SuperChargers i Sverige 2015-2016
Moderator: Redaktion
SuperChargers i Sverige 2015-2016
.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 2 gång.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Har alltid föredragit Mora istället för Malung, mest för att det ligger bra till för oss Stockholmare som skall till Sälen, men också av marknadsmässiga skäl. En vecka om året är Mora en centralort med massor av besökare och publicitet.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Skulle tro att både Mora och Malung har "starka case". Båda ligger ju strategiskt i stråk med oerhört mycket semestertrafik.Bod skrev:Har alltid föredragit Mora istället för Malung, mest för att det ligger bra till för oss Stockholmare som skall till Sälen, men också av marknadsmässiga skäl. En vecka om året är Mora en centralort med massor av besökare och publicitet.
Mora ligger väl till för mycket, medan Malung ligger rätt för de som kommer söderifrån.
Gissar att Mora skulle dra till sig mer besök över hela året dock.
Andra orter som dyker upp i är ju:
- Ulricehamn eller någonstans på sträckan Ulricehamn-Jönköping. Området öster om Göteborg saknar SC.
- Vimmerby. Växjö. Två knutpunkter i Smålands inre.
Mina 5ç
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Jag tycker också att Mora är en lämplig plats men då mest för att det är en naturlig vägdelare snarare än för det faktum att det hålls ett flertal evenemang där. Då stannar man ju och har tid att ladda på tre-fas under tiden.Bod skrev:Har alltid föredragit Mora istället för Malung, mest för att det ligger bra till för oss Stockholmare som skall till Sälen, men också av marknadsmässiga skäl. En vecka om året är Mora en centralort med massor av besökare och publicitet.
Jag är lite inne på Sveg, Ljusdal, Mora och Stöllet.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
I Arvidsjaur behövs en supercharger skulle koppla ihop Norrlandskusten med Norge. Otroligt mycket norrmän på Skellefteå camping under semestern och alla andra campingar runtomkring stan. Norrmännen måste kunna köra väg 95 från Bodö till Skellefteå. Arvidsjaur skulle även vara bra för resande längs E45. Man slår två flugor med en smäll med den placeringen.
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
För oss i Västsverige är Malung att föredra framför Mora vid fjällresan. Jag tycker att Tesla lyckats täcka in iaf mina behov väldigt bra med de som kommer 2015, saknar dock en SC i Borås/Ulricehamn. Växjö vore bra också på sikt.
2 st Model 3 LR AWD
Reservation Cybertruck Trimotor
Reservation Cybertruck Trimotor
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Ja, någon i Göteborgsområdet hade ju varit lämpligt, vid service centret kanske? Annars är ju Borås ett bra alternativ (för SC alltså inte annars ).
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
+1 på Växjö, skulle passa mig fint.
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Ja verkligen något runt Ulricehamn. Lite svårt att ens åka gbg-jkpng i dagsläget t.o.r med lite ärenden på destinationen. Och också vanligt att man åker till jkpng och sedan söderur ned till nån kund dör i skogarna där sydöst. Lite kass Sc-täckning öster ut från gbg helt enkelt om man skall kortare än Ödeshög.mahulkp skrev:För oss i Västsverige är Malung att föredra framför Mora vid fjällresan. Jag tycker att Tesla lyckats täcka in iaf mina behov väldigt bra med de som kommer 2015, saknar dock en SC i Borås/Ulricehamn. Växjö vore bra också på sikt.
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
En fundering. Tesla verkar ju ofta tänka i banorna att dom öppnar upp korridorer med sina SC.
Varför inte öppna upp inlandsvägen (E45) med SC?
Det skulle öppna upp en mängd (semester)destinationer i Norrlands inland, men också knyta ihop laddstationerna i norge med de som planeras utmed norrlandskusten.
Från söder till norr:
Malung
Mora
Sveg
Storuman
Arvidsjaur
jokkmokk
Varför inte öppna upp inlandsvägen (E45) med SC?
Det skulle öppna upp en mängd (semester)destinationer i Norrlands inland, men också knyta ihop laddstationerna i norge med de som planeras utmed norrlandskusten.
Från söder till norr:
Malung
Mora
Sveg
Storuman
Arvidsjaur
jokkmokk
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Är Malung rätt? Är det inte så att det passar oerhört mycket mer trafik i Falun/Borlänge? Borlänge vore då en lämplig ort. Tror den kommer användas mycket mer än Malung.
_________________________________________________________________
Leaf, 9000mil. Såld
BMW 520d, 75%RME/25%HVO 23,000 mil Såld
Kia EV6+ AWD
Vässla elmoppe
Moped Express Radexi 1956, väldigt fossil
Nimbus 21 DC, akrylat bensin
6,2 kWp solenergi
Kia EV6+ AWD
Kod: Markera allt
Moped Express Radexi 1956, väldigt fossil
Nimbus 21 DC, akrylat bensin
6,2 kWp solenergi
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Det beror så klart på vart man kommer i från, och vart man ska. Ska man täcka upp för all trafik till och från Sälen så är ju Malung rätt då den täcker in både trafik från västsverige och även de som kommer söderifrån.Basunen skrev:Är Malung rätt? Är det inte så att det passar oerhört mycket mer trafik i Falun/Borlänge? Borlänge vore då en lämplig ort. Tror den kommer användas mycket mer än Malung.
2 st Model 3 LR AWD
Reservation Cybertruck Trimotor
Reservation Cybertruck Trimotor
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
En supercharger i Töre skulle kunna behövas så att man kan ladda innan mar far upp i landet på E10(eller ner) och en i Haparanda så att man kan ladda upp innan man åker in i Finland eller upp längs gränsen.
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Undrar hur många SC:s det kommer finnas i Sverige den dagen första
Model 3 levereras till Sverige?
Eller antalet SC:s när den 50 000:e Teslan/annat bilmärke med SC-kompatibilitet levereras till Sverige?
Model 3 levereras till Sverige?
Eller antalet SC:s när den 50 000:e Teslan/annat bilmärke med SC-kompatibilitet levereras till Sverige?
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Totalt behövs det minst 30 stycken för att få bra täckning och alternativ. har sett siffror som säger en supercharger station per 150 sålda bilar. så 150*30=4500. 4500 sålda bilar i sverige för att få 30 st. Vi har egentligen mer en vi skulle ha men vi dras med av norrmännen så att de kan fara ut och resa. Norrmännen har egentligen för få stationer men det har sålt sjukt många bilar där.
Så på 50000 sålda bilar blir det 50000/150=1666 stationer stycken om vi avrundar. Det känns osannolikt. Så mitt tips är nog ca 200 stationer när det finns 50000 bilar. tillräcklig många för att det inte ska vara för långt till nån och ingen ska ha räckviddsångest.
Så på 50000 sålda bilar blir det 50000/150=1666 stationer stycken om vi avrundar. Det känns osannolikt. Så mitt tips är nog ca 200 stationer när det finns 50000 bilar. tillräcklig många för att det inte ska vara för långt till nån och ingen ska ha räckviddsångest.
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Vasp skrev:Totalt behövs det minst 30 stycken för att få bra täckning och alternativ. har sett siffror som säger en supercharger station per 150 sålda bilar. så 150*30=4500. 4500 sålda bilar i sverige för att få 30 st. Vi har egentligen mer en vi skulle ha men vi dras med av norrmännen så att de kan fara ut och resa. Norrmännen har egentligen för få stationer men det har sålt sjukt många bilar där.
Så på 50000 sålda bilar blir det 50000/150=1666 stationer stycken om vi avrundar. Det känns osannolikt. Så mitt tips är nog ca 200 stationer när det finns 50000 bilar. tillräcklig många för att det inte ska vara för långt till nån och ingen ska ha räckviddsångest.
Lite fel räkning 50000/150 blir endast 333
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Som jämförelse så kan man säga att Statoil har 300 bemannade stationer.
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Frågan är vad det är för ekonomisk drivkraft som ligger bakom utbyggnaden av SC?
Gör inte Tesla det för att stötta sin bilförsäljning?
Sedan byggs ju SC i samarbete med partners? Varför är dom med?
För att stötta sin affärsverksamhet misstänker jag? SC ligger ju vid hotell och restauranger.
Kan man tänka att Teslas incitament att bygga ut minskar när:
1. Nätverket är så yttäckande att ytterligare en SC inte är ett större köpargument för en bilköpare.
2. Snittpriset (och sannolikt marginalen?) på deras bilar går ner. (Model 3)
Vid den punkten får man hoppas att incitamentet blir så stort hos hotell, landsvägsrestauranger, köpcenter, bensinmackar :-0 att ha laddstationer att de står för utbyggnaden.
Då är sannolikt snöbollen i rullning och antalet laddplatser ökar lavinartat.
Två mer eller mindre långsökta liknelser dom dyker upp:
Antalet "laddplatser" för mobiler ökar ju lavinartat på bussar, tåg och flygplatser.
När övergången från häst och vagn till biltrafik började så var det förmodligen ganska ont om parkeringsplatser för bilar. Men det har ju (på de flesta platser) löst sig ganska bra.
För att inte gå för långt OT. Jag tror utbyggnaden av SC i Teslas regi når en platå någon gång.
Eller tänker jag fel?
Gör inte Tesla det för att stötta sin bilförsäljning?
Sedan byggs ju SC i samarbete med partners? Varför är dom med?
För att stötta sin affärsverksamhet misstänker jag? SC ligger ju vid hotell och restauranger.
Kan man tänka att Teslas incitament att bygga ut minskar när:
1. Nätverket är så yttäckande att ytterligare en SC inte är ett större köpargument för en bilköpare.
2. Snittpriset (och sannolikt marginalen?) på deras bilar går ner. (Model 3)
Vid den punkten får man hoppas att incitamentet blir så stort hos hotell, landsvägsrestauranger, köpcenter, bensinmackar :-0 att ha laddstationer att de står för utbyggnaden.
Då är sannolikt snöbollen i rullning och antalet laddplatser ökar lavinartat.
Två mer eller mindre långsökta liknelser dom dyker upp:
Antalet "laddplatser" för mobiler ökar ju lavinartat på bussar, tåg och flygplatser.
När övergången från häst och vagn till biltrafik började så var det förmodligen ganska ont om parkeringsplatser för bilar. Men det har ju (på de flesta platser) löst sig ganska bra.
För att inte gå för långt OT. Jag tror utbyggnaden av SC i Teslas regi når en platå någon gång.
Eller tänker jag fel?
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Ja, det blir ju knappast meningsfullt att fortsätta utbyggnaden efter att antalet överskrider tex Statoilsmackar.
Sen är det ju ingen som säger att Model 3 kommer ha grattis SC, inte för grundmodellen i alla fall.
Sen är det ju ingen som säger att Model 3 kommer ha grattis SC, inte för grundmodellen i alla fall.
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Pengarna för varje såld bil går till utbyggnad och drift av SC stationer.
Ju fler SC som byggs desto mer börjar deras drift att kosta. Så kurvan över antal SC kommer att plana ut efter ett tag. Till slut går alla pengar till driften.
Men precis som pegs säger har snöbollen då kommit i rullning och andra aktörer som vill att folk ska stanna en halvtimme hos just dem kommer att vilja bygga egna landstationer. Som tex köpcentra.
Ang Model 3 så har Elon Musk själv sagt att SC blir gratis för Model 3 också.
Fast de kan fortfarande göra som för Model S att minsta instegsmodellen får betala extra för det.
Ju fler SC som byggs desto mer börjar deras drift att kosta. Så kurvan över antal SC kommer att plana ut efter ett tag. Till slut går alla pengar till driften.
Men precis som pegs säger har snöbollen då kommit i rullning och andra aktörer som vill att folk ska stanna en halvtimme hos just dem kommer att vilja bygga egna landstationer. Som tex köpcentra.
Ang Model 3 så har Elon Musk själv sagt att SC blir gratis för Model 3 också.
Fast de kan fortfarande göra som för Model S att minsta instegsmodellen får betala extra för det.
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Ok han vill inte sätta upp ett betalningssystem för de små avgifter som han skulle behöva ta ut. Det är ju inte bra för framtiden, eller hur? Om inte Elon kan få till ett bra betalningssystem hur ska andra kunna göra det? Eller det kanske har han hittat modellen för betalning. Alltså en "medlemsavgift" och sedan fri användning.
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Jo nog kommer det fortsättningsvis vara runt 20000kr per bil (både modell X och efterföjand) som en engångsavgift för supercharger nätverket, antingen inkluderat eller som en option.
Både för tesla ägare och andra märken som är villiga att pynta per bil för det.
Det är ju ett fint säljargument att erbjuda förbetalt bränsle i biolarna, säkert väldigt bra för andrahandsvärdet etc.
Man kan ana av alla kommentarer från Elon över tid och från alla företag han är involverad i, vad som kan bli framöver.
Jag gissar och det är ju på grund av vad som är sagt förut från elon
1: superchargers kommer att kompletteras med solceller, är ju redan annonserat, och det blir nog i större omfattning när solarcitys
solcellsfabrik i buffalo börjar leverera paneler, samt såklart buffertlagring med batteripackar där sådant är lönsamt när gigafactoryn är igång.
2: google och 700 små satelliter med hjälp av spacex, kommer nog att börja skjutas upp så fort spacex har lyckats landa tillbaka raketerna så
att dom kan återanvändas (förbilliga uppskjuten), då slipper ju tesla kostnaderna för biltelefonin och dyra roamingavgifter.
slår vad om att när model X börjar att levereras, så kan man konfa med 100kwh batterier (mest för elons utfästelse om samma räckvidd fast 10%högre förbrukning).
Samt att det är ett av skälen till att den är fördröjd, det är ju vid batteribrist bättre att sälja 20% mer bilar 85kwh och klara mer leveranser,.
Ja får väl se om min spåkula stämmer.
Både för tesla ägare och andra märken som är villiga att pynta per bil för det.
Det är ju ett fint säljargument att erbjuda förbetalt bränsle i biolarna, säkert väldigt bra för andrahandsvärdet etc.
Man kan ana av alla kommentarer från Elon över tid och från alla företag han är involverad i, vad som kan bli framöver.
Jag gissar och det är ju på grund av vad som är sagt förut från elon
1: superchargers kommer att kompletteras med solceller, är ju redan annonserat, och det blir nog i större omfattning när solarcitys
solcellsfabrik i buffalo börjar leverera paneler, samt såklart buffertlagring med batteripackar där sådant är lönsamt när gigafactoryn är igång.
2: google och 700 små satelliter med hjälp av spacex, kommer nog att börja skjutas upp så fort spacex har lyckats landa tillbaka raketerna så
att dom kan återanvändas (förbilliga uppskjuten), då slipper ju tesla kostnaderna för biltelefonin och dyra roamingavgifter.
slår vad om att när model X börjar att levereras, så kan man konfa med 100kwh batterier (mest för elons utfästelse om samma räckvidd fast 10%högre förbrukning).
Samt att det är ett av skälen till att den är fördröjd, det är ju vid batteribrist bättre att sälja 20% mer bilar 85kwh och klara mer leveranser,.
Ja får väl se om min spåkula stämmer.