Tesla låter andra ladda på SuC?

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av Maw »

Jag tror det är extremt viktigt för Tesla att de nya kunderna på SuC får ett mycket positivt intryck av Tesla som leverantör. Allt annat vore ett misslyckande.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Referralkod: ts.la/per28997

Inlägg av slugger75 »

Maw skrev:
Jag tror det är extremt viktigt för Tesla att de nya kunderna på SuC får ett mycket positivt intryck av Tesla som leverantör. Allt annat vore ett misslyckande.
Tror du att risken är stor att det kommer fungera sämre för dem på SuC än på andra ställen de laddat på?
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
dd88

Inlägg av dd88 »

slugger75 skrev:
Maw skrev:
Tror du att risken är stor att det kommer fungera sämre för dem på SuC än på andra ställen de laddat på?
Blir det en tilldelning av vissa stolpar och dessutom på vissa stationer så lika dåligt iaf.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Inlägg av RagWal »

Maw skrev:
Det kommer säkert funka minst lika bra som på andra ställen, men samtidigt kommer man från nära håll se att det är ännu lättare och snabbare med en Tesla.
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

slugger75 skrev:
Maw skrev:
Nej, jag tror att om/när Tesla öppnar så kommer de att göra det på ett sätt som blir riktigt bra för de nya kunderna.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare

Inlägg av Dexter »

Det blir säkert något månadsabonnemang för icke Teslor typ Ionity. Sen vissa avsedda stalls för dem också. Kan inte tänka mig att det blir helt fritt fram. Det skulle fördärva hela Teslas laddnätverk. Tänk om man kommer till SUC och allt är upptaget utav alla andra bilmärken och du får vänta typ 30min innan det är ledigt för att du ska kunna ladda på så kallat "ditt nätverk".
Hade nog blivit lite irriterad och kört med min Dieselbil istället då.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Maw skrev:

Nej, jag tror att om/när Tesla öppnar så kommer de att göra det på ett sätt som blir riktigt bra för de nya kunderna.
Jag tror och hoppas på att deras huvudfokus ligger på att nya (och befintliga) Teslaägare skall ha en bra upplevelse när de kommer till SuC. Något annat vore dumt utifrån rena ekonomiska beslut då de kunderna inbringar mycket mer pengar åt Tesla.

Tror dock att de självklart vill ge en bra upplevelse även för laddkunderna när de är på SuC men tror inte det innefattar att få samma tillgång till hela nätverket nu direkt som de som köper bilarna.
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

OfarligTesla skrev:
Maw skrev:

Jag tror och hoppas på att deras huvudfokus ligger på att nya (och befintliga) Teslaägare skall ha en bra upplevelse när de kommer till SuC. Något annat vore dumt utifrån rena ekonomiska beslut då de kunderna inbringar mycket mer pengar åt Tesla.

Tror dock att de självklart vill ge en bra upplevelse även för laddkunderna när de är på SuC men tror inte det innefattar att få samma tillgång till hela nätverket nu direkt som de som köper bilarna.
Nej, de får förstås inte förstöra för befintliga kunder så att de lämnar. Men jag tror inte de öppnar förrens de kan ge en bra upplevelse till både befintliga och nya kunder.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare

Inlägg av Dexter »

Jag tror att det hade underlättat för elbilsägare om varje bensinstation skulle varit tvungna att ha några laddplatser för elbilar. Precis som de var tvungna att ha tillgång till E85 tidigare. Jag har för mig att Tyskland har något sånt på gång med laddmöjlighet på bensinmackar.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Maw skrev:
Nej, de får förstås inte förstöra för befintliga kunder så att de lämnar. Men jag tror inte de öppnar förrens de kan ge en bra upplevelse till både befintliga och nya kunder.
Fast det är ju ingen dålig upplevelse att få tillgång till laddstolpar man inte hade tillgång till tidigare? Även om man bara får tillgång till en del av nätverket kan ju användarupplevelsen vara riktigt bra.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Abonnemang är väl för att kunna ge ett abonnemang till Teslaägare med lite lägre pris. Tänker att de annars ska erbjuda samma pris till alla kunder om de fått bidrag.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

LarsL skrev:
Abonnemang är väl för att kunna ge ett abonnemang till Teslaägare med lite lägre pris. Tänker att de annars ska erbjuda samma pris till alla kunder om de fått bidrag.
Kan tänka mig att ett litet meddelande dyker upp i mobilen varje gång du försöker ladda med din ID4 på SuC.

" Om du haft en Tesla hade du betalat xxx% mindre per kWh"
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
R_Edvinsson
elbilist

Inlägg av R_Edvinsson »

Dexter skrev:
Tänk om man kommer till SUC och allt är upptaget utav alla andra bilmärken och du får vänta typ 30min innan det är ledigt för att du ska kunna ladda på så kallat "ditt nätverk".
Hade nog blivit lite irriterad och kört med min Dieselbil istället då.
Precis som när vi dyker upp på Ionity där vi har marknadens bästa priser och så står det en gamla Tesla på ”vårt nätverk” och tar upp plats. :o

Sarkasm.
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Inlägg av RagWal »

LarsL skrev:
Så gör ju inte Ionity. De har fått bidrag och tar olika beroende på om man har abonnemang eller ej.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Dexter skrev:
Jag tror att det hade underlättat för elbilsägare om varje bensinstation skulle varit tvungna att ha några laddplatser för elbilar. Precis som de var tvungna att ha tillgång till E85 tidigare. Jag har för mig att Tyskland har något sånt på gång med laddmöjlighet på bensinmackar.
Var väldigt dumt av våra svenska politiker, men när lagen om alternativa bränslen infördes som krav var det många mackar som just ville sätta upp laddstationer. Men det förbjöds uttryckligen av våra svenska politiker som inte ville se laddstolpar på bensinmackarna. Man hade från svenska politikers håll bestämt sig för att det var etanol, gas eller vätgas som var den vettiga framtiden, och inte elbilar (detta var ett par år innan Tesla Model S kom). Så kan det gå när politiker "tänker till" och själva värderar framtiden och teknik.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Mickep

Inlägg av Mickep »

Det skulle nog bli dödstöten fär många mindre mackar på landsbygden. Har för mig att många inte klarade av att erbjuda E85 (som knappt någon använder med kostade mycket) och därmed fick läggas ned.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Mickep skrev:
Det skulle nog bli dödstöten fär många mindre mackar på landsbygden. Har för mig att många inte klarade av att erbjuda E85 (som knappt någon använder med kostade mycket) och därmed fick läggas ned.
Kravet på E85 hängde ihop med omsättning. Små mackar behövde inte investera...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

martinot skrev:
Dexter skrev:
Var väldigt dumt av våra svenska politiker, men när lagen om alternativa bränslen infördes som krav var det många mackar som just ville sätta upp laddstationer. Men det förbjöds uttryckligen av våra svenska politiker som inte ville se laddstolpar på bensinmackarna. Man hade från svenska politikers håll bestämt sig för att det var etanol, gas eller vätgas som var den vettiga framtiden, och inte elbilar (detta var ett par år innan Tesla Model S kom). Så kan det gå när politiker "tänker till" och själva värderar framtiden och teknik.
Har du möjligen nån källa till detta? Lät väldigt intressant.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare

Inlägg av HerrNilsson »

Pilotprojekt för Supercharging för andra bilar än Tesla

https://www.tesla.com/sv_SE/support/non ... ercharging

1 november 2021

Idag lanserar vi vårt pilotprojekt för Supercharging för andra bilar än Tesla på 10 Supercharger-stationer i Nederländerna.
Mvh
Nilsson

Användarvisningsbild
dd88

Inlägg av dd88 »

Är det "bidrags-laddare" eller laddare som Tesla själva har investerat i?
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

dd88 skrev:
Är det "bidrags-laddare" eller laddare som Tesla själva har investerat i?
Det där är Teslas egna befintliga såvitt jag vet.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

HerrNilsson skrev:
Pilotprojekt för Supercharging för andra bilar än Tesla

https://www.tesla.com/sv_SE/support/non ... ercharging

1 november 2021

Idag lanserar vi vårt pilotprojekt för Supercharging för andra bilar än Tesla på 10 Supercharger-stationer i Nederländerna.
Det ser ut alltså att hända ganska exakt som jag antog, dvs gradvis, genomtänkt, med noggrann uppföljning av utfall, och anpassat för att minimera ev negativa konsekvenser för befintliga Tesla-ägare.

Alltså ungefär på samma sätt som Tesla alltid har skött sitt ladddnätverk.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
dd88

Inlägg av dd88 »

Ja jag tycker med det verkar vettigt.

Även detta är tydligt:
Det har alltid varit vår ambition att öppna Supercharger-nätverket för elbilar som inte kommer från Tesla och därigenom uppmuntra fler förare att gå över till eldrift. Denna åtgärd är i linje med vår mission att påskynda världens övergång till hållbar energi.
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare

Inlägg av Dexter86 »

Är helt övertygad om att Elon har Stenkoll på vad han gör och hur han ska göra det osv
Tror inte han vill riskera att ha en massa missnöjda Tesla-ägare pga andra märken ska ha tillgång
Sen är det väl ganska vettigt att man försöker och testar på kanske ställen som inte är så belagda, kör tex förbi Mellbystrand dagligen, inte precis högtryck där, att suga in par dollares extra då, varför inte
Användarvisningsbild
dd88

Inlägg av dd88 »

Ska bli spännande att se hur prissättningen kommer se ut:
Hur mycket kostar laddning för andra fordon än Tesla?
Prissättningen för förare som inte kör Tesla avspeglar ytterligare kostnader som uppkommer för att kunna stödja laddning av ett brett utbud av fordon och ändringar av våra stationer för att tillgodose dessa fordon. Priserna varierar beroende på plats och laddningspriserna visas i Tesla-appen. Priset per kWh för laddning kan sänkas med ett laddningsmedlemskap.
Är ju tydligt att det kommer bli en merkostnad för de som inte kör Tesla, även att ett medlemskap kan sänka kostnaden.

Gör Tesla en Ionity rakt av?
Skriv svar