När kommer SC sveg och Hudik?

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: När kommer SC sveg och Hudik?

Inlägg av Svenssons »

dstr skrev:
Svenssons skrev:
Det finns ju 4 SuperCharger-stationer och ytterligare 4 är markerade på Teslas karta av vilka 2 är planerade för i år.
Precis, jämför det med Teslas karta för 2016 :)
Tesla verkar vara lite mer konservativa nu i alla fall. De har nog fått skala tillbaka på investerings- och utrullningshastigheten. De har ännu inte öppnat upp i Polen så det är väl ungefär jämförbart med hur det såg ut i Sverige strax innan första Service Center öppnade här 2014. Efter det så kom ju ett stort antal SuperChargers snabbt precis som Spanien (och Mexiko) nu nyligen. Polen och Tjeckien borde vara två kommande nya marknader för Tesla i Europa.

Hoppas dock att yttäckningen i nordligaste Europa också kommer. Det saknas en del där.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: När kommer SC sveg och Hudik?

Inlägg av chaffis75 »

Med tanke på att tesla gått ut och sagt att de inte ska låna mer pengar så tror jag de måste hålla nere investeringarna och SUC är ju enkelt att försöka hålla nere på och stället prioritera att de inte bli köer på existerande laddplatser. Detta kan betyda att man utökar existerande platser eller att man bygger något mellan två platser men jag kan tänka mig att man håller ner på att utöka täckning i de områden där de "redan fungerar".
Ja detta är såklart min teori. Glöm inte att de plaster som nämnt i Sverige hamnade på kartan innan man visste att M3 produktionen skulle vara en större utmaning än man räknat med, dvs inkomsterna har inte varit så stora som man hoppats på samtidigt har man många fasta kostnader som är kvar oavsett hur snabbt man kan rampa produktionen.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: När kommer SC sveg och Hudik?

Inlägg av Legato »

chaffis75 skrev:
Med tanke på att tesla gått ut och sagt att de inte ska låna mer pengar så tror jag de måste hålla nere investeringarna och SUC är ju enkelt att försöka hålla nere på och stället prioritera att de inte bli köer på existerande laddplatser. Detta kan betyda att man utökar existerande platser eller att man bygger något mellan två platser men jag kan tänka mig att man håller ner på att utöka täckning i de områden där de "redan fungerar".
Ja detta är såklart min teori. Glöm inte att de plaster som nämnt i Sverige hamnade på kartan innan man visste att M3 produktionen skulle vara en större utmaning än man räknat med, dvs inkomsterna har inte varit så stora som man hoppats på samtidigt har man många fasta kostnader som är kvar oavsett hur snabbt man kan rampa produktionen.

Låter som en rimlig teori! SUCs är ju extra knepiga eftersom positiva kassaflöden dröjer ganska länge, framförallt i Sverige/Europa där Model 3 inte börjat rullas ut ännu. Känns som det dröjer 2-3 år innan intäkterna från laddningen överhuvudtaget blir signifikant.

Genom att intäkterna är så pass osäkra och ligger så pass långt in i framtiden så går det ju inte heller att ställa ut obligationer motsvarande det man gjort med leasingintäkter på fordonen som säkerhet.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
jans
Teslaägare
Inlägg: 218
Blev medlem: 18 mar 2014 11:10
Ort: Birkastan, Stockholm

Re: När kommer SC sveg och Hudik?

Inlägg av jans »

gellerstam skrev:
Så efter som Tesla har koll på var alla bilar åker och var de laddar så ser Tesla var behovet finns. Med andra ord.... om alla Tesla ägare börjar åka lite mer på vägarna norrut och inåt landet så ser Tesla att behovet av laddare finns och således kommer sannolikt dessa områden att bestyckas med laddare. Om alla Tesla ägare som passerar Sveg och Ljusdal laddar på ChaDeMo så kommer Tesla se behovet och förhoppningsvis så blir dessa områden prioriterade för SuC. .... :-) Detta är naturligtvis inget jag vet men det känns inte allt för osannolikt att det skulle vara sant. I och med dödsolyckan nu senast så gick Tesla ut och berättade hur många Teslor som åkt på den vägen förbi olycksplatsen och även hur många av dessa som kört med Autopiloten påslagen ... Så nog har Tesla koll alltid.
Men du får ju en Moment 22 här. Många lär avstå resor om det är alltför bökigt och osäkert med laddsituationen, dvs om SC saknas.
.
Model S P85+ Juni 2014
Användarvisningsbild
yps
Teslaägare
Inlägg: 226
Blev medlem: 19 maj 2018 09:31

Re: När kommer SC sveg och Hudik?

Inlägg av yps »

Har det hänt något mera runt Huddik eller Sveg?
Brukar köra inlandet när jag ska till Åre från Stockholm med fossilbil, hur gör ni som kör Teslor?
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: När kommer SC sveg och Hudik?

Inlägg av ovelundkvist »

Laddar på Chademo/CCS-laddare vid ICA Sveg.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: När kommer SC sveg och Hudik?

Inlägg av Bjelke »

Kollade för några dagar sedan i Hudiksvall och inga spår av SuC där än...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Idesta
Teslaägare
Inlägg: 210
Blev medlem: 12 nov 2014 07:54

Re: När kommer SC sveg och Hudik?

Inlägg av Idesta »

yps skrev:
Har det hänt något mera runt Huddik eller Sveg?
Brukar köra inlandet när jag ska till Åre från Stockholm med fossilbil, hur gör ni som kör Teslor?

Jag kör rätt ofta Sthlm - Åre. Snabbast är att starta med varmt batteri och +90%, köra motorvägsfart + lite extra, kisspaus i Gälvle Bro när jag laddar 5-8 min, sedan mot Sundsvall i samma tempo och stanna där 20-25 min. Ofta klarar man hela vägen till Åre men Krokomsporten är ju på vägen så lätt att lägga in en kort bensträckare där om det behövs. Har Model S, P100D.

Övernattar ibland hos släkt i Hälsingland, då finns det 3 st gratis Chademo i Åsarna/Svenskstavik som man kan stanna vid men utan ett nattligt stopp kör jag alltid via Sundsvall.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: När kommer SC sveg och Hudik?

Inlägg av themax »

yps skrev:
Har det hänt något mera runt Huddik eller Sveg?
Brukar köra inlandet när jag ska till Åre från Stockholm med fossilbil, hur gör ni som kör Teslor?
I Ljusdal är laddaren vid OKQ8 fortfarande gratis att stanna vid. ;-)
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: När kommer SC sveg och Hudik?

Inlägg av Bjelke »

Kollade runt igår igen men kunde inte se några spår av någon ny laddare...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: När kommer SC sveg och Hudik?

Inlägg av Robertrimmevik »

Bjelke skrev:
Kollade runt igår igen men kunde inte se några spår av någon ny laddare...
Är nära teslaköp nu. Skulle verkligen vilja höra några positiva nyheter kring suc i Hudiksvall och service center i Umeå.(gärna innan 4/11) Börjar luta över lite åt e-tron. Ionity på gång i Sundsvall och circle-k siktar på egna laddare kan mycket väl bli så att dom blir räddningen för Norrland. Synd då bara att e-tron inte går att ladda på tesla suc.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: När kommer SC sveg och Hudik?

Inlägg av [JM] »

Robertrimmevik skrev:
Bjelke skrev:
Kollade runt igår igen men kunde inte se några spår av någon ny laddare...
Är nära teslaköp nu. Skulle verkligen vilja höra några positiva nyheter kring suc i Hudiksvall och service center i Umeå.(gärna innan 4/11) Börjar luta över lite åt e-tron. Ionity på gång i Sundsvall och circle-k siktar på egna laddare kan mycket väl bli så att dom blir räddningen för Norrland. Synd då bara att e-tron inte går att ladda på tesla suc.
Du vet väl att man kan ladda även teslor på IONITY och CircleK?
Känns lite avigt att välja bort Tesla pga deras "bristfälliga" laddnät i Norrland. Med en tesla har du ju tillgång till alla laddare.
Antar du planerar ladda oftare än att åka till SC. Audi är ju ingen garanti för smidig behandling. Fråga Mati om han fått sin dragkrok ännu...
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare
Inlägg: 501
Blev medlem: 22 feb 2019 19:19

Re: När kommer SC sveg och Hudik?

Inlägg av Xeik »

Det var en ny vinkel. Att fundera på att välja bort tesla pga dåligt laddnätverk?
Vi körde Kiruna t&r från Skåne i somras med 3:an. Laddade i princip enbart på SuC. Var inga som helst problem.
Och som [JM] skriver, med tesla får du ju tillgång till allt.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: När kommer SC sveg och Hudik?

Inlägg av Bjelke »

Kan väl passa på att nämna att jag kollade nyligen igen och inga spår efter någon SuC här i Hudik,
börjar nästan fundera på om dom har något annat ställe att bygga förutom vid E4:an...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: När kommer SC sveg och Hudik?

Inlägg av BrooklynS »

Varför skulle de bygga SuC i Hudik? 8 mil från Sundsvall?


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: När kommer SC sveg och Hudik?

Inlägg av Legato »

BrooklynS skrev:
Varför skulle de bygga SuC i Hudik? 8 mil från Sundsvall?


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
Det är mindre än 2 mil mellan Grums och Karlstad ;)
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: När kommer SC sveg och Hudik?

Inlägg av Robertrimmevik »

Förlåt om jag var otydlig. Var mer så att Tesla har varit ENDA alternativet pga suc. Men kommer ionity och circle-k igång bra här uppe så finns det andra och kanske bättre bilmärken att vända sig till som har både försäljare och service på orten. Vilket också gynnar den lokala välfärden och hindrar än mer avfolkning av glesbygden.
Ironiskt nog kan man knappt leva med elbil här trots att man producerar mest grön el per capita i typ hela världen.(vilt gissat) ;)

Hudiksvall eller än hellre Söderhamn hade varit bra dels för att eventuellt slippa kö på suc i Sundsvall men helst för att med säkerhet ta sig till siljanstrakten från Västerbotten utan att ta 7-10 mils omväg över Gävle.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: När kommer SC sveg och Hudik?

Inlägg av Bjelke »

BrooklynS skrev:
Varför skulle de bygga SuC i Hudik? 8 mil från Sundsvall?


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
Det är väl främst för att en stor del av trafiken svänger av E4:an just i Hudik in mot landet (dvs Stockholmare/Uppsalabor med takboxar på väg mot skidåkning) och
då är det ingen höjdare med laddare längs vägen (SuC alltså). Tidigare var det fler som svängde av redan i Tönnebro (och då skulle en laddplats kunnat bli Bollnäs där
måååååånga stannar för att äta) men numera sedan man gjort E4:an bättre så åker fler över Hudik. Resten svänger av i Sundsvall...typ...

Sedan tätar man ju på nätverket av SuC rent allmänt också :) Åker neråt Europa så står dom ofta mycket tätare än här, men det beror
ju på antalet Teslor som rullar längs med dom laddarna såklart...

Alternativet är större stationer men då ökar man mest kapaciteten och inte flexibiliteten.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
wector
Teslaägare
Inlägg: 234
Blev medlem: 13 maj 2017 22:02
Ort: Kramfors

Re: När kommer SC sveg och Hudik?

Inlägg av wector »

Ja och de som bor mellan Sundsvall och Örnsköldsvik behöver inte stanna i Sundsvall för att ta sig ner till Gävle/Stockholm utan att ha andan i halsen vintertid.
Bor man i Kramfors så är det 10mil till Sundsvall, 17mil till Hudik och 30mil till Gävle.

30mil vintertid med bara motorväg blir tufft för SR bilarna(kanske även LR?) medans 10mil är på tok för tidigt att ladda.
Användarvisningsbild
Henkens
Teslaägare
Inlägg: 336
Blev medlem: 10 sep 2019 13:53
Ort: Dvärsätt

Re: När kommer SC sveg och Hudik?

Inlägg av Henkens »

Verkar som det blir i ytterhogdal.
Screenshot_20191030_205703_com.android.chrome.jpg
Modell S 90D -15 Såld
Modell S 90D -17
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: När kommer SC sveg och Hudik?

Inlägg av Bjelke »

Enligt en bekant som bor där i krokarna så står dom redan där :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
jseverinson
Teslaägare
Inlägg: 70
Blev medlem: 27 jun 2019 23:08

Re: När kommer SC sveg och Hudik?

Inlägg av jseverinson »

Bjelke skrev:
Enligt en bekant som bor där i krokarna så står dom redan där :)
Jag åkte förbi Hudik vid Max/Biltema samt genom Ytterhogdal senast i söndags. Såg inga spår efter någon pågående byggnation av laddstationer.
Model S Long Range levererad 2019-08-05.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: När kommer SC sveg och Hudik?

Inlägg av Bjelke »

jseverinson skrev:
Bjelke skrev:
Enligt en bekant som bor där i krokarna så står dom redan där :)
Jag åkte förbi Hudik vid Max/Biltema samt genom Ytterhogdal senast i söndags. Såg inga spår efter någon pågående byggnation av laddstationer.
Måste verkligen kolla igen, träffar dom idag (en grupp YH-studenter som jag är lärare åt egentligen).
Hon själv kommer från Storuman (och DÄR finns det ju en laddstation) men hon sa Ytterhogdal....hrm...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
point1
Teslaägare
Inlägg: 816
Blev medlem: 17 sep 2014 20:00

Re: När kommer SC sveg och Hudik?

Inlägg av point1 »

Bjelke skrev:
jseverinson skrev:
Bjelke skrev:
Enligt en bekant som bor där i krokarna så står dom redan där :)
Jag åkte förbi Hudik vid Max/Biltema samt genom Ytterhogdal senast i söndags. Såg inga spår efter någon pågående byggnation av laddstationer.
Måste verkligen kolla igen, träffar dom idag (en grupp YH-studenter som jag är lärare åt egentligen).
Hon själv kommer från Storuman (och DÄR finns det ju en laddstation) men hon sa Ytterhogdal....hrm...
Ingen uppdatering från din lokale källa?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: När kommer SC sveg och Hudik?

Inlägg av Bjelke »

point1 skrev:
Bjelke skrev:
jseverinson skrev:
Bjelke skrev:
Enligt en bekant som bor där i krokarna så står dom redan där :)
Jag åkte förbi Hudik vid Max/Biltema samt genom Ytterhogdal senast i söndags. Såg inga spår efter någon pågående byggnation av laddstationer.
Måste verkligen kolla igen, träffar dom idag (en grupp YH-studenter som jag är lärare åt egentligen).
Hon själv kommer från Storuman (och DÄR finns det ju en laddstation) men hon sa Ytterhogdal....hrm...
Ingen uppdatering från din lokale källa?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jo, det var ju i Storuman hon sett dom, vi hade en diskussion om just Ytterhogdal och hon sa nog lite fel
eller om jag missuppfattade det lite kanske :lol:
Så vi är tillbaka på ruta ett tyvärr...
Och inte har jag sett några som helst spår av SuC i Hudiksvall heller :(
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar