Priserna skenar i SUC

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Priserna skenar i SUC

Inlägg av Remuz »

martinot skrev:
HelectriC skrev:
Fredrik j skrev:
Hur funkar det om en teslaägare har två bilar och den andra inte är en tesla? Blir det två konton då kanske?
Nej, det är inga problem. Så har jag det. Ska Teslan laddas så är det plug and play. Ska BMWn laddas, så trycker jag på ladda en annan bil än Tesla i appen och startar. Båda bilarna debiteras på mitt kort som ligger på kontot. Samma Teslakonto.
Perfekt! Får du samma pris som när du laddar Teslan, och utan att behöva något abb. för det?
Nej du får betala det dyrare priset för andra bilen om du inte tecknar abb.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Priserna skenar i SUC

Inlägg av martinot »

Remuz skrev:
martinot skrev:
HelectriC skrev:

Nej, det är inga problem. Så har jag det. Ska Teslan laddas så är det plug and play. Ska BMWn laddas, så trycker jag på ladda en annan bil än Tesla i appen och startar. Båda bilarna debiteras på mitt kort som ligger på kontot. Samma Teslakonto.
Perfekt! Får du samma pris som när du laddar Teslan, och utan att behöva något abb. för det?
Nej du får betala det dyrare priset för andra bilen om du inte tecknar abb.
Misstänkte att det tyvärr nog var så, men tack för tydlig info.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skabb1
elbilist
Inlägg: 386
Blev medlem: 05 sep 2020 07:57

Re: Priserna skenar i SUC

Inlägg av Skabb1 »

Nu går ju faktiskt elpriset neråt och är det lägsta på nästan ett år - lagom till att flera kedjor med snabbladdare höjt eller höjer rejält.

Dags att sänka igen?
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Priserna skenar i SUC

Inlägg av HelectriC »

Skabb1 skrev:
Nu går ju faktiskt elpriset neråt och är det lägsta på nästan ett år - lagom till att flera kedjor med snabbladdare höjt eller höjer rejält.

Dags att sänka igen?
sänka? Nej, men de går väl inte. Företaget har ju kostnader..... är väl så det kommer låta.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Priserna skenar i SUC

Inlägg av chaffis75 »

Skabb1 skrev:
Nu går ju faktiskt elpriset neråt och är det lägsta på nästan ett år - lagom till att flera kedjor med snabbladdare höjt eller höjer rejält.

Dags att sänka igen?
Jo har haft den tanken också.. Jag tror de måste bli mer flexibla i prissättningen precis som bensin diesel och ja tesla även om jag tycker tesla kunna vara ännu mer flexibla än idag på att följa elpriserna.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare
Inlägg: 715
Blev medlem: 12 feb 2022 22:58

Re: Priserna skenar i SUC

Inlägg av Lerumsexpressen »

HelectriC skrev:
Skabb1 skrev:
Nu går ju faktiskt elpriset neråt och är det lägsta på nästan ett år - lagom till att flera kedjor med snabbladdare höjt eller höjer rejält.

Dags att sänka igen?
sänka? Nej, men de går väl inte. Företaget har ju kostnader..... är väl så det kommer låta.
Är anläggningsägare till > 1000 laddpunkter.
Laddning är en så länge en olönsam affär för alla laddpunktsoperatörer.
Så vi kommer att få börja betala vad det egentligen kostar för tjänsten ladding.
Senast redigerad av Lerumsexpressen, redigerad totalt 1 gånger.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Priserna skenar i SUC

Inlägg av Legato »

Lerumsexpressen skrev:
HelectriC skrev:
Skabb1 skrev:
Nu går ju faktiskt elpriset neråt och är det lägsta på nästan ett år - lagom till att flera kedjor med snabbladdare höjt eller höjer rejält.

Dags att sänka igen?
sänka? Nej, men de går väl inte. Företaget har ju kostnader..... är väl så det kommer låta.
Är anläggningsägare till > 1000 laddare.
Laddning är en så länge en olönsam affär för alla laddpunktsoperatörer.
Så vi kommer att få börja betala vad det egentligen kostar för tjänsten ladding.
Jag är extremt skeptisk till att det är en olönsam affär för Tesla faktiskt.

Det enda jag kan säga säkert är att varken du eller jag vet, eftersom de inte särredovisar.

Däremot tror jag säkert att det är olönsamt för (nästan?) alla andra.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare
Inlägg: 715
Blev medlem: 12 feb 2022 22:58

Re: Priserna skenar i SUC

Inlägg av Lerumsexpressen »

Legato skrev:
Lerumsexpressen skrev:
HelectriC skrev:
Skabb1 skrev:
Nu går ju faktiskt elpriset neråt och är det lägsta på nästan ett år - lagom till att flera kedjor med snabbladdare höjt eller höjer rejält.

Dags att sänka igen?
sänka? Nej, men de går väl inte. Företaget har ju kostnader..... är väl så det kommer låta.
Är anläggningsägare till > 1000 laddare.
Laddning är en så länge en olönsam affär för alla laddpunktsoperatörer.
Så vi kommer att få börja betala vad det egentligen kostar för tjänsten ladding.
Jag är extremt skeptisk till att det är en olönsam affär för Tesla faktiskt.

Det enda jag kan säga säkert är att varken du eller jag vet, eftersom de inte särredovisar.


Däremot tror jag säkert att det är olönsamt för (nästan?) alla andra.
Man kan räkna baklänges och komma ganska långt.
1; Installationskostnader
2; Löpande fasta kostnader, abonnemang, arrenden/markhyra, DoU, snöröjning, städning, gräsklippning
3; Löpande rörliga kostnader exempelvis elhandel, skatter, rörliga el-nätskostnader
4: Re-investering eller avvecklingskostnader
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Användarvisningsbild
Knix
Teslaägare
Inlägg: 150
Blev medlem: 04 jun 2022 09:38

Re: Priserna skenar i SUC

Inlägg av Knix »

Misstänker att t ex Mer som höjt priserna markant och går från att vara en av de billigare operatörerna till en av de dyrare kommer tappa många kunder. Har svårt att se att det skulle löna sig. Nyttjandegraden borde sjunka så mycket att intäkterna blir mindre trots högre priser.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Priserna skenar i SUC

Inlägg av Legato »

Lerumsexpressen skrev:
Legato skrev:
Lerumsexpressen skrev:
HelectriC skrev:
Skabb1 skrev:
Nu går ju faktiskt elpriset neråt och är det lägsta på nästan ett år - lagom till att flera kedjor med snabbladdare höjt eller höjer rejält.

Dags att sänka igen?
sänka? Nej, men de går väl inte. Företaget har ju kostnader..... är väl så det kommer låta.
Är anläggningsägare till > 1000 laddare.
Laddning är en så länge en olönsam affär för alla laddpunktsoperatörer.
Så vi kommer att få börja betala vad det egentligen kostar för tjänsten ladding.
Jag är extremt skeptisk till att det är en olönsam affär för Tesla faktiskt.

Det enda jag kan säga säkert är att varken du eller jag vet, eftersom de inte särredovisar.


Däremot tror jag säkert att det är olönsamt för (nästan?) alla andra.
Man kan räkna baklänges och komma ganska långt.
1; Installationskostnader
2; Löpande fasta kostnader, abonnemang, arrenden/markhyra, DoU, snöröjning, städning, gräsklippning
3; Löpande rörliga kostnader exempelvis elhandel, skatter, rörliga el-nätskostnader
4: Re-investering eller avvecklingskostnader
"Ganska långt" möjligen, men ändå inte i närheten av ett komplett svar imo. Du som jobbar inom branschen kan säkert ha hyfsad koll på Teslas kostnader i Sverige och kanske även Norden. Att däremot ha koll på alla kostnader som tex arrende i Kina, snöröjning i Colorado eller städning i Kroatien...

Några saker vi kan vara ganska säkra på är dock att Tesla har överlägset lägst kostnad för installationen. De har troligen bäst eller bland de bästa beläggningarna (här kan nog tex Ionity konkurrera dock). Slutligen bör de ha en av de högsta ASPerna.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Priserna skenar i SUC

Inlägg av Bjelke »

Knix skrev:
Misstänker att t ex Mer som höjt priserna markant och går från att vara en av de billigare operatörerna till en av de dyrare kommer tappa många kunder. Har svårt att se att det skulle löna sig. Nyttjandegraden borde sjunka så mycket att intäkterna blir mindre trots högre priser.
Man kan iaf enkelt se att deras AC-burkar vid Scandic numera har 0% beläggning, inte sett en enda
bil ladda där sedan i Tisdags. Iaf här i Bollnäs.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Priserna skenar i SUC

Inlägg av jonasl »

Knix skrev:
Misstänker att t ex Mer som höjt priserna markant och går från att vara en av de billigare operatörerna till en av de dyrare kommer tappa många kunder. Har svårt att se att det skulle löna sig. Nyttjandegraden borde sjunka så mycket att intäkterna blir mindre trots högre priser.
Enda DC-laddaren som finns här är en Mer-laddare. Har inte sett en enda bil ladda där sedan de höjde priserna.

De kommunala laddstolparna som tidigare var gratis kostar nu 3kr / kWh, där är det inte heller samma tryck längre. Vilket i mina ögon är bra, förut var laddade nog de flesta där för att spara pengar och det var aldrig ledigt. Nu finns de tillgängliga för de som behöver.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Priserna skenar i SUC

Inlägg av LarsOJ »

Legato skrev:

Några saker vi kan vara ganska säkra på är dock att Tesla har överlägset lägst kostnad för installationen. De har troligen bäst eller bland de bästa beläggningarna (här kan nog tex Ionity konkurrera dock). Slutligen bör de ha en av de högsta ASPerna.
Utan att veta så tror jag spelare som Vattenfall ,Fortum och Eon kan komma undan med lägst totala kostnader. De producerar själva ”varan” som säljs, abonnemang, kalblar, installationer mm. De gör förmodligen en bra vinst även på Teslas installationer, abonnemang och förbrukning.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7482
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Priserna skenar i SUC

Inlägg av mikebike »

I Mall of Scandinavia höjde de priserna med 1/3, sedan stängde de av den största avdelningen med laddstolpar* för renovering. :lol:

Tack vare prishöjningen så har jag och många andra fått andra vanor.



*InCharge.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Skatbo
Inlägg: 93
Blev medlem: 05 jan 2020 20:39
Ort: Sydvästra skåne

Re: Priserna skenar i SUC

Inlägg av Skatbo »

Här är en som skenat mer än någon SUC. Rekord. Vem ställer sig här frivilligt?
Skärmavbild 2022-11-07 kl. 09.53.44.png
M3SR+ (21Q3)
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3257
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Priserna skenar i SUC

Inlägg av Niklas Z »

Det är dyrt i Sverige. Kanske beror det på dålig konkurrens. I Tyskland är det väldigt tätt mellan laddare med 150 kW laddeffekt eller högre, så där kan man lätt välja station efter pris, vilket rimligen ger hårdare konkurens. I Mobility+ appen verkar 0,55 Euro/kWh vara något slags standardpris för laddning på snabbladdare. Visserligen har kronan fallit på sistone, men det är inget som tyskarna lider av när de laddar sina bilar. Även med svag svensk krona blir priset en bar bit under den nivå som gäller på många håll i Sverige.
Intressant också att skillnaden mellan AC-laddning och snabbladdning är så liten i Tyskland, vanligt är 0,45 Euro/kWh för AC-laddning och 0,55 Euro/kWh för snabbladdning.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Knix
Teslaägare
Inlägg: 150
Blev medlem: 04 jun 2022 09:38

Re: Priserna skenar i SUC

Inlägg av Knix »

Skatbo skrev:
Här är en som skenat mer än någon SUC. Rekord. Vem ställer sig här frivilligt?
Skärmavbild 2022-11-07 kl. 09.53.44.png
Min fru gjorde misstaget att ställa bilen på AC-laddning på en 50 kW E-On-laddare utan att uppmärksamma att de tar minutavgift efter 45 min. Det kostade 332 kr för 30 kWh.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Priserna skenar i SUC

Inlägg av chaffis75 »

Skatbo skrev:
Här är en som skenat mer än någon SUC. Rekord. Vem ställer sig här frivilligt?
Skärmavbild 2022-11-07 kl. 09.53.44.png
Wow.. Låter som ett rekord speciellt för ac laddning men tja är väl nästan dyrast även om man räknar in dc laddning.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Priserna skenar i SUC

Inlägg av chaffis75 »

Niklas Z skrev:
Det är dyrt i Sverige. Kanske beror det på dålig konkurrens. I Tyskland är det väldigt tätt mellan laddare med 150 kW laddeffekt eller högre, så där kan man lätt välja station efter pris, vilket rimligen ger hårdare konkurens. I Mobility+ appen verkar 0,55 Euro/kWh vara något slags standardpris för laddning på snabbladdare. Visserligen har kronan fallit på sistone, men det är inget som tyskarna lider av när de laddar sina bilar. Även med svag svensk krona blir priset en bar bit under den nivå som gäller på många håll i Sverige.
Intressant också att skillnaden mellan AC-laddning och snabbladdning är så liten i Tyskland, vanligt är 0,45 Euro/kWh för AC-laddning och 0,55 Euro/kWh för snabbladdning.
Jag kan tycka men borde göra ett undreding om staten på något sätt kan underlätta utbyggnaden av laddare. Jag tänker då både ekonomi och praktiskt.
1. Har vi i Sverige konstiga regler som driver upp kostnaderna, tex anslutnings och effekt avgifter?
2. Har vi i Sverige problem att få nät bolagen att leverera kablarn/effekten dit den behövs?

Och ja de finns säkert fler frågeställningar.
Men istället för att bara gebidragtill att så borde man helt enkel underlätta och se till att kostnaderna/inkomst blir rimliga för både nätbolag och laddoperatör.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Priserna skenar i SUC

Inlägg av LarsOJ »

Niklas Z skrev:
Det är dyrt i Sverige. Kanske beror det på dålig konkurrens. I Tyskland är det väldigt tätt mellan laddare med 150 kW laddeffekt eller högre, så där kan man lätt välja station efter pris, vilket rimligen ger hårdare konkurens. I Mobility+ appen verkar 0,55 Euro/kWh vara något slags standardpris för laddning på snabbladdare. Visserligen har kronan fallit på sistone, men det är inget som tyskarna lider av när de laddar sina bilar. Även med svag svensk krona blir priset en bar bit under den nivå som gäller på många håll i Sverige.
Intressant också att skillnaden mellan AC-laddning och snabbladdning är så liten i Tyskland, vanligt är 0,45 Euro/kWh för AC-laddning och 0,55 Euro/kWh för snabbladdning.
Är det något land som reglerat prissättningen ännu? Eller är det tänkt att marknaden ska sköta detta själva (konkurrans)?
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Priserna skenar i SUC

Inlägg av chaffis75 »

LarsOJ skrev:
Niklas Z skrev:
Det är dyrt i Sverige. Kanske beror det på dålig konkurrens. I Tyskland är det väldigt tätt mellan laddare med 150 kW laddeffekt eller högre, så där kan man lätt välja station efter pris, vilket rimligen ger hårdare konkurens. I Mobility+ appen verkar 0,55 Euro/kWh vara något slags standardpris för laddning på snabbladdare. Visserligen har kronan fallit på sistone, men det är inget som tyskarna lider av när de laddar sina bilar. Även med svag svensk krona blir priset en bar bit under den nivå som gäller på många håll i Sverige.
Intressant också att skillnaden mellan AC-laddning och snabbladdning är så liten i Tyskland, vanligt är 0,45 Euro/kWh för AC-laddning och 0,55 Euro/kWh för snabbladdning.
Är det något land som reglerat prissättningen ännu? Eller är det tänkt att marknaden ska sköta detta själva (konkurrans)?
Har inte hört om något sådant men hur man tar betalt i respektive land kan ju påverka.. Tex tänker jag att vi kanske har höga effekt avgifter men de är en gissning från min sida.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Priserna skenar i SUC

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Det har blivit väldigt tomt på laddgatorna i Stockholm och på parkeringar i förorterna. 4:- per kWh verkar vara lite för högt pris.
Laddgata.jpg
Mer2.jpg
Användarvisningsbild
Knix
Teslaägare
Inlägg: 150
Blev medlem: 04 jun 2022 09:38

Re: Priserna skenar i SUC

Inlägg av Knix »

Jag tycker inte att staten ska gå in och styra laddpriserna. Däremot borde det finnas ett pristak för de laddare som fått delar av installationen betald av staten.
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1267
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Priserna skenar i SUC

Inlägg av slugger75 »

Knix skrev:
Jag tycker inte att staten ska gå in och styra laddpriserna. Däremot borde det finnas ett pristak för de laddare som fått delar av installationen betald av staten.
Ska pristaket förändras varje timme utifrån spotpriset på el? Eller ska pristaket vara låst för en period framåt? Eller hur har du tänkt dig att det ska gå till?
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
GustavE
Inlägg: 168
Blev medlem: 27 mar 2022 18:18

Re: Priserna skenar i SUC

Inlägg av GustavE »

Hörde på nyheterna nu precis att man inte längre tror att det kommer bli så höga elpriser i vinter som man trodde för några månader sen.

Så nu är det dags att sänka trycker jag. MER tex som lyckades med konststycket att både höja priset och samtidigt minska kWh som ingår i abonnemanget. Så deras höjning blev från 89 öre till 425 öre fast dom försökte dölja det.

Samma med Tesla som tråden egentligen handlar om. Hur kan man motivera dessa priser. En del pratar om snöröjning, gräsklippning, markhyra och bla bla bla. Det är bara det att alla dom kostnaderna har en bensinmack också.

Ändå kan bensinmacken numera hålla ett lägre pris per mil. Trots att bensinmackens produkt ska: Pumpas upp ur ett borrhål på havets botten o ofta i full storm till en oljerigg. Pumpas till land. Köras med oljetanker. Köras genom ett raffinaderi. Köras på tankbil till macken. Förvaras i dyra tankar i marken. Pumpar ska besiktas. Mm mm.
Laddstationernas produkt kommer helt omärkbart i en kabel i marken. Kabeln och produktion inte sällan betald av Samhället en gång i tiden.

Slutsats: vilka eländiga ockrare laddstationer är!

Hoppas innerligt att konkurrensen hårdnar mycket snabbt. Måste finnas alla möjligheter att konkurrera ut ockrarna.
Skriv svar