ChristerSjo skrev:martinot skrev:LarsL skrev:taliz skrev:
Aldrig sett något bolag som är bra på att navigera runt minfält som Tesla. Om de bara tagit några få felsteg så hade de varit bankwupt sedan länge. Men dom gör inte det.
Teslas styrka är att de testar och ändrar sig när det blir fel. De provar ofta sådana här tilltag rakt ut bara för att sedan backa igen. I det här fallet hoppas jag att de backar och hittar en annan taktik för att minska trängsel, om det nu är ett problem.
Supercharger är symbol för Tesla tillsammans med Autopilot så de måste vara försiktiga med hur de hanterar dem.
Håller med.
Även om jag inte tror det berör majoriteten så mycket ekonomiskt (eller knappast alls), så tappar de ju enormt PR-mässigt och riskerar att tappa på det även förtroendemässigt (då de byggt sälj aktivt på denna USP).
Tror faktiskt att Tesla kan förlora mer ekonomiskt på tappar PR-värde, än vad de vinner i vinst, på ökade SuC-priser. De har ju inte så mycket de spenderar på reklam eller PR, till skillnad från traditionella biltillverkare, så här är en sak som jag tror de vunnit mer på i reklamvärde än vad det kostat Tesla.
Dvs. en troligtvis mycket större förlust för Tesla själva, än för de flesta av oss kunder.
Tesla förlorar även PR värde om det är kö vid laddarna vilket, om jag förstått det rätt, är ofta i Ödeshög vid vissa tidpunkter.
Absolut.
Det är också ett problem som Tesla måste ha en plan för, och ta tag i god tid med utbyggnaden för att undvika sådana flaskhalsar. De borde dock ha god data att kunna göra så (eftersom de har bra data från all bilförsäljning, bilarnas körmönster, och data från hur laddare nyttjas i olika grad).
Tänkte dock inte specifikt på denna "specialare", utan på alla höjningar av priserna för SuC som Tesla gjort på relativt kort tid. Närmar sig konkurrenternas priser, som de ofta sålt in SuC på att vara mycket konkurrenskraftigare än.
De har även gjort en resa från en väldigt enkel och lättförståelig prismodell för kunderna. Först en enkel modell (den allra enklaste) där det var helt gratis för alla. Sedan införde de ett fast kWh-pris för Model 3-ägare. Sedan gav de gratis SuC för första ägarna av MS/MX. Sedan ett visst antal gratis kWh- per år.
Sedan efter fast pris per kWh för M3 (och andra bilar utan gratis laddning) på ca 2 kronor (1,99 något). Sedan höjde priserna, och började samtidigt att ta olika priser per kWh beroende på vilken specifik SuC du laddade på. Nu började det verkligen att stöka till det. Sedan nu efter senaste höjningen, så kom även denna ytterligare komplexiteten, där priset inte bara varierade per SuC, utan i detta fallet med den dåligt utbyggda SuC införde ett kWh-pris som dessutom varierar beroende på både veckodag, och tid på dygnet.
De har gjort resan från en extremt enkel prismodell, till att börja bli enormt komplex. Tror de kommer tappa mycket "good will" och tidigare bra PR på detta.
Nästa steg blir väl att de, som Inoity, börjar sälja en massa tjänster och abonnemang till olika månadskostnader, som i sin tur ger en olika priser, för olika kunder, på olika SuC/platser, på olika tider, och kanske olika priser beroende på vilken Teslamodell man laddar.
Går att säkert att göra hur komplext och stökigt som helst för kunderna, om man vara vill och jobbar på det.
