte är världens snabbaste på att ladda på 17 min eller nåt sånt där från 17%-79% ("tillräckligt för att nå destinationen"). Kopplade sen loss så nästa kunde ladda. Alla tre icke-teslorna stod kvar när vi lämnade.

Kan det bero på att det inte finns nån pålitlig räckviddsindikator i de bilarna, så man ser till att alltid ladda till 100%? Eller laddar de bara väldigt långsamt, vilket i kombination med hög förbrukning förstås ger långa laddstopp?
Nej, det beror på ren och skär egoism. När jag vänligt försökt påpeka på olika forum att det går snabbare för alla om man inte laddar till 100% är det förvånansvärt många som blir kränkta/djupt upprörda. Ingen ska säga åt dem hur länge de ska ladda. Den enda lösningen är att slänga på en rejäl minutavgift om man stannar längre än 20-30 minuter. Ska man äta lunch kan man lika gärna välja en långsammare laddare.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: När är det kö?

Inlägg av Dafro »

iAkita skrev:
Dinsdale skrev:
Dafro skrev:
Curik skrev:
Fullt även i Jönköping men bara jag i kö.
Undrar när dom tänker öppna upp dom 20 som det är förberett för där, börjar kanske bli dags.
Det tråkiga är väl att det måste bli kö under en längre tid först innan de reagerar. Åtminstone får man det intrycket, det kan vara en massa bakomliggande faktorer också. Effektbrist som gör att de bara fick 20 ström till laddare fast de ville ha 40 tex.

Sen undrar jag själv hur många som ställer upp laddningen till 100% när det är hög belastning trots att de inte behöver det. När vi anlände till Linköping nyligen stod där en Polestar 2, en ID4 och en med laddporten fram vid förardörren. Vi laddade vår Model 3 SR+ som ändå inte är världens snabbaste på att ladda på 17 min eller nåt sånt där från 17%-79% ("tillräckligt för att nå destinationen"). Kopplade sen loss så nästa kunde ladda. Alla tre icke-teslorna stod kvar när vi lämnade.

Kan det bero på att det inte finns nån pålitlig räckviddsindikator i de bilarna, så man ser till att alltid ladda till 100%? Eller laddar de bara väldigt långsamt, vilket i kombination med hög förbrukning förstås ger långa laddstopp?
Nej, det beror på ren och skär egoism. När jag vänligt försökt påpeka på olika forum att det går snabbare för alla om man inte laddar till 100% är det förvånansvärt många som blir kränkta/djupt upprörda. Ingen ska säga åt dem hur länge de ska ladda. Den enda lösningen är att slänga på en rejäl minutavgift om man stannar längre än 20-30 minuter. Ska man äta lunch kan man lika gärna välja en långsammare laddare.
Jag är för minutpris men laddar till 100 eller strax under om jag behöver men så laddar ju E-tron med ca 60 kW vid 99%, inte många som gör. Var på tjänsteresa och åkte med kollegans id4, den var aldrig över 65 kW. Så ja id4 laddar vansinnigt långsamt om det inte var fel på denna. Håller med att det är ett ofog att ladda mer än nödvändigt när det är många som behöver ladda, fredag och söndag kväll borde man absolut ha minuttaxa, om alla eller säg 75% laddare är upptagna. Finns det lediga så ser jag inte behovet, men hellre öven minuttaxa då än inte alls.
27,8 kWp solceller
iAkita
elbilist
Inlägg: 2523
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: När är det kö?

Inlägg av iAkita »

Dafro skrev:
iAkita skrev:
Dinsdale skrev:
Dafro skrev:
Curik skrev:
Fullt även i Jönköping men bara jag i kö.
Undrar när dom tänker öppna upp dom 20 som det är förberett för där, börjar kanske bli dags.
Det tråkiga är väl att det måste bli kö under en längre tid först innan de reagerar. Åtminstone får man det intrycket, det kan vara en massa bakomliggande faktorer också. Effektbrist som gör att de bara fick 20 ström till laddare fast de ville ha 40 tex.

Sen undrar jag själv hur många som ställer upp laddningen till 100% när det är hög belastning trots att de inte behöver det. När vi anlände till Linköping nyligen stod där en Polestar 2, en ID4 och en med laddporten fram vid förardörren. Vi laddade vår Model 3 SR+ som ändå inte är världens snabbaste på att ladda på 17 min eller nåt sånt där från 17%-79% ("tillräckligt för att nå destinationen"). Kopplade sen loss så nästa kunde ladda. Alla tre icke-teslorna stod kvar när vi lämnade.

Kan det bero på att det inte finns nån pålitlig räckviddsindikator i de bilarna, så man ser till att alltid ladda till 100%? Eller laddar de bara väldigt långsamt, vilket i kombination med hög förbrukning förstås ger långa laddstopp?
Nej, det beror på ren och skär egoism. När jag vänligt försökt påpeka på olika forum att det går snabbare för alla om man inte laddar till 100% är det förvånansvärt många som blir kränkta/djupt upprörda. Ingen ska säga åt dem hur länge de ska ladda. Den enda lösningen är att slänga på en rejäl minutavgift om man stannar längre än 20-30 minuter. Ska man äta lunch kan man lika gärna välja en långsammare laddare.
Jag är för minutpris men laddar till 100 eller strax under om jag behöver men så laddar ju E-tron med ca 60 kW vid 99%, inte många som gör. Var på tjänsteresa och åkte med kollegans id4, den var aldrig över 65 kW. Håller med att det är ett ofog att ladda mer än nödvändigt när det är många som behöver ladda, fredag och söndag kväll borde man absolut ha minuttaxa, om alla eller säg 75% laddare är upptagna. Finns det lediga så ser jag inte behovet, men hellre öven minuttaxa då än inte alls.
Jo, det är därför jag inte tycker att man ska införa en straffavgift över en viss procent, utan köra betalning per kWh fram till en viss tid gått och sen lägga på en rejäl minutavgift uppe på kWh priset. Tesla har väl kört med ett sånt system ganska länge när det är hög belastning, eller har jag fått fel för mig?
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Skriv svar