SuperChargers i Sverige 2015-2016

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
sondell
Teslaägare
Inlägg: 339
Blev medlem: 27 jun 2014 23:35

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Inlägg av sondell »

Så bra med övik. Har försökt få tag i ansvarig person på kommunen i en månad. Omöjlig att få tag på. Lätt sätt att hålla sig undan offentlighetsprincipen, att inte vara kontaktbar...
Användarvisningsbild
Granathen
Teslaägare
Inlägg: 33
Blev medlem: 08 mar 2015 09:40
Ort: Djursholm

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Inlägg av Granathen »

ingen som jag som saknar en i Sveg ? det skulle göra det möjligt att ta sig till Vemdalen, Funäsdalen, Ramundberget mm


Sent from my iPad using Tapatalk
P85DL Grå
Användarvisningsbild
Hanm
Teslaägare
Inlägg: 31
Blev medlem: 08 jun 2015 14:53

SuperChargers i Sverige 2015-2016

Inlägg av Hanm »

Absolut, det skulle kännas perfekt med en i Sveg, även om jag i vintras lyckades att ta mig till Funäsdalen via Mora utan att Chademo-ladda i Sveg (fast om inte den laddaren hade funnits hade jag kanske inte vågat)
Kia EV6 GT-Line | Model 3 Performance | Model X 100D | Model S 85D
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Inlägg av Laban »

jtesla skrev:
Tänk om de kunde få upp en i Luleå innan vintern kommer också...
Och varför inte en butik när de ändå håller på. Men kul med Örnsköldsvik, vi stannar ofta där när vi åker neråt landet.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
sondell
Teslaägare
Inlägg: 339
Blev medlem: 27 jun 2014 23:35

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Inlägg av sondell »

Skellefteå kommun verkar inte hört något iaf. Provat med Skellefteå Kraft men ingen respons.
JFAH
Inlägg: 491
Blev medlem: 31 jul 2014 22:04

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Inlägg av JFAH »

sondell skrev:
Skellefteå kommun verkar inte hört något iaf. Provat med Skellefteå Kraft men ingen respons.
Du som är om dig och kring dig, har du hört något mer om skellefte kraft initiativ att sätta upp chademo/ccs i norrlands inland?
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Inlägg av Vasp »

JFAH skrev:
sondell skrev:
Skellefteå kommun verkar inte hört något iaf. Provat med Skellefteå Kraft men ingen respons.
Du som är om dig och kring dig, har du hört något mer om skellefte kraft initiativ att sätta upp chademo/ccs i norrlands inland?


Kan inte bli så många chademo/ccs. Då investeringen är på ca en miljon. De 4 på flygplatsen som är vad som har kommit upp hitills är 4 motorvärmaruttag på 230 volt 16 ampere.

https://www.skekraft.se/faq/bygger-skel ... r-elbilar/

https://www.skekraft.se/om-oss/verksamhet/laddstolpar/
Användarvisningsbild
strejf
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 03 sep 2016 22:56
Ort: Örnsköldsvik

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Inlägg av strejf »

Otroligt kul att vi får SuperChargers i lilla Örnsköldsvik! Det trodde jag inte. Blev tvungen att åka dit i morse och reka/fota :)
WP_20160913_06_54_54_Pro.jpg
Tesla Investerare
Tesla Model 3 2019
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Inlägg av Bjelke »

Nu blir man åter sugen på resor norrut där vi har mkt släkt och även en gemensam gård osv :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
JFAH
Inlägg: 491
Blev medlem: 31 jul 2014 22:04

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Inlägg av JFAH »

Vasp skrev:
JFAH skrev:
sondell skrev:
Skellefteå kommun verkar inte hört något iaf. Provat med Skellefteå Kraft men ingen respons.
Du som är om dig och kring dig, har du hört något mer om skellefte kraft initiativ att sätta upp chademo/ccs i norrlands inland?


Kan inte bli så många chademo/ccs. Då investeringen är på ca en miljon. De 4 på flygplatsen som är vad som har kommit upp hitills är 4 motorvärmaruttag på 230 volt 16 ampere.

https://www.skekraft.se/faq/bygger-skel ... r-elbilar/

https://www.skekraft.se/om-oss/verksamhet/laddstolpar/
Tja, enligt original pressrelease så skulle de satsa på inlandet som jag förstod det, och det var hemavan, storuman, skellfte, dorotera mf. Men det kanske bara var ord och det blev en tummetott av det hela... Jag trodde ju att just Skellefte kraft kunde tänkas förstå skillnaden mellan motorvärmareuttag och dc laddning, men kanske inte...
Användarvisningsbild
LarsB
Teslaägare
Inlägg: 183
Blev medlem: 31 mar 2015 23:11

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Inlägg av LarsB »

Kul att det byggs en del Super Chargers!

Tråden alldeles för lång att läsa så detta kanske redan har tagits upp - själv skulle jag uppskatta en SuperCharger någonstans mellan Göteborg och Jönköping. Skall man åka på 40'an mellan dessa städer mitt i smällkalla i en 60 modell så kan det bli lite väl långsam körning eller chademo laddning i Ulricehamn eller Borås.
I mitt fall åker jag från lite utanför Gbg och inte ända fram till Jkp, men nån stans mitt emellan där vore bra tycker jag.

Har inte sett att något finns planerat där på kartan.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Inlägg av Remuz »

Ulricehamn är ganska optimalt så bilen har nya fräscha elektroner upp för backen
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
jans
Teslaägare
Inlägg: 218
Blev medlem: 18 mar 2014 11:10
Ort: Birkastan, Stockholm

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Inlägg av jans »

Granathen skrev:
ingen som jag som saknar en i Sveg ? det skulle göra det möjligt att ta sig till Vemdalen, Funäsdalen, Ramundberget mm


Sent from my iPad using Tapatalk
Jo den ligger överst på min önskelista.Tycker det finns tre argument för den:
1. Den skulle verkligen göra hela härjedalens fjällvärld lättare att nå (nu är det ofta på gränsen från Mora)
2. Med nöd o näppe når man Norge o deras laddnätverk (Alvdal) via väg 84 (30 mil, gränsfall...)
3. Vi öppnar inlandsvägen e45 från Mora till Östersund.
Jag tycker den borde ha en hög prio hos Tesla.
.
Model S P85+ Juni 2014
Användarvisningsbild
Haglund
Teslaägare
Inlägg: 474
Blev medlem: 10 sep 2015 12:33
Ort: Brämhult

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Inlägg av Haglund »

Remuz skrev:
Ulricehamn är ganska optimalt så bilen har nya fräscha elektroner upp för backen
Hade hellre sett en i Borås, eftersom R27, R40, R41 och R42 knyts ihop där.
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Inlägg av zyax »

Haglund skrev:
Remuz skrev:
Ulricehamn är ganska optimalt så bilen har nya fräscha elektroner upp för backen
Hade hellre sett en i Borås, eftersom R27, R40, R41 och R42 knyts ihop där.
Vi har R23, R25, R27, R30 och R37 här i Växjö, men det är ändå inte stor prio tror jag. När jag köper min Tesla hoppas jag mest på Västsvenska krysset i Värnamo då det är en punkt man mer än ofta korsar på ett visst avstånd hemifrån!
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Inlägg av zyax »

zyax skrev:
Haglund skrev:
Remuz skrev:
Ulricehamn är ganska optimalt så bilen har nya fräscha elektroner upp för backen
Hade hellre sett en i Borås, eftersom R27, R40, R41 och R42 knyts ihop där.
Vi har R23, R25, R27, R30 och R37 här i Växjö, men det är ändå inte stor prio tror jag. När jag köper min Tesla hoppas jag mest på Västsvenska krysset i Värnamo då det är en punkt man mer än ofta korsar på ett visst avstånd hemifrån!
Citerar mig själv, men jag bor faktiskt bara 430m från alla dessa fem riksvägar, man kanske skulle ha en egen värstingladdare för att få många Teslabesök :D
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Inlägg av Alfred »

MSO skrev:
Malung. Maaalung.
+1. Hade varit mycket användbart för alla oss som inte vill ta omväg via Mora på vägen till Trysil från Stockholmstrakten. Och ligger ju på den genaste vägen från Göteborg till Sälen vilket borde täcka in en annan flitigt använd rutt.

Men hyser inga stora förhoppningar efter att SC Mora öppnades.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare
Inlägg: 1026
Blev medlem: 21 dec 2014 22:05
Ort: Kisa

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Inlägg av pegs »

Haglund skrev:
Remuz skrev:
Ulricehamn är ganska optimalt så bilen har nya fräscha elektroner upp för backen
Hade hellre sett en i Borås, eftersom R27, R40, R41 och R42 knyts ihop där.
+1 (Fast R40 överhuvudtaget skulle vara en hit!)
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare
Inlägg: 1026
Blev medlem: 21 dec 2014 22:05
Ort: Kisa

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Inlägg av pegs »

zyax skrev:
Haglund skrev:
Remuz skrev:
Ulricehamn är ganska optimalt så bilen har nya fräscha elektroner upp för backen
Hade hellre sett en i Borås, eftersom R27, R40, R41 och R42 knyts ihop där.
Vi har R23, R25, R27, R30 och R37 här i Växjö, men det är ändå inte stor prio tror jag. När jag köper min Tesla hoppas jag mest på Västsvenska krysset i Värnamo då det är en punkt man mer än ofta korsar på ett visst avstånd hemifrån!
Växjö har ju faktiskt rätt bra destinationsladdare. Många 22kw. En i Smålands inland skulle sitta fint.
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
mediasahlin
Teslaägare
Inlägg: 2
Blev medlem: 12 sep 2016 21:40

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Inlägg av mediasahlin »

De fyra laddstationerna i Umeå beräknas att sättas i drift under vecka 39. Har pratat med den lokala elfirman och de är snart färdig med sitt, då kommer Tesla med sina egna tekniker och slutför installationen. :D
tesla.jpg
Användarvisningsbild
nicklasandersson
Teslaägare
Inlägg: 426
Blev medlem: 08 jul 2016 13:50
Ort: Linköping

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Inlägg av nicklasandersson »

zeb skrev:
Kul att det byggs en del Super Chargers!

Tråden alldeles för lång att läsa så detta kanske redan har tagits upp - själv skulle jag uppskatta en SuperCharger någonstans mellan Göteborg och Jönköping. Skall man åka på 40'an mellan dessa städer mitt i smällkalla i en 60 modell så kan det bli lite väl långsam körning eller chademo laddning i Ulricehamn eller Borås.
I mitt fall åker jag från lite utanför Gbg och inte ända fram till Jkp, men nån stans mitt emellan där vore bra tycker jag.

Har inte sett att något finns planerat där på kartan.
Håller helt med! Åker Linköping till Götet en del och kommer behöva ladda på vägen, Borås skulle vara toppenbra för detta. Kommer inte till Ödeshög. Destinationsladdning i all ära men en SuC här vore förträffligt :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
MY Performance 2023 | Midnight Cherry Red | 21" Überturbine | Vit inredning
MY LR AWD 2021 | Djupblå metallic | 20" Induction | Svart inredning
S75D | Midnight silver | Panoramatak | Svarta NextGen-säten | AP1 | Luftfjädring | Premiumpaket
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5517
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Inlägg av Gustafsson »

nicklasandersson skrev:
zeb skrev:
Kul att det byggs en del Super Chargers!

Tråden alldeles för lång att läsa så detta kanske redan har tagits upp - själv skulle jag uppskatta en SuperCharger någonstans mellan Göteborg och Jönköping. Skall man åka på 40'an mellan dessa städer mitt i smällkalla i en 60 modell så kan det bli lite väl långsam körning eller chademo laddning i Ulricehamn eller Borås.
I mitt fall åker jag från lite utanför Gbg och inte ända fram till Jkp, men nån stans mitt emellan där vore bra tycker jag.

Har inte sett att något finns planerat där på kartan.
Håller helt med! Åker Linköping till Götet en del och kommer behöva ladda på vägen, Borås skulle vara toppenbra för detta. Kommer inte till Ödeshög. Destinationsladdning i all ära men en SuC här vore förträffligt :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Du kommer nog från Ödeshög till Gbg med marginal :-)
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Inlägg av vigge50 »

Gustafsson skrev:
nicklasandersson skrev:
zeb skrev:
Kul att det byggs en del Super Chargers!

Tråden alldeles för lång att läsa så detta kanske redan har tagits upp - själv skulle jag uppskatta en SuperCharger någonstans mellan Göteborg och Jönköping. Skall man åka på 40'an mellan dessa städer mitt i smällkalla i en 60 modell så kan det bli lite väl långsam körning eller chademo laddning i Ulricehamn eller Borås.
I mitt fall åker jag från lite utanför Gbg och inte ända fram till Jkp, men nån stans mitt emellan där vore bra tycker jag.

Har inte sett att något finns planerat där på kartan.
Håller helt med! Åker Linköping till Götet en del och kommer behöva ladda på vägen, Borås skulle vara toppenbra för detta. Kommer inte till Ödeshög. Destinationsladdning i all ära men en SuC här vore förträffligt :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Du kommer nog från Ödeshög till Gbg med marginal :-)
Han menar nog att han kör Linköping-Göteborg-Linköping och har svårt med destinationsladdare, blir svårt att köra Ödeshög-Göteborg-Ödeshög på en laddning.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5517
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Inlägg av Gustafsson »

Då passar den här ju bra (ur granntråden)

OKQ8 Landvetter funkar med chademo adapter. Ca 40kw och gratis!
Kort hämtas i kassan.

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 230#p95615

/70D
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Chrome
Inlägg: 8
Blev medlem: 22 feb 2016 21:35

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Inlägg av Chrome »

Läste i DN idag att eftersom CCS/Combo samt Typ2 blir EU standard från 2017. Vilket innebär att det blir krav på att dessa måste erbjudas på alla nya laddstationer.
Undrar om det inkluderar att alla Teslas nya Superchargers? Iofs bra att det blir en standard, men detta kaske kommer att slå mot utbyggnadstakten av superchargers.
Skriv svar