Laddköer på SuC Julen 2021
Moderator: Redaktion
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Laddköer på SuC Julen 2021
Hur funkar det att köa till SuC, är det kaos eller en tydlig kö med bilar på rad?
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Segt!Henrik_O skrev:Kom kl 12:15 till Mora idag och fyra bilar stod i kö. Fick vänta 30min på att få en plats och när vi lämnade stod 5 bilar i kö, detta var första gången på 2,5år som jag fått köa. I Sveg vid 15:30 var alla platser fulla men ingen kö. Står nu 17:25 i Åsarna och vi är 5 bilar här av 7 möjliga då en laddare är trasig. Stötte tyvärr på ett par i Sveg med sin Model S som inte förstått att de inte kunde använda V3 laddarna i Sveg eftersom de inte ordnat med adapter och konvertering, de kom fram med 2%, hoppas de hittade någon typ 2 kontakt i samhället annars blev det jobbigt.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Första Julen i Tesla för mig och var lite orolig över att det skulle vara laddköer både 23/12 på väg till Stockholm från Kalmar och idag (26/12) tillbaka, men inga som helst problem. Ingen kö alls på varken Tindered (Edsbruk), Norrköping eller Tystberga (Sillekrog).
Däremot idag i Tindered stod två stackars icke-Teslor vid 50kW Mer-laddaren där, de stod där när vi kom (vi var ensam Tesla på de 6 laddarna som finns där) och stod kvar när vi åkte! Då kändes det skönt att man valt Tesla
Däremot idag i Tindered stod två stackars icke-Teslor vid 50kW Mer-laddaren där, de stod där när vi kom (vi var ensam Tesla på de 6 laddarna som finns där) och stod kvar när vi åkte! Då kändes det skönt att man valt Tesla

M3 LR 2024
M3 SR+ 2021 MiC (Såld)
M3 SR+ 2021 MiC (Såld)
Passerade Töre SuC för nån timme sen.
Totalt fyra Teslor, men bara en som laddade. Åtta SuC.
För stora batterier numera?
Vi köpte dricka & kaffe.
Totalt fyra Teslor, men bara en som laddade. Åtta SuC.
För stora batterier numera?

Vi köpte dricka & kaffe.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Körde Ljusdal-Uppsala idag (28 mil) och skulle vidare till Enköping tur och retur direkt för vidare julfirande. Så jag höll koll på SuC-beläggningen under färden. Var kö i Gävle nästan hela förmiddagen iaf. Vi laddade en stund i Fullerö. Slog nytt personligt rekord med 144 kW men när vi lämnade var det nästan fullt. (strax efter 12)
Såg även kö-symbolen i Mora och i Bredden (surprise!).
Såg även kö-symbolen i Mora och i Bredden (surprise!).
Superchargers som inte går att använda ska ju inte synas i navigatorn? Hur fick de reda på att det fanns en Supercharger men att de missat att de behöver en adapter? Lite mix av special intresse i form av 3:e parts app och ointresse då de inte uppdaterat sin bil eller tagit reda på att det behövs. De kanske var mer i farten/intresserade när bilen var ny.Henrik_O skrev:Kom kl 12:15 till Mora idag och fyra bilar stod i kö. Fick vänta 30min på att få en plats och när vi lämnade stod 5 bilar i kö, detta var första gången på 2,5år som jag fått köa. I Sveg vid 15:30 var alla platser fulla men ingen kö. Står nu 17:25 i Åsarna och vi är 5 bilar här av 7 möjliga då en laddare är trasig. Stötte tyvärr på ett par i Sveg med sin Model S som inte förstått att de inte kunde använda V3 laddarna i Sveg eftersom de inte ordnat med adapter och konvertering, de kom fram med 2%, hoppas de hittade någon typ 2 kontakt i samhället annars blev det jobbigt.
Just nu, kö linköping, en laddare trasig. 3 inkl mig i kö. Två skrikande barn varav ett med multidiagnos. Ganska nära diesel nu
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Aj, trist!Remuz skrev:Just nu, kö linköping, en laddare trasig. 3 inkl mig i kö. Två skrikande barn varav ett med multidiagnos. Ganska nära diesel nu
Undrar hur detta blir när Tesla öppnat upp SuC för alla (som Volvo och andra kräver).

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Full anarki råder, ingen köar strukturerat
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Har Volvo och andra krävt det??martinot skrev:Aj, trist!Remuz skrev:Just nu, kö linköping, en laddare trasig. 3 inkl mig i kö. Två skrikande barn varav ett med multidiagnos. Ganska nära diesel nu
Undrar hur detta blir när Tesla öppnat upp SuC för alla (som Volvo och andra kräver).
Det har jag missat, har du en länk?
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Passerar Lödde dagligen (2-4 ggr) och idag var första gången jag såg en bil i kö sen hösten 2014
men i morse 05.15 var det ledigt
Det jag funderar mest på är hur fungerar kö systemet, är det som att välja en kassa i affären???
Tänk då om det blir 2 köer???

Det jag funderar mest på är hur fungerar kö systemet, är det som att välja en kassa i affären???
- OfarligTesla
- Teslaägare
Hoppas det bara är julrushen och inget vi kommer se nu under vintern med fjällresor osv. Undviker alltid fjällen när det är sportlov men hoppas inte det blir köer när det är stugbytardagar ändå…
- gasgaraget
- Teslaägare
De ställen jag har haft kö i norge så har alla ställt sig i en rad och först har tagit nästa lediga. Funkat bra.leiflodde skrev:Passerar Lödde dagligen (2-4 ggr) och idag var första gången jag såg en bil i kö sen hösten 2014men i morse 05.15 var det ledigt
![]()
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Renault Zoe Intens 41kWh -17 nr 2 även den blå
Tesla X90D -16
11.2kW solpaneler på taket
Renault Zoe Intens 41kWh -17 nr 2 även den blå
Tesla X90D -16
11.2kW solpaneler på taket
i linköping var det 2 köer, en på varje sida. Trots detta kom det någon och tog en plats medan en annan väntade snällt. Total anarki som sagt, tillslut började man kolla folk som vatr på väg mot bil och ställa sig redo när dom körde. Snabbast vinner som när en ny kassa öppnas på ica.leiflodde skrev:
I Ödeshög var det en klocka så jag gissar på kö där med. Ulricehamn är 8 bilar på 20 stolpar nu.
Jönköping vore fint.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Jag trodde inte det skulle bli fullt i Linköping i första taget. Det har varit max 3 bilar när vi laddat där. Jag antar att folk ändrat dina vanor, från Ödeshög till Linköping.
Vi får se hur det blir på söndag....
Vi får se hur det blir på söndag....
Volvo PV 544 Special 1963
Laddade ca kl15.00 i Umeå.
8 av 12 platser upptagna.
Minus 18 grader. Stela kablar. Fick hjälpa en tjej att få in den styva kabeln.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Zalman3 skrev:Laddade ca kl15.00 i Umeå.

Något system finns ju inte, det är ju det som är grejen. Det är bara att ta en plats och ömsesidigt respekt - och det vet man ju hur det fungerar i samhället.leiflodde skrev:Passerar Lödde dagligen (2-4 ggr) och idag var första gången jag såg en bil i kö sen hösten 2014men i morse 05.15 var det ledigt
![]()

Idag var det iaf kö i Norrköping igen. Det är nog mycket folk som vill ut samtidigt, men det är ju ingen tröst när man behöver åka ändå.
- Dinsdale
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Just Linköping är inte jättebra ur köhänseende, det går att köra in från tre olika håll och därmed skapa tre köer. Det går inte köa var som helst heller iom att parkeringen även används till annat.
Jag har för övrigt varit med om att ha knipit den näst sista lediga platsen i Linköping, det var mitt i sommaren.
Jag har för övrigt varit med om att ha knipit den näst sista lediga platsen i Linköping, det var mitt i sommaren.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Köandet i Arboga fungerade rätt civiliserat som sagt. Jag hade superflax och lyckades knipa sista lediga platsen båda gångerna jag passerade - en av dem delade dessutom med den påkörda laddstolpen så det var full effekt, peakade på 137kW en kort stund, hade kört i 2 timmar och 17 mil ca med förvärmning aktiv hela vägen.
Model Y LR AWD 2022
9e bilen som kommer till Ulricehamn kopplade in sig på samma par som m8g och sprang iväg. Bara att flytta sig. Stor skillnad på 137kW och 74kW.
Börjar bli hyfsat less på folk och laddning nu.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Passerat Arboga två vändor, södergående dagen innan julafton, tänkte ladda då destinationen var på gränsen att nås, speciellt med ett matstopp på vägen, men var fullt och nog någon form av kö, orkade inte försöka med hungrig familj så chansade och körde vidare med lite länge fart, tänkte att det finns något på vägen om det krisar. Nådde destinationen med dryga 10%.
Norrgående annandagen laddade jag mer innan avresa och var lite bättre väder så tänkte slippa ladda, fick ändå stannai Arboga för toabesök. Såg rätt fullt ut men var nog ingen kö. Var dock väldigt tomt på vägarna den dagen, trodde det skulle vara mycket trafik, verkade vara mycket mer idag, om än jag bara varit ute en kort vända lokalt.
Norrgående annandagen laddade jag mer innan avresa och var lite bättre väder så tänkte slippa ladda, fick ändå stannai Arboga för toabesök. Såg rätt fullt ut men var nog ingen kö. Var dock väldigt tomt på vägarna den dagen, trodde det skulle vara mycket trafik, verkade vara mycket mer idag, om än jag bara varit ute en kort vända lokalt.
Jag har den 22/12, 23/12 och 27/12 laddat på Edsbruk (Tindered), Norrköping, Kalmar, Kristianstad. På flera av dem 2 ggr. Ingen gång har det varit kö eller ens nära fullt. Halvfullt på sin höjd. Kristianstad var nog värst idag den 27/12 för de utan CCS, de fick dela stolpar men det var inte fullt. På CCS fanns det gott om plats.
Glad för att jag sålt min Tesla
- Gustafsson
- Teslaägare
Idag var det ganska fullt i Linköping. En Hyundai försökte backa in till en laddare och stoppade i i kontakten - men där blev det förstås ingen cigarr. Förklarade att det fanns Circle K + Macdonalds + i värsta fall IKEA i närheten, men dessa var det kö till eller de var upptagna sade den något molokne föraren... Han blev inte heller glad när jag förklarade att Tesla inte öppnat sitt nät för andra än Tesla än, bilen full med medåkande...
Undrar var han till slut laddade...
Undrar var han till slut laddade...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Håller med dig till fullo fast jag inte har en Tesla, -r dock rädd för att detta kommer bli värre och värre för att det ör mer ”vanligt” folk som inte är så pålästa som köper Tesla. Faste snart är det kanske bara V3 som gäller och då ör ju problemet borta, fast då kanske det öppnas upp för andra och så är det tillbaks.Remuz skrev:9e bilen som kommer till Ulricehamn kopplade in sig på samma par som m8g och sprang iväg. Bara att flytta sig. Stor skillnad på 137kW och 74kW.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW